S smurfen72 skrev:
Funkar det inte att ladda med ett vanligt betalkort ? Var massor med år sen jag hade kort på macken även om jag troligtvis kunde spara nån kr på det i dag i och med Rabat som ges.
Tyvärr gör det oftast inte det. Det krävs abonnemang på femtioelva olika tjänster och signerade avtal. Den bästa lösningen jag sett hittills är på de platser där man kan använda parkerinsappen Easypark även för att betala laddning. Den är ju de facto-standard och funkar på de flesta platser runt om i landet.
 
Så här ser det ut för mig när jag ska ladda. Kan dock svära på att jag en vacker dag kommer hamna någonstans där ingen av nedanstående lösningar funkar…


Skärmdump av en mobiltelefon med en mapp ikonmärkt 'Ladda bilen' innehållande olika appar för elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm med två appar för att ladda elbilar, E.ON Drive och OKQ8, mot bakgrund av silhuetter av träd i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera laddkort för elbil och en nyckelknippa på ett bilens passagerarsäte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Spontant känns det som om laddinfrastrukturen går trögt. Det skulle framför allt behövas mycket fler laddstolpar på vanliga gator och parkeringar. Snabbladdare är bra som komplement, men att ladda på sådana är dyrt och onödigt i de flesta fall. De behövs snarare längs större vägar.
Och så var det ju det där med ett gemensamt system för betalningar… Idag har jag 3 taggar, 4 kort och 6-7 olika appar för att kunna ladda överallt. Bisarrt.
Jag håller inte alls med. Det behövs fler laddare, men det är främst snabbladdare längs med vägar ute i landet. Vanliga laddstolpar på gator och parkeringar ser jag inte poängen med alls. Är liksom ingen mening att stoppa i laddsladden medans man går in på ica. Med elbil så mer eller mindre måste man ha möjlighet att ladda hemma.
 
V vectrex skrev:
Jag håller inte alls med. Det behövs fler laddare, men det är främst snabbladdare längs med vägar ute i landet. Vanliga laddstolpar på gator och parkeringar ser jag inte poängen med alls. Är liksom ingen mening att stoppa i laddsladden medans man går in på ica. Med elbil så mer eller mindre måste man ha möjlighet att ladda hemma.
Tycker iofs visst det är vettigt att ladda bilen när man går in på Ica eller står i en galleria. Självklart behöver man laddare hemma, men underhållsladdningarna som ger ett par mil när man är på möte eller handlar är viktiga. Om inte annat för att de kostar ett par kr/kw till skillnad från snabbladdningar som oftast är rejält dyra. Oftast det dubbla priset.

När man parkerar så vill man liksom ladda samtidigt. Det här är ett annat beteende än med en fossilbil där man tankar mer men mer sällan, skulle jag säga. Med laddbar bil så laddar man så ofta man kan men undviker snabbladdning, av flera skäl.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tycker iofs visst det är vettigt att ladda bilen när man går in på Ica eller står i en galleria. Självklart behöver man laddare hemma, men underhållsladdningarna som ger ett par mil när man är på möte eller handlar är viktiga. Om inte annat för att de kostar ett par kr/kw till skillnad från snabbladdningar som oftast är rejält dyra. Oftast det dubbla priset.

När man parkerar så vill man liksom ladda samtidigt. Det här är ett annat beteende än med en fossilbil där man tankar mer men mer sällan, skulle jag säga. Med laddbar bil så laddar man så ofta man kan men undviker snabbladdning, av flera skäl.
Det låter mer som att du beskriver laddhybrid än elbil.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det låter mer som att du beskriver laddhybrid än elbil.
Jo, det gäller förstås även laddhybrider. Men jag vill hävda att "ladda bilen så ofta man kan" är en god princip även för elbilar. Då slipper man ju betala dubbla priset på snabbladdarstationerna i onödan. Och vissa laddstolpar med normalladdning är dessutom gratis. Har aldrig sett en gratis snabbladdare (utom för de äldre Teslorna förstås). Finns det egentligen någon bra anledning att inte ladda sin bil (elbil/laddhybrid) på Ica, Ikea osv om det är gratis eller kostar ungefär som att ladda hemma?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tycker iofs visst det är vettigt att ladda bilen när man går in på Ica eller står i en galleria. Självklart behöver man laddare hemma, men underhållsladdningarna som ger ett par mil när man är på möte eller handlar är viktiga. Om inte annat för att de kostar ett par kr/kw till skillnad från snabbladdningar som oftast är rejält dyra. Oftast det dubbla priset.

När man parkerar så vill man liksom ladda samtidigt. Det här är ett annat beteende än med en fossilbil där man tankar mer men mer sällan, skulle jag säga. Med laddbar bil så laddar man så ofta man kan men undviker snabbladdning, av flera skäl.
Som skrivet ovan, det låter som du beskriver en elbil med ett väldigt litet batteri. Personligen tycker jag inte det är värt att krångla med sladd för att toppa upp det där lilla man hinner få i på någon timme. Dessutom så kostar det mer pengar än att ladda hemma.

