Hur hanterar jag grannen?

  • Antal röster
    1 006
I mitt barndomshem så var ena grannen över till andra grannen med sin hund varje dag och lät den skita på tomten.
Trots tillsägelse fortsatte skiten.
Så den grannen blev tosig och skyfflade upp, marscherade bort till hundägarens hus och hivade rejält med hundbajs över hundägarens ytterdörr.

Hunden sket aldrig mer på den tomten, men de pratar fortfarande inte med varandra heller för den delen.

Enklaste utan att behöver 100 inlägg.
Säg till att barnen leker där och att du uppskattar att de tar upp skiten eller går till en annan plats.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Ja alltså det var väldigt många förslag, men om man nu är så konflikträdd att man drar sig för att prata med grannen och meddela att man inte är ok med detta lär man ju heller inte ta sig för att smeta skit över grannen eller dylika kreativa 'lösningar'.
Grannen tycker väl att detta är enkelt, han behöver inte gå så långt för han vill in o kolla på fortsättningen på bäst i test eller masked singer o reklampausen medger inga längre promenader. Från hans perspektiv: Grannen verkar ju heller inte ha något emot att man skiter runt deras rabatt för de har inte sagt ifrån, packat o klart in med jycken igen så hinner man kanske hitta en till öl i kylen.

Tror inte din granne är något monster som går upp i linningen för att du gör klart för hen att du vet om att de rastar hunden där och nu vill du att de slutar med det. Finns säkert 0.5% möjlighet att du har en idiot till granne men det är nog mycket troligare att hen bara är lite lat o kör på med en variant som inte mött på något motstånd hittills.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Ta upp skiten och släng in den i deras trädgård så kanske de lär sig att plocka upp den
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
W weido skrev:
Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.

Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.

Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?

Vill gärna ha era råd.
Det är väl bara att prata med dem?
Vi bor längs grusväg och många har hundar och går med dem längs vägen. Skiter de ute i kanten/ogräset så är det ingen som plockar upp. Ingen som går ända där ute.
Skiter ens hund dock på olämpligt ställe, typ precis i tomtgräns där det rör sig folk, vid brevlåda, soptunnor, uppfart o.s.v. så plockar man självklart upp. Rätt enkelt. Skiter den där det är risk att någon trampar i det eller liknande så får ni ju säga ifrån. Du behöver ju inte vara otrevlig och starta en grannfejd.
 
K Krille_90_ skrev:
Vilken värdelös idé
Det får du gärna tycka att den är, men den fungerar. Människor som inte plockar upp sin hundskit är vingliga i skallen. Människor som är vingla i skallen kräver speciella åtgärder, för att de ska vakna till.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alternativ 6: Huka dig och bajsa vid deras tomtgräns lite då och då ...

Sen kan ni om ett tag komma överens om ett ömsesidigt avbrytande av dumheterna ...
(y)
 
K
Robert63 Robert63 skrev:
Det får du gärna tycka att den är, men den fungerar. Människor som inte plockar upp sin hundskit är vingliga i skallen. Människor som är vingla i skallen kräver speciella åtgärder, för att de ska vakna till.
Så du drar alla över en kant då? Du tror inte att människor är olika och reagerar på olika sätt? Följer man din idé har man många ovänner sedan och en del kanske helt i onödan där en tillsägelse räckt. Du har en väldigt trångsynt syn på människor verkligen.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Så du drar alla över en kant då? Du tror inte att människor är olika och reagerar på olika sätt? Följer man din idé har man många ovänner sedan och en del kanske helt i onödan där en tillsägelse räckt. Du har en väldigt trångsynt syn på människor verkligen.
Iden är inte riktigt bra.
Men han har rätt om att det är fel i huvudet på alla hundägare som inte plockar upp efter sin hund. De är samhällets patrask.
En som bor några hus bort från mig lämnade sin skit men jag pratade med honom att det får han se till att plocka upp. Efter det så plockar han. Men samma gubbe råkade på sig en rejäl blåsning en bit bort.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Måste fråga en annan ska. Ofta ser jag bajspåsar ligga slängda i naturen? Varför gör man så? Skulle det vara bättre att slänga påsen jämte en Stig i naturen än att ta med den hem?
Jag gissar på att man plockar upp när det finns folk i närheten och så dumpar man påsen när man är säker på att ingen kollar. (Förmodligen samma personer som pissar i simbassänger - det är sällan dom gör det från trampolinen utan det brukar ske lite mer diskret.)

Eller så gillar dom bara inte den där Stig. (Sorry, språkpolisen i mig kunde inte hålla tyst.)
 
  • Gilla
Lördag hela veckan
  • Laddar…
Tala med grannen. Alla argument finns redan , barn som leker etc. Och gör det till ett jag budskap för att öppna upp dialogen på ett bra sätt är min rekommendation
 
P Parkeringsvakten skrev:
Måste fråga en annan ska. Ofta ser jag bajspåsar ligga slängda i naturen? Varför gör man så? Skulle det vara bättre att slänga påsen jämte en Stig i naturen än att ta med den hem?
I vår motionsslinga i skogen så ligger det massor av hundbajspåsar överallt. Och ändå finns det soptunna i starten. Det är nog samma människor som slänger fimpar och red bull på motionsslingan.
Konstigt nog så är där inget sånt på milen, men ingen sådan människa orkar väl sig på det.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
I Ingdim skrev:
Måste faktiskt säga att det är inte kul med hundbajs på ens gräsmatta. Inte heller på allmäningen. Men det behöver inte komma på er gräsmatta om inte någon av er trampar i det.
Det bästa vore väl om sociopater inte skaffade hund.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Men kära nån, prata med dem istället för att knyta näven i fickan! Du behöver ju inte skälla på dem utan förklara tydligt att det inte är ok.
Det är inte alltid så lätt! Jag skulle inte kunna göra det utan att verka aggressiv!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
1, Säg till någorlunda vänligt!
Hjälper det inte.

2, Säg till på skarpen!
Hjälper inte det heller.

3, Samla all skit i en vanlig hink tills den blir full töm på grannes trappa/i postlåde/etc.
4, Fortsätt tills det slutar!
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
W weido skrev:
Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.

Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.

Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?

Vill gärna ha era råd.
Köp en rulle hundbajs påsar och ge grannen, med förevändning att hen just idag verkar ha glömt påsar.
Självklart med ett leende. Om de inte fattar då, lär ni få leva med problemet.
Är själv hundägare, och brukar "dela med mig" till de stackare som "glömt" påsar.






W weido skrev:
Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.

Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.

Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?

Vill gärna ha era råd.
Köp en rulle hundbajs påsar och ge grannen, med
W weido skrev:
Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.

Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.

Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?

Vill gärna ha era råd.
att de just udag
W weido skrev:
Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.

Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.

Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våätta upp en skylt,era rå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.