D Dallastower skrev:
Vad hände efter ett tag?
Dels blev det dyrt. Därtill behövdes andra tillsatser för att hålla alger borta. Efter ett tag tyckte jag badet började lukta sjö. Men huvudproblemet var att jag inte kunde mäta mig till hur mycket verksamt ämne om fanns.

Marknadsföringsmässigt för man fram Biocool som verksamt i ett brett spann av pH. Varför man som poolägare skulle köra ett brett spann av pH i en pool är oklart eftersom man då får en hel del oönskade effekter.

En annan detalj som är oklar är vad som händer om man missar att hälla i Biocool på en vecka. Även om man chockar (går åt mycket) är resultatet oklart.

I övrigt är det rätt lite skrivet om hur ämnet fungerar och hur verksamt det egentligen är.

Enda fördelen är nog att aluminiumanslutningarna i poolen verkar klara sig bättre över tid.
 
H henlin431 skrev:
Dels blev det dyrt. Därtill behövdes andra tillsatser för att hålla alger borta. Efter ett tag tyckte jag badet började lukta sjö. Men huvudproblemet var att jag inte kunde mäta mig till hur mycket verksamt ämne om fanns.

Marknadsföringsmässigt för man fram Biocool som verksamt i ett brett spann av pH. Varför man som poolägare skulle köra ett brett spann av pH i en pool är oklart eftersom man då får en hel del oönskade effekter.

En annan detalj som är oklar är vad som händer om man missar att hälla i Biocool på en vecka. Även om man chockar (går åt mycket) är resultatet oklart.

I övrigt är det rätt lite skrivet om hur ämnet fungerar och hur verksamt det egentligen är.

Enda fördelen är nog att aluminiumanslutningarna i poolen verkar klara sig bättre över tid.

Nu mera kör dom inte Aluminium i poolen utan plast.
 
Hej hur har ni andra gjort med eldragnigen , tänkte jag ska dra fram allt så det bara är för elektrikern att koppla in sen. Vad kör ni för kabel?

jag kommer kunna gå efter huset större del av sträckan sen måste jag lägga den under trallen sista biten ca 30 m totalt. Vad skulle ni valt?
 
Tobzter
Ekk 5x2.5 körde ja
 
Har du kollat med den elektriker som skall koppla in att det är ok att du drar kabeln? Om inte så kan det bli problem senare.
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Naper Naper skrev:
Hej hur har ni andra gjort med eldragnigen , tänkte jag ska dra fram allt så det bara är för elektrikern att koppla in sen. Vad kör ni för kabel?

jag kommer kunna gå efter huset större del av sträckan sen måste jag lägga den under trallen sista biten ca 30 m totalt. Vad skulle ni valt?
N1XV 5G2,5 hade jag valt. Men som skrivit ovan kolla med din elektriker, dels att det är okej med honom att du lägger och köper kabeln och dels att han är nöjd med kabelvalet.
Beroende på vad du har för värmare och vad du har för förimpedans kan det hända att du både kan gå ner en dimension eller behöva gå upp en dimension. Har du bara en värmare så bör du klara dig med 3G2,5.
 
Enligt rekommendation från min elektriker så blev det EXLQ 5g2.5mm (40m)
 
  • Gilla
Kylbo
  • Laddar…
Nu är altanen klar och poolen inklädd.
Nybyggd träaltan med inbyggd rund pool och integrerade sittbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd altan med trägolv och staket, samt del av inklädd rund pool med lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träaltan med en inbyggd rund pool täckt av ett isolerande lock, omgiven av trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 509213
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinMoza och 6 till
  • Laddar…
Panelen och bubbelknapparna.
Träpanel och steg med inbyggda bubbelknappar nära ett spabad med täckt lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av bubbelbad med trätrall, kontrollpanel för funktioner, och en del av dess lock, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Tobzter
Själv e man klar med toppen å locket efter mycket sågande
Delvis byggd träkonstruktion runt en badtunna med ett lock på, på en utomhusterrass med räcke och stolar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara resten kvar ska vara en "trappa" runt hela :D
 
  • Gilla
MartinMoza och 4 till
  • Laddar…
Tobzter
Tobzter Tobzter skrev:
Har inte reflektera över detta förens nu.
Jag har ett T bakom graderna ? någon som har samma? men inte ett "rött" T som i instruktionerna
[bild]

[bild]
Nu har man fått svar. Skriver de här om någon får samma i framtiden

"Dipswitch nr 1, skall ställas om till "Off" då kommer badet gå ur testläge sitter i värmaren"
Dipswitch-ar på ett kretskort med numrerade omkopplare i positioner för 'On' och 'Off'.
 
  • Gilla
Malnes och 2 till
  • Laddar…
Mitt poolbygge börjar också bli klart för igångsättning (saknar bara blomlådorna med spaljė). Idag är elektrikern här och kopplar in elen till och säkrar upp från 16A till 20A så inte strömmen ska gå så fort värmaren är igång Dock har jag problem med min översta alukoppling på poolen. Den snurrade när jag skulle dra på slangen så jag har tagit bort den och behöver silikona om anslutningen. Vad har ni andra använt för silikon? Jag användr byggmax byggsilikon men det verkar ju vara skit. Funkar akvariesilikon bättre för det har jag hemma? Är det katastrof om kopplingen snurrar när slangen kopplas på, kommer det då att läcka? Inget silikon har ju fastnat på den feta plasten som poolen är gjuten av så jag undrar hur viktigt det är? Hade det kanske tillochmed varit bättre med någon gummipackning? HJÄLP
 
  • Trädäck med nedsänkt rund pool och terrassbelysning vid skymning, bredvid en vit stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inbyggd rund pool med stängd svart lock på en trädäckplattform med integrerade ljus vid skymning, bredvid ett vitt skjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerad trädgårdspool i skymningen med angränsande uteplats, loungemöbler och belysning, bredvid en vit skjulbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av en nybyggd trädäck runt en pool med täcklock och utomhusbelysning, intill ett litet vit hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skrutten18 och 5 till
  • Laddar…
K Kesosmurf skrev:
Mitt poolbygge börjar också bli klart för igångsättning (saknar bara blomlådorna med spaljė). Idag är elektrikern här och kopplar in elen till och säkrar upp från 16A till 20A så inte strömmen ska gå så fort värmaren är igång Dock har jag problem med min översta alukoppling på poolen. Den snurrade när jag skulle dra på slangen så jag har tagit bort den och behöver silikona om anslutningen. Vad har ni andra använt för silikon? Jag användr byggmax byggsilikon men det verkar ju vara skit. Funkar akvariesilikon bättre för det har jag hemma? Är det katastrof om kopplingen snurrar när slangen kopplas på, kommer det då att läcka? Inget silikon har ju fastnat på den feta plasten som poolen är gjuten av så jag undrar hur viktigt det är? Hade det kanske tillochmed varit bättre med någon gummipackning? HJÄLP

Stiligt bygge! vad har du för decklights?
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
J Jippe skrev:
Stiligt bygge! vad har du för decklights?
Tack ska du ha! Jag köpte dessa på Jula (100kr rabatt på dem nu). De kunde varit något svagare faktiskt men man blir inte bländad om man har dem åt sidan såhär.
 
  • Skärmklipp av LED decklights från Jula med erbjudande, användaromdömen och produktspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.