F
A Argastesnickaren skrev:
Köp definitivt inte basebollträ!!!
Om ni använder det så räknas det som vapen.
Däremot en lång aluminium ficklampa, en 45*45 regel eller dyl går bra.
Ni vill inte behöva betala skadestånd till dessa personer också.
Golfklubba typ en wedge is the shit. Hög svingvikt, liten träffyta. Skapligt skadevärde och ett vanligt sportredskap. ”Jag sträckte mig efter golfklubban när han höjde bräckjärnet”
 
  • Gilla
halvars och 1 till
  • Laddar…
T
L lellef skrev:
Hej
Förutom att skaffa en hund som är lika trevlig som Cujo...vad mer kan man göra?
Akvarium med pirayor ?

Men annars rörelsestyrda lampor är bra , ingen vill stå och bryta upp en dörr en mörk natt i skenet av en strålkastare.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
T
M maria01 skrev:
Det ända som funkar är vakthund förstår inte att flera svenskar har dom idag med hur mycket inbrott det är bland svenska överklassen har det funnits vakthund i många år nu det är inte många som vågar gå in om dom hör en hund speciellt öststaterna som vet hur det kan sluta

här nere har alla gårdar och folk med dyra saker hemma vakthund en bekant har 2 stycken belgiska herdehundar och en turkiska kangal
I Sverige har vi inte vakthundar vi har vildsvin, en flock sådana på tomten och ingen vågar gå dit inte ens den som bor där.
 
  • Haha
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Mur runt hela tomten? Och endast en ingång via låsbar järngrind.

Lite märkligt också att kunna dömas för misshandel av inbrottstjuv, är ju han som är på fel ställe.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
L lellef skrev:
Hej
Vet att frågan varit uppe tidigare men vill slå ett slag för att vissa åtgärder hjälper.

Inhandlade under gårdagen en ringklocka med video och närvarosensor. Jag installerade den vid 12-tiden men fick en mängd fellarm. Gjorde sista justeringen 22.30. Klockan 00.16 får jag ett pling i mobilen "there is someone at your front door".

WTF? kollade snabbt igenom filmen som spelades och och såg en person gå in på vår tomt. For upp i sängen och fick på mig ett par byxor och en trasig t-shirt (används vid renoveringar). Upp till hallen och tände på framsidan samtidigt som jag instruerade frugan att tända på baksidan. Jag gick ut på framsidan samtidigt som frugan kom farande och sa att han stod och bände på vår garagedörr (1.5 meter ifrån henne när hon tände).

Samtidigt kom han ut från andra sidan garaget och började gå iväg. Jag sprang ifatt honom och frågade vad han pysslade med varpå han svarade på stapplande engelska att han bara skulle kissa. Då noterade jag att han hade en balaklava där bara ögonen syntes.

Jag sa åt honom att ta av sig masken 3 gånger. Han valde då att springa från platsen. Som 50-åring med ett trasigt knä kunde jag inte göra mycket.

Samtidigt ringde frugan polisen.
De svarade med patrull, hundpatrull och HELIKOPTER!
När hundpatrullen kom satte hunden av en jäkla fart och 30 minuter senare var fanskapet hittad.
[länk]

Nu blir det ståldörrar på källare och garage, galler för fönsterna på garaget (även om de inte är öppningsbara och små). Kameror tror jag inte på utan kommar att ha full belysnining nattetid runt hus och garage. Byter ut låskistorna till hakregel. Dekaler om larm och videoövervakning.
Kommer även sätta enväggskruv i listerna runt de ej öppnigsbara fönstrena så man inte kan lyfta ur glaskassetten.

Samtliga altandörrar är låsta med cylinder...men kanske ska sätta långa brytskydd på dem?

Förutom att skaffa en hund som är lika trevlig som Cujo...vad mer kan man göra?
Se till att rösta rätt i nästa val är mitt bästa tips.
 
  • Gilla
Putt och 10 till
  • Laddar…
Finns bara ett sätt...
Grön metallkasse med texten "DENNA SIDA MOT FIENDEN" omgiven av mossa och snöfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
virtq och 11 till
  • Laddar…
Hej vart har du handlat ringklockan
 
Unikt namn
Många säger ofta att man kan dömas för misshandel av tjuven, men är det någon som faktiskt blivit dömd till något hårdare straff?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Efter att ha drabbats av inbrott förra hösten kan jag ärligt säga att jag utan problem tagit ett straff för misshandel och övervåld om den möjligheten hade funnits. Kanske inte helt förnuftigt resonerat men känslomässigt skulle det kännas bra att få nita dom djävlarna som bröt sig in.
Skönt att inte många resonerar som du.
 
