Jag har valt Easee, för att den ger absolut mest funktionalitet för pengarna. Det är dessutom en av marknadens billigaste laddboxar. Den har WiFi anslutning, inbyggt 4G modem om man inte har en anslutning via WiFi. Man ställer in den för önskad laddström via ett webbinterface då den agerar WiFi access-punkt efter uppstart. Där kan man även ställa in säkringsstorlek om man har flera laddare som energin skall fördelas emellan. OM man har utgång för last från elmätaren så kan den anpassa laddningen efter lasten så att man inte skjuter huvudsäkringar. För de som har enfasbilar så kan man lastfördela mellan faserna om man har flera bilar som laddas.

Vad gäller interna funktioner så skall alla laddboxar ha en AC jordfelsbrytare samt en DC jordfelsbrytare som även skall lösa ut för pulserande DC läckström så ingen ytterligare jordfelsbrytare behövs. AC jordfelsbrytaren är inte särskilt dyr normalt men dessa skall klara att lösa ut för AC strömmar som går fel väg upp till 4000Hz det ökar kostnaderna avsevärt. Det är samma sak med DC jordfelsbrytaren de skall klara att detektera pulserande DC strömmar så de är vanligen mer än 3 gånger dyrare än de redan dyra AC jordfelsbrytarna. De skall aldrig behövas... Men om de behövs så ser jag hellre att de finns och löser ut än att jag eller någon familjemedlem dör för att de inte fanns... Elbilar kan nämligen OM det blir något elfel vara betydligt farligare än vad en elektrisk gräsklippare någonsin kan bli...

Så om man räknar ihop all funktionalitet som Easee har så går det inte att bygga en egen laddbox billigare om man inte kommer upp i minst 100-batcher och då räknar jag enbart på produktionskostnaden, utveckling, support och försäljningskostnaderna helt oräknade. Ingen marknad jag vill ge mig in i alls. Man kan "fuska" och bara ha en hemgjord box som lägger ut rätt PWM pulståg för att meddela bilen maximal laddström men det är inte värt jobbet. Med en bra laddbox får man så pass mycket mera.

Jag personligen kan tycka att det känns lite "fånigt" att gnälla över högre avgifter för att säkra upp till större huvudsäkringar för att få laddningen att bli smidig. Besparingen på "bränslet" ger mycket stor marginal för denna relativt lilla merkostnad. Det rör sig ju oftast bara om 3000 till 5000 mera per år. Det är vad vår bränsleräkning låg på per månad innan vi skaffade en elbil som rullar ca 5000 mil per år...

Sedan ett tips vad det gäller uppsäkring. Passa på att göra det nu medans det fortfarande finns ledig kapacitet i villaområdena. När flera hushåll går från ingen till en och sedan till två elbilar så kommer ni inte att få säkra upp innan elnäten har byggts ut till större kapacitet och det kommer att ta åratal. Så gör det snart eller så riskerar ni att inte få säkra upp förens efter 2035...
 
L Limpan4all skrev:
Jag har valt Easee, för att den ger absolut mest funktionalitet för pengarna. Det är dessutom en av marknadens billigaste laddboxar. Den har WiFi anslutning, inbyggt 4G modem om man inte har en anslutning via WiFi. Man ställer in den för önskad laddström via ett webbinterface då den agerar WiFi access-punkt efter uppstart. Där kan man även ställa in säkringsstorlek om man har flera laddare som energin skall fördelas emellan. OM man har utgång för last från elmätaren så kan den anpassa laddningen efter lasten så att man inte skjuter huvudsäkringar. För de som har enfasbilar så kan man lastfördela mellan faserna om man har flera bilar som laddas.

Vad gäller interna funktioner så skall alla laddboxar ha en AC jordfelsbrytare samt en DC jordfelsbrytare som även skall lösa ut för pulserande DC läckström så ingen ytterligare jordfelsbrytare behövs. AC jordfelsbrytaren är inte särskilt dyr normalt men dessa skall klara att lösa ut för AC strömmar som går fel väg upp till 4000Hz det ökar kostnaderna avsevärt. Det är samma sak med DC jordfelsbrytaren de skall klara att detektera pulserande DC strömmar så de är vanligen mer än 3 gånger dyrare än de redan dyra AC jordfelsbrytarna. De skall aldrig behövas... Men om de behövs så ser jag hellre att de finns och löser ut än att jag eller någon familjemedlem dör för att de inte fanns... Elbilar kan nämligen OM det blir något elfel vara betydligt farligare än vad en elektrisk gräsklippare någonsin kan bli...

Så om man räknar ihop all funktionalitet som Easee har så går det inte att bygga en egen laddbox billigare om man inte kommer upp i minst 100-batcher och då räknar jag enbart på produktionskostnaden, utveckling, support och försäljningskostnaderna helt oräknade. Ingen marknad jag vill ge mig in i alls. Man kan "fuska" och bara ha en hemgjord box som lägger ut rätt PWM pulståg för att meddela bilen maximal laddström men det är inte värt jobbet. Med en bra laddbox får man så pass mycket mera.

