3 436 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Kapa betongpannor med kapsåg och diamantklinga
Jag vet att det är många som avråder från detta men när jag hittade denna film så blev jag nyfiken igen. Kapsågen är en Rage Evolution och jag ser inte att det skulle vara något märkvärdigt med just den sågen. Skulle man sedan dra dit en vattenslang med ett fint munstycke som binder dammet så har man den perfekta lösningen. Det är min personliga åsikt såklart
Kolla särskilt 3.30 in i filmen där han kapar takpannor.
Är det något som testat att kapa betongpannor med kapsåg och diamantklinga, hur gick det i så fall?
Kolla särskilt 3.30 in i filmen där han kapar takpannor.
Är det något som testat att kapa betongpannor med kapsåg och diamantklinga, hur gick det i så fall?
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 335 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 335 inlägg
Jag tror den där sågen är till för bl a tunn metall och aluminum så den är troligtvis rätt annorlunda mot en vanlig kapsåg som är enbart tänkt till trä.
Min första tanke är att det känns farligt att hålla fast pannan särskilt när man gör ett vinklat snitt men löser man det tror jag det säkert skulle funka. Varför avråder folk det?
Min första tanke är att det känns farligt att hålla fast pannan särskilt när man gör ett vinklat snitt men löser man det tror jag det säkert skulle funka. Varför avråder folk det?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 887 inlägg
kapade 84 st pannor en gång med batteridriven kap och diamantklinga .
Jag gör inte om det ..
Jag gör inte om det ..
Som det ser ut så spännar han fast pannan. Jag vet faktiskt inte varför folk avråder. Det enda jag läst är att kapa pannor med kapsåg, kapsågen klarar inte av det, glöm det. Tror jag ska köpa en billig diamantskiva och testa.Rickard.ag skrev:Jag tror den där sågen är till för bl a tunn metall och aluminum så den är troligtvis rätt annorlunda mot en vanlig kapsåg som är enbart tänkt till trä.
Redigerat:
Bästa svaret
Besserwisser
· östergötland
· 2 052 inlägg
Ska man nu besvära sig med att kapa pannor på backen, så hade jag använt en vattensåg/kakelskärare
Tack för svaret. Alltid kul med nya idéer. Kan man kapa tex Benders Carisma betongpannor med en sådan, typ denna? Väldigt bra med vattenkylning.plåtrickard skrev:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...h-klinkerskarare-einhell-te-tc-620-u/p-392784
Kolla även på denna video.
Besserwisser
· östergötland
· 2 052 inlägg
En kund till mig som var väldigt rädd om händerna (musiker) hade typ en sådan såg, men jag som är lat.. brukar köra på plats med stora kaprondellen...
Liknande trådar
-
Klinga för att kapa betongpannor
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Min dewalt kapsåg gå ej fälla upp kåpan helt
Kapa kalksten med diamantklinga i 1800W kapsåg för trä?
Kan man använda tigersågen till att kapa betongpannor?
Ger/kapsågen kapar snett! Vad göra???
Byggmaterial & Byggteknik