S
D Dimchi skrev:
Hur kan man kontrollera en induktionshäll på en visning?
Om du har visningen som din enda besiktning innan köp så har du ju gjort ditt val, du tog en chansning och hoppades på det bästa. O en trasig spis som enda problem får väl ändå ses som att din chansning föll väl ut.
 
  • Gilla
Haladria och 1 till
  • Laddar…
Hur orkar man ens tjafsa om en 10 år gammal häll. Köp en ny och låt det vara pricken över i I den "nya" lägenheten. Man får väl anta att lägenheten kostade en slant och några promille/procent hit eller dit är väl inget att yvas över.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rikard11 skrev:
För att fel ska kunna göras gällande måste det röra sig om ett fel i lagens mening. Fel föreligger om lägenheten på något sätt avviker från vad som har avtalats eller vad köparen med fog kunnat förutsätta enligt 17 § KöpL. Fel föreligger även om säljaren inte hade kännedom om felet. Normalt sett får skador orsakade av säljaren innan köparens tillträde utgöra fel såvida inget annat är avtalat.

Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet enligt 18 § KöpL

Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta
Jo jag är med på denna lagtext och har redan parafraserat delar av den i tråden. Men det står inget om det som du skrev om att olyckshändelser eller att säljare orsakat ett fel av oaktsamhet. Var missförstår jag dig?
 
D Dimchi skrev:
Hej!

Vi köpte en bostadsrätt och vi hade tilltrade för några dagar sedan. Vi var hos mäklaren och när vi blev klara med handlingarna och fick nycklarna så berättade säljaren för oss att en av spishällens plattor inte fungerar. Jag frågade mäklaren hur vi löser det och vi skrev ett tillägsavtal där står att säljaren inte hade nämnt detta förut och att jag har rätt för reklamation.

Nu har jag kontaktat säljaren och frågat hur vi löser detta och svaret jag fick att hon antigen köper en begagnad häll eller vi får ersättning i form av pengar men värdet som hällen har nu (hällen är 10 års gammal).

Synpunkter? Tycker ni att det är rimligt? Vem bestämmer värdet då? Ska säljaren inte stå för hemleverans, installation och återvinning av den trasiga hällen också?

Tack på förhand!
Skulle inte förvåna mig om det bara är en säkring som gått
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
För bostadsrätter gäller köplagen. Hör sägs till exempel

”20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.”

Vi vet ju att felet fanns redan vid köptillfället. Man brukar ta in en text i avtalet att köparen uppmanats till undersökning, så om detta gjorts så är det köparens risk om till exempel en häll är undermålig. Sen kan man förstås ändå tycka att det är bäst om säljaren berättar om fel, men det är inte alltid säljaren förstår eller tänker på problemen, Säljaren kan också ha vant sig vid en halvdan funktion, I detta fall var säljaren generös och bjöd på en ersättning så förhoppningsvis är båda parter nöjda.

Flera har beskrivit hur svårt det är att göra en undersökning vid en visning där man har kort tid på sig. Det man kan göra är att be om en egen visning och undersökning får de bostäder man tänker buda på. Då kan man inrikta sig på att undersöka de saker som är dyra att åtgärda , som badrum, kök och elsystem. Man bör också kontakta föreningens styrelse för frågor angående brister i lägenheten och eventuella förändringar i föreningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Tack!
Det har jag gjort!
Jag fick en ersättning om 3000 kr för en likvärdig häll samt övriga kostnader t.ex. installation, leverans osv
grattis till det! Skönt att ha en så generös säljare!
 
  • Gilla
Tornugglan och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om du har visningen som din enda besiktning innan köp så har du ju gjort ditt val, du tog en chansning och hoppades på det bästa. O en trasig spis som enda problem får väl ändå ses som att din chansning föll väl ut.
Du svarar inte på min fråga. HUR undersöker man en induktionshäll på en visning?
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Du svarar inte på min fråga. HUR undersöker man en induktionshäll på en visning?
Visningen är inte alltid ett bra tillfälle för undersökning, det kan vara kort tid och mycket folk. I så fall kan man be om en särskild tid för undersökning, då man undersöker viktiga funktioner.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Jag fick en ersättning om 3000 kr för en likvärdig häll samt övriga kostnader t.ex. installation, leverans osv
Det var bra betalt för en 10 år gammal spishäll med en trasig platta...jag kan inte skriva vad jag tycker om det, för då blir jag otrevlig.

Tips från coachen: du skriver att du inte har bil, köp aldrig bil - speciellt inte en begagnad. Lova det!
 
  • Gilla
Tornugglan och 5 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Visningen är inte alltid ett bra tillfälle för undersökning, det kan vara kort tid och mycket folk. I så fall kan man be om en särskild tid för undersökning, då man undersöker viktiga funktioner.
Du menar att jag bokar en till visning där jag tar säljarens kastruller och testar hällens plattar?
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Karlia
Om spisen funktion är viktig för dig tycker jag att du ska göra så, särskilt när det är en äldre spis. Det tar inte lång tid. Kyl o frys brukar jag kolla. Fläkten också så det inte är ett system som väsnas.
 
  • Gilla
Dimchi och 1 till
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Du menar att jag bokar en till visning där jag tar säljarens kastruller och testar hällens plattar?
Om man tycker att hällens funktion är viktig kan man göra som du föreslår. I så fall ska man givetvis ha säljarens tillstånd. Man kan även ta med egen utrustning. Det är till exempel bra att testa elsystemets funktion, här kommer man långt med ett enkelt och billigt testinstrument från Jula eller Claes Olsson. Om man tycker att detta är besvärligt så kan man ta risken och avstå. En alternativ möjlighet är också att fråga säljaren om olika viktiga funktioner.
Om du gjorde resten av din undersökning på samma sätt kan du nog vara glad att problemet var så litet och säljaren så generös. Om till exempel badrummet eller elsystemet har brister kan det vara avsevärt mycket dyrare.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
S
D Dimchi skrev:
Du svarar inte på min fråga. HUR undersöker man en induktionshäll på en visning?
Du gör det helt enkelt inte på visningen, du besiktar väl det du köper innan du skriver kontrakt, antingen själv eller via besiktningsman. Gör du inte det kan du ju inte komma och tjafsa om skitsaker som egentligen omfattas av din egen undersökningsplikt.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

D Dimchi skrev:
Du menar att jag bokar en till visning där jag tar säljarens kastruller och testar hällens plattar?
Om det är SÅ viktigt för dig att det fungerar, så ja.
 
  • Gilla
Tornugglan och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för idiotiskt inlägg att säga "om det är så viktigt för dig att spisen fungerar så..." För vem är det inte viktigt med fungerande vitvaror i Sverige 2021? Som att det vore ett udda beteende att vilja kunna laga mat från dag 1 i nya boendet. Alla kanske inte har ett stormkök att smälla upp på balkongen som ni andra uppenbart har. Är det viktigt med en fungerande tvättmaskin? Man kan ju tvätta för hand, det gjorde man förr? Är det viktigt med fungerande dusch? Man kan ju ta en spann och skopa ut på gården. Den här tråden ger ingenting nu, situationen är ju löst för ts.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.