Här i Göteborg kostar Göteborgs energis, snabbladdare 2,25kr/kWh vilket jag tycker är ett väldigt bra pris. De flesta är bara 50kW men det finns någon på 300kW och det är samma pris där.
Här är det ju faktiskt lönt att stoppa i kabeln när man går in och handlar. Finns en 50kW utanför min lokala Hemköp som jag har använt vid ett par tillfällen.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jo, det gäller förstås även laddhybrider. Men jag vill hävda att "ladda bilen så ofta man kan" är en god princip även för elbilar. Då slipper man ju betala dubbla priset på snabbladdarstationerna i onödan. Och vissa laddstolpar med normalladdning är dessutom gratis. Har aldrig sett en gratis snabbladdare (utom för de äldre Teslorna förstås). Finns det egentligen någon bra anledning att inte ladda sin bil (elbil/laddhybrid) på Ica, Ikea osv om det är gratis eller kostar ungefär som att ladda hemma?
Antingen har vi väldigt olika körmönster eller så har du en bil med väldigt litet batteri. Laddar jag hemma har jag i princip aldrig behov av att ladda någon annanstans. Det är bara vid långresor (vilket jag gör ganska sällan).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
När jag tar mina Corona-promenader kan jag konstatera att de med (vad jag tror är) hybridbilar alltid verkar parkera med laddaren ansluten medan teslor ofta står utan ansluten laddare. Det bekräftar väl lite diskussionen ovan. Själv har jag alltid i sladden på natten då jag har knappt 50 km räckvidd på el. På jobbet laddar jag också då jag har ganska precis ett fullt batteri enkel resa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag håller inte alls med. Det behövs fler laddare, men det är främst snabbladdare längs med vägar ute i landet. Vanliga laddstolpar på gator och parkeringar ser jag inte poängen med alls. Är liksom ingen mening att stoppa i laddsladden medans man går in på ica. Med elbil så mer eller mindre måste man ha möjlighet att ladda hemma.
Det är ganska många som bor så att de har bilen stående på vanliga gator och parkeringar...
 
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Finns det egentligen någon bra anledning att inte ladda sin bil (elbil/laddhybrid) på Ica, Ikea osv om det är gratis eller kostar ungefär som att ladda hemma?
Om jag ska åka och handla så packar jag inte ner laddkabeln i bilen för att hinna få ström för 5 kr på ICA.
 
F fiskbuggaren skrev:
Det är ganska många som bor så att de har bilen stående på vanliga gator och parkeringar...
Precis. Det är ett annat bra argument. Om de som bor i stan utan garage kunde ladda hemma i högre utsträckning så skulle det göra att snabbladdarna längs vägarna mer sällan var upptagna.
 
W witten skrev:
Om jag ska åka och handla så packar jag inte ner laddkabeln i bilen för att hinna få ström för 5 kr på ICA.
På mitt Ica så är det iofs gratis att ladda. Och jag har oftast laddkabeln i bilen. Men visst, jag har en laddhybrid. Men även när jag skaffar en elbil så kommer jag vilja kunna ladda med långsam laddning då och då. Låt oss säga att jag ska på en längre resa, då är det ju perfekt att kunna ladda i en stad på vägen när man käkar lunch eller så.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fattar inte varför alla ska krabba till det med appar, kort och tagg. En lokal mack i Emmaboda valde kortlösning. Precis som man gör med vanliga bilar. Varför krångla?
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag minns när jag var liten och vi åkte på campingsemester i en Opel Kadett halvkombi. den bilen var 4 meter lång, dvs mindre än en moder VW Polo. Vi åkte 2 vuxna och tre barn inklusive ett rejält tält. Tältduken låg i en påse och pinnar etc i en annan. Tältdukspåsen är som en cylinder med 50 cm i diameter och 120 cm hög. Det gick det med.
Tältet tar ju inte så stor plats. Liggunderlag, sovsäckar, köksprylar, campingbord och stolar är det som tar plats. Utöver kläder för 4 personer i två veckor (men där har vi som sagt var begränsat, det går att tvätta på de flesta campingplatser).

Vi har tält, campingbord, liggunderlag, diskbalja med disksaker och lite sånt i takboxen. I bak har vi två klappboxar på varandra med köksprylar och mat, framför dem får kylväskan precis plats. Sen har vi två mjuka resväskor med kläder, handdukar etc. Ovanpå dem ligger sovsäckarna.

Några bilder från 2014 när vi hade en Opel Zafira. Kan inflika att kuddarna fick ungarna ha i baksätet.
 
  • Baklucka på en röd Opel Zafira öppen, visar välpakat bagage med klappboxar och resväskor för camping.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Packad röd bil med öppen baklucka visar resväskor, klappboxar och sovsäckar redo för camping.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baklucka på bil fullpackad med campingutrustning inklusive kylbox, väskor och sovsäckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilens takbox på en campingplats, packad med blå diskbalja, svarta sovsäckar och liggunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd bil med öppen takbox packad med sovsäckar, liggunderlag, en röd diskbalja och andra campingprylar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en röd Opel Zafira bakifrån med öppen bagagelucka visande packning för camping.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.