Ja käre nån så smått det är. Har nu fått spåret till ådern klart efter sju sorger och åtta bedrövelser. Här kanske man kan se vilka mått det handlar om. Har gjort en lite bit som ska limmas fast där flisan gick ur.
Hand som visar en snidad spår i trä med en liten bit intill och en skärblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närstående bild på en träyta med ett litet snidat spår, omgivet av spån, med en persons fingrar för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer kanske inte att synas när det blir klart och bara jag (och nu några till) vet om det!
Nu ska jag återgå till att stämma botten med hjälp av sickling av insidan så att den blir lättare och tunnare! Lite kul med de där mönstren!
 
  • Gilla
kristofo och 11 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
J
Kommer kanske inte att synas när det blir klart och bara jag (och nu några till) vet om det!
Våra läppar är förseglade. :cool:
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Riktigt kul att följa alla framsteg i tråden. Locket vart ju riktigt snyggt! Imponerande med tålamodet du har med ådringen, kommer bli bra när du är klar :D.
 
Har byggt hus grävt grunder, potatisland, lyft sten, byggt mur utan problem men 250 gram fiol tog knäcken på min hö axel och nacke som hindrat fortsatt arbete senaste veckorna. Nu dock på bättringsvägen - tror jag! Barnbarnen har varit här och byggt holkar. Fyraåringen tyckte att hela fågelfamiljen skulle få plats på sittpinnen. Nybyggda fågelholkar på ett rödmålat arbetsbord med hammare och stämjärn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återkommer med fiolbygget så snart jag kan!
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 13 till
  • Laddar…
Har inte gett upp bygget men det blir ett uppehåll. Har gjort en MR på halsryggen pga svåra smärtor och känselbortfall i hö arm och hand ( Man kan ha både ha känselbortfall och smärta samtidigt). Den visade att ryggmärgskanalen har förträngningar som trycker på nerverna. Måste utredas närmare av neurokirurg så jag får ta det lugnt med nacken en tid så att inte symtomen förvärras.
Det får bli teoretiskt fiolbygge - kanske kan barnbarnen ta över om de får träna lite till - de visar i alla fall på stor kreativitet.
 
  • Gilla
  • Älska
sollentuna och 2 till
  • Laddar…
A
Ajaj, det var tråkigt att höra, ta hand om dig!
 
Så tråkigt men går säkert att rätta till så kommer du igen .
 
H Harald Blåtumme skrev:
Följer denna tråd med största intresse!

Fick en rejäl utbildning på violin i min ungdom, både i orkestersammanhang och individuellt. Har djup vördnad över dessa fantastiska instrument. Inte spelat mycket senaste decennierna tyvärr men jag vill ta upp detta.

En lustig sak är att jag precis idag plockade fram min gamla fiol, en Gabriel Didion-kopia från Lutherie Lorraine, tidigt 1900-tal. Alltid haft en sagolikt mjukt nyansrik klang. Råkade få ett absolut gehör som resultat av barndomens och ungdomsårens träning på detta och tidigare enklare instrument.

Döm om min förvåning. Att efter typ ett decennium i källaren, den visade sig vara perfekt stämd GDAE. Jag litade inte fullt på mitt absoluta gehör utan dubbelkollade med en riktig elektronisk tuner men japp. Den var i absolut perfekt stämning precis som jag redan visste. Nästan otroligt att ett så organiskt instrument kan hålla så exakt i stämningen.

Stort lycka till på detta komplexa projekt!
Jag har en gammal fiol som en bekant till farfars bror byggde åt mig när jag var liten. Han var möbelsnickare och byggde lite allt möjligt som pensionär, bland annat en Moraklocka med 30 olika träslag, han hade ett rejält lager av trä... Hur som helst, jag slutade spela regelbundet för ca 30 år sen, men jag tar fram den varje midsommar. Den stämmer perfekt varje gång. Det verkar som att strängarna har töjt sig färdigt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Usch va trist! Hoppas att det rättar till sig.

//DM
 
Maria T
Så tråkigt att läsa, nackproblem och känselbortfall i händer måste tas på allvar, hoppas du får adekvat hjälp och att allt går väl. Den här tråden är så rolig att följa, men hälsan går före allt!
 
  • Gilla
kaaxelsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för hejaropen! Återkommer!
 
  • Gilla
cmb och 2 till
  • Laddar…
Långsiktig planering om färdigställande av fiolbygget. Satsat på barnbarnen. Här har de blandat till favoritfärgen (viktigt för fiolbygget är tillverkning av lacken) och målar sina holkar. Fortfarande lite för mycket färg i varje lager (ska vara många tunna lager på en fiol).
Två barn målar fågelholkar i rosa på ett utomhusbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyraåringens holk på plats på ett körsbärsträd måste vara helt omöjlig att undvika för en svartvit flugsnappare med färgkänsla!
Rosa målad holk upphängd på blommande körsbärsträd med lavbeklädd stam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
yonna och 8 till
  • Laddar…
Följer din tråd med stort intresse, hoppas axel och nacke blivit bättre så det kommer uppdateringar här snart :love:.
 
  • Gilla
Eklunda och 3 till
  • Laddar…
Tack för det! Ännu ingen lösning men har gott hopp om att bli stelopererad i nacken och då kan man väl sitta hur länge som helst och pula!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.