P
Snigla Snigla skrev:
Nä men var går gränsen, det är min fråga.. det kom upp två vresros här två år efter vi köpt.. de jäklarna tar över världen och är invasiva växter - de fanns inte här när vi var på visning, när vi köpte., och kom inte ens upp första året..(troligtvis hade man sett små anlag i backen år ett, men varför skulle vi leta?).. har ägarna då medvetet mörkat problemet? Den har tagit över stenläggningen och förstört uteplatsen..
Min poäng är att hur svårt eller lätt det är att bli av med parkslide är irrelevant. Parkslide är rätt ordentligt omskriven numera som en slags skräckväxt och en del mäklare har med en fråga om parkslide i sitt frågeformulär som säljare ska fylla i. Det tyder på att existensen av parkslide kan påverka marknadsvärdet på en fastighet.

Om då säljaren i det här fallet har försökt mörka existensen av parkslide så kan köparen ha anledning att anmärka på det. Men som jag har skrivit tidigare så gäller det förstås att visa att säljaren har mörkat. Det är nog inte speciellt lätt.

För att vara extra tydlig: att några av oss här i forumet tycker att det finns besvärligare växter än parkslide spelar ingen roll för hur fastighetsmarknaden reagerar på parkslide.

Angående dina andra exempel så kan jag lägga till att det växer mer syren hos oss nu än när vi köpte huset, trots att jag nästan varje år har sågat ner ganska mycket. Nej, jag har inte klagat hos säljaren. Syren är oftast lite svårt att mörka. :)
 
harry73
A andersda skrev:
Att ta dit en grävare som tar bort några kubik och det är i bara ett par tiotusen i kostnad. Då kan ju inte skadan vara större än så.
Jo, för om man inte tar bort växten samtidigt, växer rötterna in i dränering direkt igen.
Och man inte gräva ut längre ner än undersidan grunden utan att äventyra huset.
 
E enlitenvilla skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Varning går ut för Parkslide, hur viktigt det är med hantering m.m. dessutom varnas man för att köpa hus där den växer. Det är inte just att undanhålla växten vid försäljning.
E enlitenvilla skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
I
 
P pmd skrev:
Min poäng är att hur svårt eller lätt det är att bli av med parkslide är irrelevant. Parkslide är rätt ordentligt omskriven numera som en slags skräckväxt och en del mäklare har med en fråga om parkslide i sitt frågeformulär som säljare ska fylla i. Det tyder på att existensen av parkslide kan påverka marknadsvärdet på en fastighet.

Om då säljaren i det här fallet har försökt mörka existensen av parkslide så kan köparen ha anledning att anmärka på det. Men som jag har skrivit tidigare så gäller det förstås att visa att säljaren har mörkat. Det är nog inte speciellt lätt.

För att vara extra tydlig: att några av oss här i forumet tycker att det finns besvärligare växter än parkslide spelar ingen roll för hur fastighetsmarknaden reagerar på parkslide.

Angående dina andra exempel så kan jag lägga till att det växer mer syren hos oss nu än när vi köpte huset, trots att jag nästan varje år har sågat ner ganska mycket. Nej, jag har inte klagat hos säljaren. Syren är oftast lite svårt att mörka. :)
Ja den häcken har oxå dykt upp (syren), den verkar ha fyllt ut alla hål mallan träden här! Klipper ner massor varje år.. borde ha listat ut att en häck på landet borde ha involverat syren!

Men åter till pa.. det hade fortfarande varit betydligt lättare om ”det varit förbjudet”.. det är nu gränserna är luddiga!

Jag har inget emot park slide... det är ett jättestort släkte.. vackra växter !

Men för säkerhetsskull vill jag ju inte direkt nyplantera det invid huset! Hade det stått 20 år på tomten utan att störa någon.. hade det helt klart fått stå kvar! (Man ska inte skapa problem, om man inte har några..)

Ämnet är trendigt dock, som Corona.. pressen (media alltså) kan skrämma vettet ur de flesta när de vill vinkla saker åt sitt håll.

Parkslide kan förstöra grymt mycket om man har otur, men många lever i harmoni med dem också. Så det är jäkla synd att alla helt plötsligt får för sig att ta bort dem.. trots att de inte nödvändigtvis skadat något, utan bara ”för att” .. - och de väljer då själva att väcka den sovande jätten! Efter det har de skapat problemen själva :(

Som sagt, bara svårt!
Oavsett vad man tycker el inte om just den växten..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
De bör definitivt utrotas. Så det är helt rätt att ta bort den även om den inte ger problem. Men det innebär inte att man måste använda gift eller gräva upp hela tomten. Klipp ner den några gånger om året bara. Den komme inte att försvinna fort, men den minskar i alla fall.
 
S salkin85 skrev:
Fruktar för den dagen jag ska sälja mitt hus, hur ska man kunna skydde sig mot folk som köper ett hus som är utav äldre modell, men begär garantier från säljaren som är jämförbara med nybyggnation. Spelar dolt fel kortet för saker de borde ha sett vid en besiktning, eller som är helt uppenbara...

Nu ska man alltså artbestämma hela trädgården och informera vad som finns där..
När du ska sälja ditt äldre hus, se till att ha en väl formulerad, generell friskrivningsklausul.
 
Kan tyvärr bara bekräfta det du skrev.. ...och precis utmed husväggen med. Hua!!! :cry::cry::cry:
Är huset ordentligt besiktiat så ni vet om det inte redan skadag huset?
 
