F fsn skrev:
Då har du förstått fel tyvärr. För att kunna ladda en bil med 22kW (32A) eller för att kunna se din statistik på solpanelerna i Zappi appen så måste du ha 3 st lastvakter på huvudsäkringarna och du måste ha 3 lastvakter på solcellernas växelriktare. Så totalt 6 lastvakter, nu är det så att Zappi bara har 3 ingångar för lastvakter så du behöver en Harvi med. Och vill du ha trådlös uppkoppling så behöver du en Hub med.
Nu har jag inget praktiskt bevis än, för solanlägning finns inte än. Om man vill se total solelsstatistik i appen, visst ska den mätas. För att veta bara hur mycket solel går till bilen: Nej. Enkel matte att räkna ut utan extra LV för boxen mäter vad den ger ut och vet vad den pumpar tlll bilen från nätet. Det är inget problem att ladda 22kW utan flera lastvakter än mot nätet. Man sugar upp allt från solen och toppar till max från nätet . Zappi programmet sköter detta. Så beskrivs det i alla fall ganska tydligt. Och display visar statistiken. Tror du blandar ihopp 2 olika funktioner. Har jag fel, kommer jag att erfara det framöver.
Just nu används boxen bara för att bjuda gäster rmed elbil på el. Sånt uppskattas nuförtiden.
 
F
I Iven skrev:
Nu har jag inget praktiskt bevis än, för solanlägning finns inte än. Om man vill se total solelsstatistik i appen, visst ska den mätas. För att veta bara hur mycket solel går till bilen: Nej. Enkel matte att räkna ut utan extra LV för boxen mäter vad den ger ut och vet vad den pumpar tlll bilen från nätet. Det är inget problem att ladda 22kW utan flera lastvakter än mot nätet. Man sugar upp allt från solen och toppar till max från nätet . Zappi programmet sköter detta. Så beskrivs det i alla fall ganska tydligt. Och display visar statistiken. Tror du blandar ihopp 2 olika funktioner. Har jag fel, kommer jag att erfara det framöver.
Just nu används boxen bara för att bjuda gäster rmed elbil på el. Sånt uppskattas nuförtiden.
nej, solelen producerar AC och Zappin laddar inte 22kW om den inte har nåt som visar att det produceras el. Jag har också en Zappi och jag har 55 paneler på taket.
 
  • Gilla
Pontusand
  • Laddar…
F fsn skrev:
nej, solelen producerar AC och Zappin laddar inte 22kW om den inte har nåt som visar att det produceras el. Jag har också en Zappi och jag har 55 paneler på taket.
Zappi i Eco mode skall klara av att känna om det finns tillskott av solel.

Även Charge-amps och Garo fixar det med "sol boost" om man har deras lastvakt.

Alla tre känner om det finns export och drar då på mer laddning. Mer komplicerat än så är det inte.

Skärmdump av manual för Zappi-laddsystem som visar översiktsdiagram över energihanteringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Alltså vilken djungel!

Jag har en nyköpt laddhybrid XC60 och kikar efter en laddbox med Schuko-uttag och möjlighet att avläsa den totala el-förbrukningen över tid. App behöver inte finnas! Finns det någon som kan ge mig tips på lämplig laddbox?
 
Att uppgradera säkringen från 16A till 32A innebär en ganska stor ökning av nätavgiften till din elleverantör. Ta reda på hur mycket, innan du bestämmer dig!
 
F
T Turbo_Tail skrev:
Alltså vilken djungel!

Jag har en nyköpt laddhybrid XC60 och kikar efter en laddbox med Schuko-uttag och möjlighet att avläsa den totala el-förbrukningen över tid. App behöver inte finnas! Finns det någon som kan ge mig tips på lämplig laddbox?
Till att börja med skall ha en laddbox med typ2 uttag till en XC60. Du har säkert 20-30 olika att välja på och alla fungerar.

Vill du framtidssäkra för riktig elbil så installerar du en 3-fas och vill du inte det så duger en 1-fas.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
F fsn skrev:
Till att börja med skall ha en laddbox med typ2 uttag till en XC60.
Kanske vill ha schuko till motorvärmaren…
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Alltså vilken djungel!

Jag har en nyköpt laddhybrid XC60 och kikar efter en laddbox med Schuko-uttag och möjlighet att avläsa den totala el-förbrukningen över tid. App behöver inte finnas! Finns det någon som kan ge mig tips på lämplig laddbox?
Du verkar vara ute efter en reseladdare. Laddboxar har inte schuko uttag.
Överväg en riktig box. Men en reseladdare är givetvis bra att ha i bilen när man är på resa där bara schuko finns.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Zappi i Eco mode skall klara av att känna om det finns tillskott av solel.

Även Charge-amps och Garo fixar det med "sol boost" om man har deras lastvakt.

Alla tre känner om det finns export och drar då på mer laddning. Mer komplicerat än så är det inte.

[bild]
Jo, det är lite mer komplicerat än så för med 12kw solproduktion och en huvudsäkring på 20A så laddade den ändå inte 32A. Kanske kan vara en inställningsgrej eller en firmware som skall uppdateras eller nåt men helt trivialt är det inte. Mitt största problem är att detta inte är ett problem just nu för jag har ingen bil som laddar 22kW ännu så jag har svårt att felsöka.
 
Men själva testet, och artikeln, kan vi inte vänta oss mer av det? Det känns som att informationen i intervjun var tre till fem år gammal och att de testade boxarna var för mycket same same.

Typ 1 och Chademo håller exempelvis inte ens Nissan på med längre på nya bilar, även om det förstås finns gamla bilar kvar på vägarna. Och Tesla laddar, som många påpekat, med vanlig typ 2 vid AC-laddning.

Och så laddarna: ska man nu prata om fördelar/kostnader med lastbalansering, RFID-läsare osv. kan man väl visa upp lite exempel med och utan sånt. Nu var det ett halvdussin laddare med ungefär samma prestanda till samma pris (lite olika utskrivet).

Kanske 2018, men nu tycker jag att man kan förvänta sig mer av en sån här artikel.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
J jangar skrev:
Att uppgradera säkringen från 16A till 32A innebär en ganska stor ökning av nätavgiften till din elleverantör. Ta reda på hur mycket, innan du bestämmer dig!
Eftersom i princip ingen nätleverantör i Sverige erbjuder 32A mätarsäkringar så är det inte bara dyrt, utan nästan omöjlig...
 
useless useless skrev:
Eftersom i princip ingen nätleverantör i Sverige erbjuder 32A mätarsäkringar så är det inte bara dyrt, utan nästan omöjlig...
Jo, du kan få upp till 63A men du får betala vad det kostar att dra fram och bygga om stationerna och mätarskåp. Upp till och med 25A går på schablon.
 
D
J jangar skrev:
Att uppgradera säkringen från 16A till 32A innebär en ganska stor ökning av nätavgiften till din elleverantör. Ta reda på hur mycket, innan du bestämmer dig!
Det beror på nätleverantören. Vissa har samma avgift upp till 63A.
 
R Robert-san01 skrev:
Jo, du kan få upp till 63A men du får betala vad det kostar att dra fram och bygga om stationerna och mätarskåp. Upp till och med 25A går på schablon.
Vart kan du få 32A? Alla jag har kollat har 35A.
 
useless useless skrev:
Vart kan du få 32A? Alla jag har kollat har 35A.
Du kan sätta en 32A säkring men du får betala för 35. Det är samma PK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.