Servat gamle klippon som var lite svårstartad. Trodde först det var förgasaren så plockade av och skulle rengöra, men den var ren! Plockade av tändstiftet och kollade, tyckte elektrodavståndet var lite mycket så bankade ihop och nu startar den på första draget varje gång! :D:cool:
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Håller på att renovera hyveln lite. Enligt manual ska delarna för drivningen vara infettade. Det tycker nog inte jag, blir en massa junk som fäster och pajar antagligen nylonhjulet [bild][bild]
Bjuder på en efter-bild! Närbild på renoverade maskindelar med kedjedrivning och kugghjul i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mkristensson och 8 till
  • Laddar…
Mest fortsatt städning av garaget, inte ens dammsugaren använd än. Fick i alla fall göra några avancerade snitt med sågen... och runda lite lite med en fil. Kanske får chans att använda skruvdragaren sen också.
Två träbitar på ett bord med varsin skruv i, verktygsprojekt för att frigöra golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två trädelar med avancerade snitt och en spik, tilltänkta att frigöra golvyta i ett garageprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två handgjorda träblock med infästade färgglada och svarta snören, tänkta för organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ska det bli? Tanken är att frigöra lite golvyta.

Fortsättningen på arbetet för några helger sen, en överbliven tavelhylla och lite spillbitar från ett lagt parkettgolv.
Två trähyllor monterade på en vit vägg, tänkta att frigöra golvyta i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trähylla med avrundade kanter, fäst mot en vit vägg, tillverkad av spillbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter bygga pool...
Poolbygge i tidigt skede med synlig armering och formar på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Varit hos @Daniel_N o tränat på mina parkourskillz bland lastpallshögar o stenstaplar. För mesigt skrapsår för att passa i olyckstråden men blir nog en härlig lårkaka av det.

En persons ben med röda skrapsår, troligen från parkourträning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Varit hos @Daniel_N o tränat på mina parkourskillz bland lastpallshögar o stenstaplar. För mesigt skrapsår för att passa i olyckstråden men blir nog en härlig lårkaka av det.

[bild]
Precis sådär du ska göra innan du sätter dig på muggen!
 
  • Gilla
  • Älska
schlump och 1 till
  • Laddar…
Bara detaljer kvar.
Obehandlad trälekbåt på en gräsmatta med några detaljer kvar att slutföra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädbåt under konstruktion på en gräsmatta med lekplats och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår och 14 till
  • Laddar…
Nu är det monterat och provat. Tycks fungera rätt bra. Frigör rätt mycket golvyta. Fick även upp två beslag att hänga takräcket på. Monterat beslag i trä med skruv i vägg håller upp ett svart takräcke med gula blinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd cykel upphängd på väggen med beslag, frigör golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober och 15 till
  • Laddar…
MaxHugo
K kristofo skrev:
Intressant! Kan du berätta mer?

Skulle vilja ha något liknande till växthuset.
P pero skrev:
Berätta gärna mer vilka prylar du använt och hur hela lösningen ser ut!

Hej!


Ursäkta för sent svar. Delar upp detta i två kategorier, växthus och smarthem.


Till mitt växthus har jag kopplar 2x200L som är ihop kopplade 15cm från botten. Detta är att minska smuts i dropp systemet och för att jag vill ha samma volym i tunnorna. Kopplar man ihop dom i toppen måste man hålla koll på vattennivån. Tunnorna är även ca 40cm ovanför marken, så att gravitationen sköter vattentrycket. Med hjälp av https://www.styrahem.se/p/385/ventil-for-vattenstyrning-12v-normalt-stangd kan jag öppna och stänga vattnet när jag vill via mitt smart hem.



När det gäller bevattningssystemet köpte jag något i denna stilen

https://www.amazon.de/-/en/Irrigati.../B08TMN74CY/ref=psdc_4288546031_t1_B08PP3H65B

Med dom här munstyckena kan man ställa in så att dom droppar en droppe i sekunden och där av minskar man vattenförlusten upp till 80%. När det gäller tomatplantor ska man vattna ”lite och länge” sen behöver endas en tomatplanta 2.30L till 3.56L i veckan. Mer om det här https://dengarden.com/gardening/How-to-water-Tomato-plants-the-right-way


När det gäller fukten, näring och solljus i vissa krukor, hade jag sedan tidigare Mi Flora sensor finns även billigare och enklare.
Värmen och fuktigheten i växthuset kontrolleras av en Aqara Temp & Fuktsensor
Fläktarna styrs av fjärrströmbrytare tex shelly 1
Har man inte möjlighet att höja upp sin tunna, så är en 12v dränkbar pentrypump ett tips.

Har sedan en tid tillbaka styrt mitt hem med home assistant som körs på en raspberry pi+ conbee 2. Detta gör att kan koppla upp nästa vad som helst till mitt hem. Med detta kan jag göra alla möjliga programmeringar.

Så här ser det ut idag.

Under natten startar 3st 12v fläktar och cirkulerar luften i växthuset.
Kl 07:00 öppnas vattenventilen i 20 min och sakta droppas 1½ dl vatten ut till plantorna.
OM luften under dagen går över 30 grader i växthuset startar en fläkte i taket och blåser ut varmluft, samtidigt startar en fläkt vid golvet som blåser in kallare luft (Skuggsidan)
Skulle en sensor upptäcka att det är under 30% fuktighet i krukan, får jag ett SMS.
Skulle växthuset blir varmare än 40grader får jag även där SMS.

För att få 12V till mitt växthus har jag grävt ner en EKKJ kabel i en PEM slang och kopplat det till 12V transformator
Där har ni en liten bild på hur det ser ut.

Svara gärna på frågor lite mer detaljerat om specifika saker. Blev en rörig text.
 
  • Gilla
stugfar och 5 till
  • Laddar…
Fantastiskt, tror jag kopierar den lösningen rakt av, förutom att jag inte behöver pumpa vattnet D. Riktigt prisvärt bevattningssystem du hittat på e-bay (y).
 
MaxHugo
mexitegel mexitegel skrev:
Fantastiskt, tror jag kopierar den lösningen rakt av, förutom att jag inte behöver pumpa vattnet D. Riktigt prisvärt bevattningssystem du hittat på e-bay (y).
Kul att höra :giggle:

Om du nu tänk köra på "micro drop", så kan du behöva en tryckutjämnare kopplad till kranen. Munstyckena och slangarna klarar inte det höga trycket annars. Lättast är att testa sig fram. Kan även söka på mist nozzle ser rätt fräckt ut
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Aha! Tack för tipsen!
 
Fick ett psykbryt som alla andra gånger pennj-veln försvinner. Ingen högklassig lösning men syftet vinner över estestiken
 
  • Gilla
Kampf och 19 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Fick ett psykbryt som alla andra gånger pennj-veln försvinner. Ingen högklassig lösning men syftet vinner över estestiken
Den lösningen snor jag! (y)
 
stigen stigen skrev:
Den lösningen snor jag! (y)
Härligt! Vad glad jag blir! Detta borde nästan vara standard på sågarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.