F fimpan skrev:
SMA
18000Kw
Nej inte igång, bara provstartat för att se att allt är ok.
Har du nämnt vad man fick betala?
 
Vi kommer under kommande året bygga nytt hus och funderar då på att bygga integrerade solceller från start. Utöver de som nämns i denna tråd, Sunroof och Gruppsol, vilka företag har liknande lösningar som man borde ta in offerter från?
 
L Ladan vid havet skrev:
Vi kommer under kommande året bygga nytt hus och funderar då på att bygga integrerade solceller från start. Utöver de som nämns i denna tråd, Sunroof och Gruppsol, vilka företag har liknande lösningar som man borde ta in offerter från?
Kollar själv på https://midsummer.se/, framförallt deras Slim som bygger på falsat plåttak, riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Yepp, svensk utveckling o tillverkning med en bra bakgrund o kunnande, tryggt köp. Bra referensunderlag publicerat.

Finns tyvärr andra i denna bransch som köper upp restlager o strippar ramarna, integrerar på kunders tak och säljer som unik lösning...
 
H håbbe1961 skrev:
Yepp, svensk utveckling o tillverkning med en bra bakgrund o kunnande, tryggt köp. Bra referensunderlag publicerat.

Finns tyvärr andra i denna bransch som köper upp restlager o strippar ramarna, integrerar på kunders tak och säljer som unik lösning...
vilka då?
 
L Ladan vid havet skrev:
Vi kommer under kommande året bygga nytt hus och funderar då på att bygga integrerade solceller från start. Utöver de som nämns i denna tråd, Sunroof och Gruppsol, vilka företag har liknande lösningar som man borde ta in offerter från?
vart i landet ska det installeras?
 
M MichaelOberg skrev:
vart i landet ska det installeras?
I norra Halland.
 
  • Gilla
porch
  • Laddar…
L Ladan vid havet skrev:
I norra Halland.
Har tyvärr inget bra tips då
 
H håbbe1961 skrev:
Detta företag fick jag tips om här tidigare, egen tillverkning o garantier samt svensk distributör
[länk]
Deras rekommendation för integrering har 9.8% av ytan transparent.


J JSten skrev:
Kollar själv på [länk], framförallt deras Slim som bygger på falsat plåttak, riktigt snyggt!
110W/m2 är inte mycket.
 
Redigerat:
Nissens
R Roger_Gustavsson skrev:
110W/m2 är inte mycket.
11% typ
 
Ena grannen installerar 19 kW på sitt platta tak. Svea Solar står för jobbet, rätt naturligt då grannes son är en av grundarna av det företaget. Gjorde en inspektion igår och pratade med dem. Deras hemsida är likt många andra i branschen inte så informativ om man är ute efter svar på tekniska frågor. Det verkar som de har fler typer av solceller än de som visas på hemsidan. Den integrerade lösningen som visas där verkar inte vara den enda de har. Tror det är rätt snabba ändringar i den branschen nu.
 
R Roger_Gustavsson skrev:
Deras rekommendation för integrering har 9.8% av ytan transparent.




110W/m2 är inte mycket.
Instämmer, inte världsledande direkt. Men å andra sidan, det är mer än de 0% som vanligt falsat plåttak ger.

Edit, kan tillägga att vi/jag inte har kommit så långt i beslutsprocessen, har främst haft fokus på utseende och letar efter ett tak med "traditionellt" utseende. Något annat lär vi inte få bygglov för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
J JSten skrev:
Instämmer, inte världsledande direkt. Men å andra sidan, det är mer än de 0% som vanligt falsat plåttak ger.
Detta är precis min tanke ang mitt tak.
Hade bara tanke att byta taket, nu är det en passiv inkomst.
Det är därför jag kanske inte är lika brydd som andra om effekt/kvm etc.
Självklart ska det leverera det som utlovas, men jag jagar inte Kw.
Utseendet var det jag föll för, då jag ändå hade kikat på plåttak.
 
  • Gilla
JJP5000 och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Kollar själv på [länk], framförallt deras Slim som bygger på falsat plåttak, riktigt snyggt!
Men man undrar ju vad dom menar med "falsat" tak.. Jag misstänker att det är ett klicktak, vilket jag som plåtslagare väljer att se som ett finare korugerat tak... Gillar inte att det marknadsförs som falsat då det är ganska långt ifrån ett sådant...
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.