R bossebyggarn skrev:
Du säger det på ett raljerande sätt som att det vore helt otänkbart. Eftersom du inte verkar ha läst på vad dina skyldigheter som köpare är så kan jag ge dig ett par citat från undersökningsplikten av bostadsrätt:

"Utgångspunkten är att bostadsrätten köps i det skick den befinner sig i på kontraktsdagen (befintligt skick)."

"Säljaren svarar inte för brister och avvikelser som köparen borde ha räknat med eller borde ha förväntat sig med hänsyn till bostadsrättens ålder, pris, skick och användning."

Du köpte en 10 år gammal vitvara i befintligt skick utan att undersöka den.
Därmed är frågan utredd.

Du ger oss inte några detaljer kring bakgrunden men om säljaren till och med självmant berättade om plattan, om än lite sent, så lär det knappast handla om något försök till att mörka det hela. Att säljaren dessutom går med på att lösa ut detta i efterhand är långt mer än man kan kräva. Det är faktiskt riktigt oförskämt att börja ställa sådana krav.

Även om plattan teoretiskt fungerade på visningen och säljaren varit oaktsam och haft sönder den i efterhand så är det fortfarande en 10 år gammal vitvara som du köpte utan att ens undersöka den. En sådan vara kan väntas vara trasig eller bli trasig inom kort.

Jag lider med alla säljare som får stå ut med den yngre generationen som aldrig ser något eget ansvar utan istället börjar hojta om dolt fel och ersättningskrav om kylen inte är full med champagne på inflyttningsdagen eller om de i dagsljus från rätt vinkel kan ana en liten repa i den 50 år gamla parketten.
Hade älskat om fler haft din inställning! Förstår inte folk som ska starta en tråd om ersättning för en trasig platta på en lägenhet som förmodligen kostade någon miljon... så orimligt att lägga energi på det.

Men för alla som undrar, så ni kan sluta gissa och spekulera, så gäller följande:

Köparen har en undersökningsplikt där man normalt sett självklart inte ställer sig och lagar mat på visnignen. Men har man en så tajt budget så man lagt alla miljoner på bostaden och inte har råd men extrautgift på några 1000-lappar, då bör man såklart laga en riktig jävla brakmåltid och se så allt fungerar! Men det skulle ändå inte hjälpa... varenda vitvara kan haverera från det att man köpt lägenheten tills dess man flyttar in. ”Men då måste väl säljaren såklart betala för det”, här är svaret NEJ!

Säljaren svarar endast för fel som uppkommit pga olyckshändelse, som säljaren orsaker eller som uppkommit pga säljarens oaktsamhet.

Att en 10 år gammal vitvara går sönder är ingen olyckshändelse utan en helt naturlig följd av att vitvaran är gammal.

Sen är vissa inne och viftar med att ”säljaren måste upplysa om det”. NEJ! Ska säljare då skriva en roman med varenda märke, repa, riva i tapet? Köparen har en undersökningsplikt men säljaren har ingen generell upplysningsskyldighet, de får bara inte verka bedräglig (alltså undanlåta att upplysa om fel som de förstår kommer påverka marknadsvärdet). Vilket en platta på 10 år gammal häll aldrig kan anses göra.

köparen ska vara glad om säljaren erbjuder en trisslott som ersättning! De ska förstå att man nu är vuxen och tar hand om sin egen bostad och köpa en ny fin häll, njuta av matlagningen och gå vidare i livet.
 
  • Gilla
j-o75 och 4 till
  • Laddar…
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vet vi när hällen gick sönder?
Vi vet väl att TS inte kontrollerade den, så om den var trasig eller inte kommer aldrig gå att bevisa.
Att kontrollera spishällen är väl en av de enklaste sakerna och mest uppenbara att göra när man ska köpa bostad.
 
