Instämmer. Vet du hur mycket den förbrukar för dig på en månad under sommaren?
 
Jag har sänkt min RF i krypgrunden med en vanlig kondensavfuktare. Kostnad 2000 kr. Ligger aldrig över RF 75. Tidigare låg jag under vår/höst över 95 procent i RF.
 
B Bernt Byggare skrev:
Hej, bra att du fått ordning på det. Tyvärr byggs det riskkonstruktioner än idag, där tillverkare är tvugna att ställa in luftavfuktare från start. Du har ett äldre hus där jag inte vet hur det ser ut, men i nyare med frånluftsvärme dras luft upp från mark/grund upp i inomhusmiljön, vilket få förstår. Köp en undertrycksatt krypgrund, som Isolergrund, om du ska prata om krypgrunder på någon parmiddag. Se grundfakta.se om du vill veta mer.
Men en undertrycksatt krypgrund drar ner varm luft från bodelen som kyls av och kondenseras i grunden.
 
Vi hade också förhöjd luftfuktighet sommartid i krypgrunden i vårt hus från -75 samt ett radonvärde som låg strax över 200 Bq/m3.

Istället för att köpa en dyr sobtionsavfuktare så valde jag att sätta in en enkel Woods DS12 kondensavfuktare för ca 3000kr och stoppade ner slangen för kondensvattnet under plasten på marken. Jag tätade alla ventilationsgluggar utom en där jag kopplade in en EC kanalfläkt som jag kan justera varvtalet på och detta har funkat klockrent för oss i ett par år nu. Radonet är nere på 40 Bq/m3 och luftfuktigheten går aldrig över 67% som avfuktaren är inställd nu. Det blir ju aldrig så kallt i grunden att kondensavfuktaren inte skulle fungera så jag ser inte riktigt behovet av en sorbtionsavfuktare som drar mycket mer el.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
A
Man bör väl ha en rätt öppen krypgrund med en kondensavfuktare? har inte sett någon med slangar,om man inte bygger om den kanske:thinking:
 
Ja det bör man väl ha eller så köper man 2-3 stycken och hamnar fortfarande på 20 procent av den kostnaden som nämnt för sorptionsavfuktare i den här tråden.

Jag har en hjärtmur och har köpt två kanalfläktar på Biltema. Den ena blåser in och den andra blåser ut. Skapt cirkulation i grunden. Har som mest 0,2 grader tempskillnad och Max 2-3 procent skillnad i RF.
 
A
Nja,blir kanske lite svårunderhållet med filterbyte mm om man måste krypa in(har flera sektioner i min grund)enda rimliga är väl att ha maskinen vid luckan,funderar om det går att montera/tillverka något liknande detta för att få flera torrluftslangar ut i sektionerna med en woods,vet inte om fläkten är klenare i en kondensavfuktare dock.
Metallplatta med tre anslutningsrör för distribution av torrluft från avfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Eyerash skrev:
Instämmer. Vet du hur mycket den förbrukar för dig på en månad under sommaren?
Nej faktiskt inte kollat det, jag får återkomma när jag kan trenda mot tidigare år. Men rent pengamässigt pratar vi nog nån hundring extra i månaden. Har i mitt tycke en relativt låg elkostnad/månad ändå så inget jag varit ens det minsta fundersam över. Det tackar vi jordvärmen i huset för och lvp:n i garaget :)
 
Min krypgrund är stor, närmare 200kvm uppdelad i 4 olika shakt så för min del var en sorptionsavfuktare att föredra. Bra med vänner i branschen som man kan bolla med.
Sen tätade jag alla gluggar själv, bytte ut den gamla föråldrade plasten mot ny, städade bort all skit som tidigare ägare låtit vara kvar och ska när andan faller på även bygga om den något otäta luckan så att jag skapar ett någorlunda eget klimat nere i grunden så att jag får riktigt undertryck. Plus att då kunde jag dra ner någon timme på offerten och det blev något billigare, hamnade på runt 35k installerad och klar.

Jag hade som mest 13-14% i träet där nere på något ställe men asfaskivorna i ena delen hade buktat ner lite och jag hade vissa sektioner där man såg vitt damm i släpjus där jag har trossbotten av plankor så för min del var det "better safe than sorry" som gällde.
 
Jag har också lite för hög fukt årsvis i min lrypgrund.
Men jag la in brädbitar på lite olika ställen och så länge de inte möglar så känner jag mig inte så orolig för det lite varmare bjälklaget etc.

Har ingen avfuktare, ventiler öppna mestadels men inte på sommaren, plast på marken.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har också lite för hög fukt årsvis i min lrypgrund.
Men jag la in brädbitar på lite olika ställen och så länge de inte möglar så känner jag mig inte så orolig för det lite varmare bjälklaget etc.

