P Pin skrev:
Kanske 1.5 kWh/mil för en mindre bil dvs ca 2200 kWh per år.
Jag såg att Fiat 500e skall klara sig på så lite som 1kWh/10km. Det är extremt bra. Det är med WLTP-cykeln denna siffra har tagits fram.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg att Fiat 500e skall klara sig på så lite som 1kWh/10km. Det är extremt bra. Det är med WLTP-cykeln denna siffra har tagits fram.
ja, det är mycket bra men det kommer att vara mer på vintern. För att göra en ärlig beräkning idag på årsbasis så tycker jag man skall räkna med 2kWh/mil på en generell elbil, värmepump och lite annat spelar såklart in men är smulor i sammanhanget.
 
F fsn skrev:
ja, det är mycket bra men det kommer att vara mer på vintern. För att göra en ärlig beräkning idag på årsbasis så tycker jag man skall räkna med 2kWh/mil på en generell elbil, värmepump och lite annat spelar såklart in men är smulor i sammanhanget.
Min laddhybrid (Mitsubishi Outlander) drar strax under 3kWh per mil på vintern och ligger på ca 2kWh per mil på sommaren. baserat på det så kan man kanske räkna med ca 50% påslag till vintern. Kör man AC på sommaren också så blir det nog 20-30% extra. Så 50% extra i elförbrukning på årsbasis är nog rimligt.
 
F
G OMathson skrev:
Verkar jättebra för dej, men du är alltså helt beroende på annan "baskraft" och de är alla andra också med solceller i samma område samtidigt. Även de som inte har solceller så klart.
I tex Kalifornien eller Sydney är det inte riktigt samma problematik då villorna ofta behöver högst el effekt när det är soligt för ac drift.
under den period då solcellerna faktiskt producerar så så är energibehovet större under dagtid än på nätter så det är Nov-mitten av Februari det är en issue. Det är snart ekonomiskt försvarbart att skaffa sig dygnsbatterier och då är man i stor utsträckning helt självförsörjande under en stor del av året.

jag producerade mer under Oktober förra året än jag gjorde av med och jag producerade 70% av mitt totala behov i Februari, producerade lite mer i Mars än jag förbrukade och producerade drygt 3ggr så mycket som jag gör av med under April.

Det är lätt att sitta på läktarn och tycka att det är meningslöst med solpaneler för man ser bara Juni, Juli och Augusti framför sig men sanningen är att det produderas så det gör en skillmånad under 9 månader.

kan väl lägga till det att jag producerar mer än 3000kWh mer än jag gör av med, en lätt felberäkning och ett stort tak... 55 paneler på samma tak.

Den jävel som lyckas utvinna energin ur massivt mörker till en rimlig kostnad kommer att bli rik........
 
Redigerat:
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bygger min analys på vad Vattenfall och analytiker av elmarknaden rapporterar i livscykelanalys av solpaneler. Stämmer inte dessa så måste det ju åtgärdas då beslut i många fall bygger på dessa siffror.

Den andra aspekten jag lyfter är dock relevant ändå, dvs att energislagen som måste till på vintern blir dyrare och sämre för miljön. Man kan inte spara mer vatten till vintern.
Det råder ingen tvekan på att avbetalningstiden på CO2 är baserad på Kinesisk energimix generellt och inte på det faktum att Jinko och Trina och alla stora tillverkare har så stora solcellsparker i forsknings-, reliabilitysyte mm att man inte tror det är sant.
 
Redigerat:
F
G OMathson skrev:
Mja, inte meningslöst men man är ju fortfarande helt beroende av annan baskraft med max effekt, jag är också helt beroende. Har en jätteeffektv berg vp, men när det va som kallast i vintras har hålet kylts, kompressorn räcker inte, tillsatsen värmer vb så att verkningsgraden minskar så mest el behöver jag med när det är kallast och mörkast. Kommer elen vara billig då om några år? Skulle inte tro det. Och sannolikt fossil:thinking:
den borde inte vara fossil öht. Den borde vara kärnkraft och gärna en nybyggd kostnadseffektiv istället för de ”fullagade” Volvo 142 som vi har nu.

men går du på tillsats så kan man ju fundera på om du verkligen har så effektiv bergvärme? Det kostar inte ett jävla skit att borra ett ordentligt hål. Man kan jobba med sin framledningstemperatur och försöka balansera sitt system för att dra ner framledningstemperaturen en eller två grader. Det går att göra mycket där om man inte har tänkt till utan är väldigt bekväm. Man kan också dra ner sin varmvattentemperatur till runt 40 grader och bara köra en legionellakörning till 63 eller nåt sånt var tredje vecka eller nåt. Jag har fortfarande efter 10 år inte mer än en handfull timmar tillsatsvärme och det är uteslutande för varmvattenhöjningen för legionella som ör orsaken till det. Inte en timme har jag haft pga kyla.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Transformatorn är naturligtvis dubbelriktad, men kraftelektroniken runt den är inte alltid det. Därav behovet att bygga om dem.
Nä nu yrar du, det går utmärkt att köra åt bägge hållen genom en transformator i elnätet. Dom är inte alls smarta. På elnätsbolaget jag jobbar finns det många ställen med olika former av produktion på lågspänningssidan, och det är precis samma transformatorer som överallt annars. På dom högre spänningsnivåerna växlar riktningen genom transformatorerna ofta också i vårt nät :)

