Silly Bear Silly Bear skrev:
Tycker låter heeeelt idiotiskt att ni föreslår att TS ska bygga om så katterna inte kommer upp eller köpa in diverse prylar för att hålla katterna borta.


Det är väl ägarens förbannade ansvar att hålla koll på sina djur, kan dom inte göra det bör dom inte äga djur.

Hade jag ägt katterna hade jag skämts som satan om dom drev omkring och förstörde omgivningen
Problemet är att det är så avgörande skillnad mellan hundar och katter, ur ett juridiskt och traditionellt perspektiv. Hundar = strikt ägaransvar och kopplingstvång. Katter = fria som fågeln.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag visste att förslaget att skjuta/avliva katt skulle väcka känslor, det var därför jag skrev att det, om det ens är aktuellt, är sista utvägen.
O egentligen hade jag inte tänkt bemöta det.
Till att börja med kan jag säga att jag är ingen katthatare, tvärtom.
Just nu har vi tre katter, två som är väldigt trevliga. Katter är trevliga husdjur o framförallt till nytta för att hålla undan skadedjur.
Att jag föreslog avlivning var för att ibland finns det kanske ingen annan möjlighet.
Eller jo, att bara skita i det o låta allt bero. Låta katterna pissa o håra ned dynor, klösa sönder dörrkarmen, pissa på ytterdörren tre gånger om dagen så det alltid stinker kattpiss inne, klösmärken på bilen efter att katten jagat en fågel, osv osv.
Är det på det viset o ägaren vägrar att ens bry sig så undrar jag hur många som hade låtit det fortsätta.
Nu var det iofs ”bara” ett tygtak, men ändå.
Det är självklart att man inte bara smyger upp o har ihjäl katten, men allt beror på många olika omständigheter. Är det en person som har en drös med katter som springer vind för våg är min erfarenhet risken stor att det inte är en ”seriös” kattägare. Halvvilda katter som äter ute o inte blir rätt omhändertagna är ganska sannolikt.
I det läget hade jag kunnat löst det praktiskt, givetvis efter att ha talat med kattägaren, inga barn som har dem som husdjur, alla andra försök till lösning uttömda etc.

För övrigt Kingfreddie har du fel i en del saker du skriver.
Det är inte bara kommunjägare som har rätt att avliva katter. Markägare har all rätt att skjuta katter, men absolut inte urskillningslöst. Men rätt har de, o på sin mark mer än någon kommunjägare.
Sedan finns det många fler faktorer att ta hänsyn till, men det förutsätter jag att man både vet o gör om man går så långt om man bestämt sig gör att avliva en katt.

Att en jägare skulle bli av med sina vapenlicenser för att katten inte dog på första skottet finns inte. Det skall mycket mer till än så.

Om din granne skulle skjuta din katt är jag helt övertygad om att han gjort det utan att du ens visste om att det hänt, i synnerhet efter att ha läst vad du skriver.

PS.
För övrigt vill jag fördöma de/den som skriver att man skall skadeskjuta katten med ett luftgevär.
DET är definitivt åt helvete!
Men kanske det inlägget bara skrevs för att elda på en redan ömmande tå.
Tack för ett sansat inlägg. För att förtydliga. I villaområden skjuter man inte katter eller rådjur. Med mark förutsätter jag att detta är på landet där närmsta granne är många hundra meter bort. Den som skjuter i villaområden skulle jag direkt polisanmäla.
Om det finns oseriösa "kommunjägare" som skjuter husdjur i villaområden hoppas jag de blir av med både jobb och licens. Givetvis kan det finnas förvildade lidande katter där faktiskt avlivning är rätt väg att gå. Men då bör den som gör detta ha 100% koll på exakt vilka eller vilken katt som är vild.

Stan är inte skogen. Banjospelarna ombedes hålla sig från villaområdena.
 
Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Som tidigare sagt regleras inte katter lika som hundar som har strikt ansvar, men din granne med katt kanske kan få detta att gå på dennes hemförsäkring, så funkar det för hund, ansvarsförsäkring som de flesta har inom hemförsäkring. Min Grannens (lösa) hund sprang in till oss o bet katten rejält väldigt nyligen)
Alternativt om du ljuger ihop något om en örn till ditt försäkringsbolag.
Skulle även ge frågan till lawline men ställer du den gratis så tar det lång tid. Din hemförsäkring kan innehålla viss tid gratis jurist tid per år oxå.
 
