Tyvärr var det inte prio på att dokumentera för 6 år sedan. Då gällde det att bli färdig. Numera kör jag i lite långsammare takt (troligtvis åldersrelaterat) och dokumenterar mer.

Det stämmer. Tre rader med lite större möbelhjul från Biltema.

Transport hjul på vit bakgrund, används för att rulla upp locket som nämns i inlägget.
En rad i mitten och på varje sida. Sedan är ett brett band fäst i överkant av trallen. Bandet går ner under locket och kommer upp till fästpunkten igen. Då är det bara att dra i den lösa bandändan så rullar locket lätt upp igen.
Extra bilder kan du få tidigast om en vecka.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej steve5432!

Alla pumpar filter kommer att placeras i det så kallade "teknikrummet" som ligger vid bortre kortsidan av poolen. En lucka 70 x 70 cm kommer att tas upp i golvet över teknikrummet. Skall försöka bygga in två gashydraldämpare i den så att den går lättare att öppna. Med en brant fast monterad stege kommer man lätt ner i teknikrummet. Under trallen över teknikrummet monteras ett regnskydd som för ut regnvattnet i dräneringen. Fast belysning skall också monteras där. Dräneringspumpen är vid andra kortsidans hörn. Där kommer också en soluppvärmd utedusch byggas in i trallen. Det blir spännande att få till det på bästa sätt!

Dag
Oj det blir ett stort teknikrum, om man ska kunna gå ner där med hela sin person. Och du ska ändå få plats med pump och sånt? Vi hade tänkt oss ett enklare rum där man ligger på trallen och inte behöver få plats själva. Hur löser du det med att pumpens brummande inte ska höras? Jag har haft svårt att hitta exempel på bra konstruktioner av teknikrum vid pooler.

/S
 
S steve5432 skrev:
Oj det blir ett stort teknikrum, om man ska kunna gå ner där med hela sin person. Och du ska ändå få plats med pump och sånt? Vi hade tänkt oss ett enklare rum där man ligger på trallen och inte behöver få plats själva. Hur löser du det med att pumpens brummande inte ska höras? Jag har haft svårt att hitta exempel på bra konstruktioner av teknikrum vid pooler.

/S
Storleken på teknikrummet har poolbyggaren bestämt. Jag har ingen aning om hur mycket han tänker stoppa ner där. Han har godkänt en regling av tralldäcket som ger 141,5cm mellan golv och tak.
Får försöka ta upp det hela med poolbyggaren. Har lite svårt att kommunicera med honom. Han har 37! poolbyggen på gång just nu och då förstår man att 24h/dygn är lite snålt tilltaget när det gäller att förmedla information. Han dyker upp som en blixt och försvinner som an avlöning!
Eventuella transmissionsljud från pumpar och motorer får vi åtgärda med vibrationsdämpare och ljudmattor efter behov när hela systemet är i drift.

Dag

Webbsida med olika ljudisolering och vibrationsdämpningsprodukter för byggen, inkluderande plattor och folier med priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump från en webbutik som visar anti-vibrationsgummifötter för tvättmaskiner, information och priset på 83,99 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Hej Dag

Hoppas man kan ställa en bygga altan fråga...

Ska bygga in en delvis nergrävd ovanmark pool, så altan kommer ju komma upp en del, typ 1m.
Har lästa att du inte använder plintar utan ställer den på, jag antar plattor, direkt på marken. Men fungerar den taktiken även för upphöjda altaner. Kan tillägga att jag bygga till en redan existerande altan, som står på plintar. Ska bygga ihop nytt och gammalt.

/Jon
 
D da98jpn skrev:
Hej Dag

Hoppas man kan ställa en bygga altan fråga...

Ska bygga in en delvis nergrävd ovanmark pool, så altan kommer ju komma upp en del, typ 1m.
Har lästa att du inte använder plintar utan ställer den på, jag antar plattor, direkt på marken. Men fungerar den taktiken även för upphöjda altaner. Kan tillägga att jag bygga till en redan existerande altan, som står på plintar. Ska bygga ihop nytt och gammalt.

/Jon
Hej da98jpn!

Jag tycker det fungerar väldigt bra att bygga upphöjt med ramar som stöttas av markplattor.
Ta bort grässvålen. Tryck till jorden med en jordstamp. Sen lägger du en bit markduk med singel på.
I stödbenets nedre ända borra du ut för en långmutter. Den skall pressas in i hålet. Glöm inte att borra ut detta hål för den M12 bult som skruvas in i muttern. Nu har du ett stabilt fästben som du enkelt kan justera med en fast nyckel om plattan/ramen sätter sig några mm. Justeringsmöjligheten är väldigt stor så det är inga som helst problem att få ramen/däcket i absolut nivå. Kör alltid med denna metoden. Hatar att gräva! Lycka till!

Dag

Person använder en jordstamp på bar mark för att förbereda underlag för markplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förpackning av förlängningsmutter M12x55mm för byggprojekt, med dimension och nyckelvidd.

Hexagonhuvudskruv M12x100 mm rostfritt A4 med pris och "lägg till" knapp, använd för att justera upphöjda ramar.
 
