Bara magneter på locket, elektroniken sitter i orangefärgade chassit
 
E evesve skrev:
Hej!
Fortfarande så håller min WORX Landroid M WG790E som jag tänkte släppa ut på grönbete.
Tyvärr så håller ett framhjul på att gå sönder.
Någon som har 1-2 till salu från någon i övrigt utsliten maskin eller vet var man enkelt kan fixa ett?
Tänkte hen skulle få vara med en säsong till...
Inför uppstarten så blev det för många problem så jag köpte en ny...
Skäms för att säga det , men det blev billigaste HQ :(
Saknar worx eleganta trånga passager och klippning längs begränsningstråden men man kan inte få allt!
 
Kanske olika på olika modeller. Bytte frontsensor på en WG796E tror jag det var, wifi-modellen för ca 1000 kvm inköpt kring 2015-16.

Där sitter en magnet på ett spröt i frontsensorn och påverkar sensorer inne i chassit, monterat i yttre krock-skalet så har med just detta att göra - att känna av om roboten går emot fasta föremål. Just denna neodynium-magnet var rejält korrododerad på den gamla sensormodulen, fanns nästan inget kvar.

Detta i tillägg till att kablaget hade svåra kontaktproblem på flera trådar gjorde att utbyte var det enda rimliga, inget vidare bra val av kabelkvalitet med tanke på alla böjningar som sker när den bonkar i i fasta objekt.

Annars är frontsensorns uppgifter att känna av begränsningsslingan via två ingjutna moduler i frontsensorenheten, plus att ha fjäderbelastade kontaktdon för laddningsenhetens kontaktspjut.

Det är alltså en hel del av sensorer för grundläggande funktioner plus kontaktdon som är samlade i denna ”frontsensorenhet” som kostar ca 600 kr som reservdel.
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
Y yodi skrev:
Bara magneter på locket, elektroniken sitter i orangefärgade chassit
Tack för snabba svar.
Jag provade faktiskt att flytta över magneten. Samma höjd mm. Men hjälpte faktiskt inte. Kan man ta reda på bilen "vänster bakre givare" är alltså mitten givaren är luckan tex. Främre givarna är laddningsenheten fram. Men vad är bakre vänster givare för?
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
E evesve skrev:
Inför uppstarten så blev det för många problem så jag köpte en ny...
Skäms för att säga det , men det blev billigaste HQ :(
Saknar worx eleganta trånga passager och klippning längs begränsningstråden men man kan inte få allt!
Hej evesve,
Om min Worx fortsätter strula så kanske jag väljer samma "lösning". Kan man återanvända begränsningstråden för Worx till en Automower?
/Håkan
 
  • Haha
leifberggren
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Hej evesve,
Om min Worx fortsätter strula så kanske jag väljer samma "lösning". Kan man återanvända begränsningstråden för Worx till en Automower?
/Håkan
Jag köpte en HQ 105 UTAN installationskit.
Begränsningskabeln används även till HQ. Bara guidekabeln som behöver läggas till.
Tog 15 minuter att packa upp och installera.
 
  • Gilla
ForestRoad
  • Laddar…
Blev bekymmer här vid säsongstarten av WG796E.

Den ville inte ladda, går från rött till grönt på några sekunder till någon minut. Dvs den vill inte ladda batteriet. Gick inte att få igång ”emergency charging” på denna maskin.

Maskinen kör på ett ”piratbatteri” https://www.batteriexperten.com/sv/...u_qfqrfku9pSpeT9TG29R8twSgCvAnmhoCJQ0QAvD_BwE

Kanske att den hamnat i ett läge där batterispänningen var för låg för att den kunde hantera det.

Jag satte i batteriet i vår WG790E1 årsmodellen efter, det laddades ok. Den initierade direkt med ”emergency charging” från noll - uppmätt endast 20 V på batteriet som ska ha 28V normalt.

Laddningen gick bra, efter att ”emergency charging” gått en stund uppåt 80% så satte jag igång maskinen i vanligt läge, laddade då från ca 45% till 100% på ca 1 1 /2 timme totalt vilket är rimligt.

Satte denna något nyare modell wg 790e1 att klippa en timme, testade att ladda igen och den visar 55% laddning. Tar laddning fint och visar 60% efter några minuter. Avbryter och ska nu kolla om den krånglande maskinen wg796e från året innan kan ladda upp batteriet.

En teori är att den äldre modellen inte kan hantera fallet att batterispänningen är alltför låg. Återkommer med rapport om den äldre wg796e klarar att ladda detta batteri från 60% (ca 25,3 volt), det gick inte från urladdat 20 volt uppenbarligen.

Jag demonterade frontsensorn om mätte upp alla förbindelser, detta var min första misstanke men det visade sig att det inte var.några fel på denna. Återstår nu att se om en ”emergency charging” via en nyare årsmodell kan väcka allt till liv... om detta inte funkar så får det bli en annan robot.
 
Brukar du lämna kvar batteriet i klipparen över vintern?
Själv plockar jag ur batteriet varje höst och förvarar det inomhus, kanske inte behövs.
Orginalbatteriet har ju i princip ingen självurladdning men det verkar batterierna i ditt piratbatteri ha. Du kanske behöver underhållsladda piratbatteriet under vintern för att det inte ska vara urladdat på våren.
 
Redigerat:
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Jag har aldrig plockat ur batteriet från roboten under vinterförvaringen. Roboten förvaras i varmt förråd under vintern.

Min WG794E går sin 8'e säsong med det ursprungliga originalbatteriet. Jag kollade klipptiden för några dagar sedan och roboten körde 1:34 på en laddning, vilket är obetydligt kortare än när den var ny.