  • Gilla
  • Arg
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Många säger ofta att man kan dömas för misshandel av tjuven, men är det någon som faktiskt blivit dömd till något hårdare straff?
Kolla den här länken som jag hänvisat till i en annan tråd, https://www.svd.se/raddade-kvinna--doms och som visar på det orimliga i lagstiftningen, men kanske främst att åklagare ens driver dessa fall i stället för att lägga ner.
De är ju annars snabba på att lägga ner när det gäller förbrytare.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Kolla den här länken som jag hänvisat till i en annan tråd, [länk] och som visar på det orimliga i lagstiftningen, men kanske främst att åklagare ens driver dessa fall i stället för att lägga ner.
De är ju annars snabba på att lägga ner när det gäller förbrytare.
Håller du inte med om detta angående det andra slaget?
”I detta läge kan det rimligen inte ha varit befogat att *** utan vidare slog ett så hårt och livsfarligt slag mot NN:s huvud att skallbenet sprack”, skriver tingsrätten.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M mugatu skrev:
Tjuven har väl ofta ett bräckjärn med sig som den kan få för sig att slåss med. det bästa är att ringa snuten. Sedan ringa de närmsta grannarna så de kan gå ut. Det är bra om det snabbt blir en fler mot en situation. Drömscenariot är om man kan uppbehålla tjuven på något sätt eller stoppa och hålla fast tills polisen kommer. Tillhyggen är bara dumt även om man gärna skulle vilja utbilda gärningsmannen om skillnaden mellan ditt och mitt genom att smälla ut alla tänder på den
Ringa snuten?
Läste du hur det gick i fallet som TS startade med? Nedlagt i brist på bevis, finns inga som helst resurser på att utreda speciellt många inbrott 2021.
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Håller du inte med om detta angående det andra slaget?
”I detta läge kan det rimligen inte ha varit befogat att *** utan vidare slog ett så hårt och livsfarligt slag mot NN:s huvud att skallbenet sprack”, skriver tingsrätten.
Absolut inte!

Hur i hela friden kan man vara säker på att en brottsling är pacifierad efter endast ETT slag?
Vad händer om ett slag inte räcker? Har du då kanske väckt en björn som sover och du själv blir ihjälslagen?
Hur många skulle ingripa i en sådan situation om de vet att de bara har ett slag på sig?

Sverige är ett sinnessjukt land, min granne misshandlade två killar som försökte våldta en ung tjej.
Har var 60+ då och de 17-18.
Till mig har han sagt att han egentligen var chanslös och hans enda chans för att få stopp på de var att ge de allt han orkade och sen springa.
Han blev dömd till 3mån fängelse och böter för övervåld.

Hur FAN ska man våga ingripa om man vet att man riskerar att åka dit själv? Ska man begära att vanligt folk(verkliga hjältar) i stundens hetta ska kunna avgöra var gränsen går?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Ironside och 17 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur i hela friden kan man vara säker på att en brottsling är pacifierad efter endast ETT slag [med en domkraft; min anmärkning]?
”På håll såg XX och några andra [min fetning] vad som hände och gick mot bilen och skriken.”

Och när det ursprungliga brottet var avbrutet sopade han alltså till killen en gång till med domkraften. I huvudet.

Jag förstår att det här med att diskutera hur man bäst kan spöa skiten ur något vrak som lommar iväg när han blir påkommen mest är en kul grej och att de flesta inte är allvarliga i vad de skriver. Och jag förstår verkligen att TS vill skydda sin egendom, men ja, hämnd/lynchjustis är nog inte den bästa lösningen särskilt ofta.

TS ursprungliga funderingar är dock också intressanta, och underdiskuterade. Hur långt är det rimligt att gå i form av fysiskt skalskydd? Ståldörrar, galler för fönster osv., är verkligen inbrottsrisken så stor att det är värt det?
 
  • Gilla
Abies koreana och 8 till
  • Laddar…
Jag misstänker att de flesta villaägare har mindre erfarenhet att slåss än de kriminella som det nu talas om att fajtas med. Är det värt att riskera att skadas allvarligt för att skydda nån gammal cykel.

I fallet att någon misshandlar eller våldtar en annan person kan jag absolut förstå att det är värt risken om man tror man har en bra chans att avbryta eller oskadliggöra förövaren.

I mitt eget fall, en vanlig klen kontorsråtta som har noll vana av att slåss skulle jag nog försöka skrämma dem på flykt för att avbryta men inte ge mig in i ett slagsmål jag sannolikt kommer förlora.
 
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.