S SueCia skrev:
Vi vet väl att TS inte kontrollerade den, så om den var trasig eller inte kommer aldrig gå att bevisa.
Att kontrollera spishällen är väl en av de enklaste sakerna och mest uppenbara att göra när man ska köpa bostad.
Spelar ju ingen roll för ansvarsfrågan
 
S
tveksamt tveksamt skrev:
Just det här var nog bland de dummare argumenten jag hört.
Att ha bil har ingenting med att bli vuxen att göra. Långt ifrån alla behöver eller vill ha en bil, av många olika skäl. Att köpa en bara för att kunna köra en häll till tippen är nog ungefär den sämsta anledningen att köpa bil någonsin.
Vi säger så :)
 
S
R Rikard11 skrev:
Spelar ju ingen roll för ansvarsfrågan
Tyvärr tror jag säljaren kommer att vara "konflikträdd" och ersätta TS i detta fallet så vad som gäller juridiskt och vad som händer i verkligheten är två väldigt olika saker.
 
K klimt skrev:
Vi vet inte alla detaljer här, men jag tvivlar starkt på att det skulle anses som ett fel enligt köplagen. Det finns många som har halvdåligt fungerande utrustning, som en häll där en platta inte fungerar. Brister som inte på något sätt påverkar fastigheten i övrigt är knappast sådana att de kan anses som ett brott mot innehavarens ansvar enligt bostadsrättslagen. Om det däremot getts några löften i prospekt eller liknande är i så fall mer allvarligt, men det vet vi väl inte?
Just spisar( ugnar) är svårt att fastslå vad som är fungerande utrustning. Har en bekant som vid stamrenovering fick NY spis, tyskt " premium märke" där ugnen gräddade bröd så ojämnt att tanten slutade baka, hade aldrig varit problem med hennes 20 år gamla Husqvarna... då spelade det ingen roll att den nya hade supersnabba induktionsplattor för kokning/ matlagning. Hon gick till närmsta vitvarubutik och köpte ny svensk " premium " spis för 15tusen men ugnen var lika värdelös i den med så det slutade med att hon fick hjälp av barnbarnet att leta upp en butik som sålde renoverade spisar av den modellen hon haft tidigare och nu bakar tanten bröd varje dag... Sammanlagt tog det 6 månader, 21tusen innan det fanns en spis på plats som var fungerande såsom den ursprungliga. Tänk på det när ni börjar byta ut vitvaror som fungerar men är " omoderna " . Nytt är annorlunda men kanske inte med säkerhet " bättre ". Morsan gormar över att moderna plåtar känns som laminerade lager med alufolie och bränner allt, skillnad mot 20-30 åriga plåtar nästan i gjutjärn som gräddar jämn och fint. Så nu knatar hon runt på återvinningen och norpar plåtar från gamla spisar...
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tyvärr tror jag säljaren kommer att vara "konflikträdd" och ersätta TS i detta fallet så vad som gäller juridiskt och vad som händer i verkligheten är två väldigt olika saker.

Där har ju mäklaren ett ansvar att förklara för säljaren att de inte har något ansvar att ersätta, men vill de vara schyssta så ge köparen en 1000-lapp och sen är de klart
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rikard11 skrev:
Säljaren svarar endast för fel som uppkommit pga olyckshändelse, som säljaren orsaker eller som uppkommit pga säljarens oaktsamhet.
Det låter som jordabalken. Finns verkligen samma skrivningar i köplagen som ju gäller för bostadsrättsaffärer? Jag hittar inte dessa termer i köplagen.

Det är säljaren som står för risken för lägenheten tills den avlämnas enligt avtalet (köplagen 13 §).

R Rikard11 skrev:
Att en 10 år gammal vitvara går sönder är ingen olyckshändelse utan en helt naturlig följd av att vitvaran är gammal.
Är det inte mer att den inte har något restvärde att tala om funktionell som inte funktionell som är det relevanta här?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vet vi när hällen gick sönder?
Enligt säljaren har hällen varit sönder i flera år och därför har säljaren inte använt den vilket var anledning till att de inte nämnde när de fyllde i frågelistan. Säljaren kom på det precis när vi var klara med handlingarna.
 
