Hemmakatten
Vi har haft 8-9 (bond)katter under 25-30 års tid. Har bott i villa, radhus, och senast på landet.

Enda gången vi hade problem var när vi tillfälligt bodde i radhus. Katten gick in till grannen, kissade på en dyna (tvekar lite för det var en 10 år gammal katt som aldrig gjort så tidigare).

Nåväl, vi bekostar självklart en helt ny dynuppsättning till hennes utemöbler. La ut speciella antikatt-pellets i hennes rabatter och sprayade träterrassen och möblerna med något antikattspray. Grannen fick också flera påsar pellets och spray. De var väldigt nöjda och vi var goda grannar det år vi bodde där. Ingen av våra katter fick nånsin dit igen.

När vi flyttat ut till landsbygden så kom ena katten hem med ett knä ur led. Ett knäligament hade gått av. Två månader var hon tvungen att vara inomhus. Hon var tokig, skrek och jamade och försökte på alla sätt att komma ut. Katter, iaf bondkatt (kanske inte väldigt speciella raskatter) behöver gå ut. När hon väl fick gå ut så tog det bara ett år innan hon kom in med samma knäproblem. Det skulle kräva en stor operation och många månader inomhus. Hon var 11 år och vi bedömde att det skulle vara oerhört svårt för henne. Jag beslutade att låta henne somna in för gott. En älskad katt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Jag har en älskad 11-åring som var utekatt innan vi fick henne. Förra sommaren höll jag henne inne i två veckor efter en skada i ett ben. Först mjauade hon att hon ville gå ut - jag försökte förklara för henne att det inte var möjligt. Efter en vecka började hon kissa inne här och var, efter två veckor var hon apatisk, åt inte, pratade inte, tvättade sig inte. Hon klarar definitivt inte av att vara innekatt, jag fasar för när/om det händer henne något nästa gång. För det är inte mänskligt att tvinga henne att vara inne, hon mår bäst när hon har kontroll, kan bestämma själv.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Det tråkiga är ju att katter inte gör sina behov hemmavid utan hos dem som inte har katter, Hade katterna gjort sina behov i sina ägares trädgårdar så hade ju vi som inte har några katter haft mycket mindre problem med dem. Vi skulle också slippa alla frågor om vad vi har för problem med katterna (eftersom kattägarna själva slipper våra problem och då tycker vi är ena jobbiga gnällspikar) (Har själv aldrig gnällt på någon kattägare, men tidigare haft mycket kattbesök vid mina boenden)
 
  • Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Karlia Karlia skrev:
Jag har en älskad 11-åring som var utekatt innan vi fick henne. Förra sommaren höll jag henne inne i två veckor efter en skada i ett ben. Först mjauade hon att hon ville gå ut - jag försökte förklara för henne att det inte var möjligt. Efter en vecka började hon kissa inne här och var, efter två veckor var hon apatisk, åt inte, pratade inte, tvättade sig inte. Hon klarar definitivt inte av att vara innekatt, jag fasar för när/om det händer henne något nästa gång. För det är inte mänskligt att tvinga henne att vara inne, hon mår bäst när hon har kontroll, kan bestämma själv.
Låt henne vara ute!! Det mår de bäst av. Även fast risken är att de råkar ut för en räv eller en olycka. En 11 år katt kommer att njuta av livet bäst om hon får vara ute på det sätt som hon vill. Låt henne vara lycklig på katters sätt!

Vi har förlorat två katter. Den ena vet vi togs av räven. Den andra vet vi inte, förmodligen råkade hon ut för räven eller vargen eller lo. Eller så var det en olycka, vi får aldrig veta. Men det jag vet är att hon hade ett lyckligt liv.:heart:
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Jo, det är så vi tänker. Att hon mår bra så länge hon lever är viktigast. Då får jag vara med och sponsra locket till sandlådan utanför, oavsett hur många katter som har hittat den.
 
  • Älska
Hemmakatten
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Det finns elstaket speciellt anpassade för hundar mfl smådjur kostar typ 700. Ser säkert riktigt roligt ut dom första gångerna
Eltråd brukar man väl ha ? Då måste tomten vara minst 800m2 för att man ska få sätta upp eltrådar. En nere och en högre upp brukar det vara. Det kostar en slant också och ingen stänger väl in tomten och sätter sån tråd för det där ?
 
