Den sista april flyttade paret Elize Lutz och Harrie Dekkers in i det första 3D-printade huset för boende. 3D-utskrifterna av byggelementen kunde genomföras på mindre än 5 dagar tack vare att maskinerna arbetar dygnet runt.

Du kan läsa artikeln här: 3D-printat hus i Holland
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fantastiskt vad man kan göra med en stor cementsprits. Hade varit ännu häftigare om den varit helt platsbyggd:p
 
Cruzze Cruzze skrev:
Fantastiskt vad man kan göra med en stor cementsprits. Hade varit ännu häftigare om den varit helt platsbyggd:p
Det här byggdes tvärs över sundet för några år sedan, det är helt platsbyggt:

https://3dprinthuset.dk/the-bod/
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Jag är helt på detta. Nu är ju det här exemplet säkert svindyrt med arkitekter osv... samt ett unikt exemplar, men drömmen är väl att kunna i ett husbyggarprogram kunna bygga ihop ett eget hus med fördefinierade byggbitar och sedan kommer företaget ut med utrustningen till din tomt, trycker ut huset på några dagar, inklusive badrum och kök (det 3d-printas såklart inte men kan vara helt färdigbyggda i fabrik och bara lyftas på plats medan huset printar runt dem.

Sen får man väl tyvärr ha några hantverkare i slutet som ska foga och lite finlir men det borde ta max 2-3 dagar.

Med massproduktion borde man kunna få till ett 200 m2 hus för typ 1 miljon allting klart.
 
Huset såg ju verkligen 3D-printat ut, med de där tydliga lagren som man gör allt för att undvika.

Det hade varit intressant att se själva printern också, samt hur den monterades.
 
Borde vara svårt att få bra prestanda på väggarna med 3D-printing. En pick-and-place robot som kan stapla byggblock (lättbetong eller skalblock), inkl bearbetning av blocken, borde gå snabbare än 3D-printning och ge bättre prestanda (U-värde, hållfasthet mm) och även bli snyggare.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Borde vara svårt att få bra prestanda på väggarna med 3D-printing. En pick-and-place robot som kan stapla byggblock (lättbetong eller skalblock), inkl bearbetning av blocken, borde gå snabbare än 3D-printning och ge bättre prestanda (U-värde, hållfasthet mm) och även bli snyggare.
Toleranserna blir ett problem med ditt förslag kontra 3-printing. I byggbranschen pratar man mm i tolerans och du kommer få galna måttförskjutningar om du automatiserar byggandet med dagens material.
 
A andersmc skrev:
Huset såg ju verkligen 3D-printat ut, med de där tydliga lagren som man gör allt för att undvika.
Det är ju garanterat en design-fråga och något de eftersträvat.

Det skulle ju vara löjligt lätt att antingen putsa efteråt eller putsa under arbetets gång, antingen manuellt eller maskinellt. (Jämför med "ironing" vid mer reguljär 3d-printning)

Det finns ju även arkitekter som bygger hela huset med synlig OSB...
 
Robotiserad plattsättning på både vägg och golv finns och används på vissa håll, dock är jag osäker på om projekten är ekonomiskt lyckosamma (idag).

Annars håller jag med om att det borde gå att bygga en väggmurar-robot (hybrid med 3d-printat murbruk och murblock som staplas av en robot) som kan korrigera för variationer i materialet allteftersom bygget fortgår.

Med hjälp av en traversliknande robot som ställs över en färdigbyggd betongplatta, så borde det inte vara raketforskning att få alla väggar på ett våningsplan murade med t.ex. lecablock.
 
Såg en "pick and place" - robot som var monterad ovanpå en lastbil på Youtube häromdagen...
 
Dessa verkar har gjort en bra staplare, antar att det är den Dan kanske sett.
Verkar dock bli ganska mycket jobb efter med armering och gjutning och putsning. Det intressanta med 3d printingen är ju möjligheten till organiska former tycker jag.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Jorak skrev:
Dessa verkar har gjort en bra staplare, antar att det är den Dan kanske sett.
[media]Verkar dock bli ganska mycket jobb efter med armering och gjutning och putsning. Det intressanta med 3d printingen är ju möjligheten till organiska former tycker jag.
Japp, den var det...
 
rickardg rickardg skrev:
Borde vara svårt att få bra prestanda på väggarna med 3D-printing. En pick-and-place robot som kan stapla byggblock (lättbetong eller skalblock), inkl bearbetning av blocken, borde gå snabbare än 3D-printning och ge bättre prestanda (U-värde, hållfasthet mm) och även bli snyggare.
Det pågår ett projekt på LTH som är i stort sätt exakt som du beskriver.

Sen har 3d printing en helt annan potential i framtiden, speciellt vad det gäller funktion som man kan integrera genom smart form. Men då tror jag man måste gå en bra bit längre än vad dessa initiala betongprinters gör.
 
Fadai
Supercool!
 
J Jorak skrev:
Dessa verkar har gjort en bra staplare, antar att det är den Dan kanske sett.
[media]Verkar dock bli ganska mycket jobb efter med armering och gjutning och putsning. Det intressanta med 3d printingen är ju möjligheten till organiska former tycker jag.
Tre minuter för att visa att klädkoden på det där företaget är "skrynklig skjorta". Det hade varit intressantare att se hur den där maskinen egentligen fungerade. Och hur blev huset? På något ställe såg man rakt igenom väggen. Ska inte murblocken sitta ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.