Ett stort problem med produktion i svaga nät är att spänningen blir för hög, precis som spänningsfall men tvärt om. Tidigare kanske man ställt upp transformatorerna för att klara nivåerna på spänning, sen kommer nån och börjar mata in en massa kilowatt när förbrukningen i övrigt är låg. Då måste det byggas om.
 
G
F fsn skrev:
den borde inte vara fossil öht. Den borde vara kärnkraft och gärna en nybyggd kostnadseffektiv istället för de ”fullagade” Volvo 142 som vi har nu.

men går du på tillsats så kan man ju fundera på om du verkligen har så effektiv bergvärme? Det kostar inte ett jävla skit att borra ett ordentligt hål. Man kan jobba med sin framledningstemperatur och försöka balansera sitt system för att dra ner framledningstemperaturen en eller två grader. Det går att göra mycket där om man inte har tänkt till utan är väldigt bekväm. Man kan också dra ner sin varmvattentemperatur till runt 40 grader och bara köra en legionellakörning till 63 eller nåt sånt var tredje vecka eller nåt. Jag har fortfarande efter 10 år inte mer än en handfull timmar tillsatsvärme och det är uteslutande för varmvattenhöjningen för legionella som ör orsaken till det. Inte en timme har jag haft pga kyla.
Har gjort allt du skriver. Hålet är snart 20 år och på drn tiden rejält, senare har alla grannar borrat runt mitt hål så det är ganska kört. Bytte pumpen själv förra året då den gamla började kännas osäker. Kör egentligen knappt någon tillsats (fast det kanske man borde) Låter hellre innetemen sjunka eller eldar i kaminen. Sätter ibland på en kupevärmare på morgonen där man ska jobba hemma. Tycker verkligen vi borde väntat med att stänga Ringhals 1 just nu och titta vidare på andra lösningar för baskraft. Slumpkraft måste ju kompenseras med annat tex framtida lagring. Har man egen elbil som man inte kör jättelångt med verkar egna solpaneler kunna vara jättebra.
 
V ViktorHg skrev:
Nä nu yrar du, det går utmärkt att köra åt bägge hållen genom en transformator i elnätet. Dom är inte alls smarta. På elnätsbolaget jag jobbar finns det många ställen med olika former av produktion på lågspänningssidan, och det är precis samma transformatorer som överallt annars. På dom högre spänningsnivåerna växlar riktningen genom transformatorerna ofta också i vårt nät :)

Ett stort problem med produktion i svaga nät är att spänningen blir för hög, precis som spänningsfall men tvärt om. Tidigare kanske man ställt upp transformatorerna för att klara nivåerna på spänning, sen kommer nån och börjar mata in en massa kilowatt när förbrukningen i övrigt är låg. Då måste det byggas om.
Bra att du kunde reda ut det. Jag har hört denna förklaringen tidigare men kunde inte validera den då det är så många år sedan jag arbetade i en transformatorstation senast - det bör ha varit i början på 90-talet. Det har hänt en del sedan dess.

Att man kan dubbelrikta högre upp i nätet är ju en självklarhet. Men på sista nivån så har man ju problemet som du är inne på att variationer i nyttjande ger variation i spänning, pga detta så tyckte jag att det lät vettigt att man byggt in kraftelektronik för att bättre kunna reglera spänningen. Hur gör man för att hålla den jämn med kraftigt varierande last/tillskott då? Jag antar att man inte har en släpkontakt på lindningen som förr i tiden. Och med relativt snabba variationer så måste man ju kunna styra snabbt också. Man vet aldrig när man kan behöva denna kunskapen... ;)
 
Omathson,
kan du inte skaffa solfångare och producera varmvatten och på sommaren två månader cirkulerar varmvatten i ditt borrhål och på så sätt värma upp berget kring borrhålet? Du kanske då får ut mer värme ur borrhålet på vintern? Jag vet inte om någon gör så idag, men det borde gå.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bygger min analys på vad Vattenfall och analytiker av elmarknaden rapporterar i livscykelanalys av solpaneler. Stämmer inte dessa så måste det ju åtgärdas då beslut i många fall bygger på dessa siffror.
Hittade detta på nätet:
". På uppdrag av Energimyndigheten publicerade Svenska Miljöinstitutet IVL 2012 en stor genomgång och kom fram till att om hänsyn tas till import och export av el till länder utanför den nordiska elmarknaden var den genomsnittliga emissionsfaktorn för den nordiska elmixen 125 g CO2/kWh [4]. Sedan 2012 har det nordiska elsystemet utvecklats och mer förnybar elproduktion har installerats, vilket gör att koldioxidutsläppen är lägre. Siffror på 60 g CO2/kWh figurerar på olika håll, men någon större genomgång har inte gjorts de senaste åren."