Jag personligen kan tycka att det känns lite "fånigt" att gnälla över högre avgifter för att säkra upp till större huvudsäkringar för att få laddningen att bli smidig. Besparingen på "bränslet" ger mycket stor marginal för denna relativt lilla merkostnad. Det rör sig ju oftast bara om 3000 till 5000 mera per år. Det är vad vår bränsleräkning låg på per månad innan vi skaffade en elbil som rullar ca 5000 mil per år...

Sedan ett tips vad det gäller uppsäkring. Passa på att göra det nu medans det fortfarande finns ledig kapacitet i villaområdena. När flera hushåll går från ingen till en och sedan till två elbilar så kommer ni inte att få säkra upp innan elnäten har byggts ut till större kapacitet och det kommer att ta åratal. Så gör det snart eller så riskerar ni att inte få säkra upp förens efter 2035...
Hur testar du jordfelsbrytaren för AC ström i Easee eller vet att den löst?
 
R Robert-san01 skrev:
Hur testar du jordfelsbrytaren för AC ström i Easee eller vet att den löst?
Elektrikern satte min ease utan extern jfb, jag har fortfarande inte smält det. Har en egen undercentral i det lilla hus laddaren sitter på, elektrikern monterade även denna inkl jfb och ett 3fas uttag mm. Jag tänker det vart bättre ha den bakom jfb även om easee har inbyggd då de väl fyller olika funktion.

Map att säkra upp, mitt elbolag har effektaxa och ingen extra avgift på mätarsäkring. Annars skulle jag nog hellre ha lastbalanserare, sällan man inte kommer kunna ladda igen det man kör upp på en dag under natten även med lägre huvudsäkring. Värt att utvärdera innan man går på en högre avgift iallafall...
 
J JohanLun skrev:
Elektrikern satte min ease utan extern jfb, jag har fortfarande inte smält det. Har en egen undercentral i det lilla hus laddaren sitter på, elektrikern monterade även denna inkl jfb och ett 3fas uttag mm. Jag tänker det vart bättre ha den bakom jfb även om easee har inbyggd då de väl fyller olika funktion.

Map att säkra upp, mitt elbolag har effektaxa och ingen extra avgift på mätarsäkring. Annars skulle jag nog hellre ha lastbalanserare, sällan man inte kommer kunna ladda igen det man kör upp på en dag under natten även med lägre huvudsäkring. Värt att utvärdera innan man går på en högre avgift iallafall...
Att de ha skydd mot 6mA jordfel ser jag inte som något konstigt. Det har troligen alla på Svenska marknaden idag. Det är just personskydd på 30mA AC man gärna skulle vilja se. Inte så kul om det blir isolationsfel och bilen blir strömförande.

Till de som inte tror att det kan bli jordfel i bilen så har jag just haft ett fall där man trodde boxen var trasig. JFB löste när bilen började ladda. Det visade sig vara fel på bilens ombordladdare.

Jag har ställt frågan till Easee om hur man testar JFB. Skall bli intressant att se vad de svarar.
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Jag laddar vår Hyundai Ioniq med reseladdaren nedställd till 8A i ett vanligt Schucko-uttag än så länge men kommer låta min elektriker dra fram ett CEE-uttag och köpa en sådan här istället för att kunna köra på 12 eller 16A (har 20A in)

[länk]
[bild]
Det där verkar ju vara en smart lösning. Man kan alltså lösa en stor del av problemet för en bråkdel av kostnaden, och dessutom ta med sig kabeln om man är på andra ställen där det finns cee uttag? Jag kanske inte har fattat detta eftersom jag inte har fått min nya bil än men det enda jag tappar är strömbegränsning/lastvakt (som förvirrande nog verkar kallas lastbalansering, trots att det som jag förstår inte balanserar något mellan faserna ändå).
 
R Robert-san01 skrev:
Att de ha skydd mot 6mA jordfel ser jag inte som något konstigt. Det har troligen alla på Svenska marknaden idag. Det är just personskydd på 30mA AC man gärna skulle vilja se. Inte så kul om det blir isolationsfel och bilen blir strömförande.

Till de som inte tror att det kan bli jordfel i bilen så har jag just haft ett fall där man trodde boxen var trasig. JFB löste när bilen började ladda. Det visade sig vara fel på bilens ombordladdare.

Jag har ställt frågan till Easee om hur man testar JFB. Skall bli intressant att se vad de svarar.
Hängde inte med, är easee jfb heltäckande så den inte behöver sitta bakom en vanlig jfb typ a, eller är det bara b som den har inbyggd? Är b lika bra för personskydd i alla fall? Finns nackdel att ha easee bakom en typ a?
 
