Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, men ska man köpa en mobil trefasladdare är det ju ändå bra om man vet att man kommer ha nytta av den. Annars kan man ju klara sig med den enfasladdare som normalt följer med bilen för sitt mobila bruk.
Jag tror också det är lättare, iallafall på några års sikt, att hitta riktiga laddboxar än cee uttag. Men säg att man har 3 olika fritidshus man varierar mellan och elbil. Då kan jag se nyttan. De flesta har väl dock inte det, och har man det kanske man även har pengar till tre fasta laddboxar? ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, men ska man köpa en mobil trefasladdare är det ju ändå bra om man vet att man kommer ha nytta av den. Annars kan man ju klara sig med den enfasladdare som normalt följer med bilen för sitt mobila bruk.
Jag har ett sommarställe med trefasuttag. Sen även fjällresan och besök hos föräldrar med trefasuttag.
Med ID.3an följer det inte med någon ”laddare” öht. tyvärr!
Allt sammantaget så köper jag hellre en mobil trefasladdare (som även kan ladda enfas) än en mobil enfasladdare.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Med ID.3an följer det inte med någon ”laddare” öht. tyvärr!
Intressant! Jag har ju beställt ”storebror”, men efter två laddhybrider har jag bara utgått från att det följer med en enfassladd med klump. Nåväl, det avgör frågan även här; en ”laddsladd” behövs, så då får det bli en trefas.
 
R Robert-san01 skrev:
Du kan sätta en 32A säkring men du får betala för 35. Det är samma PK.
Jo, allt är möjligt. Det som är konstigt är att 'experten' i artikeln hävdar att 7200W/32A är en av de vanligaste installationerna i Sverige. Det är väl ganska ovanligt att vanliga småhus har mer än gänga II och därmed inte kan säkra upp högre än 25A utan att byta mätartavla och i värsta fall hela servisen?
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, allt är möjligt. Det som är konstigt är att 'experten' i artikeln hävdar att 7200W/32A är en av de vanligaste installationerna i Sverige. Det är väl ganska ovanligt att vanliga småhus har mer än gänga II och därmed inte kan säkra upp högre än 25A utan att byta mätartavla och i värsta fall hela servisen?
De är nog väldigt vanligt med 22kW boxar. Att de sedan inte kan använda dem på full effekt är en helt annan sak.
 
En variant som vid första anblick verkar tilltalande är denna:
https://evconnect.se/collections/po...ddstrom-6-16a-3-fas-400-v?variant=10366374919
Tydligen går det att klara sig utan klump. Det medföljer en adapter för att kunna koppla den även i schuko-uttag. Men det finstilta är inte lika roligt. Den har inte jordfelsbrytare inbyggt. Jag trodde att både jordfelsbrytare och övervakning av DC-jordfel var krav numera. Vidare skriver de:

Produkten bör inte användas vid kraftigt regn om inte anslutningen till fordonet kan skyddas. Handtaget är inte 100% vattentätt och garantin gäller inte i händelse av vatteninträngning!


Är det någon som sett fler varianter utan klump på sladden?
 
F flygarkammen skrev:
Att grön-teknik avdraget ligger på samma pott som ROT tror jag inte stämmer - jag gjorde så noggrann research jag kunde gällande detta inför stundande installation och min uppfattning är att det är en egen pott, tillgänglig beroende på hur mycket taxerbar inkomst man haft. Har man tjänat tillräckligt mycket kan man alltså nyttja 50.000 kr i ROT och 50.000 kr för grön teknik.
 
  • Skärmbild från Skatteverkets webbplats om gröna teknik skattereduktioner och regeringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
En variant som vid första anblick verkar tilltalande är denna:
[länk]
Tydligen går det att klara sig utan klump. Det medföljer en adapter för att kunna koppla den även i schuko-uttag. Men det finstilta är inte lika roligt. Den har inte jordfelsbrytare inbyggt. Jag trodde att både jordfelsbrytare och övervakning av DC-jordfel var krav numera. Vidare skriver de:

Produkten bör inte användas vid kraftigt regn om inte anslutningen till fordonet kan skyddas. Handtaget är inte 100% vattentätt och garantin gäller inte i händelse av vatteninträngning!


Är det någon som sett fler varianter utan klump på sladden?
Unik och livsfarlig, hoppas den förblir unik och osåld.
 
