Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Struntprat!
Som alla andra växter söker den sig till solljus. Så vad skall den i en vägg att göra och hur skall den isåfall komma dit? Det är en växt. Ingen borrmaskin!

Staffans
Denna helvetesväxt kan ligga vilande långt under gjord i flera år. Dess rotsystem gör att den ej behöver solljus. Läs på innan du svarar. Detta är ingen vanlig liten trädgårdsväxt....
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 1 till
  • Laddar…
Den kan inte växa utan solljus. Om den hindras att nå ljuset kan den mycket riktigt klara sig i flera år på reserverna. Men den kommer samtidigt att tappa energi.

Mest invasiva är ju en definitionsfråga. Tex vattenpest lär vara helt omöjlig att bli av med. Parkslide är svår men fullt möjlig. Men invasiviteten handlar om hur den stör naturen, inte hur den eventuellt stör i en trädgård.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Du kommer aldrig ifrån problemet eftersom det som robotgräsklipparen klipper ner förvandlas till nya skott om du inte tar bort det. Du måste göra dig av med alla växtdelar som den klipper av.
Fast det är verkligen inte min erfarenhet av parkslide. Som jag skrivit tidigare här så malde vi ner "stammarna" i en sån där maskin som tuggar sönder kvistar, och strödde ut det som täckbark , ett par års tid, innan vi visste att det var PS, och enligt den skräckpropaganda som bedrivs så borde vi haft PS överallt på tomten när vi då lagt växtdelar av ps lite varstans, men märkligt nog har vi inte det! Utan den håller sig i det område där den växt hela tiden.
Så det verkar vara väldigt olika hur denna växt beter sig. Jag beskriver hyr den är hos oss och att den inte alls är ett problem. Och som sagt, när den blommar älskar pollinatörer växten, och jag skulle vilja påstå att bristen på just bin och motsvarande är ett större problem än parkslide.
Men det är min åsikt som grundar sig just på att vi har parkslide som inte alls besvärar. Så det verkar finnas totalt motsatta erfarenheter av växten.
Därav synd att alla som råkar ha på på sin tomt ska få svårt att sälja sina hus helt i onödan. (För egen del hoppas jag kunna bo kvar till dödagar) :)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
harry73
S Solvide skrev:
Parksliden är DET MEST INVASIVA du kan ha. Långt värre än Björnloka! Så JA, det påverkar i högsta grad fastighetens värde!
Ok, nu får vi ta ett steg tillbaka. Invasiv betyder bara att den sprider sig och tränger undan annan växtlighet om man inte bekämpar den.
Lupiner är väldig invasiva, men i trädgårdar lätt att bekämpa.
Björnloka är också väldig invasiva och svår att bekämpa i naturen. Man behöver hålla området under uppsikt en längre tid eftersom frön kan vara kvar i marken en längre tid.
Parkslide sprider sig inte lika snabbt i naturen. Den kan stå länge på samma plats utan att sprida den. Men vill man få bort den, är det svårt, även i trädgårdar.
Men ordet invasiv har alltså inget att göra hur svårt det är att bekämpa den.

Sedan kan växter växa genom betong. Mossan på taket gör hål i betongplattor och vissa växter växer gärna in i betong och murbruk för att det finns bra tillgång till mineraler där.
Och har man en källervägg som behöver dräneras, är den så poröst att även rötter kan växa in över tid.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Problemet med parkslide är att det inte finns en quickfix för att bli av med den. Det finns massor med tips från folk som lyckats om man söker runt lite. Det är alltså inte omöjligt. Jag tror det snarare handlar om en rädsla för det arbete och tidsperspektiv som krävs. I grund och botten handlar det om att svälta ut växten tills dess att den dör.
Det är snarare det extrema tidsperspektivet och risken för vad en retad planta tar sig till som är en högst reell anledning till att den är mer än skrämmande att ta itu med. En sådan här placering som i detta fallet är det maximalt värsta man kan ha.
Jag hade definitivt gått in för att häva köpet och krävt ersättning för det besvär detta lurendrejeriet orsakat! Jag kämpar själv med en grannes mindre bestånd som hon har utmed tomtgräns nära vårt garage. Det är nervöst och jobbigt nog bara det!
Vi har grävt bort all jord utmed garaget som vi kan för all sten för att lättare kunna se när den närmar sig ytligt. Giftsprutat skott och plockat och grävt de krustader vi kunnat fått tag i. Gick med gift på allt vi kunde hitta i höstas i hopp om att den drar ner det i rötterna och sen kalkat av bara fan.
Måååånga turer till kommunens bränning det med både jord och växtdelar i säckar.
Har grannens tillstånd att gräva och ta bort det som står på hennes tomt men hon nekar hjälpa till med sin egen skit eller ens dela kostnader ens en gång. Fick gräva upp många skottlöpare som plantan kastade ut mot vårt garage!
Det stal större delen av vår trädgårdssäsong det. Och i vårt fall snackar vi då "bara" om ett fåtal plantor, ej så mångåriga och ej mot fasad, ej vid boningshuset. Utan "bara" nära garaget.
Denna säsong började förra veckan med nya skottutlöpare mot garaget. "Bara" åtta säckar i årets första grävning och sen räckte inte våra ryggar till. Mer finns. Mycket mer. Och detta är alltså "bara" ett fåtal rätt så unga plantor........
Okunskapen om parkslide och jätteslide är stor. Men trist nog är viljan att uttala sig och ge råd om saker man ej läst på eller har reell kunskap om större....... :'( :'( :'(
 