Så säg att 60g CO2/Kwh gäller. Vad för siffror finns för solpaneler då? :

"Branschorganisationen Svensk Solenergi publicerade år 2018 en rapport där just klimatavtryck för solceller i Sverige undersöktes. Rapporten tog hänsyn till att flertalet av Sveriges solpaneler har annat ursprung än Kina – t ex Vietnam och Sydkorea – där elen har högre andel icke-fossilt producerad el. Många tillverkningsenheter för solpaneler har själva sådana installerade på taket. Det presenterade resultatet visar att klimatavtrycket för solpaneler installerade i Sverige troligen ligger under 20 gram per kWh."

Sen kan jag tycka att det inte är enbart co2 som räknas, Jämfört med kärnkraft slipper man avfallet, men ja solpaneler är en osäker energikälla. Men i framtiden kan det bli annorlunda. El kan användas för att producera vätgas som kan i sin tur producera el. Se bara detta exprimenthus. https://www.energi.se/artiklar/2021/februari/villan-som-drivs-av-solel-och-vatgas/ Och även om inte alla hus kommer ha sin egen vätgasproduktion kan det vara ett alternativ för mellanstora områden som får dela på en anläggning
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Omathson,
kan du inte skaffa solfångare och producera varmvatten och på sommaren två månader cirkulerar varmvatten i ditt borrhål och på så sätt värma upp berget kring borrhålet? Du kanske då får ut mer värme ur borrhålet på vintern? Jag vet inte om någon gör så idag, men det borde gå.
Det finns de som kör pumpen baklänges på sommaren. Men det kräver att inte värmen rinner iväg ned vatten. Därför gör man normalt sett bara detta om vattenomsättningen är nära noll (som jag fått det förklarat för mig)
 
pacman42,
Men att köra bergvärmepumpen "baklänges" på sommaren måste kosta en del, kan det verkligen löna sig? Den drar väl då lika mycket ström som när den körs på vintern och producerar värmen i huset.

Med "att inte värmen rinner iväg ned vatten" utan att nämna det, men du troligen att det strömmar vatten i berget kring borrhålet så värmen följer med det bort och förloras.

Om man ska köra ner varmvatten från solfångare(som man sätter på taket) i slangen i borrhållet är det givetvis en fördel om berget kring borrhålet inte är spräckt och har vattenådror.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
pacman42,
Men att köra bergvärmepumpen "baklänges" på sommaren måste kosta en del, kan det verkligen löna sig? Den drar väl då lika mycket ström som när den körs på vintern och producerar värmen i huset.

Med "att inte värmen rinner iväg ned vatten" utan att nämna det, men du troligen att det strömmar vatten i berget kring borrhålet så värmen följer med det bort och förloras.

Om man ska köra ner varmvatten från solfångare i slangen i borrhållet är det givetvis en fördel om berget kring borrhålet inte är spräckt och har vattenådror.
Precis så. Jag har sett att man värmt borrhålen där man inte har vattenföring. Detta då man annars kyler ned berget för mycket och borrhålet blir då värdelöst efter ett tag. Det är säkert ingen jättebra ekonomi I det, men om man inte hittar vatten så vad skall man göra? Säljaren av bergvörne/borrhål vill ju ha ut sina pengar ändå...
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Precis så. Jag har sett att man värmt borrhålen där man inte har vattenföring. Detta då man annars kyler ned berget för mycket och borrhålet blir då värdelöst efter ett tag. Det är säkert ingen jättebra ekonomi I det, men om man inte hittar vatten så vad skall man göra? Säljaren av bergvörne/borrhål vill ju ha ut sina pengar ändå...
Man kan ackumulera varmvatten i en skapligt stor och väldigt välisolerad tank och förvärma sin brine annars om man har vattenflöde. Jag har bekanta som har en fet tank som dom via en slinga förvärmer brinen ca 2 grader under mycket lång tid av vintrern. Nu har dom rinnande grundvatten på två borrade brunnar så för en lite pumpkostnad så har dom även förhållande vis varmt vatten där med. Tror aldrig dom har legat under 3 grader i på slingan i slutet på vintern. I början kan det vara 6-7 grader in. Det gör rätt bra skillnad på COP.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.