@RoAd Menar du att "Long press duration" ska sättas till 1s? Hittar inget annat? När jag ändrar det värdet samt "Momentary switch" så visas en ruta med att inställningarna sparas men när jag går in i inställningarna är gamla värdet kvar. Startat om enheten utan skillnad.

@Pin Hade min satt som "Detached" också. Dock lite osäker på hur den är inkopplad då det är elektrikern som gjorde det. Men han sa att den är inkopplad för att simulera att jag trycker på den fysiska knappen på väggen. Styrningen fungerar men störigt att behöva trycka först en gång och sedan en gång till innan porten pausar eller ändrar riktning.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Lund skrev:
@RoAd Menar du att "Long press duration" ska sättas till 1s? Hittar inget annat? När jag ändrar det värdet samt "Momentary switch" så visas en ruta med att inställningarna sparas men när jag går in i inställningarna är gamla värdet kvar. Startat om enheten utan skillnad.

@Pin Hade min satt som "Detached" också. Dock lite osäker på hur den är inkopplad då det är elektrikern som gjorde det. Men han sa att den är inkopplad för att simulera att jag trycker på den fysiska knappen på väggen. Styrningen fungerar men störigt att behöva trycka först en gång och sedan en gång till innan porten pausar eller ändrar riktning.
Verkar som att du inte har du Shelly som en återfjädrande brytare och måste trycka en gång till för att få den att ”släppa”. Jag har satt auto off (under timer) till 1 sekund. Longpush har jag satt till 800 ms.
 
R RoAd skrev:
Någon som har en Shelly 1L och kan kolla upp om det finns möjlighet att använda de två ingångarna i "OR"-läge? D.v.s. utgång på om någon eller båda ingångarna är på.

Jag planerar att styra en cirkulationspump som är gemensam för två konvektorelement på det viset, men enligt manualen så verkar det konstigt nog inte gå.

I värsta fall får jag väl programmera om den med Tasmota men det vore skönt att slippa.
Har ingen 1L, men är det inte just så sw1 och sw2 fungerar? Parallellkopplat, alltså på om en eller båda slås på. Annars borde det gå att göra ett scenario i appen som löser det.
 
R
L Lund skrev:
@RoAd Menar du att "Long press duration" ska sättas till 1s? Hittar inget annat? När jag ändrar det värdet samt "Momentary switch" så visas en ruta med att inställningarna sparas men när jag går in i inställningarna är gamla värdet kvar. Startat om enheten utan skillnad.

@Pin Hade min satt som "Detached" också. Dock lite osäker på hur den är inkopplad då det är elektrikern som gjorde det. Men han sa att den är inkopplad för att simulera att jag trycker på den fysiska knappen på väggen. Styrningen fungerar men störigt att behöva trycka först en gång och sedan en gång till innan porten pausar eller ändrar riktning.
Nej, till vänster bland inställningarna så ska du ha en meny som heter "Timer", och därunder kan du ställa in att reläet släpper automatiskt efter en viss tid. Du vill ha en så kort tid som möjligt eftersom allt du vill ge porten är en puls.

Det låter som om du inte har en fysisk brytare kopplad till shellyns ingång? I.s.f. behöver du inte konfigurera något mer.
 
R
P Pin skrev:
Har ingen 1L, men är det inte just så sw1 och sw2 fungerar? Parallellkopplat, alltså på om en eller båda slås på. Annars borde det gå att göra ett scenario i appen som löser det.
Enligt manualen verkar det inte så.

Jag kommer att köpa en oavsett för det är inga problem att flasha om den med någon annan firmware där jag kan programmera den helt som jag vill.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Enligt manualen verkar det inte så.

Jag kommer att köpa en oavsett för det är inga problem att flasha om den med någon annan firmware där jag kan programmera den helt som jag vill.
Jag tittade på manualen och kunde inte se varken om det går eller inte. Men varför är det två ingångar öht om det inte fungerar så?
 
R
P Pin skrev:
Jag tittade på manualen och kunde inte se varken om det går eller inte. Men varför är det två ingångar öht om det inte fungerar så?
I de flesta fall så är det väl inte önskvärt att det inte går att släcka på valfri knapp så det är väl inte helt oförklarligt om de inte har implementerat det.

Men ju mer jag läser deras user guide tycker jag att det ser ut som om den delen inte är helt rätt skriven. För om den är det går det inte heller att ha två impulsbrytare och tända/släcka på båda. Och om inte det går finns det ju inte många fördelar kvar med de dubbla ingångarna.

