holmberg87 holmberg87 skrev:
Exakt! Jag tänkte på dom idag och det får plats. Men som sagt, kass kvalité på skruvarna och jag skulle gärna dra åt lite mer på infästningen.
Men iofs går det ta lite låsning.
Det är ju onekligen smidigt istället för att borra nya hål!
10st infästningsr borde räcka?
Det blir ju en hel del vikt på huset när väl glasen är i så det torde vara betydligt mer än tillräckligt.
När frun ville ha fler upphängningar för tomatplantor i huset så var min första tanke att köpa bult och bara slipa ned med rondellen för att få dem att passa - Och då tänker jag skruv som man inte drar av med handkraft. Gabska dåligt kvalitet på skruvarna som följer med håller jag mer om...

Snodde din bild, men du förstår ju hur jag tänker med vinklarna: En bult fäst i en grön metallprofil vid en betongtröskel, vilket illustrerar diskussionen om upphängningar för växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Det blir ju en hel del vikt på huset när väl glasen är i så det torde vara betydligt mer än tillräckligt.
När frun ville ha fler upphängningar för tomatplantor i huset så var min första tanke att köpa bult och bara slipa ned med rondellen för att få dem att passa - Och då tänker jag skruv som man inte drar av med handkraft. Gabska dåligt kvalitet på skruvarna som följer med håller jag mer om...

Snodde din bild, men du förstår ju hur jag tänker med vinklarna: [bild]
Absolut! Vi använder speciella muttrar på jobbet man lägger i sådana här spår och drar i en skruv.
Men det går ju likaväl att slipa av en skruv och vrida ner.
Kanske väljer det ändå, det blir ju stilrent också(y)
Jag testade en av orginalskruvarna och den small av ganska snabbt så man får vara försiktig när man drar åt. Kanske 10nm max
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Absolut! Vi använder speciella muttrar på jobbet man lägger i sådana här spår och drar i en skruv.
Men det går ju likaväl att slipa av en skruv och vrida ner.
Kanske väljer det ändå, det blir ju stilrent också(y)
Jag testade en av orginalskruvarna och den small av ganska snabbt så man får vara försiktig när man drar åt. Kanske 10nm max
Har du möjlighet till alternativ så kör på det! Jag satte 10mm hylsa på slagskruvdragaren när jag monterade frugans hus - ca 10 skruvar senare gick jag över till handkraft.. dragaren var en dålig idé... Eller skitbra idé egentligen, men skruvarna var kass....:thinking:
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Har du möjlighet till alternativ så kör på det! Jag satte 10mm hylsa på slagskruvdragaren när jag monterade frugans hus - ca 10 skruvar senare gick jag över till handkraft.. dragaren var en dålig idé... Eller skitbra idé egentligen, men skruvarna var kass....:thinking:
Haha ja det kan ja tänka mig! Tänkte också köra med en liten skruvdragare för smidigheten men ändrade mig ganska omgående..
Får hoppas jag skruvar imorn för lecan så ska vi nog fått fast det snart nog(y)
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Absolut! Vi använder speciella muttrar på jobbet man lägger i sådana här spår och drar i en skruv.
Men det går ju likaväl att slipa av en skruv och vrida ner.
Kanske väljer det ändå, det blir ju stilrent också(y)
Jag testade en av orginalskruvarna och den small av ganska snabbt så man får vara försiktig när man drar åt. Kanske 10nm max
Jag har köpt skruv för t-spår från tyska amazon (amazon.de), sök på greenhouse bolts så får man massa träffar. Där finns även såna här varianter som är smidiga när man ska hänga upp saker sen: https://www.amazon.de/-/en/Greenhou...ywords=bolt+gewächshaus&qid=1620766534&sr=8-5
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag har köpt skruv för t-spår från tyska amazon (amazon.de), sök på greenhouse bolts så får man massa träffar. Där finns även såna här varianter som är smidiga när man ska hänga upp saker sen: [länk]
Ja dom där är kanon, men jag tror även där att kvalitén är sådär. Duger gott och väl för det dom är till för men jag vill ha med bättre kvalité som förankring.

Brs tips! Finns det intr i Sverige att köpa?
 
T-spårskruvar och muttrar hittar jag men hos välsorterade leverantörer men inte som som är smala så man kan vrida in
EDIT:
Jag hittade här! https://www.wiberger.se/templates/gn508-1.htm
För övrigt en riktigt bra sida men allt bra att ha!
 
Det kallas för Rombmutter
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja dom där är kanon, men jag tror även där att kvalitén är sådär. Duger gott och väl för det dom är till för men jag vill ha med bättre kvalité som förankring.

Brs tips! Finns det intr i Sverige att köpa?
Just den varianten jag länkade till har jag inte sett här, t-spår skruv finns hos en del av växthusåterförsäljarna men då till hutlösa priser därav att jag hamnade hos amazon. Köpte på mig en del bra och ha skruvar till växthuset, bl.a. de jag länkade till men även såna här plastfästen som är riktigt smidiga för enklare infästning av snören etc: https://www.amazon.de/-/en/HOMEGARD...befestigung+gewächshaus&qid=1620799828&sr=8-5
De vrider man bara in i t-spåret så frugan slipper skruva alls.
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mina skruvar och muttrar, är av aluminium. Så det är inte så konstigt att de känns veka. Men, gissar att det inte är en slump att aluminiumprofiler förbinds med dito förband.

Med tanke på den högst ansenliga tyngden växthuset får när glaset är på plats, tror jag:p att det, mer eller mindre står där det står, även utan förankring.
Väg glaspaketen, så får du se.

Staffans
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja dom där är kanon, men jag tror även där att kvalitén är sådär. Duger gott och väl för det dom är till för men jag vill ha med bättre kvalité som förankring.

Brs tips! Finns det intr i Sverige att köpa?
Jodå:

https://www.amazon.se/s?k=växthus+skruv&ref=nb_sb_noss_1
 
  • Gilla
neeej
  • Laddar…
Kanske en dum fråga men brukar man fästa växthuset i grunden innan man glasar?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Kanske en dum fråga men brukar man fästa växthuset i grunden innan man glasar?
Jag drog fast det innan, inte för att jag tror att det har någon betydelse före eller efter....
 
slacker slacker skrev:
Jag drog fast det innan, inte för att jag tror att det har någon betydelse före eller efter....
Nä det spelar nog ingen roll så länge allting är rakt.
Ska försöka göra klart det imorgon!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
hsd
Jag monterade fönster sist ,följde leverantörens anvisningar
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.