S SueCia skrev:
Vi vet väl att TS inte kontrollerade den, så om den var trasig eller inte kommer aldrig gå att bevisa.
Att kontrollera spishällen är väl en av de enklaste sakerna och mest uppenbara att göra när man ska köpa bostad.
Hur kan man kontrollera en induktionshäll på en visning?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som jordabalken. Finns verkligen samma skrivningar i köplagen som ju gäller för bostadsrättsaffärer? Jag hittar inte dessa termer i köplagen.

Det är säljaren som står för risken för lägenheten tills den avlämnas enligt avtalet (köplagen 13 §).



Är det inte mer att den inte har något restvärde att tala om funktionell som inte funktionell som är det relevanta här?
För att fel ska kunna göras gällande måste det röra sig om ett fel i lagens mening. Fel föreligger om lägenheten på något sätt avviker från vad som har avtalats eller vad köparen med fog kunnat förutsätta enligt 17 § KöpL. Fel föreligger även om säljaren inte hade kännedom om felet. Normalt sett får skador orsakade av säljaren innan köparens tillträde utgöra fel såvida inget annat är avtalat.

Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet enligt 18 § KöpL

Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta
 
  • Gilla
Dimchi
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Hur kan man kontrollera en induktionshäll på en visning?
R Rikard11 skrev:
För att fel ska kunna göras gällande måste det röra sig om ett fel i lagens mening. Fel föreligger om lägenheten på något sätt avviker från vad som har avtalats eller vad köparen med fog kunnat förutsätta enligt 17 § KöpL. Fel föreligger även om säljaren inte hade kännedom om felet. Normalt sett får skador orsakade av säljaren innan köparens tillträde utgöra fel såvida inget annat är avtalat.

Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet enligt 18 § KöpL

Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta

Hade du köpt en spis/häll så hade det varit rimligt att du fått ersättning... OM inte säljaren uppmanat dig att undersöka spisen innan.
Men tänk på att du köpt en bostadsrätt, så felet ska ställas i relation till bostadens värde
 
D Dimchi skrev:
Enligt säljaren har hällen varit sönder i flera år och därför har säljaren inte använt den vilket var anledning till att de inte nämnde när de fyllde i frågelistan. Säljaren kom på det precis när vi var klara med handlingarna.
Ah ok. Ärligt misstag av säljaren kanske, och juridiskt säkert så att du "borde" ha kollat det, men alla härinne som påstår att det är grundläggande att kolla precis varenda vitvara på visningen kan ju gå och lägga sig. Jag har varit på många visningar men aldrig att jag har sett nån stå och fippla med spis, tvättmaskin och diskmaskin. Har du fått någon form av erbjudande om ersättning från säljaren är det nog bra! Lycka till!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ah ok. Ärligt misstag av säljaren kanske, och juridiskt säkert så att du "borde" ha kollat det, men alla härinne som påstår att det är grundläggande att kolla precis varenda vitvara på visningen kan ju gå och lägga sig. Jag har varit på många visningar men aldrig att jag har sett nån stå och fippla med spis, tvättmaskin och diskmaskin. Har du fått någon form av erbjudande om ersättning från säljaren är det nog bra! Lycka till!

Det är klart att man i praktiken inte gör det, för vitvarorna oftast utgör en så liten del av totalkostnaden vid köpet. Men som jag skrev innan, har man inte råd med en ny spis då bör man inte köpa en bostad med 10 år gammal spis.
 
  • Gilla
Porsibygg och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ah ok. Ärligt misstag av säljaren kanske, och juridiskt säkert så att du "borde" ha kollat det, men alla härinne som påstår att det är grundläggande att kolla precis varenda vitvara på visningen kan ju gå och lägga sig. Jag har varit på många visningar men aldrig att jag har sett nån stå och fippla med spis, tvättmaskin och diskmaskin. Har du fått någon form av erbjudande om ersättning från säljaren är det nog bra! Lycka till!
Tack!
Det har jag gjort!
Jag fick en ersättning om 3000 kr för en likvärdig häll samt övriga kostnader t.ex. installation, leverans osv
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.