Är inte en 3em alldeles för stor för att knöla in bakom ett uttag?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är inte en 3em alldeles för stor för att knöla in bakom ett uttag?
Shelly EM, inte 3EM.
 
Aha, läste lite för snabbt. :)
 
E elector skrev:
Jag har nu kommit fram till att jag eventuellt bara behöver två stycken Shelly 3EM, en för elpannan och en för spis/mikro/ugn. Detta under förutsättning att man kan sätta in Shelly EM bakom uttagen till tvättmaskin, torktumlare och torkskåp.

Tror ni att detta med EM bakom uttagen funkar och får plats med sina klämmor, samt att Shellyarna inte blir överhettade? Det finns en stickpropp till torkskåpet, men när jag körde en Plug S där blev den överhettad hela tiden och stängde av strömmen.

Jag vill ha in allt i Home Assistant via dess Shellyintegration, som svar på din fråga, Jsson83. Så Rolis lösning blir nog för komplicerad, tyvärr.
Du kan ju koppla 2 st 1-fas laster på en "vanlig" EM, om nu maskinerna står så nära varandra att de kan dela EM. Dock vet jag inte riktigt hur det blir om det är två olika faser du vill mäta (dvs att interna elektroniken/spänningsreferensen kommer från en fas, men du har strömklämman på en helt annan).

Nu vet jag inte om klämmorna till EM är lika stora som 3EM, men att få plats med både en EM och en klämma bakom ett uttag är kanske lite tveksamt. Det beror på hur djupa dosor du har.

OK ang konceptet.

Tillägg: VP-2 är ju en ganska rymlig dosa, men du ska ju ha i lite FK och själva uttaget också.

Det är 20 mm tillgodo på höjden (mätt på en Shelly 2,5 då, men antar att de har samma byggmått som EM) och ett uttag bygger 22 mm har jag för mig. Dessutom ska du ju ha in FK även i Shellyn. Så även med en VP-2 dosa så skulle jag säga att det inte går med ringen inskruvad till max. Kan du skruva ut ringen, eller har de blåa VP-2 dosorna för trippelgips går det säkert.

Har du dessutom äldre gröna apparatdosor är det nog väldigt svårt/omöjligt. Då är alternativt att sätta en förhöjningsram utanpå dosan och sedan vägguttaget i det. Det kan ju vara ett alternativ om det känns okej estetiskt.
 
  • Elektrisk installationsdosas insida med en elektronikenhet och fyra inkommande kabelskyddsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
harka
  • Laddar…
nej, jag skulle inte tro att det går att knö in en Shelly EM och de två strömkännarna – själva pucken är nog helt OK, men de två klämmorna är rätt klunsiga och tveksamt om ens en (utan Shellypuck) skulle kunna rymmas

men bortsett från de praktiska detaljerna, så blir det nog lite oväntat resultat i upplägget dessutom... Shelly EM kan mäta två separata strömmar, men den har bara en spänningsreferens, så om du mäter på två olika faser kommer Shellyn att ge en korrekt bild av den ena lasten, medan för den andra så kommer den tycka att det är väldigt lite aktiv effekt och mycket reaktiv effekt på den... det går väl att grovt kompensera för det men det behöver man vara medveten om

är man bara intresserad av att "hålla lite koll på" om vad olika elkonsumenter (kök, tvätt...) drar, skulle jag nog valt att montera DIN-monterade elmätare som roli föreslog tidigare; vill man kunna följa och förstå mer av vad "doldisarna" håller på över tid så är definitivt Shelly ett bra val då man inte bara kan se förbrukning i realtid och på avstånd, utan man kan få en förståelse hur användningen växlar, till exempel för den här avfuktaren i torpargrund:
Energiförbrukningsdiagram över tiden med indikation av kWh och aktuell wattförbrukning.
tidsinformationen får man ju inte från ett DIN-monterat räkneverk (om man inte själv gör dagliga anteckningar)
 
E elector skrev:
Jag har nu kommit fram till att jag eventuellt bara behöver två stycken Shelly 3EM i elcentralen, en för elpannan och en för spis/mikro/ugn. Detta under förutsättning att man kan sätta in några Shelly EM plus klämmor bakom uttagen till tvättmaskin, torktumlare och torkskåp.

Tror ni att detta med EM bakom uttagen funkar och får plats med sina klämmor, samt att Shellyarna inte blir överhettade? Det finns en stickpropp till torkskåpet, men när jag körde en Plug S där blev den överhettad hela tiden och stängde av strömmen.

Jag vill ha in allt i Home Assistant via dess Shellyintegration, som svar på din fråga, Jsson83. Så Rolis lösning blir nog för komplicerad, tyvärr.
För tvätt och tumlare så kan du annars använda Shelly 1PM.
 
leby leby skrev:
För tvätt och tumlare så kan du annars använda Shelly 1PM.
Ja, det är ju ett alternativ. Men vad tror du/ni om att sätta två sådana i elcentralen istället? Mycket lättare att komma åt om de krånglar (kan inte hålla på att dra ut tvättpelaren när det händer). Kan jag ha två 1PM i elcentralen för tvätt och tumlare? Men klarar dessa den lasten utan att bli för varma och stänga av sig?
 
Ha dem i centralen är bättre skulle jag säga. De ska klara 16A men visst, över tid kanske tar skada sen tror jag att de mår bättra av att alltid vara ”på” och endast mäta förbrukningen
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
leby leby skrev:
Ha dem i centralen är bättre skulle jag säga. De ska klara 16A men visst, över tid kanske tar skada sen tror jag att de mår bättra av att alltid vara ”på” och endast mäta förbrukningen
Kanske ännu bättre att ha bara en 2.5:a? Vore bra om man kunde sätta fast den på DIN-skenan, dock. Finns det några sådana hållare?
 
...och framför allt är 2.5an enfasig – en fas in, två utgångar – så du måste mata tvätt och tork från en och samma fas och dvärg...
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
Ett lass nya Shelly har anlänt.

Nu tänds några små lampor automatiskt när TVn slås på, och släcks med lite fördröjning när TVn stängs av så jag kan lämna rummet utan att treva i mörker.
(y)
 
  • Gilla
elector och 3 till
  • Laddar…
Ja lebys förslag är ju helt klart smidigare. Kör 3EM för 3-fas lasterna och 1PM för 1-fas lasterna. Sätt allt i centralen så får det lite bättre kylning än i en apparatdosa. Vill du köra vanliga EM så går ju de också att sätta i centralen såklart.

Jag skulle nog dock inte använt 1PM för att slå på eller bryta med full last på 16A inkopplad, det är ändå ganska små reläer vi pratar om inuti. Men bara för att mäta borde det inte vara några problem.
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
Jag kom på att jag har ett träningsband ute i förrådet som jag också vill energiövervaka. Det finns en egen central där ute med gott om plats. Grejen är dock att ofta när man slår på bandet kommer någon form av spik som gör att säkringen löser ut. Slår man på den igen funkar bandet, men just vid uppstart händer detta. Skulle en 1PM klara detta, eller skulle den inte må så bra av det? Skulle en EM klara det bättre, tror ni?
 
det känns inte som en bra last för en 1PM, dom avråder från att man använder 1PM med oskyldiga lågenergilampor (som kan ha en mycket kraftig startström)

EM borde inte vara lika känslig för startströmmar då den mäter strömmen indirekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.