Mutterdragaren fick jobba idag! Bytte länkarmar på gamla bettan. Bytte för tre år sedan efter 11000 mil, det ena var i polyuretan, nu knappt 3000 mil senare så var de helt slut/glappar, inte så lång livslängd...
En använd mutterdragare av märket Makita bredvid en rostig fast nyckel på ett betonggolv, med en bilbromsskiva i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal och en ny länkarm för bil, den gamla ser sliten ut, placerade på en blå plastpåse ovanpå grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sliten länkarmsbussning i polyuretan hållen av en mekaniker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sliten och rostig länkarm från ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Äntligen fått köra sänksågen i skarpt läge. Så smidigt jämfört med den gamla cirkelsågen. Ett steg i rätt riktning när det gäller återställande av rummet och inte riva.
Rum under renovering med en sänksåg, skivor av trämaterial, och en dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Påbörjat bygge av en lekbåt utomhus med återanvända trallbrädor från en badbrygga, verktyg och brädor på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjat ett lekbåtsbygge, gamla badbryggans trall som återanvänds. Hittade en spik med sänksågen så den klingan lär behöva slipas om.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Jag tror det står någonstans i monteringsanvisningen, till de flesta studsmattor, att man ska svära mycket, väldigt mycket, när man monterar dem och framförallt när man monterar ned dem. Der fungerade bra för mig iaf.
Fungerar det bra att svära?! ;)
Vi brukar faktiskt inte svära, typ inte alls när vi plockar upp och ner den. Kanske värt pengarna då vår inte var billig (jfr med maskiner dyr/billig vs bra/dålig)
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Gillar Cederroth first aid kit small men jag har inte riktigt figuren som kanske krävs för att Kunna ha den i bältet med någon övertygelse... risken är att man inte hade hittat den saker har en tendens att försvinna under magen ;)

så gjorde ett multifäste med magneter och möjlighet att spänna fast den med en enklare spännrem för montage på maskiner och andra saker där det lätt kan ryka ett finger ;)

Cederroth första hjälpen-kit med multifäste och magneter på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cederroth första hjälpen-kit med anpassat multifäste med magneter och spännrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cederroth First Aid Kit Small monterat på olika ytor med magneter och spännrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cederroth första hjälpen-kit fastsatt med magnet och spännrem på verktygstavla och maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arasmus och 16 till
  • Laddar…
Patentera den där idén snabbt innan Cederroth stjäl uppfinningen! :)
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Plötsligt händer det. Efter 13 år med Helvetesgapet mellan källare och verkstad kom jag ihåg att inte slänga skvätten betong som blev över efter annat :D
Väggarna fortsatt lite ”rustika”. Uppfyllning av ett gap i betonggolv med överskott av betongmaterial, omgivet av rustika källarväggar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betong fyller gapet mellan källarens golv och verkstadsdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 15 till
  • Laddar…
Cheesen
FreQa FreQa skrev:
Svor lite när jag monterade de nya glasfiberpinnarna till studsmattan och de inte passade..
[bild]
Så fram med borret och förlänga hålet...
[bild]
HAHa påminner om en kollega som nöjt berättade att hålen i monteringsplattan till nya kontorstolen inte passade så han hade allt borrat nya.. och därmed monterat sitsen bakofram.
 
  • Gilla
  • Haha
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Hennke85 Hennke85 skrev:
En gång i tiden då man fick besök så råkade batterierna i ringklockan ta slut. I brist på nya i D-storlek men med ett litet 6 volts över så fick det bli en snabbkonvertering. Batteriet placerades givetvis uppe på hatthyllan på en bit parkett som följt med från jobbet som ved. Särbo/sambo/fru har klagat i alla år på denna lösning som tydligen tar för mycket plats på hatthyllan (vem använder en hatthylla egentligen?)
Så idag tog jag tag i och byggde en liten hylla till batteriet av en ekbit och ett par vinklar.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]
Att man inte har D-batterier hemma det förstår jag... men,, och det här är svårt att ens greppa för mig.... VEM FAAAAN HAR ETT 6V FICKLAMPSBATTERI HEMMA ÅR 2021? dom försvann ju ur bruk runt millenieskiftet.
 
  • Gilla
  • Haha
jonmo och 8 till
  • Laddar…
Mera däckskifte, denna gång släpvagnen, nu ska samtliga fordon vara redo för sommaren. :cool:
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Fick önskemål om högre ben till en säng.

Limträpelare från Bauhaus och radiefräste kanterna.

En radiefräs används på en limträpelare som är fastspänd på en ställning utomhus för att skapa ben till en säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapning i lagom längd

Limträpelare i olika längder ligger på ett arbetsbord framför en kap- och geringssåg med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräsning av radie i ändan, skruvstift och låshål på plats.

Limträpelare och verktyg på ett arbetsbord utomhus, förberedda för sängbenstillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet, får se om det blir för vingligt annars målning vad det lider och bort med gamla medarna.

Träben monterade på säng med synliga frästa radier och skruvstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Att man inte har D-batterier hemma det förstår jag... men,, och det här är svårt att ens greppa för mig.... VEM FAAAAN HAR ETT 6V FICKLAMPSBATTERI HEMMA ÅR 2021? dom försvann ju ur bruk runt millenieskiftet.
Fast jag bytte batteriet i början av 2010-talet och batteriet var nog ett tiotal år då.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Börjat skafta yxan. Ingen kil används här så jag måste vara noga med inpassningen. Tror jag måste justera hur den sitter, lutar framåt lite väl mycket, bra om man skaftar en vanlig Billnäs yxa dock, vill ha motsatt problem då istället då jag skaftar en sån.
 
  • Yxa utan kil skaftas på ett arbetsbänk i ett välfyllt snickarverkstad med verktyg och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yxa monterad på skaft i arbetsbänk med spån, lutande framåt och tejp runt huvudet för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yxa med nytt skaft monterat i verkstaden, lutar framåt, omgivet av verktyg och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Börjat skafta yxan. Ingen kil används här så jag måste vara noga med inpassningen. Tror jag måste justera hur den sitter, lutar framåt lite väl mycket, bra om man skaftar en vanlig Billnäs yxa dock, vill ha motsatt problem då istället då jag skaftar en sån.
Ja nu gjorde du samma misstag som jag gjorde då jag skaftade en bila första gången. Det där skafter lutar alldeles för mycket framåt. Eggen skall skära från en då man hugger.
 
Ett halvfärdigt träbåtbygge på en gräsmatta med lekutrustning i bakgrunden och soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båtbygget fortsätter, hann nästan göra den lekbar men det får vänta till en annan dag.
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.