P maggan77 skrev:
Hej, fel, fastighet är själva marken inklusive byggnad. En obebyggd tomt kan vara fastighet. En byggnad på ofri grund (ex. arrende) är ej fastighet. Då är marken fastighet men ej huset.

Hälsningar, många år på juristlinjen...

Från jordabalken, se nedan:
1 kap. Fastighet och dess gränser



[bild]1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser.
"Många år på juristlinjen"

Läser man jordabalken och den del som avser "dolda fel" (du som kan så mycket om sånt här) var i den kan man läsa att det är ett fel att det finns växtlighet i trädgården?

Så länge parkslide inte räknas som en invasiv art och köparen inte uttryckligen frågat om denna finns i trädgården (eller säljaren sagt att den inte gör det) så kan det väl aldrig räknas som ett fel att den gör det???

Är väl först när/om den orsakar skada på byggnaden?

Förklara gärna!

/inga år på juristlinjen, men mycket sunt förnuft
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
"Många år på juristlinjen"

Läser man jordabalken och den del som avser "dolda fel" (du som kan så mycket om sånt här) var i den kan man läsa att det är ett fel att det finns växtlighet i trädgården?

Så länge parkslide inte räknas som en invasiv art och köparen inte uttryckligen frågat om denna finns i trädgården (eller säljaren sagt att den inte gör det) så kan det väl aldrig räknas som ett fel att den gör det???

Är väl först när/om den orsakar skada på byggnaden?

Förklara gärna!

/inga år på juristlinjen, men mycket sunt förnuft
Hej,

Dolda fel kan vara lite olika saker, exempelvis buller i trädgården, (tro det eller ej, med det finns rättsfall från HD om detta... där utfallet blev att ett dolt fel förelåg - tingsrätten kom fram till detta, hovrätten tyckte annorlunda och HD fastställde tingsrättens dom, så HD och tingsrätt tyckte med andra ord annorlunda än hovrätten vilket säger en del om komplexiteten), och vem skulle egentligen ha kunnat tänka sig innan det rättsfallet att buller kan utgöra fel i fastighet? Buller är ju svårt att ta på. Hade det varit svart eller vitt med dolda fel hade det inte uppkommit så många tvister som det gör varje år. Jag vet inte heller om parkslide kan utgöra dolda fel, men jag menar på att dolda fel kan vara så mycket mer än det många tror (ex mögel under tapeten i ett nytt hus - svårt att undersöka och inget man kan förvänta sig - det känns som ett ganska klart fall, men det finns mindre klara fall som det ovan nämnt med bullret..).

Min poäng med mitt första inlägg vara bara att jag tycker att man har rätt att ställa frågan om något kan utgöra dolt fel utan att bli påhoppad av folk som säger att det bara kan gälla hus och absolut varken trädgård eller växter, för det är inte så enkelt, tyvärr, får man väl säga.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Juridiken är sällan en spjutspets i samhället utan något som uppstår i efterhand när problem blir tillräckligt omfattande och inte kan hanteras på annat sätt än via rättsliga åtgärder.

Vi är inte där än vad gäller parksliden i Sverige och de olägenheter det medför för en köpare. Tvivlar på att ens halva befolkningen vet vad parkslide är men vi kommer att hamna där.

Först måste det till en lagstiftning runt själva växten, att det blir förbjudet att sälja, hantera eller sprida den i naturen och vad jag förstår är det på gång.

Dolt fel är förmodligen inte tillämpligt men vem skall bära det straffrättsliga ansvaret när en köpare upptäcker parkslide på tomten och drabbas av saneringskostnader? Är det mäklaren som skall upplysa köpare om att fastigheten är belastad med parkslide eller skall säljaren tvingas uppge att där växer parkslide? Vilken roll kan en besiktningsman ha när det gäller parkslide?

I England som ligger före oss vad gäller problemen med parkslide tvingas säljare upplysa om detta och det pågår en del rättstvister men även där är problemet relativt nytt för juridiken att hantera.

https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=c05d9194-1355-4d95-ac14-f7d425e86285
 
  • Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
P maggan77 skrev:
Hej,

Dolda fel kan vara lite olika saker, exempelvis buller i trädgården, (tro det eller ej, med det finns rättsfall från HD om detta... där utfallet blev att ett dolt fel förelåg - tingsrätten kom fram till detta, hovrätten tyckte annorlunda och HD fastställde tingsrättens dom, så HD och tingsrätt tyckte med andra ord annorlunda än hovrätten vilket säger en del om komplexiteten), och vem skulle egentligen ha kunnat tänka sig innan det rättsfallet att buller kan utgöra fel i fastighet? Buller är ju svårt att ta på. Hade det varit svart eller vitt med dolda fel hade det inte uppkommit så många tvister som det gör varje år. Jag vet inte heller om parkslide kan utgöra dolda fel, men jag menar på att dolda fel kan vara så mycket mer än det många tror (ex mögel under tapeten i ett nytt hus - svårt att undersöka och inget man kan förvänta sig - det känns som ett ganska klart fall, men det finns mindre klara fall som det ovan nämnt med bullret..).