D Daaaaaniel skrev:
Snälla, belasta/förpesta inte ägaren med någon dold-fel-anklagan för att du har missat vilket ogräs som finns på tomten....
Ogräs???? Detta är ju för tusan den mest SVÅRUTROTADE INVASIVA växten du kan hitta. Som dessutom kan gå igenom huset som ingenting! Knappast ett litet "ogräs" :mad:

[QUOTE="Daniel 109, post: 4208117, member: 169293". Klipp ner den några gånger om året bara. Den komme inte att försvinna fort, men den minskar i alla fall.[/QUOTE] Att reta en sån växt på det viset och få hålla på i många år framöver är väl ok om den står ofarligt fritt till. Men denna står ju redan precis vid husväggen, är uppenbarligen redan retad av säljarens åtgärder att dölja den, och riskerar att gå genom väggen vilken dag som helst!!!
Tycker du bör läsa på bättre innan du kommer med såna inkompetenta och nedlåtande råd och svar. Särskilt som de med all säkerhet endast lär göra allt värre mycket om de skulle lyssna på dem!!! :mad::mad::mad:
 
Problemet med parkslide är att det inte finns en quickfix för att bli av med den. Det finns massor med tips från folk som lyckats om man söker runt lite. Det är alltså inte omöjligt. Jag tror det snarare handlar om en rädsla för det arbete och tidsperspektiv som krävs. I grund och botten handlar det om att svälta ut växten tills dess att den dör.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu var det visserligen inte TS bestånd kommentaren gällde. Men Parkslide växer inte genom väggar, om det inte finns hål. Om man tar bort grönmassan med jämna mellanrum så minskar rotmassan, den växer inte till. Även om många tycks tro det.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide är faktiskt inte klassad som invasiv art i juridisk mening. Huruvida den är det är dessutom irrelevant. Den klassningen är enbart en klassning av hur den påverkar natur, inte trädgårdar.

Det är med andra ord en växt bland andra. Något jobbigare att bli av med bara. Den ger inte de skador som ryktet ofta säger.

Jag ser inte att ni skulle ha någon framgång med att försöka få det till dolt fel. Det är inget fel.
Jag skulle inte köpt det huset om jag visste att det fanns parkslide i trädgården. Vi är nog många som tänker så. Då blir huset mindre värt. Ett krav för dolt fel är att marknadsvärdet påverkas och det gör det helt säkert här. Ni har sannolikt betalat för mycket för huset.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Staffans2000
S Solvide skrev:
och riskerar att gå genom väggen vilken dag som helst!!!
Struntprat!
Som alla andra växter söker den sig till solljus. Så vad skall den i en vägg att göra och hur skall den isåfall komma dit? Det är en växt. Ingen borrmaskin!

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Vist förekommer det. Jag har tex sett en ormbunke växa in genom ett ventilationshål på en tegelfasad och komma in bredvid ett fönster långt upp på en vägg. Så visst kan växter komma in om de tillåts växa vid fasaden och in i hål i den. Men det påstås inte sällan att den växer genom betong. Något som ska bevisas med en bild där den forcerat en maskeringstape.
 
Parksliden är DET MEST INVASIVA du kan ha. Långt värre än Björnloka! Så JA, det påverkar i högsta grad fastighetens värde!
Och särskilt när denna kraftsprängare står nära en fasad.
Och i detta fall så har du absolut det värsta läget som tänkas kan. En större äldre planta PÅ fasaden!
Är den ens möjlig att gräva bort? Och att då få ett fult sår i trädgården som inte kan fyllas igen förrän man är säker på att inte minsta lilla blev kvar. Kanske inte bara ett par år utan i många år dessutom...?
Gäller även att kontrollera om huset fått skador. Och fortsätta ha koll i flera år.
Hur någon enda människa kan kalla detta för "ogräs" och att detta ej skulle vara något som påverkar fastighetsvärdet???
Denna växt syns TYDLIGT ÅRET RUNT om man ej tagit bort den på ytan och grusat över för att dölja. Detta är 100% säkert gjort med flit. Just pga att det annars skulle ha skrämt bort de flesta köparna och kraftigt sänkt priset!!!
 
  • Haha
  • Wow
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så bara för att jag inte följer strömmen har jag fel?
Tyvärr verkar det inte finnas försök som är relevanta. Bara en massa påståenden om att det inte funkar med enkla metoder. Ändå tycks det inte finnas underlag för påståendet. Det finns ingen som har misslyckats med normala skötselmetoder. Tvärtom har fler än jag skrivit att många påståenden är överdrivna och att vanlig rensning funkar. Hittills har inget beteende som Parkslide visat upp överaskat mig. Den beter sig som man kan förvänta av den typen av växt.

Jag har inte påstått att jag har stenhårda bevis. Inte för att testresultat inte överensstämmer med det resultat jag vill ha, utan för att det inte tycks ha gjorts kontrollerade försök av den typen.

Det bestånd jag har gett mig på har reagerat som jag förväntade mig.

Det var du som skrev att du kan ta fram bevis med en snabb googling. Kan du inte göra det istället för att bara skriva att jag har fel eftersom jag avviker från den allmänna uppfattningen?

Finns det någon sv alla dessa som upplever stora problem som försökt rensa någon gång i månaden?
Intet nytt under solen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.