J JohanLun skrev:
Unik och livsfarlig, hoppas den förblir unik och osåld.
Såsom möjligen framgick är det inte en som jag tänkt köpa på grund av nämnda brister. Men det är väl inte designen utan tegelsten på sladden i sig som gör den farlig?
 
A Avemo skrev:
Såsom möjligen framgick är det inte en som jag tänkt köpa på grund av nämnda brister. Men det är väl inte designen utan tegelsten på sladden i sig som gör den farlig?
Själva designen är ju otroligt mycket smidigare än de med "tegelsten", sen kan man undra vad de bantat bort för att få in allt i handtaget och dessutom klara 3-fasladdning. Jag kan även fundera om den har tempsensor i Schukokontakten eller om den så att säga används på egen risk, men hänger den med så -borde- den vara OK att använda.

Men som sagt, utan de nackdelar du nämner så är det ju överlägset med 3-fas och ingen klump. Man kan väl hoppas att någon gör en säker variant med samma design. Sen om vanliga laddboxar i princip blir standard så kan man ju ha en "nödladdare" med i bilen som bara används just vid nöd och inte till vardags.

Att ha en laddsladd som inte tål regn, inte har JFB och inte har tempskydd i Schuko till vardags låter lite som att spela rysk roulette... Att ha den för nödsituationen en gång om året så kan man ha extra försiktighet och hålla koll på vädret...
 
J JohanLun skrev:
Själva designen är ju otroligt mycket smidigare än de med "tegelsten", sen kan man undra vad de bantat bort för att få in allt i handtaget och dessutom klara 3-fasladdning. Jag kan även fundera om den har tempsensor i Schukokontakten eller om den så att säga används på egen risk, men hänger den med så -borde- den vara OK att använda.
Kanske är förklaringen att den kan ha den kompakta utformningen just därför att de bantat bort jordfelsbrytare och DC-jordfelsövervakning samt sparat in på IP-klass. Tempsensor i schukoadaptern har jag svårt att föreställa mig att den har. Hur skulle det gå till? Det där med borde vara ok att använda är väl en bra sammanfattning av hela problemet. Det borde vara ok att belasta ett schukouttag kontinuerligt med 16A. Officiellt är det ju det. Men ändå blir det problem ibland därför att uttagen är slitna eller av dålig kvalitet.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En variant som vid första anblick verkar tilltalande är denna:
[länk]
Tydligen går det att klara sig utan klump. Det medföljer en adapter för att kunna koppla den även i schuko-uttag. Men det finstilta är inte lika roligt. Den har inte jordfelsbrytare inbyggt. Jag trodde att både jordfelsbrytare och övervakning av DC-jordfel var krav numera. Vidare skriver de:

Produkten bör inte användas vid kraftigt regn om inte anslutningen till fordonet kan skyddas. Handtaget är inte 100% vattentätt och garantin gäller inte i händelse av vatteninträngning!


Är det någon som sett fler varianter utan klump på sladden?
Om det är ovanligt att ha blåa CEE-uttag hemma så måste det vara mycket ovanligare att man kan använda denna. Det står ju i beskrivningen att det är ett CEE-don och det är svart, alltså för 500-1000 V. https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

(Ja jag fattar att det inte är så, men väldigt fult ändå. Och man kan ju undra om den kan bli godkänd mot relevant standard om den har denna bastard till anslutning?)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det imponerar inte när artikelns "expert" inte ens har koll på den vanligaste elbilen i Sverige. Att Tesla skulle ha en speciell kontakt som kräver adapter för att passa är 100 % felaktigt. Alla Tesla avsedda den europeiska marknaden har Typ 2-kontakt.
Syftar nog på DC laddning.
 
Nicke Nyfiken
M miali skrev:
Syftar nog på DC laddning.
Hela artikeln handlar om laddboxar och hemmaladdning.
Vem laddar DC hemma?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hela artikeln handlar om hemmaladdning.
Vem laddar DC hemma?
Det står ju lite om DC och dess kontakter också i artikeln.
Nej det är i stort sett ingen som har DC laddare hemma, då prislappen är väldigt mycket högre. Men det är ju bra med information om att dessa DC kontakter finns när man kommer till offentliga laddstationer med DC och vad man kan behöva tänka på när man köper sin elbil för att få hela bilden av vad de olika kontakterna används någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.