Har ingen avfuktare, ventiler öppna mestadels men inte på sommaren, plast på marken.
kaxigt :)

Är du säker på att det alltid är lägre RF där du lagt plankorna än på undersidan av trossbotten?
 
D Derbyboy skrev:
kaxigt :)

Är du säker på att det alltid är lägre RF där du lagt plankorna än på undersidan av trossbotten?
Har "lagt de" på flera ställen.
Två brädbitar i taket. Nu efter 2år inte ett spår av prickar etc.
Tror det kan ge en god fingervisning.
 
Ett tag sedan någon skrev, men testar!

Hade under förra sommaren och det börjar stiga nu igen upp till omkring 85-90% RH i de två mätare jag har nere i krypgrunden (ca 100kvm). Vi har en sorptionsavfuktare (Acetec PD150) ståendes där nere och alla ventiler är tätade, men de kryper ändå upp mot en 85-90% som värst sommartid (än så länge i princip bara bott i huset under en sommar, byggt 2010). Tror avfuktaren är i stort sätt lika gammal som huset (dvs ca 8-10 år). Tänkte jag skall testa att byta filter på den (första bytet jag gör på den) och kontrollera inställningar, men vad mer kan tänkas vara fel tro? För den borde klara av det bättre känns det som än 85-90% sommartid? Exakt i skrivande stund visar mätare 1: 91%, 12,0 grC och den nyaste mätare 2: 89%, 12,2 grC.
Senast jag var ner i grunden kunde jag inte se eller känna någon lukt som skulle vara oroande. Dock så slog avfuktaren ifrån förra sommaren (-20) då den försökt få ned luftfuktigheten till inställt värde (ca 70% RH), utan att lyckas under en månads tid. Så de känns ju som att den inte klarar av uppgiften. Men den borde i normala fall göra det? Eller är den för klen för uppgiften?
 
B Bjulle2 skrev:
Ett tag sedan någon skrev, men testar!

Hade under förra sommaren och det börjar stiga nu igen upp till omkring 85-90% RH i de två mätare jag har nere i krypgrunden (ca 100kvm). Vi har en sorptionsavfuktare (Acetec PD150) ståendes där nere och alla ventiler är tätade, men de kryper ändå upp mot en 85-90% som värst sommartid (än så länge i princip bara bott i huset under en sommar, byggt 2010). Tror avfuktaren är i stort sätt lika gammal som huset (dvs ca 8-10 år). Tänkte jag skall testa att byta filter på den (första bytet jag gör på den) och kontrollera inställningar, men vad mer kan tänkas vara fel tro? För den borde klara av det bättre känns det som än 85-90% sommartid? Exakt i skrivande stund visar mätare 1: 91%, 12,0 grC och den nyaste mätare 2: 89%, 12,2 grC.
Senast jag var ner i grunden kunde jag inte se eller känna någon lukt som skulle vara oroande. Dock så slog avfuktaren ifrån förra sommaren (-20) då den försökt få ned luftfuktigheten till inställt värde (ca 70% RH), utan att lyckas under en månads tid. Så de känns ju som att den inte klarar av uppgiften. Men den borde i normala fall göra det? Eller är den för klen för uppgiften?
Vet inte, men börja med att koppla en shelly 1Pm tex.
Då kan du se hur mycket den jobbar och när.
Om den går kontinuerligt drar den väl runt 7-8000kwh/år.
https://www.netonnet.se/art/smarta-...h1KwUL-fV8Cuf5c_r96b3yna87WYBwLhoCCs0QAvD_BwE
 
A
B Bjulle2 skrev:
Ett tag sedan någon skrev, men testar!

Hade under förra sommaren och det börjar stiga nu igen upp till omkring 85-90% RH i de två mätare jag har nere i krypgrunden (ca 100kvm). Vi har en sorptionsavfuktare (Acetec PD150) ståendes där nere och alla ventiler är tätade, men de kryper ändå upp mot en 85-90% som värst sommartid (än så länge i princip bara bott i huset under en sommar, byggt 2010). Tror avfuktaren är i stort sätt lika gammal som huset (dvs ca 8-10 år). Tänkte jag skall testa att byta filter på den (första bytet jag gör på den) och kontrollera inställningar, men vad mer kan tänkas vara fel tro? För den borde klara av det bättre känns det som än 85-90% sommartid? Exakt i skrivande stund visar mätare 1: 91%, 12,0 grC och den nyaste mätare 2: 89%, 12,2 grC.
Senast jag var ner i grunden kunde jag inte se eller känna någon lukt som skulle vara oroande. Dock så slog avfuktaren ifrån förra sommaren (-20) då den försökt få ned luftfuktigheten till inställt värde (ca 70% RH), utan att lyckas under en månads tid. Så de känns ju som att den inte klarar av uppgiften. Men den borde i normala fall göra det? Eller är den för klen för uppgiften?
Är marken plastad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.