Inte fått så mycket gjort idag, skyller på fint väder och pratsugna grannar :cool:

Har påbörjat gavelspetsen. Bryr mig inte om att få geringen så tight eftersom det ska dit en läkt där för att dölja skarven.

En vitmålad bräda med en gavelspets påbörjad, mätt med en gult tumstock, omgiven av verktyg och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med gavelspets och en Milwaukee cirkelsåg på spånskiva, bredvid en orangefärgad sågguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigställd gavelspets på ett hus med synlig träbeklädnad och en ojusterad träskarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Det blev lite spikläkt på sista sidan nu på kvällen.
Byggprojekt av ett hus vid skymning med ny spikläkt och skyddsplast på ena sidan, trästolpar och byggnadsställning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har kommit på att jag ska bygga in stolpen så det behövdes salas på lite där.
Renovering av husfasad med ny spikläkt på trästolpe och husduksisolering under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av en träveranda med spikläkt och inbyggnad av stolpe, isoleringsmaterial i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glad Valborg!
Närbild av en byggares höft med verktygsbälte och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett champagne-glas mot en majbrasas flammande sken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Klar med gavelspetsen.
Hus under renovering med nyligen färdigställd gavelspets och byggnadsställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd gavelspets på en trävägg med verktyg på en byggnadsställning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag prioriterade att bli klar istället för att prioritera precision, då blir man aldrig klar när man håller på med sånt här.
Gavelspets av trä under tak med synliga skruvar och grå färg, ojämn precision vid sammanfogningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt 6 timmar för gavelspetsen så det tog betydligt längre tid än för den nedre delen av väggen.
 
  • Gilla
matsa79 och 6 till
  • Laddar…
Spiken tog slut :thinking:

Hus under renovering med ofärdig fasad och synlig isolering, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har börjat prata om att bli klara till midsommar. Får nog göra ett överslag på hur många timmar det kan va kvar. Gissningsvis lika många invändigt som utvändigt, eller vad tror ni?
 
  • Gilla
Eklanda6 och 1 till
  • Laddar…
Av egen erfarenhet så kan jag säga att jobbet på insidan tar mycket mer tid än vad man tror...
Men du håller ju å andra sidan väldigt hög takt(y)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tycker också att insidan brukar springa iväg tidsmässigt... Hur löser du vindduken på övre delen av gavelspetsen?
 
A anojak skrev:
Tycker också att insidan brukar springa iväg tidsmässigt... Hur löser du vindduken på övre delen av gavelspetsen?
Den har jag glömt! :rofl:
Nejdå, men det blev lite krångligt så jag får häfta den på insidan.

Men egentligen, behövs verkligen vindduken på vinden? Känns som att panelen är väldigt tät, och man ska ju ändå sätta in en ventil för att få cirkulation?
 
maah maah skrev:
Taket nästan klart nu. Har sista raderna kvar mot vindskivan där det behöver kapas lite.
Det är skevt från befintliga taket som ställer till det lite.

[bild] [bild]
Här ser man att det skevar lite. Kunde återanvända en del av dom gamla pannorna, men 4st längst upp behöver jag kapa till.

[bild] [bild] [bild]
Du behöver inte kapa om några nya pannor, plåtslagaren kommer att mäta till närmsta "lågdal".
 
Packepk Packepk skrev:
Du behöver inte kapa om några nya pannor, plåtslagaren kommer att mäta till närmsta "lågdal".
Det är redan kapat klart har jag för mig + att han skulle återanvända gamla plåten om jag minns rätt.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Det är kapat och klart, tänkte försöka återanvända dom gamla plåtarna som är som nya.
 
maah maah skrev:
Den har jag glömt! :rofl:
Nejdå, men det blev lite krångligt så jag får häfta den på insidan.

Men egentligen, behövs verkligen vindduken på vinden? Känns som att panelen är väldigt tät, och man ska ju ändå sätta in en ventil för att få cirkulation?
Vindduken är till för att förhindra luftrörelse i isoleringen. I mitt hus så är isoleringen i taket pappbeklädd på sidan, då vindskydd saknas i gaveln
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vindduken är till för att förhindra luftrörelse i isoleringen. I mitt hus så är isoleringen i taket pappbeklädd på sidan, då vindskydd saknas i gaveln
Då är jag med (y)
 
Nymålad gavelspets och takutsprång på en husvägg i morgonsol, ofärdig veranda i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hann med att måla gavelspets och takutsprång på morgonen innan Byggmax öppnar så jag kan köpa mer spik
 
  • Gilla
Carbonara84 och 2 till
  • Laddar…
När spiken va påfylld kunde jag fortsätta.
Hus under renovering med OSB som ytterväggar, luftspalt, provisoriska knutbrädor och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här blev det lite special. OSB är ytterväggen mot isoleringen, sen är det en luftspalt på ca 200mm.
Eftersom det är undertak vid entrén så känns det lugnt.
OSB-skiva monterad som yttervägg med provisoriska knutbrädor och luftspalt, vita brädor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB som yttervägg mot isolering med luftspalt, provmonterade knutbrädor och verktyg på trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen provmonterade jag knutbrädorna provisoriskt.
Kan inte bestämma mig om jag ska klä in hela öppningen, dvs även i taket, eller om jag bara ska köra knutbrädor på båda sidor.
Time will tell.
Hus under renovering med OSB-skivor som yttervägg, luftspalt, och provisoriskt monterade knutbrädor, stege vid fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entré till hus med provisoriska knutbrädor, OSB som yttervägg, trätrappa och blommande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Tror du ska klä in hela öppningen. Om du tycker att det känns ”mycket” för ögat så kan du testa att måla fodret i samma färg som fasaden.

Du håller ett högt tempo och gör det bra, imponerande!
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.