Jag får beställa hem en och testa.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
richardtenggren
Jag hade problem att sätta mina i ”Momentary”, men om jag ändrade till ”Restore Last Mode” så lyckades det. Finns väl en viss logik i det, men med den kassa appen så var jag lite less ett tag.

Tänker jag fel eller varför finns inte ”Momentary” som ”Detached”?
Ska ta och montera min shelly till porten snart också :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hade problem att sätta mina i ”Momentary”, men om jag ändrade till ”Restore Last Mode” så lyckades det. Finns väl en viss logik i det, men med den kassa appen så var jag lite less ett tag.
Jag har aldrig orkat installera appen, lika bra att öppna puckens webinterface direkt i valfri webläsare och fixa konfigurationen där.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
richardtenggren
A alfista skrev:
Jag har aldrig orkat installera appen, lika bra att öppna puckens webinterface direkt i valfri webläsare och fixa konfigurationen där.
Jo gjorde så sen jag också :)
 
Fått igång 6 markiser och en garageport med Shelly tack vara all hjälp jag fått här i gruppen - stort tack!

En liten detalj återstår. Hur väljer jag enhetstyp i Google Home för Shelly 1 som är kopplad till garageporten? Som det är nu kan jag bara välja på enhetstyper som strömbrytare, TV, kaffebryggare mm. Finns inget som passar så man kan säga "Öppna garageporten". Hur har ni andra löst det?
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Svarar mig själv h'
L Lund skrev:
Fått igång 6 markiser och en garageport med Shelly tack vara all hjälp jag fått här i gruppen - stort tack!

En liten detalj återstår. Hur väljer jag enhetstyp i Google Home för Shelly 1 som är kopplad till garageporten? Som det är nu kan jag bara välja på enhetstyper som strömbrytare, TV, kaffebryggare mm. Finns inget som passar så man kan säga "Öppna garageporten". Hur har ni andra löst det?
Svarar mig själv. Skapade en rutin som triggar garageporten när jag säger "öppna garageporten" samt "Stäng garageporten".
 
J Jsson83 skrev:
Ja lebys förslag är ju helt klart smidigare. Kör 3EM för 3-fas lasterna och 1PM för 1-fas lasterna. Sätt allt i centralen så får det lite bättre kylning än i en apparatdosa. Vill du köra vanliga EM så går ju de också att sätta i centralen såklart.

Jag skulle nog dock inte använt 1PM för att slå på eller bryta med full last på 16A inkopplad, det är ändå ganska små reläer vi pratar om inuti. Men bara för att mäta borde det inte vara några problem.
Tyvärr fick endast 3EM:arna plats i centralen. De sex transformatorerna tog upp för stor plats för att de tre 1PM:arna skulle få plats.

Funderar nu på att sätta 1PM i dosorna bakom apparaterna. Undrar dock hur de ska kopplas. Bara ta fasen till L och nollan till N på Shellyn? Vad ska sedan gå vidare till själva kontakten, som ju får in båda dessa idag? Och hur gör jag med jorden?
 
E elector skrev:
Funderar nu på att sätta 1PM i dosorna bakom apparaterna. Undrar dock hur de ska kopplas. Bara ta fasen till L och nollan till N på Shellyn? Vad ska sedan gå vidare till själva kontakten, som ju får in båda dessa idag? Och hur gör jag med jorden?
Jorden är inte inblandad i detta, den skall sitta som tidigare.
Nolla till N och fas till L1 på 1PM, sedan från O på 1PM till uttaget/apparaten. Nollan måste alltså grenas på lämpligt sätt så att den går både till Shellyn och apparaten.
Åtminstone så jag tolkar bilden i manualen, texten är lite tvetydig när det gäller L och L1, men oavsett så måste ju det du vill mäta matas från O.
 
  • Gilla
Jsson83 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kopplade min Shelly 1 till min supramatic 3 igår med gott resultat, så här i efterhand funderar jag varför jag inte gjort det tidigare…
Det gick på någon minut och då var största problemet är allt byggmaterial som ligger i vägen i väntan på att monteras i huset.

Hittade en intressant tråd på shellys forum där man tydligen ska kunna få ut status på porten via bus-porten, man kopplar Pin 7 till SW som jag förstår det. Har dock inte hunnit fått det hela klart för mig hur de fungerar;
https://www.shelly-support.eu/forum/index.php?thread/662-hörmann-promatic3/&postID=8525#post8525

För att styra porten då min HAserver är nere för tillfället så använde jag mig av Apple Shortcuts och url-kommandon. Så nu går den styra med Siri också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.