1 464 811 läst · 24 268 svar
1465k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är gissningsvis en marknadsstrategi som går ut på att inlåsningseffekten ska göra att du blir ”trogen kund” hos en leverantör. Men det funkar ju inte. Jag lägger ju knappast om min rutt utifrån vilket laddföretag jag har kort/bricka/app hos.H huggan skrev:
Är lite som apotekssituationen. Jag väljer inte apotek utifrån vilken kedja apoteket tillhör, även om många av apotekskedjorna tycks tro det.
Precis, vilket gör att man förlorar kunder istället. Snacka om kortslutning på marknadsföringsavdelningen.J jocke31 skrev:
Håller inte alla sådana här "unika" kundkort på att fasas ut? Snarare att om det inte är smidigt så skiter man i det. Jag ser framför mig hur man håller mobilen mot laddstolpen och den själv väljer förmånligaste avtalet och visar det på skärmen för godkännande. Så måste det se ut om ett par år, det kan inte funka att hålla på med tio olika kort.
Jag fattade att det var gratis, jag menade bara att jag inte tycker det är värt besväret att bli bjuden på ett par kr. (För mig går det knappt ens åt ett par kronor i el att ta mig till ICA).J jocke31 skrev:På mitt Ica så är det iofs gratis att ladda. Och jag har oftast laddkabeln i bilen. Men visst, jag har en laddhybrid. Men även när jag skaffar en elbil så kommer jag vilja kunna ladda med långsam laddning då och då. Låt oss säga att jag ska på en längre resa, då är det ju perfekt att kunna ladda i en stad på vägen när man käkar lunch eller så.
När man är på långresa räcker det inte på långa vägar att fylla på med de kanske 4 kWh du hinner få på en gratisladdare på lunchen. Då är det 60 kWh på en snabbladdare som gäller.
Däremot behöver man ha laddkabeln med på långresor för destinationsladdning. Där är det trevligt om det är gratis.
Det som måste komma är plug & charge. I dag är det bara Tesla så vitt jag vet som har det.J JohanLun skrev:Håller inte alla sådana här "unika" kundkort på att fasas ut? Snarare att om det inte är smidigt så skiter man i det. Jag ser framför mig hur man håller mobilen mot laddstolpen och den själv väljer förmånligaste avtalet och visar det på skärmen för godkännande. Så måste det se ut om ett par år, det kan inte funka att hålla på med tio olika kort.
Känns lite omodernt att behöva hålla på krångla med sladd är ju det som är största fördelen med dieselvärmare kontra elvärme så för mig som inte har elbil känns det som ett steg bakåt om man ska hålla på så ofta men med 20-30 mil intervall så är ju inget problem. Det borde gå att hitta nån smidigare lösning på det så man kan ladda på tex ica bara genom att parkera där.
Du behövet inte ta med sladd till snabbladdare. I övrigt laddar du hemma. I princip.S smurfen72 skrev:Känns lite omodernt att behöva hålla på krångla med sladd är ju det som är största fördelen med dieselvärmare kontra elvärme så för mig som inte har elbil känns det som ett steg bakåt om man ska hålla på så ofta men med 20-30 mil intervall så är ju inget problem. Det borde gå att hitta nån smidigare lösning på det så man kan ladda på tex ica bara genom att parkera där.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 377 inlägg
Skälet till att alla har egna betallösningar är att transaktionskostnaderna för babs-terminaler och liknande blir för höga av allt småladdande. På bensinmackar har man ju löst motsvarande problem med att inte sälja mindre än tre(?) liter soppa åt gången.
Så det är hybridernas fel att det är så jävla jobbigt att ladda elbilar.
Så det är hybridernas fel att det är så jävla jobbigt att ladda elbilar.
Finns det inbyggt ett ID i laddkabelns interface, så laddaren och bilen kan handskaka och bekräfta att man har ett abonemang? Det vore ju givetvis det allra bästa! Eller är det unikt för Teslas uttag?W witten skrev:
Eller, det bästa vore ju nån slags induktiv laddning så man inte ens måste joxa med en sladd. Men jag antar hastigheten och effektiviteten drabbas och att installationskostnaden vid bostaden (där hastigheten inte är en stor issue) blir för dyr för att motivera det. Vi får nog leva med kabel ett tag till...
Är det att man vill supporta fler olika varianter på uttag som man måste ha med egen kabel till de flesta vanliga laddare? Jag har sett att snabbladdare istället verkar ha flera olika kablar att välja på, men då jag har en långsamtladdande PHEV har det aldrig varit aktuellt att ställa mig på en dylik snabbladare.
Du behöver inte ta med sladden men den ska väl i alla fall pluggas i antar jag eller finns det bättre lösning som jag missat ? Behövde inte ta fram motorvärmar sladden hemma heller hade dubbla så en satt i uttaget jämt men brukade ofta hoppa över den på grund av lathet men nu med dieselvärmare har man varm bil när man ska i väg har jag inte programmerat timern kan man starta 10 min innan man ska iväg och det räcker till varm bil ett klart lyft jämfört med elmotorvärmare.W witten skrev:
Standarden för hur laddaren identifierar och debiterar bilen är klar, hur den kan implementeras i efterhand med mjukvaruuppdatering av bilarna vet jag inte. Tesla har en egen lösning men borde rimligtvis kunna byta nu när det blivit standardiserat. (De har ju varit igång i nästan 10 år med sina superchargers och har fått uppfinna allt själva).J JohanLun skrev:Finns det inbyggt ett ID i laddkabelns interface, så laddaren och bilen kan handskaka och bekräfta att man har ett abonemang? Det vore ju givetvis det allra bästa! Eller är det unikt för Teslas uttag?
Eller, det bästa vore ju nån slags induktiv laddning så man inte ens måste joxa med en sladd. Men jag antar hastigheten och effektiviteten drabbas och att installationskostnaden vid bostaden (där hastigheten inte är en stor issue) blir för dyr för att motivera det. Vi får nog leva med kabel ett tag till...
Är det att man vill supporta fler olika varianter på uttag som man måste ha med egen kabel till de flesta vanliga laddare? Jag har sett att snabbladdare istället verkar ha flera olika kablar att välja på, men då jag har en långsamtladdande PHEV har det aldrig varit aktuellt att ställa mig på en dylik snabbladare.
Många snabbladdare har även ChadeMo-kabel men det är en utdöd typ i Europa nu. I framtiden blir det bara Typ 2 (AC) samt CCS (DC) för personbilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 377 inlägg
Det är nog dels det, dels att kablarna tar rätt mycket stryk, så det är driftsäkrare att bara tillhandahålla ett uttag som man får sätta sin egen sladd i.J JohanLun skrev:
Snabbladdarna kräver dock så stora (och kylda?) kablar att det inte går att lägga över det på kunden att ha en sådan.
Dessutom så finns det två olika kablar (typ 1 och typ 2) så fasta kablar är ingen höjdare.Nötegårdsgubben skrev:
Artikel om Plug & Charge.https://teslaclubsweden.se/plug-and-charge/
Tydligen har standarden funnits sedan 2014 men ingen har riktigt implementerat den ännu. Nu kommer nästa version av standarden i höst.
Tydligen har standarden funnits sedan 2014 men ingen har riktigt implementerat den ännu. Nu kommer nästa version av standarden i höst.