S Solvide skrev:
Parksliden är DET MEST INVASIVA du kan ha. Långt värre än Björnloka! Så JA, det påverkar i högsta grad fastighetens värde!
Och särskilt när denna kraftsprängare står nära en fasad.
Och i detta fall så har du absolut det värsta läget som tänkas kan. En större äldre planta PÅ fasaden!
Är den ens möjlig att gräva bort? Och att då få ett fult sår i trädgården som inte kan fyllas igen förrän man är säker på att inte minsta lilla blev kvar. Kanske inte bara ett par år utan i många år dessutom...?
Gäller även att kontrollera om huset fått skador. Och fortsätta ha koll i flera år.
Hur någon enda människa kan kalla detta för "ogräs" och att detta ej skulle vara något som påverkar fastighetsvärdet???
Denna växt syns TYDLIGT ÅRET RUNT om man ej tagit bort den på ytan och grusat över för att dölja. Detta är 100% säkert gjort med flit. Just pga att det annars skulle ha skrämt bort de flesta köparna och kraftigt sänkt priset!!!
Men herre gud. Etablerad parkslide har du ihjäl på ett par-tre säsonger med glyfosat. Bara att kontakta närmsta bonde, trädgårdsmästare eller beställa online. Pensla på bladen och/eller injicera i stammen på sensommaren. Att den är invasiv handlar ingenting om hur svårutrotad den är, utan om hur bra den är på att ha ihjäl andra växter. Syrener, påskliljor, björnloka lupiner o.s.v. tillhör också den kategorin - men just nu råkar parkslide vara det hetaste att diskutera. Nej, den växer inte igenom hel betong. Den kan växa igenom hål, precis som pil, ormbunke, humle, vinrankor, havtorn o.s.v. (som man ser växa nära hus både här och där). Någon måtta får det väl vara på skrämselpropagandan...

Dessutom skulle jag starkt hävda att parksliden, som ändå funnits i landet över 100 år, är väletablerad från mälarregionen och nedåt, faktiskt inte är helt otänkbar att hitta på sin tomt.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Nu är det vår och jordtransporterna åker skytteltrafik till folks trädgårdar, många kunder är oinformerade om vad som kan följa med jorden;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-jord-till-tradgarden-kan-innehalla-parkslide

Jag skulle önska att vi kunde föra en mer nyanserad debatt om parksliden, det är inte vilken växt som helst, att jämföra med påskliljor och syren är inte seriöst. Parkslide är en främmande art som inte hör hemma i vår natur eller våra trädgårdar, den skadar ekosystem genom att undantränga naturlig vegetation och påverkar insekter negativt, precis som den spanska skogssnigeln saknar den naturliga fiender och konsekvenserna påverkar ekonomin, inte enbart för privata trädgårdsägare.

Att parksliden har unika egenskaper visar dess snabba expansion över världen. Den har förmåga att tåla extremt olika miljöer, den trivs lika bra på Japans vulkaniska bergssluttningar som på en parkeringsplats i New York, den tolererar mark med olika pH värden, tålig mot såväl torka som fukt även om den trivs särdeles väl vid flodkanter, den är även till viss mån salttålig. Allt detta gör det till en växt som kräver respekt, det är inte mediernas påfund, någon dagslända att fylla ut nyheterna med när det är nyhetstorka.

Parkslidens utbredning i världen visar att metoder som använts är dyra, tidskrävande och ineffektiva, till dags dato har människan inte kunnat få stopp på den. Det är fakta.

