Säljaren har ju erbjudit TS en rimlig ersättning.
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
C cpalm skrev:
Du menar att eftersom spisen inte var ny så borde köparen ha räknat med att en platta var trasig?
Att det är helt normalt att inte alla plattor fungerar på en lite äldre spis?
Exakt. Att testa funktionen på alla spisplattor och ugn känns som klar överkurs oavsett hus eller lägenhet. Har sålt flera lägenheter men minns inte att vi då fyllt i motsvarande frågelista som för hus.

Jag hade i alla fall förväntat mig att t.ex. kyl/frys, spisfläkt och spis är fullt fungerande och att säljaren i god tid informerat om så inte är fallet. Kasst att hålla på det till det är försent.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
nikasp
R bossebyggarn skrev:
Om man köper en 10 år gammal vitvara i befintligt skick utan att testa den så är det rimligt att räkna med att en platta är trasig eller att hela hällen inom kort kommer att gå sönder, ja.
Tänker du samma om t.ex. frysdelen (efter visning) vid tillträde inte fungerar i en kombinerad kyl/frys. Nä, håller inte alls med.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det några domar gällande småfel som dessa som uppstår innan tillträde men ändå berör centrala delar av bostadsfunktionen? Köplagens skrivning är ju så bred och svår att tolka.

Det finns ju två uppenbara perspektiv som redan är representerade i tråden när man köper en bostadsrätt och någon gammal ingående del av lågt värde går sönder innan tillträdet (säljarens risk):

1. Köparen ersätts för det låga värdet som den trasiga delen har som isolerad enhet.

(Argument: Som köpare kan man räkna med att delen går sönder vilken dag som helst så det är inte rimligt att räkna med att funktionen finns kvar just vid tillträdet.)

2. Köparen ersätts för kostnaden att reparera/byta ut den trasiga delen i lägenheten.

(Argument: Man har köpt en lägenhet där delen har en central funktion och det är säljaren som står för risken. Så underhållskostnaden faller på säljaren om saken råkar gå sönder före tillträdet.)
ja, det finns prejudicerande rättsfall på just vitvaror och domstolen resonerade på samma sätt som du är inne på.
I den domen var vitvarorna 7år gamla och domstolen dömde att de var uttjänta och säljaren blev inte ersättningsskyldig.
Är en vitvara 7 år eller äldre så ska man alltså som köpare räkna med att den kan gå sönder vilken dag som helst.

TS ska alltså vara glad för varenda krona som eventuellt swishas över…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag reparerade en spis med ugn och glashäll för ett par hundringar så smidigare och kändes bättre i bröstet jämfört med att bara slänga allt på tippen.
Jag har också reparerat. Ofta är det inte så svårt.
Annars finns det ju hällar dom skänkes på marketplace.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Liknande sak hände när jag flyttade in i min nuvarande bostad. Spishällen gick sönder innan tillträde men efter vi undertecknat köpehandlingarna. Under denna period står säljaren för underhåll och risk. Säljaren ersatte hällen med en likvärdig och lämnade kvitto och garantidokument kvar.

Köket är ca 10år från IKEA, även vitvaror, så hade det hänt strax efter vi flyttat in hade jag inte blivit ett dugg förvånad. Men ni hände det under en tid säljaren stod ansvarig.

Det är något man bör nämna i en frågelista men påverkar inte direkt priset (så länge du inte har en speciell lyx häll). Det är inte heller ett sådant fel av den storleksordning att det bör påverka köpet (1000kr i förhållande till tex 1milj för lgh=piss i havet).

Ta pengarna och köp en ny är mitt råd. Många erbjuder hemleverans och installation.

Vi fick en ny häll istället slet säljaren ned jäkla massa färg/vägg när de skruvade ned möbler då väggarna hade bredspacklats och målats med väggfästamöbler uppe. Typ det dummaste jag hört men det var bara att börja lappa och laga.:sweat: Är kul med köpta boenden haha
 
D Dimchi skrev:
Visste inte att man ska ta kastruller med sig på visning för att testa en induktionshäll.
...och en påse smutstvätt och en intorkad lasagneform för att säkerställa att tvätt- och diskmaskin fungerar tillfredsställande
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Hej!

Vi köpte en bostadsrätt och vi hade tilltrade för några dagar sedan. Vi var hos mäklaren och när vi blev klara med handlingarna och fick nycklarna så berättade säljaren för oss att en av spishällens plattor inte fungerar. Jag frågade mäklaren hur vi löser det och vi skrev ett tillägsavtal där står att säljaren inte hade nämnt detta förut och att jag har rätt för reklamation.