Min poäng med mitt första inlägg vara bara att jag tycker att man har rätt att ställa frågan om något kan utgöra dolt fel utan att bli påhoppad av folk som säger att det bara kan gälla hus och absolut varken trädgård eller växter, för det är inte så enkelt, tyvärr, får man väl säga.
Buller är ju dock något väldigt påtagligt, som även bevisats utgöra en fara för människors hälsa, så att det kan vara ett fel på en fastighet tycker jag inte alls är konstigt.

Mögel bakom en tapet i ett nytt hus ska man inte heller kunna förvänta sig, inte heller konstigt att det är ett fel.

Men växter i en trädgård?
Som (enligt lag) inte räknas som ett fel, köparen inte frågar om, och säljaren inte nekar till och som inte orsakat någon skada, hur kan det vara ett fel?
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Om något är klassat som invasiv art är fullständigt i irrelevant i sammanhanget.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om något är klassat som invasiv art är fullständigt i irrelevant i sammanhanget.
Njae.. hade den varit klassad som en invasiv art så hade det ju funnits svart på vitt att den "inte hör hemma här" och iom detta kunnat ses som ett fel..
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Precis. Just nu är det inte provat rättsligt, enligt lawline "kan" det vara frågan om dolt fel.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000
Violina Violina skrev:
Njae.. hade den varit klassad som en invasiv art så hade det ju funnits svart på vitt att den "inte hör hemma här" och iom detta kunnat ses som ett fel..
Nja. Hade det varit samma sak med en mårdhund på tomten.

Staffans
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om något är klassat som invasiv art är fullständigt i irrelevant i sammanhanget.
https://www.lansstyrelsen.se/kronoberg/djur/invasiva-frammande-arter.html

Angående parksliden igen så är orsaken att den inte finns med på EU;s lista över invasiva arter att Tyskland vägrade skriva under. En underskrift ställer krav på åtgärder och i Tyskland är problemen med parkslide så stora så man har mer eller mindre kastat in handduken.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nja. Hade det varit samma sak med en mårdhund på tomten.

Staffans
Hade man nog kunnat få kommunens skyddsjägare att komma och ta hand om!
 
  • Gilla
MiTi och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Precis. Just nu är det inte provat rättsligt, enligt lawline "kan" det vara frågan om dolt fel.
Ja, enligt Lawline, men de är ju advokater/jurister och givetvis vill de att den som ställer frågan ska vilja ta det vidare!!

Så länge svaret inte är definitivt nej så kommer de ju alltid säga att det "kan kanske eventuellt blablablabla kontakta oss för vidare rådgivning" typ
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Njae.. hade den varit klassad som en invasiv art så hade det ju funnits svart på vitt att den "inte hör hemma här" och iom detta kunnat ses som ett fel..
Det gäller majoriteten av växterna i en trädgård. Det är normalt. Att den är klassad som invasiv betyder att den är problematisk i naturen. Inget annat.
 
  • Gilla
torn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gäller majoriteten av växterna i en trädgård. Det är normalt. Att den är klassad som invasiv betyder att den är problematisk i naturen. Inget annat.
Och med det ett visst ansvar OM man har den på sin fastighet..
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
P maggan77 skrev:
Hej, fel, fastighet är själva marken inklusive byggnad. En obebyggd tomt kan vara fastighet. En byggnad på ofri grund (ex. arrende) är ej fastighet. Då är marken fastighet men ej huset.

Hälsningar, många år på juristlinjen...

Från jordabalken, se nedan:
1 kap. Fastighet och dess gränser



[bild]1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser.
Jotack, jag vet vad en fastighet är, jag äger just nu både bebyggda och obebyggda fastigheter.
Jag har dessutom anlitat besiktningsmän när jag tänkt köpa bebyggda fastigheter för att få hjälp med att fullgöra min undersökningsplikt som köpare.

Jag kan säga att besiktningsmännen aldrig någonsin gått runt och letat efter ogräs på fastigheterna. Detta helt enkelt för att ogräs inte ingår i det som kan räknas som fel.

Däremot kan jag GISSA att om en växt trängt in i en byggnad så kan det räknas som ett fel, men så länge de håller sig utanför byggnaderna vid köpetillfället så är det knappast något fel.

Detta vet jag utan att ha gått juristlinjen, och du borde ha koll på det också kan man tycka.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Såg ni mitt svar på detta ovan? Om att en fastighetsköpare fått en förlikning med 600 000 kr redan hösten 2018? Och att mäklare är skyldiga att informera om det om de får vetskap om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.