J Jonas L 84 skrev:
Det där verkar ju vara en smart lösning. Man kan alltså lösa en stor del av problemet för en bråkdel av kostnaden, och dessutom ta med sig kabeln om man är på andra ställen där det finns cee uttag? Jag kanske inte har fattat detta eftersom jag inte har fått min nya bil än men det enda jag tappar är strömbegränsning/lastvakt (som förvirrande nog verkar kallas lastbalansering, trots att det som jag förstår inte balanserar något mellan faserna ändå).
Du slipper bångla med en sladd med en klump med en riktig fast laddbox. Tro mig, det är värt rätt mycket. ;)
 
J JohanLun skrev:
Hängde inte med, är easee jfb heltäckande så den inte behöver sitta bakom en vanlig jfb typ a, eller är det bara b som den har inbyggd? Är b lika bra för personskydd i alla fall? Finns nackdel att ha easee bakom en typ a?
Den skall enligt deras reklam ha skydd mot både AC och DC jordfel så den skall inte ha någon extern JFB. Typ B skall ta alla typer av ström så det räcker med en sådan.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J Jonas L 84 skrev:
Det där verkar ju vara en smart lösning. Man kan alltså lösa en stor del av problemet för en bråkdel av kostnaden, och dessutom ta med sig kabeln om man är på andra ställen där det finns cee uttag? Jag kanske inte har fattat detta eftersom jag inte har fått min nya bil än men det enda jag tappar är strömbegränsning/lastvakt (som förvirrande nog verkar kallas lastbalansering, trots att det som jag förstår inte balanserar något mellan faserna ändå).
Fast enfas (blå) CEE-uttag är ju rätt ovanliga. Det är väl framför allt marinor och husvagnscampingar som har sådana.

Men har man ett trefasuttag är det förstås vanligare i vissa miljöer, men då finns det ju också bättre sladdar att skaffa än de enfaskablar med laddklump som följer med bilen.

Jag funderar själv på om jag ska skaffa en fast laddare eller en som jag pluggar in i ett (befintligt) trefasuttag till landet. Prismässigt skiljer det inte nämnvärt då bara den fasta installationen är skattesubventionerad, men den mobila laddare ger lite större frihetsgrader.
 
För mig är det optimala att ha en fast 3-fas laddbox hemma och en portabel 3-fas laddkabel (med klump) att ta med på resan.

Den portabla löser all laddning ifrån enfas schuko (på ner till 6A) upp till trefas 16A. Bara en CEE 3-fas till CEE 1-fas adapter samt en CEE 3-fas till schuko adapter.
Ganska dyrt men definitivt värt det att kunna ladda var som helst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Zappi i Eco mode skall klara av att känna om det finns tillskott av solel.

Även Charge-amps och Garo fixar det med "sol boost" om man har deras lastvakt.

Alla tre känner om det finns export och drar då på mer laddning. Mer komplicerat än så är det inte.

[bild]
Intressant, jag har en Garo med deras lastvakt och solcellsanläggning. Räcker det med att justera in lastvakten?

Har även tänkt att montera 2st Garo i garaget på varje sida och ha de i en kedja mot samma lastvakt. Vore rätt snitsigt om man kunde justera in solcellsproduktionen mot laddningen, spotpriserna på solelen man producerar tror jag kommer vara låga i framtiden med all överskottsproduktion av sol&vind vi har idag. Ska man ha någon nytta av solcellsanläggningen i framtiden så det nog för gratis "drivmedel" till bilen.
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
För mig är det optimala att ha en fast 3-fas laddbox hemma och en portabel 3-fas laddkabel (med klump) att ta med på resan.
Fast då får man ju också fråga sig hur ofta man åker till ställen där det finns trefas CEE-uttag. Jag har det förvisso på ett par–tre ställen jag regelbundet besöker, men det är nog ovanligt mycket.

En mobil trefasladdare är nog pengar i sjön för många.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast då får man ju också fråga sig hur ofta man åker till ställen där det finns trefas CEE-uttag. Jag har det förvisso på ett par–tre ställen jag regelbundet besöker, men det är nog ovanligt mycket.

En mobil trefasladdare är nog pengar i sjön för många.
Finns dem som har olika kontakter man kan byta mellan.
 
Absolut, men ska man köpa en mobil trefasladdare är det ju ändå bra om man vet att man kommer ha nytta av den. Annars kan man ju klara sig med den enfasladdare som normalt följer med bilen för sitt mobila bruk.
 
sunnis sunnis skrev:
Intressant, jag har en Garo med deras lastvakt och solcellsanläggning. Räcker det med att justera in lastvakten?

Har även tänkt att montera 2st Garo i garaget på varje sida och ha de i en kedja mot samma lastvakt. Vore rätt snitsigt om man kunde justera in solcellsproduktionen mot laddningen, spotpriserna på solelen man producerar tror jag kommer vara låga i framtiden med all överskottsproduktion av sol&vind vi har idag. Ska man ha någon nytta av solcellsanläggningen i framtiden så det nog för gratis "drivmedel" till bilen.
Har för mig att det var i appen man ställde in det. Kommer inte ihåg exakt. Kan ha varit en kommande funktion också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.