S Somewhere_in_Sweden skrev:
Är du säker???

[länk]
Den är inte med på EU listan för invasiva arter. Dvs det finns inget förbud att sälja och plantera den. Men visst är den invasiv, som många andra trädgårdsväxter. En klassning som invasiv växt har inget med hur skadlig den är i villaträdgården att göra.
 
  • Gilla
Flere-Imsaho
  • Laddar…
P
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och hur dyr blir bekämpningen om lagförslaget går igenom?

[länk]

Att anlita sanerare för att få bort växten kostar ju en del och ska det hålla på i flera år, så borde det ju definitivt påverka priset på en fastighet.
Det blir nog bra för sysselsättningen. Sverige har (och har haft) problem med hög arbetslöshet under den nuvarande regeringens mandatperiod.

Det är förstås bra att inte använda bekämpningsmedel som hormoslyr och DDT, men glyfosat är en helt annan sak. Det bor väl inte så många miljöpartister på landet, gissar jag.
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Med tanke på hur det hälls koncentrerade gifter i Parksliden och sprutas bekämpningsmedel på den egna gräsmattan för att "bekämpa" klöver i tron, eller bortförklaringen att det minsann inte skadar miljön. Tack vare en sådan vådslös okunnig hantering, är det
Glyfosat är inte som diesel eller hormoslyr.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur hög är glyfosatkoncentrationen? Inga problem i tullen?
Var beställde du från? (Mitt glyfosatförråd håller på att ta slut).

Rätt använt är glyfosat en av de minst miljöskadliga herbiciderna.

Vid storskalig användning i jordbruk finns det hälsorisker för de som arbetar med preparatet utan ordentlig skyddsutrustning, men man är ingen miljöbov om man använder det småskaligt i sin trädgård och följer tillverkarens anvisningar.
Jag beställde Roundup Pro Vantage 480 5L från agrigem.co.uk.
Fick hem på några dagar och förutom att jag glömde brexit och fick betala en avgift så var det inga problem. Nu har jag så jag klarar mig många år.
 
H Hoshult skrev:
Det är Parkslide. Har haft denna växt längs garaget sen jag flyttade in i huset för 41 år sedan, Växer 10-15 cm per dag som mest. Har i 39 år tyckt att det var en trevlig växt, men efter all hysteri de 2 senaste åren så har jag förstått att den är en katastrof att få in i trädgården ?. Beståndet nu och för 40 år sedan är i princip lika stort, Gräsklipparen tar ju kål på allt som vill ut i gräsmattan.
Jo, hysterin kring parkslide har ju tagit helt galna proportioner som så mycket annat när väl snöbollen sätts i rullning. Man kan ju tro att växten muterats till ett monster och snart får vi de första rapporterna om att den minsann äter barn också. Parkslide har funnits i sverige i över 100 år men det är väl först de senaste 5-10 åren den börjat ställa till problem verkar det som. Att den skulle skapa så stora skador att hus måste rivas osv är ju givetvis trams och gäller i så fall hus med total avsaknad av underhåll.
När dessutom vissa organisationer går ut med rekommendationer på sina hemsidor att gräva 5meter djupt för att bli av med den så blir man ju mörkrädd och hoppas bara på att ingen stackare går på dessa råd. Blir stora massor att frakta bort :rofl:
Den kan säkert vara besvärlig att få bort men då får man väl se den som en grönsak då den tydligen är god att äta. Men har man dränkt den i roundup vill man ju inte äta den så klart:confused:
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
P
Ö öringen skrev:
Man kan ju tro att växten muterats till ett monster och snart får vi de första rapporterna om att den minsann äter barn också
Nej, nu har du blandat ihop parkslide med triffider. :geek:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Ö öringen skrev:
Den kan säkert vara besvärlig att få bort men då får man väl se den som en grönsak då den tydligen är god att äta. Men har man dränkt den i roundup vill man ju inte äta den så klart:confused:
Om man har "dränkt" den i Roundup så har man gjort fel. Om man har gjort rätt så finns det efter ett tag ingen parkslide att skörda.
 
A
Ett barn pratar med en äldre man och klär upp byxorna, humoristisk text i pratbubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
K Kallebo skrev:
Att den tar sig upp genom betongplattan är en uppenbar fantasi.
Det här tycker jag ser ut som parkslide, men jag är inte botanist, så jag kan ju ha fel.
(Från en artikel i Expressen).
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
H Hullefar skrev:
Det har tidigare i undersökningar konstaterats att Parkslide (som typ allt annat) inte tål salt. Om du har beståndet precis vid husväggen där du ändå inte odlar något kan du hälla ut vägsalt där i större mängder. Kostar inte mycket och dödar effektivt allting.
Helst inte så stora mängder salt att man riskerar att förorena grundvattnet. Speciellt om man har egen brunn.
 
P pmd skrev:
Det här tycker jag ser ut som parkslide, men jag är inte botanist, så jag kan ju ha fel.
(Från en artikel i Expressen).
P pmd skrev:
Det här tycker jag ser ut som parkslide, men jag är inte botanist, så jag kan ju ha fel.
(Från en artikel i Expressen).
Hon har ju krypgrund eller plintgrund med massa rörgenomföringar. Den växer inte rakt igenom en betongplatta.....

T Thibault.Du skrev:
Spännande lång diskussion om dolt fel.

Frågan handlade ju bara på om det var Parkslide eller ej. Svaret verkar vara ja, då kan alla gå tillbaka till att sköta sina egna liv.
Ja, absolut. Det är väl mer det att folk irriterar sig på att TS tycks tro att en fullt laglig växt skulle vara att klassa som ett dolt fel - när den inte ens är ett fel. Inte mer fel än syrener eller påskliljor i så fall.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
D DIY@home skrev:
Köp på dig ett lager medans det fortfarande finns Round-Up att köpa.
Kan man fortfarande köpa Roundup Sverige?
 
P
Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Hon har ju krypgrund eller plintgrund med massa rörgenomföringar. Den växer inte rakt igenom en betongplatta.....
Är det bättre att växten växer upp genom grunden om det inte är en betongplatta?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det bättre att växten växer upp genom grunden om det inte är en betongplatta?
Du citerade en person som skrev att parkslide inte skulle ta sig igenom en betongplatta - med en artikel där den tagit sig igenom rörgenomföringar i ...trä?
 
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kan man fortfarande köpa Roundup Sverige?
Ja, du kan köpa ett preparat med det namnet. Men innehållet är ett helt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.