K Kingfreddie skrev:
Elstängsel o taggtråd.. återigen förslag som gör att du hamnar i rätten för djurplågeri.

Och nä.. "men jag får väl sätta upp va jag vill, är väl min tomt" funkar inte. Precis som du inte får sätta fällor för inbrottstjuvar så de skadar sig. När du hamnar i rätten så kommer du få svara på varför du satte nåt sånt på din paviljong, o har du inte ett vettigt svar som inte har med hindra djur o göra så är de kört för dig.
Tänkte först inte svara eftersom du citerar mig fel, jag sa att det med all säkerhet finns andra sätt att blockera access och att man troligen inte ska behöva gå till taggtråd och elstängsel.

Taggtråd är nog inget jag skulle överväga men elstängsel i någon anpassad variant kan vara på kartan. Läs på litet om elstängsel så förstår du hur de fungerar, de är mycket effektiva för att hindra djur att ta sig till platser de inte ska vara på. De utdelar inga dödliga energinivåer, ger bara ett obehag som avskräcker. Handlar inte ett skvatt om djurplågeri och är ett fullt ok sätt att skydda fastigheten och egendom mot skadedjur av diverse slag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tänkte först inte svara eftersom du citerar mig fel, jag sa att det med all säkerhet finns andra sätt att blockera access och att man troligen inte ska behöva gå till taggtråd och elstängsel.

Taggtråd är nog inget jag skulle överväga men elstängsel i någon anpassad variant kan vara på kartan. Läs på litet om elstängsel så förstår du hur de fungerar, de är mycket effektiva för att hindra djur att ta sig till platser de inte ska vara på. De utdelar inga dödliga energinivåer, ger bara ett obehag som avskräcker. Handlar inte ett skvatt om djurplågeri och är ett fullt ok sätt att skydda fastigheten och egendom mot skadedjur av diverse slag.
Dock har föreslagits stängselaggregat för stora djur applicerat i ett plant nät som djuret kanske inte kan backa från speciellt om det är på ett högt tak. Den konstruktionen är en fälla och inte korrekt utfört. Dessa hästelstängsel får man dessutom inte ha i villaområden. Om det finns en svagare variant som monteras så djuret får en svag stöt men inte fastnar eller faller ned kan jag tycka det skulle kunna vara ok. De pliggar på en matta som nämnts bör vara humanare och billigare och troligen funka lika bra.
 
Det är givetvis så att man måste installera elstängsling på vettigt sätt. Det ska vara en begränsningslinje som djuret kan välja att försöka överskrida, eller bara att backa tillbaka.

Det är så alla elektriska inhägnader funkar - stängslet får djuret att inte överskrida inhägnaden - eller i andra varianten viltstängsel där elstängslet ska avhålla djur från att ta sig in i det område man vill skydda.

Aktuella djur måste ha valet att inte försöka överträda den elektrifierade begränsningslinjen, detta är normalt fallet och därmed helt oproblematiskt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det är lite märkligt att man skall få ha tama djur som får röra sig fritt på andras tomter men utan att behöva ta något ansvar.
Vi har tre katter som bor hos grannarna i närmsta husen.
De har sin toalett på våran uppfart så på sommaren kan jag plocka 20-30 kattbajshögar om vi varit borta någon vecka.
De kissar i carporten och vilar i våra möbler så att jag som allergiker har svårt att sitta där. Varför skall jag behöva köpa ljudskrämmor, sätta upp hinder så katter inte kan klättra upp, ställa undan möbler, staket mot vissa platser etc. Det rimliga och respektfulla från kattägare hade varit att ta ansvar för sina djur. Man känner sig som ensååån gnällspik att gå o klaga hos grannen om detta. Så trist.
Som en annan granne som tröttnar på sina 3 schnauzers kl 0630 varje helgmorgon, släpper ut dessa i trädgården och väcker alla grannar när de skäller i timmar så fort någon passerar.

Nä. Jag skall skaffa tupp. Let the war begin
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 6 till
  • Laddar…
Detta med att hantera lösa tamkatter är inget enkelt.

Hade jag själv haft tamkatter så tror jag att jag skulle vilja att de fick vara fria och lösa i grannskapet.

Nu har jag inte det så det blir mer att jag försöker skydda min egendom från grannar som tycker det är ok att deras katter springer lösa.