Sverige har varit sen på bollen när det gäller att få till ett juridiskt ramverk runt växten

Förbud mot parkslide i Sverige skjuts på framtiden: ”Delvis på grund av corona” | SVT Nyheter

Innan dess kommer inget att hända och även när lagstiftningen är på plats finns alltid en fördröjning i tillämpningen.

Vi har alla ett gemensamt ansvar att begränsa växten, den skadar vår natur och måste på sikt utrotas. Jag känner stor sympati för de husägare som drabbats, arbetet som krävs, kostnader som uppstår och inte minst oron om man kommer att lyckas.

Att parkslide tar sig in i hus händer men är inte vanligt. Hos en bekant till mig växte den upp genom källargolvet där det sannolikt fanns en svaghet men det gjorde det inte mindre obehagligt.

Så kan vi vara lite mer seriösa i diskussionerna, vi har ett problem i landet som måste lösas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Även syren, vintergröna, påskliljor mm är växter som är invasiva och inte hör hemma här. Alla växter uppför sig olika, men det är definitivt rimligt att jämföra olika växter ändå. Parkslide sprider sig inte snabbt eftersom den inte fröar sig (än). Den sprider sig framförallt genom att rötter flyttas av människor.

Ja, den är problematisk. Men problemen ska inte överdrivas.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även syren, vintergröna, påskliljor mm är växter som är invasiva och inte hör hemma här. Alla växter uppför sig olika, men det är definitivt rimligt att jämföra olika växter ändå. Parkslide sprider sig inte snabbt eftersom den inte fröar sig (än). Den sprider sig framförallt genom att rötter flyttas av människor.

Ja, den är problematisk. Men problemen ska inte överdrivas.
Jag är införstådd med allt det du tar upp så jag förstår inte varför du upprepar dig.

Främmande arter som har förmågan att allvarligt förändra omgivningen på ett icke önskvärt sätt, skada ekosystem och/eller sprida smittor kallas för invasiva.
 
Det lät som att du menade att det bara gällde parkslide. Men då är vi överens.

Att regelverket inte har kommit på plats beror till stor del på Tyskland.
 
Staffans2000
S Solvide skrev:
Vi har grävt bort all jord utmed garaget som vi kan för all sten för att lättare kunna se när den närmar sig ytligt.
Om det är ett tunnt lager jord, så du grävt ner till hälleberget, vore det fiffigt att låta diket vara öppet, så lär det nog få stopp på "den stora Parkslidevandringen":D.
S Solvide skrev:
Har grannens tillstånd att gräva och ta bort det som står på hennes tomt men hon nekar hjälpa till med sin egen skit eller ens dela kostnader ens en gång. Fick gräva upp många skottlöpare som plantan kastade ut mot vårt garage!
Om grannen inte delar din uppfattning om "skiten", skall du nog vara glad att du överhuvudtaget får gräva på hennes mark. Att dessutom gnälla över att grannen inte vill betala ditt projekt, är lite magstarkt.:sick:

Staffans
 
  • Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Det är snarare det extrema tidsperspektivet och risken för vad en retad planta tar sig till som är en högst reell anledning till att den är mer än skrämmande att ta itu med. En sådan här placering som i detta fallet är det maximalt värsta man kan ha.
Jag hade definitivt gått in för att häva köpet och krävt ersättning för det besvär detta lurendrejeriet orsakat! Jag kämpar själv med en grannes mindre bestånd som hon har utmed tomtgräns nära vårt garage. Det är nervöst och jobbigt nog bara det!
Vi har grävt bort all jord utmed garaget som vi kan för all sten för att lättare kunna se när den närmar sig ytligt. Giftsprutat skott och plockat och grävt de krustader vi kunnat fått tag i. Gick med gift på allt vi kunde hitta i höstas i hopp om att den drar ner det i rötterna och sen kalkat av bara fan.
Måååånga turer till kommunens bränning det med både jord och växtdelar i säckar.
Har grannens tillstånd att gräva och ta bort det som står på hennes tomt men hon nekar hjälpa till med sin egen skit eller ens dela kostnader ens en gång. Fick gräva upp många skottlöpare som plantan kastade ut mot vårt garage!
Det stal större delen av vår trädgårdssäsong det. Och i vårt fall snackar vi då "bara" om ett fåtal plantor, ej så mångåriga och ej mot fasad, ej vid boningshuset. Utan "bara" nära garaget.
Denna säsong började förra veckan med nya skottutlöpare mot garaget. "Bara" åtta säckar i årets första grävning och sen räckte inte våra ryggar till. Mer finns. Mycket mer. Och detta är alltså "bara" ett fåtal rätt så unga plantor........
Okunskapen om parkslide och jätteslide är stor. Men trist nog är viljan att uttala sig och ge råd om saker man ej läst på eller har reell kunskap om större....... :'( :'( :'(
En liten fråga bara - hur mycket hade den förstört ert garage? Eller grannens (om nu hon hade nått i närheten)?

