Tobzter
Så nu är de klart förutom lite blommor å dylikt å tvätt av altanen.
Man får tacka för hjälpen / tipsen på vägen av alla ..
Nybyggd träaltan med insynsskydd och badtunna täckt med svart lock omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Då börjar ormboet bli klar för att sänkas ner.

Känns som de kommer spruta vatten överallt när man fyller denna :D:crysmile:
[bild]
En fråga, när alla slangar och dylikt är påkopplat, får poolen fortfarande plats i isoleringen? Eller behövde du gröpa ur i cellplasten för att få plats?
 
Tobzter
Ja fick gröpa ur enbart för" flow" riktningen till bubblorna som ska ligga övervatten nivån.
Annars ingeting,
Men nu i efterhand så skulle ja kunna satt den lägre
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Nu är poolen äntligen klar och vattenfylld. Doch så har jag nu upptäckt ett litet läckage vid en slangklämmekoppling. Var provat sätta dit ytterligare en slangkoppling men läckaget återuppstod några timmar senare. Det kanske blir 3 droppar/minut men man vill ju inte det ska droppa ner på elektroniken. Någon som har någon lösning där jag kan behålla vattnet i poolen? Har funderat på att köpa en ny slangklämma med högre kvalitet och som kanske kan knipa hårdare.
 
  • Poolens teknikrum med synlig pump, filter och slangar, samt markerad läckande slangklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolens pump och rörsystem med synlig slangklämma och märkning på betongytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kesosmurf skrev:
Nu är poolen äntligen klar och vattenfylld. Doch så har jag nu upptäckt ett litet läckage vid en slangklämmekoppling. Var provat sätta dit ytterligare en slangkoppling men läckaget återuppstod några timmar senare. Det kanske blir 3 droppar/minut men man vill ju inte det ska droppa ner på elektroniken. Någon som har någon lösning där jag kan behålla vattnet i poolen? Har funderat på att köpa en ny slangklämma med högre kvalitet och som kanske kan knipa hårdare.
Hej,

Jag hade samma problem. Dels där du visar, samt vid pumpen. Satt dubbla slangkopplingar och det funkade fint! :)
 
  • Gilla
  • Älska
D1rect och 2 till
  • Laddar…
Alla ni som har byggt in en terrasspool med färdig isoleringspaket i trädäcket. Har ni först sänkt ner poolen i frigolitformen och sedan lagt på trallen eller har ni lagt trallen först? Vad är det bästa enligt er?
 
S Steve79 skrev:
Alla ni som har byggt in en terrasspool med färdig isoleringspaket i trädäcket. Har ni först sänkt ner poolen i frigolitformen och sedan lagt på trallen eller har ni lagt trallen först? Vad är det bästa enligt er?
Ner med pool först så man kan börja bada. Däremot ska det ju byggas på ett sätt så att det enkelt går att slita upp poolen enkelt i efterhand. Den väger ju dessutom knappt något. Men att bygga runt när den väl står där tyckte jag funkade bra + att ungarna kunde börja bada
 
  • Gilla
Malnes och 3 till
  • Laddar…
S Steve79 skrev:
Alla ni som har byggt in en terrasspool med färdig isoleringspaket i trädäcket. Har ni först sänkt ner poolen i frigolitformen och sedan lagt på trallen eller har ni lagt trallen först? Vad är det bästa enligt er?
Satt dit poolen först och anpassade trädäcket utefter poolens höjd annars hade jag nog behövt ha en master i ingengörs och mätteknik
Jag satte stolpar där den förhöjda lådan kring poolen skulle vara och byggde ramen/regelverket runt som jag fäste väldigt provisoriskt med EN skruv i varje hörn. Sedan kunde jag lossa regelverket ett hörn i taget för att passa in det kring poolen likt ett stort "Labyrint"-spel. På så sätt kunde jag se till att trallbrädorna passade in och klämde under poolsargen. (På bild #2 kan du se att jag börjat sticka in brädor och justera så allt kommer i våg under sargen) Förstår du hur jag menar?
 
  • Trädäck under konstruktion runt en rund ovanmarkspool med provisoriskt regelverk och inpassade trallbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion runt en installerad rund ovanmarkspool med provisoriska stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion runt en halvt dold pool med träbalkar och lösa brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
Tobzter
Sindbad Sindbad skrev:
En fråga, när alla slangar och dylikt är påkopplat, får poolen fortfarande plats i isoleringen? Eller behövde du gröpa ur i cellplasten för att få plats?
Hittade en bild hur ja gjorde
Delvis byggda vita skivor i skummaterial för hemmaprojekt, bakgrund av trästaket och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
K Kesosmurf skrev:
Satt dit poolen först och anpassade trädäcket utefter poolens höjd annars hade jag nog behövt ha en master i ingengörs och mätteknik
Jag satte stolpar där den förhöjda lådan kring poolen skulle vara och byggde ramen/regelverket runt som jag fäste väldigt provisoriskt med EN skruv i varje hörn. Sedan kunde jag lossa regelverket ett hörn i taget för att passa in det kring poolen likt ett stort "Labyrint"-spel. På så sätt kunde jag se till att trallbrädorna passade in och klämde under poolsargen. (På bild #2 kan du se att jag börjat sticka in brädor och justera så allt kommer i våg under sargen) Förstår du hur jag menar?
Tack för tipset!
 
Hej,

Hur ser era rutiner ut gällande kemin?
Vad använder ni, hur ofta ?

mvh,
Jimmy
 
S stewed skrev:
Det där var ett snyggt sätt att "klä in" baljan! (y) Hur har du fäst dom stående spjälorna?
Staketribba 28x45 som jag delat på längden så dom blev typ 14x45 sen får dom plats mellan plasten på badet och isoleringen, nertill har jag limmat med bygglim från Biltema Artnr. 36-4837. Jag har testlimmat under vintern med olika sorters lim, tryckimpregnerat mot cellplast och detta har fungerat bra.
 
  • Gilla
Tho0mas och 5 till
  • Laddar…
Är det nån som beställt tekniklådan från Svenska Badtunnor separat i efterhand? När jag lägger den i varukorgen och går till kassan så står det att frakten kostar 2000kr, totalt 4500kr. :surprised::lying::dizzy::thumbdown:
 
  • Wow
Kesosmurf
  • Laddar…
Fick precis bekräftat av Svenska Badtunnor att det fraktpriset faktiskt stämmer. Det var inget fel i ordersystemet. Då får det bli en annan lösning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.