Staffans2000
B Baronen2 skrev:
Håller med dig. Men det är inte lönt att försöka dela sin åsikt till en viss person här. För han har alltid rätt och du har fel. De blir så när man alltid fått som man vill, man är så egoistisk att man inte kan ta till sig kritik. Utan man måste ha rätt till varje pris. Har funnits några sådana personer genom historiens gång.
Man kan skydda sin egendom hur man vill, ström, vattenkastare, burar med släpp i skogen där tillgång till mat är oändlig eller helt enkelt en SGT. Man kan börja med det mest humana, sen kan man trappa upp om man har nerverna. Allt kan hållas dolt och ingen behöver få veta.
Satt på ett möte med en som böla över sin prisbelönta katt som bara försvann. Tog inte hand om den som hon skulle. Sitter 3st på det mötet som visst var den katten var begravd. Ingen sa något, så den katten gick en väg som många andra katter har valt att följa. Inte katthatare men tar hand om mina djur på ett korrekt och bra vis. Som grannarna också är nöjda med.
Jag tänkte väl att du skulle dyka upp igen!
En nolla från ingenstans, som ingen vet att han finns, kan inte motstå frestelsen att bli uppmärksammad. Om än som en feg ynkrygg.
För det var väl du som skröt över att du smög omkring i folks trädgårdar på nätterna för att skjuta katter?

Staffans
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag tänkte väl att du skulle dyka upp igen!
En nolla från ingenstans, som ingen vet att han finns, kan inte motstå frestelsen att bli uppmärksammad. Om än som en feg ynkrygg.
För det var väl du som skröt över att du smög omkring i folks trädgårdar på nätterna för att skjuta katter?

Staffans
Vilken pajas.
 
Snailman Snailman skrev:
Det tråkiga är ju att katter inte gör sina behov hemmavid utan hos dem som inte har katter, Hade katterna gjort sina behov i sina ägares trädgårdar så hade ju vi som inte har några katter haft mycket mindre problem med dem. Vi skulle också slippa alla frågor om vad vi har för problem med katterna (eftersom kattägarna själva slipper våra problem och då tycker vi är ena jobbiga gnällspikar) (Har själv aldrig gnällt på någon kattägare, men tidigare haft mycket kattbesök vid mina boenden)
Kastrerar man är problemen med det mycket mindre.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Vilken pajas.
Jag håller med, Baron är nog ett nättroll (eller om man vill kalla det pajas), de enda inlägg denne haft är gällande hur man fegt dödar tamkatter som man inte enligt lag har rätt att döda.

Jag har funderat på nånting, nästa gång någon dyker upp med förslag på lösningar som helt uppenbart är utanför lagen kommer jag att istället för att svara på inlägget anmäla det till moderatorn. Om vi haft ett inlägg om vad man gör med en hantverkare som inte skött sig så skulle ett inlägg som föreslår att krossa hans knäskålar eller sticka hål på hans däck raderas. Vi skulle inte sitta och diskutera om det är rätt eller fel. Baronens inlägg strider sannolikt mot forumets regler 4.14, 4.15.

Det är dock fullt relevant i denna tråd att diskutera i vilka fall man har rätt att skjuta en katt, men att föreslå att göra det när det strider mot lagen bör vara ett brott mot forumets regler.

Tyvärr har användaren "NIssens" ett antal inlägg där även han föreslår saker som att dränka in köttfärs i glykol, ställa ut glykol som katten ska dricka och liknande. Sen säger han att han inte vill skada ett djur. Väldigt motstridigt. I alla katt-trådar så gillar han dock inlägg från Baron och liknande och kommer ofta in på sätt att skada katter. Till skillnad mot Baron så är Nissens aktiv på detta forum i andra trådar och verkar vara en person som kan föra normala diskussioner varför jag finner detta beteende förvånande. Jag skulle vädja till Nissens att inte föreslå inhumana och olagliga saker som andra kan tycka är en bra ide vare sig du själv har nån form av sjuk fantasi kring det eller gör allvar av dessa fantasier. Vi alla har säkert nån gång i vredesmod velat sätta oss över lagen och kanske tänkt på nåt man skulle kunna göra men som man i realiteten aldrig skulle göra, men att uppvigla eller tipsa andra om sätt att göra det på tycker jag man ska försöka undvika.
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
J JohanLun skrev:
Jag håller med, Baron är nog ett nättroll (eller om man vill kalla det pajas), de enda inlägg denne haft är gällande hur man fegt dödar tamkatter som man inte enligt lag har rätt att döda.

Jag har funderat på nånting, nästa gång någon dyker upp med förslag på lösningar som helt uppenbart är utanför lagen kommer jag att istället för att svara på inlägget anmäla det till moderatorn. Om vi haft ett inlägg om vad man gör med en hantverkare som inte skött sig så skulle ett inlägg som föreslår att krossa hans knäskålar eller sticka hål på hans däck raderas. Vi skulle inte sitta och diskutera om det är rätt eller fel. Baronens inlägg strider sannolikt mot forumets regler 4.14, 4.15.