Jag antar ni inte planterat den själva (varken ni el grannen) senaste åren själva, så den lär ju ha stått där ett tag - så skadorna då borde varit påtagliga om den varit i sig aggressiva stadie :thinking:
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu är det vår och jordtransporterna åker skytteltrafik till folks trädgårdar, många kunder är oinformerade om vad som kan följa med jorden;

[länk]

Jag skulle önska att vi kunde föra en mer nyanserad debatt om parksliden, det är inte vilken växt som helst, att jämföra med påskliljor och syren är inte seriöst. Parkslide är en främmande art som inte hör hemma i vår natur eller våra trädgårdar, den skadar ekosystem genom att undantränga naturlig vegetation och påverkar insekter negativt, precis som den spanska skogssnigeln saknar den naturliga fiender och konsekvenserna påverkar ekonomin, inte enbart för privata trädgårdsägare.

Att parksliden har unika egenskaper visar dess snabba expansion över världen. Den har förmåga att tåla extremt olika miljöer, den trivs lika bra på Japans vulkaniska bergssluttningar som på en parkeringsplats i New York, den tolererar mark med olika pH värden, tålig mot såväl torka som fukt även om den trivs särdeles väl vid flodkanter, den är även till viss mån salttålig. Allt detta gör det till en växt som kräver respekt, det är inte mediernas påfund, någon dagslända att fylla ut nyheterna med när det är nyhetstorka.

Parkslidens utbredning i världen visar att metoder som använts är dyra, tidskrävande och ineffektiva, till dags dato har människan inte kunnat få stopp på den. Det är fakta.

Sverige har varit sen på bollen när det gäller att få till ett juridiskt ramverk runt växten

Förbud mot parkslide i Sverige skjuts på framtiden: ”Delvis på grund av corona” | SVT Nyheter

Innan dess kommer inget att hända och även när lagstiftningen är på plats finns alltid en fördröjning i tillämpningen.

Vi har alla ett gemensamt ansvar att begränsa växten, den skadar vår natur och måste på sikt utrotas. Jag känner stor sympati för de husägare som drabbats, arbetet som krävs, kostnader som uppstår och inte minst oron om man kommer att lyckas.

Att parkslide tar sig in i hus händer men är inte vanligt. Hos en bekant till mig växte den upp genom källargolvet där det sannolikt fanns en svaghet men det gjorde det inte mindre obehagligt.

Så kan vi vara lite mer seriösa i diskussionerna, vi har ett problem i landet som måste lösas.
Det låter ändå som du är mer oroad över växtens påverkan av vår natur/ekosystem, än ser det som en problemväxt relaterat till våra ”hus/husköp” ? (oavsett om vi alla givetvis lider med de som fått husrelaterade problem av just parkslide)

Det är en stor skillnad ändå, just i denna tråd!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det låter ändå som du är mer oroad över växtens påverkan av vår natur/ekosystem, än ser det som en problemväxt relaterat till våra ”hus/husköp” ? (oavsett om vi alla givetvis lider med de som fått husrelaterade problem av just parkslide)

Det är en stor skillnad ändå, just i denna tråd!
Då har jag nog uttryckt mig väldigt otydligt om du uppfattar att jag graderat problemen. Hur skulle det gå till? Med parkslide i naturen så sprids den till trädgårdar, läs länken jag postade om jord.

Med parkslide i trädgårdar så hamnar växten i naturen, den planterades i trädgårdar vid sin ankomst till vårt land och därifrån har den spritt sig ut i naturen, inte tvärtom.
 
H Hullefar skrev:
Det har tidigare i undersökningar konstaterats att Parkslide (som typ allt annat) inte tål salt. Om du har beståndet precis vid husväggen där du ändå inte odlar något kan du hälla ut vägsalt där i större mängder. Kostar inte mycket och dödar effektivt allting.
Betong gillar salt precis lika lite som parkslide. Skulle aldrig någonsin hälla ut salt vid min betonggrund..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.