Trähantverksprojekt på snickarbänk med handsåg, hyvlar och snidade träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar för soffbord kapade med handverktyg på ett arbetsbord, omgivna av spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av ett pågående soffbordsprojekt med handverktyg och träspån i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med pågående handverktygsarbete för att skapa soffbord, inkluderar sågade träben och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte försöka göra ett soffbord med bara handverktyg. Idag så har jag kapat och klyvt upp till sarg och ben. Även börjat med att försöka rikta upp bitarna, som väntat så är det lite pillrigt men jag har ännu inte gett upp och gått bort till min snickerikombimaskin...
 
  • Gilla
TriNitro och 14 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja nu gjorde du samma misstag som jag gjorde då jag skaftade en bila första gången. Det där skafter lutar alldeles för mycket framåt. Eggen skall skära från en då man hugger.
Tyvärr, haft motsatt problem tidigare, har väl börjat överkompensera. Det blev så mycket att skaftet inte gick att räta upp. Men jag lägger undan det för framtida bruk, kan hända det ännu går att fixa det som skaft till en vanlig billnäs 12a...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tyvärr, haft motsatt problem tidigare, har väl börjat överkompensera. Det blev så mycket att skaftet inte gick att räta upp. Men jag lägger undan det för framtida bruk, kan hända det ännu går att fixa det som skaft till en vanlig billnäs 12a...
En vanlig yxa skall ju ha egglinjen bara litet framför yttersta ändan poå skaftet för där skär eggen vinkelrätt in i träet. En bila av österbottnisk modell skall skära bortåt. Ett "slicing cut" som engelsmännen säger. Därför skall skaftet vinklas bakåt mer än man tror.
 
Ungefär som den här finnen visar mot slutet då

I början har en metod jag inte sett förut, men jag har hört att farfar brukade skafta yxor och använde eld på något vis för att få inpassningen riktigt bra. Kanske det var så han gjorde. Gissar han driver ut fukten eller nåt.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag brukar lägga skaftämnet på pannan några dagar men säkert kan man driva ut fukten med eld.

Förr var det vanligt att tjära anliggningsytorna och sedan rulla skaftändan i askan i spisen så det fastnade aska i tjäran och så slog man dit det slutgiltigt. Jag är modern och använder epoxylim eller poluretanlim för att hålla fast skaftet på bilorna.
 
Varför aska, tycker bara tjäran borde fästa bättre.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Att man inte har D-batterier hemma det förstår jag... men,, och det här är svårt att ens greppa för mig.... VEM FAAAAN HAR ETT 6V FICKLAMPSBATTERI HEMMA ÅR 2021? dom försvann ju ur bruk runt millenieskiftet.
Själv är jag väldigt förtjust i att @Hennke85 inte bara gick och köpte nya batterier, utan istället permanentade nödlösningen genom att bygga en ny hylla. I den inställningen tror jag dessutom att vi hittar förklaringen till att det bara råkade finnas ett gammalt sexvoltsbatteri hemma.
 
  • Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
En gång i tiden då man fick besök så råkade batterierna i ringklockan ta slut. I brist på nya i D-storlek men med ett litet 6 volts över så fick det bli en snabbkonvertering. Batteriet placerades givetvis uppe på hatthyllan på en bit parkett som följt med från jobbet som ved. Särbo/sambo/fru har klagat i alla år på denna lösning som tydligen tar för mycket plats på hatthyllan (vem använder en hatthylla egentligen?)
Så idag tog jag tag i och byggde en liten hylla till batteriet av en ekbit och ett par vinklar.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]
Jag gillar lösningen, men nog vore det enklare att göra som en annan och kila in vanliga AA-batterier istället för de svindyra D-batterierna? Så länge man inte smäller till själva ringklockan funkar det fint!
 
  • AA-batterier kilade i en enhet konstruerad för D-batterier, visar en DIY-lösning för strömförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Med diverse verktyg och maskiner fick jag äntlingen upp mina små luftrenare i taket.
Luftrenare monterad i taket över en verkstadsarbetsplats med trämaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt: Luftrenare monterad på taket i ett verkstadsrum med hyllor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohnnyKeba och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag gillar lösningen, men nog vore det enklare att göra som en annan och kila in vanliga AA-batterier istället för de svindyra D-batterierna? Så länge man inte smäller till själva ringklockan funkar det fint!
Jag har en transformator? till ringklockan har haft av locket 2ggr då pga tapetsering
 
DennisCA DennisCA skrev:
Varför aska, tycker bara tjäran borde fästa bättre.
Utfyllnad för alla ojämnheter säger gubbarna. Precis som att blanda mikrofiber i epoxy.
 
Nerkapad syrenhäck med ris och grenar utspridda på marken i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nerkapning av syrenhäcken idag.
ris till förbannelse blir det
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
Med diverse verktyg och maskiner fick jag äntlingen upp mina små luftrenare i taket.
[bild] [bild]
Ser smidiga ut. Vad är det för sort?
 
Hand håller modifierad Wera 813r mejsel med extra bitshållare och två bits monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller modifierad Wera 813r mejsel med extra bitshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller modifierad Wera 813r skruvmejsel med extra bitshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är lite smånördig kanske. Edcoutlaw på Instagram modifierar Wera 813r med en extra bitshållare längst bak på mejseln och gör ett suveränt jobb. Gjorde en likadan åt mig själv då jag har möjligheterna att tillverka detaljerna och borrade hålet för hand i mejseln. Smidigt med två bits såhär.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag gillar lösningen, men nog vore det enklare att göra som en annan och kila in vanliga AA-batterier istället för de svindyra D-batterierna? Så länge man inte smäller till själva ringklockan funkar det fint!
Fick ta plastskrivaren till hjälp för att få fart på lite gamla legogrejer med obsolet batterityp (B?).
3D-utskrivna batterihållare bredvid AA-batterier på ett prickigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan nog rota fram .stl-filen om någon vill ha den.
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.