Det är dock fullt relevant i denna tråd att diskutera i vilka fall man har rätt att skjuta en katt, men att föreslå att göra det när det strider mot lagen bör vara ett brott mot forumets regler.

Tyvärr har användaren "NIssens" ett antal inlägg där även han föreslår saker som att dränka in köttfärs i glykol, ställa ut glykol som katten ska dricka och liknande. Sen säger han att han inte vill skada ett djur. Väldigt motstridigt. I alla katt-trådar så gillar han dock inlägg från Baron och liknande och kommer ofta in på sätt att skada katter. Till skillnad mot Baron så är Nissens aktiv på detta forum i andra trådar och verkar vara en person som kan föra normala diskussioner varför jag finner detta beteende förvånande. Jag skulle vädja till Nissens att inte föreslå inhumana och olagliga saker som andra kan tycka är en bra ide vare sig du själv har nån form av sjuk fantasi kring det eller gör allvar av dessa fantasier. Vi alla har säkert nån gång i vredesmod velat sätta oss över lagen och kanske tänkt på nåt man skulle kunna göra men som man i realiteten aldrig skulle göra, men att uppvigla eller tipsa andra om sätt att göra det på tycker jag man ska försöka undvika.
Ett alternativ till rapportering, är ignorering.
Nollor som denne könslöse parasit, lever av uppmärksamhet på Internet. En uppmärksamhet de aldrig får i verkligheten.

De som givit tummen upp till nollans skryt, och därför uppmuntrar "det" att fortsätta att skrävla, begriper jag mig inte på.

Staffans
 
  • Gilla
gaidin och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Öppna dörren o se om den stannar inne...
Det är det faktiskt en hel del som gör, de går ut som en hund och hälsar på husse/matte och så springer de in när husse/matte går in :)

Samma när de har fönstret uppe, de skulle kunna gå ut men gör det ej :thinking:

För nått år sedan råkade en av mina vänners innekatt trilla ner från en fönsterbräda (ut) och blev lite rädd.. sprang till skogs. De letade i flera dagar, satte ut mat/va/bur osv. Efter en vecka fick de tag i den i närheten av fönstret! Efter det går den inte varken ut på balkongen el nära fönstret igen..

Hade själv trott att lite smak på friheten skulle fått den att vilja gå ut mer, inte mindre.. :geek:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som jag skrev, det är inte rimligt... Det finns inget vettigt staket som kan stänga in en katt.

Vi och lagstiftarna har accepterat att katter ska få finnas.

Vi har även accepterat att trafik ska få finnas, trots att den medför olägenhet, risker för dålig hälsa och olyckor.

Det rimliga är att med en dialog hitta lösningar.



Jag skulle absolut försöka lösa situationen med den granne som klagade, tex tillhandahålla ett lock till deras sandlåda om de så ville.



Jag säger att alla de som vill döda eller fånga in tamkatter som har en ägare på ett eller annat sätt har ett problem.

Jag tycker absolut man kan prata om sätt att katterna INTE ska gå på grannens tomt osv. Med humana metoder som inte skadar katten.

Att inte tycka om katter är helt ok. Att inte tycka om skrikande barn är också helt OK. Att vilka skada dessa för att man inte tycker om dem är inte OK. Därför blir jag ytterst upprörd när många föreslår åtgärder som inte ens är lagliga.
Vi hade våra katter i band när de var ute - det gick kanonbra.
 
Staffans2000
Katter är individer. Det märks tydligt bland kommentarerna vilka som har katter och vilka som inte har det. Bortsett från de rent efterblivna kommentarerna från "killar" som aldrig fått nått. Så var det någon som trodde att katter kunde tränas till att följa efter som en hund. Det går nog inte. Däremot är de ofta väldigt sällskaplig och följer med på promenaden för att de vill det. Jag hade fyra katter som alla var födda hos mig. När jag gick till affären, följde alla fyra glatt med. När jag gick in, väntade de utanför på trottoaren. Sen gick vi tillsammans hem igen. Kände mig lite som en fåraherde. Någon träning, var det alltså inte tal om.

Mina hittekatter däremot, var betydligt mer reserverade. Framförallt mot främlingar. Vilket motbevisar tesen att tamkatter kan urskiljas genom att de låter sig villigt klappas.

Staffans
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Boggi skrev:
Vi hade våra katter i band när de var ute - det gick kanonbra.
Men då vandes de som små?

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.