  • Gilla
hampasnöret och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Extra bilder kan du få tidigast om en vecka.
Det är lugnt, jag har inte bråttom, men det är alltid kul att se hur andra löst ett ”problem”. Ta du bilden när det fungerar.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag funderade på en liten sak. Du har en Elu/AEG maskin? Antar att det är en hemmagjord pryl då Elu blev införlivat under DeWalt... (misslyckades med att hitta mer i tråden) Jag är rätt förälskad i min AEG borrskruvdragare men "tyvärr" fick jag ärva maskiner ur det blåa laget och det gula laget.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Tackar för svaret, tror att jag kör med din taktik...
Men du borrar ett hål så du måste slå in förlängningsmuttern, antar jag?
Aha, du behöver ett djupare hål så att man kan ha längre skruv?
Gäller att håla ögon öppna efter gratis stenplattor...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
D da98jpn skrev:
Tackar för svaret, tror att jag kör med din taktik...
Men du borrar ett hål så du måste slå in förlängningsmuttern, antar jag?
Aha, du behöver ett djupare hål så att man kan ha längre skruv?
Gäller att håla ögon öppna efter gratis stenplattor...

Slå, knacka eller pressa. Den skall sitta fast utan att rotera men inte spräcka virket.

Dag
 
VidarH VidarH skrev:
Jag funderade på en liten sak. Du har en Elu/AEG maskin? Antar att det är en hemmagjord pryl då Elu blev införlivat under DeWalt... (misslyckades med att hitta mer i tråden) Jag är rätt förälskad i min AEG borrskruvdragare men "tyvärr" fick jag ärva maskiner ur det blåa laget och det gula laget.

Hej VidarH!

Här är länken till mitt bygga av hybridsågen Elu/AEG 18v

Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-21
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
Jag vill bara instämma i kören, ser alltid fram emot uppdateringar i din tråd! Om du kan/vill så skulle jag gärna vilja sen någon bild på ramarna du gör. Det ser ut som du gör dem i 28x120? Vet att du visade lite bilder på detta förra sommaren när du la trall på en bergsknalle men det är alltid kul med nya idéer, nyttigt att ha lite olika lösningar när det blir problem. God fortsättning!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Att mäta är bra men att mäta rätt är bättre

Sista momentet igår efter 4 dagars slit var att få den första regeln på kortsidan rätt monterad. Svärsonen och två medhjälpare gjorde jobbet. Jag skötte sågningen av kottlingar och stödben efter önskemål. Samtidigt sågade jag till dom andra sju 4m reglarna i kortändan. Mycket grävande och många kontrollmätningar innan den var på plats och allt var skruvat. Regel låg perfekt i våg på längden.

Pågående byggprojekt med en träramkonstruktion på en altan, omgiven av verktyg och byggmaterial.

Alla nöjda och 4 dagars jobb slutade i dur.
När jag frågade hur den låg mot dom tidigare reglarna infann sig den absoluta tystnaden. 8-10mm för högt! Stämningen hos dom tre sjönk till botten.
Jag blev jätteglad! :p
Äntligen ett moment när jag kunde testa min lilla AEG 18v hanhyvel!

AEG 18v batteridriven hyvel maskin mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att skruva loss regeln och justera om allting hade tagit minst en timme. Dom började skruva loss men jag bad dom sluta. Ge mig 5 minuter så kommer allt att ligga i våg. Det tog 4 minuter!

Nu blir jag tjatig! Faan vad gött med batterimaskiner! :love:

Dag
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Jag vill bara instämma i kören, ser alltid fram emot uppdateringar i din tråd! Om du kan/vill så skulle jag gärna vilja sen någon bild på ramarna du gör. Det ser ut som du gör dem i 28x120? Vet att du visade lite bilder på detta förra sommaren när du la trall på en bergsknalle men det är alltid kul med nya idéer, nyttigt att ha lite olika lösningar när det blir problem. God fortsättning!
Tack Mickebandsåg!

Det varierar lite när jag gör ramarna. Skall altanen ligga väldigt lågt på mot marken kör jag 45 x 95. Lite högre upp så blir det oftast trall 28 x 120. Bra bärighet på högkant!
Vid trappbygget för 6 år sedan reglades trappan i 28 x 120. Så alltid 5,4m vid inköp. Småbitar/avkap behövs överallt.

En altan under konstruktion med olika träreglar och trall, samt byggmaterial och verktyg utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tar lite nya bilder när arbetet fortskrider.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
hampasnöret och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår tanken på 28x120, de måste vara mycket lättare att bära/montera. Kör du cc 50? Tänker att 45x95 skulle bli svikt?
 
M Mickebandsåg skrev:
Jag förstår tanken på 28x120, de måste vara mycket lättare att bära/montera. Kör du cc 50? Tänker att 45x95 skulle bli svikt?
Det blir aldrig någon svikt oavsett vad du väljer. Det är bara att sätta några fler stöd med alla dom kapbitar du får.

Impregnerade trästöd staplade med inskruvade svarta skruvar, placerade på ett arbetsbord med röda detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skruv i botten mot en marksten skyddar mot fukt. Det är bara att fylla på med stöd så att alla blir nöjda.

Dag
 
  • Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.