Finns ju lösningar för att hindra tex katter att rumstrera runt bland saker man är rädd om. Detta är alltid mitt förstahandsval och kan mycket väl inkludera elstängsel.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är givetvis så att man måste installera elstängsling på vettigt sätt. Det ska vara en begränsningslinje som djuret kan välja att försöka överskrida, eller bara att backa tillbaka.

Det är så alla elektriska inhägnader funkar - stängslet får djuret att inte överskrida inhägnaden - eller i andra varianten viltstängsel där elstängslet ska avhålla djur från att ta sig in i det område man vill skydda.

Aktuella djur måste ha valet att inte försöka överträda den elektrifierade begränsningslinjen, detta är normalt fallet och därmed helt oproblematiskt.
Det låter rimligt, Baron Munchausen beskrev tidigare i tråden ett horisontellt nät med 8000v på ett tak. Om det överhuvudtaget funkar (man måste ju ha kontakt med både nät och jord) är risken överhängande att ett djur fastnar och skadas svårt eller dör. Även andra djur än katter. Men i tidigare trådar har denne Baron fantiserat ihop andra orimligheter så jag tror han är mytoman eller troll... Man kan iallafall hoppas han inte försöker göra verklighet av sina grymma fantasier.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Att installera el-fällor är helt uteslutet.

Utgår från att alla här vet hur ett modernt elstängsel funkar. Ja det finns i en mängd olika eneginivåer, från knappt en Joule till tex 8 Joule för ett stängsel som ska hålla vildsvin utanför tomten - har just installerat dylikt på en av våra fastigheter.

Skulle det vara befogat kan jag mycket väl tänka mig att fixa en installation med säg 1 Joule för att hålla katter borta från valda områden. Det krävs väldigt litet energi för smådjur. Vildsvin... där måste man brassa på med typ 8 Joule eller helst mer om de ska märka av begränsningen. Riktigt tuffa djur.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Karlia
Senast igår sade jag till ett par av grannarnas barn att taket var olämpligt att leka på. (ungefär 11-åringar) Till skillnad mot katter lyssnade de och gick ner.

Ska det fipplas med elstängsel måste det säkras så inte ex barn riskerar att göra sig illa. För även om barn inte ska vara på tak så förstår jag lockelsen, hade själv en takupplevelse i den åldern. (jag klarade inte av att ta mig ner själv utan fick vänta på att någons förälder kom med stege - efter den nesan har jag inte varit uppe på något mer tak)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Om "kattmattor" eller staket är lösningen, varför sätter inte kattägarna upp det på sin sida tomtgränsen då?
Det är väl jävligt rimligt att se står för kostnaden att hålla sina katter där de hör hemma så andra kan leva sina liv utan dessa skadedjur.

Hur fan kan man skaffa katt och tro att alla ens grannar kommer bli överlyckliga att ha deras lilla telning springandes där?
Nä, kattägare förlitar sig iskallt på att lagen är på deras sida och att de därför kan skita i sina medmänniskor runt om kring.

Man får inte bygga närmare grannen än 4,5m utan deras skriftliga lov med hänsyn till att det kan inskränka, men att släppa lös upp till nio katter att härja fritt på grannens tomt är ok? Borde krävas skriftligt tillåtelse från grannar inom 200m att få släppa katt utomhus.

(jag är ok med 4,5m regeln på byggnation men vill sätta saker i perspektiv)
 
Redigerat:
  • Gilla
anojak och 3 till
  • Laddar…
Inga moderna elstängsel är farliga för människor eller djur. Det är väldigt noga reglerat med pulsvidd och pulsfrekvens, typiskt en puls per sekund. Det är obehagligt att få en sådan puls men inte på något vis skadligt eller dödligt ens för smådjur eller barn.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Taket ser ut att vara gammalt och skört, det tar bara ett par år innan textilier faller sönder av solen. Katter kan inte klösa sönder ett sånt tak om det inte redan var skört.Det hade nog blåst sönder vilket som.
Byt tak. Nu har du en mall att göra ett till tak från, men se till att köpa textil som håller längre.
Det finns spray i zooaffärer eller Hornbach man kan köpa för utomhusbruk. Mycket bra att ha för annat också. Annars gillar katter inte citrus, så har du ett vitt tak går det bra med citron.Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.