Nu har jag kontaktat säljaren och frågat hur vi löser detta och svaret jag fick att hon antigen köper en begagnad häll eller vi får ersättning i form av pengar men värdet som hällen har nu (hällen är 10 års gammal).

Synpunkter? Tycker ni att det är rimligt? Vem bestämmer värdet då? Ska säljaren inte stå för hemleverans, installation och återvinning av den trasiga hällen också?

Tack på förhand!
Hon ska hitta en liknande som sitter där i dag och även montera den och det kan bli knepigt så överlåt allt på säljaren så får du se vart det hamnar
 
D Dimchi skrev:
Hej!

Vi köpte en bostadsrätt och vi hade tilltrade för några dagar sedan. Vi var hos mäklaren och när vi blev klara med handlingarna och fick nycklarna så berättade säljaren för oss att en av spishällens plattor inte fungerar. Jag frågade mäklaren hur vi löser det och vi skrev ett tillägsavtal där står att säljaren inte hade nämnt detta förut och att jag har rätt för reklamation.

Nu har jag kontaktat säljaren och frågat hur vi löser detta och svaret jag fick att hon antigen köper en begagnad häll eller vi får ersättning i form av pengar men värdet som hällen har nu (hällen är 10 års gammal).

Synpunkter? Tycker ni att det är rimligt? Vem bestämmer värdet då? Ska säljaren inte stå för hemleverans, installation och återvinning av den trasiga hällen också?

Tack på förhand!
Varför inte ringa till en vitvarureparatör och låt laga den? Eller låta henne betala vad en reparation skulle kosta?
 
Redigerat:
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag är inte född på 90-talet, oklart om ts är det, och därför känner jag till begreppet åldersavdrag, men egentligen är det ju inte så orimligt att begära en "ny"/begagnad fungerande häll med inkoppling? Man köper väl en funktion (i det här fallet möjligheten att laga mat på 4 fungerande plattor). Om de nu är så billiga att köpa på Blocket osv så borde säljaren kunna stå för den kostnaden tycker jag. Men det är bara min personliga åsikt.

Men vad är detta? Det är väl ändå köparens ansvar att undersöka om spisen fungerar innan han köper den?...

skulle liknande ha hänt mig hade jag köpt ny häll och skämts över att jag misslyckades undersöka vad jag köpt.

sen kan det vara läge att bli vuxen och skaffa en bil så man kan köpa en spishäll och slänga den gamla utan att det ska bli en grej av alltihop....
 
  • Gilla
Porsibygg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Svårigheten ligger i att hitta en som passar i hålet i bänken.
Alla större fabrikanter som Electrolux, Siemens, Bosch, Samsung, De Dietrich etc har standardnisch på 56x49cm så förhoppningsvis är det ganska lätt att hitta ny. Miele däremot är en annan femma....
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
S SueCia skrev:
sen kan det vara läge att bli vuxen och skaffa en bil så man kan köpa en spishäll och slänga den gamla utan att det ska bli en grej av alltihop....
Just det här var nog bland de dummare argumenten jag hört.
Att ha bil har ingenting med att bli vuxen att göra. Långt ifrån alla behöver eller vill ha en bil, av många olika skäl. Att köpa en bara för att kunna köra en häll till tippen är nog ungefär den sämsta anledningen att köpa bil någonsin.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men vad är detta? Det är väl ändå köparens ansvar att undersöka om spisen fungerar innan han köper den?...
skulle liknande ha hänt mig hade jag köpt ny häll och skämts över att jag misslyckades undersöka vad jag köpt.
Precis, jag hade inte ens tjafsat om detta, såååå svårt är det faktiskt inte att byta en häll :rolleyes:
Hade förstått om det varit fråga om en Nikoltesla eller en Bora med fläkt i också.
 
S SueCia skrev:
Men vad är detta? Det är väl ändå köparens ansvar att undersöka om spisen fungerar innan han köper den?...

skulle liknande ha hänt mig hade jag köpt ny häll och skämts över att jag misslyckades undersöka vad jag köpt.

sen kan det vara läge att bli vuxen och skaffa en bil så man kan köpa en spishäll och slänga den gamla utan att det ska bli en grej av alltihop....
Vet vi när hällen gick sönder?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Du har köpt ett boende, inte en spis.
Tyvärr är det så, och elektronik kan gå sönder när som helst.
Ingne ide att hetsa upp sig och bråka över en sån sak.
Om säljaren erbjuder sig att byta ut den mot en likvärdig begagnad och sen installationen, så är det okej tycker jag.
Trotsallt så har säljaren fått en kasse pengar. Att vara snål i det läget tycker jag är småaktigt.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.