Det som är viktigt att veta om Li-ion batteri är att de inte ska förvaras med för hög eller låg laddningsnivå. Mellan 50 och 80 % brukar rekommenderas. Jag har laddat till exakt 80 % varje höst innan jag tar in roboten. På våren efter vinterförvaringen har batteriet alltid haft 78-79 % laddning kvar. Det är väldigt liten självurladdning i ett friskt Li-ion batter. Behövs underhållsladdning under vintern så är batteriet på väg att dö.

När jag satte igång klipparen för säsongen för drygt en månad sedan så märkte jag att den klippte lite när den själv ville. Den följande inte inställda tider. Det visade sig att datum och tiden ställde om sig själv, så nu har jag bytt klockbatteriet. En investering på 34 kronor och en halvtimmes jobb.

Nu går den som en klocka igen. :crysmile:
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Det finns ju olika sorters Li-ion batterier. Troligen så har man inte satt i de bästa cellerna i ett billigare betteripack och dessa batterier kan självurladdar även om de är nya, självurladdning är inte bra i vilket fall.
Jag förvarar inte heller batteriet fulladdat.Jag brukar göra så att jag laddar fullt och sedan skickar jag klipparen på en kantklippning och stoppar den innan den kommer fram till laddstationen. Har inte startat klipparen ännu i år men brukar tappa nån enstaka procentenhet över vintern.
 
Jag var inte helt informerad om hela förloppet, har kollat upp det mer noga nu:
- Batteriet var fulladdat inför vinterförvaringen.
- Det är ett ganska kallt utrymme, nätt och jämnt frostfritt oftast, ibland någon minusgrad vilket nog inte var så bra.
- Enligt uppgift var det fulladdat även efter vinterförvaringen, den klippte ett normallångt pass, laddade upp normalt, klippte ett pass till, gick in och försökte ladda men nu gick det inte.
- Tomt batteri 0%. Emergency charging gick inte igång och kunde inte forceras igång heller.
- Felmeddelandet "Laddningsstation blockerad" har förekommit, samt "Mkt svagt batteri".

Kollade upp frontsensorn som sagt, denna byttes förra el förrförra året och såg relativt fräsch ut fortfarande, alla kablar till frontblecken (2 svarta, 1 röd, 1 grön) funkade fint. Magneten såg bra ut, kablarna till de två frontsensorerna kollades inte och bör inte ha med detta problem att göra. Alla kontaktbleck och -spjut polerades med stålull.

Batteripacket laddades igår till 60% efter laddning och provkörning en timme i vår WG790E1 med sin tillhörande laddstation, 25,3 Volt igår kväll och samma idag nyss.

Både batteri och laddstation ser ut att vara identiska mellan dessa två årsmodeller, WG790E1 är från 2016 vill jag minnas.

Det är litet mystiskt detta. Det jag kan tänka mig är att svärmors WG796E råkat hamna på längsta möjliga hemgångssträckan på hennes mycket stora tomt och att batteriet dränerades totalt under hemgång, till en för låg laddstatus för att roboten skulle kunna hantera det. Men jag bara spekulerar.

Vi får se hur det blir nu till helgen om den kan ladda batteriet från 60%. Alternativt, om den kan ladda originalbatteriet i vår WG790E1 från motsvarande laddnivå vilket fortfarande är fräscht.
 
Redigerat:
Jag har en 796E.1 där det enligt appen finns en firmware-uppdatering. Händer dock inget när jag trycker "Installera", funkar det för er andra?

Skärm med firmwareuppdatering för Landroid som visar nuvarande version 5.21 och senaste version 5.25 med installera-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en HQ 420 och en Worx WG791E.1 . Det är ingen tvekan om att WORX är mer intelligent. Den håller inte på och backar och kluddar som HQ så fort den stöter på ett problem. Tar ibland evigheter för att lösa en uppstådd situation. WORX bara studsar tillbaka och fortsätter att klippa, minst lika bra som HQ, utan minsta problem. HQ´s intelligens ifrågasätter jag! Har haft båda i fem år och båda funkar ua, men WORX mera logiskt.
 
  • Gilla
evesve
  • Laddar…
Jag har en WG792E som hade problem med mjukvara 2015 men jag "stod ut" och sen fixade fixen det hela.

Installerade nytt batteri 2020 och fick även byta laddaren i stationen pga att svartmyror letat sig upp i ett hål i den och fyllt utrymmet med jord så att kretskortet överhettats. Det blev såklart bra med ett nytt laddkretskort.

För några dagar sedan stod roboten still och sa "Blade disc blocked". Jag kan dock inte konstantera att det är något problem att få denna att rotera. Har provat "allt" nu men klippen vägrar börja snurra överhuvudtaget. Startar roboten i laddstationen, den piper och backar ut och roterar lite åt vänster som vanligt. Piper igen och sen ska ju klippen varva upp. Händer ingenting. Sen står det "Blade disc blocked" igen. Så här håller det på.

Ruttnade och ställde in roboten i laddstationen igen så att den åtminstone skulle ladda batteriet. Dagen efter var den HELT död. Drog ut den och tryckte in den igen i stationen. Lysdioden gick från grönt till rött i kanske tre sekunder, sen grönt igen. Provade att trycka på ON/OFF-knappen på roboten när jag tryckt in roboten i laddaren och lampan växlar till rött - då startar displayen men klagar på kritiskt låg spänning. Sen dör den och lampan blir grön igen.

Funderar på om klipparmotorn är trasig och att ett följdfel är nån form av kortslutning som dödar batterispänningen?

Har sökt en del men rätt hopplöst som vanligt då det verkar finnas tiotusentals trådar om problem med Worx...

Någon som varit med om samma situation? Tack på förhand :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.