Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mina sympatier. Tyvärr är detta ett problem som inte regleras i PBL. Det står småhusägare fritt att hänga i hela sin trädgård, även alldeles nära gränsen till grannen. Enda skyddet man har är att försöka placera sitt hus så att man har minimal fönsterexponering mot grannarnas tomt samt att försöka ordna vegetation eller anläggningar som stoppar insynen.

Även enligt scenariot att du lyckas få den ursprungligen svartbyggda altanen riven i någon juridisk process så kan ju grannen börja bygga upp den i form av ett bygglovsfritt trädäck samma arbetsdag. Endast om du lyckas få muren riven stoppar det delvis att ett trädäck läggs på den platsen men det finns nog vägar runt det om grannen verkligen vill hänga på denna plats på tomten.

Så lösningen här är nog antingen kommunikation med grannen eller att försöka ändra något på din egen tomt eller ditt eget hus. Eller göra som i alla tätbebyggda områden med mycket insyn, vänja sig vid situationen.
Kommer skicka in en överklagan och då antagligen för muren eftersom vi inte hörts om den.
 
Violina Violina skrev:
Vad jag kan se har ts byggt en stödmur för att ha en chans att anlägga en (nåtsånär) plan parkering till sin bil, inte för att bygga en monster-altan..

Skulle inte heller bli förvånad om detta markarbete är gjort i anslutning till att huset byggdes, så det kanske inte ens är ts som byggt "mur och räcke"..

Hade grannen gjort det som det ursprungliga bygglovet avsåg (stödmur och fyllnad) och ts klagat på det, DÅ hade man kunnat dra paralleller till ts egen fastighet när denne klagar (eftersom de då hade "gjort samma") nu blir det bara löjligt..
Fattar inte vad du menar. Om du och jag är grannar och du har ett garage 1 m från tomtgräns sen länge. Sen vill jag bygga ett garage som du inte gillar. Är jag löjlig då om jag drar paralleller?

Eller är det för att Ts har en uppfart och grannen en monsteraltan som man inte får dra paralleller?

Grannen har byggt en monsteraltan för att hans tidigare kuperade tomt kanske var svår att nyttja och sköta. Man får väl hoppas för TS skull att han inte väljer att bygga om altanen till parkeringsplats.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Lustigt att det verkar bli svågerpolitik när beslut går emot ens egna uppfattning om saker och ting. Räknas kunskap också som svågerpolitik?

Var det förresten svågern som först bad grannen riva altanen för att sedan tipsa om stödmuren som grannen redan hade lov till men inte byggt?
Det är möjligt att grannen efter många turer får rätt till sin altan, men du kan väl inte hävda att det gått rätt till? Eftersom marken inte är uppfylld så är det ju trots allt en altan med en hög mur framför som tillkommit först flera år senare och altanen har varit i bruk sen dag 1. Var i detta tycker du att han har gjort rätt för sig?
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fattar inte vad du menar. Om du och jag är grannar och du har ett garage 1 m från tomtgräns sen länge. Sen vill jag bygga ett garage som du inte gillar. Är jag löjlig då om jag drar paralleller?

Eller är det för att Ts har en uppfart och grannen en monsteraltan som man inte får dra paralleller?

Grannen har byggt en monsteraltan för att hans tidigare kuperade tomt kanske var svår att nyttja och sköta. Man får väl hoppas för TS skull att han inte väljer att bygga om altanen till parkeringsplats.
Han har redan byggt murar och staket mot gatan och den andra grannen som det blivit parkeringsplats av :seenoevil:
 
M Michael_w skrev:
Han har redan byggt murar och staket mot gatan och den andra grannen som det blivit parkeringsplats av :seenoevil:
Stackars granne som det blev parkeringsplats av! Är det ens lagligt???:crysmile:

(avdelningen syftningsfel typ "Farmor fick äpplen av barnbarnen som hon sedan gjorde mos av...")
 
  • Haha
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Vad jag kan se har ts byggt en stödmur för att ha en chans att anlägga en (nåtsånär) plan parkering till sin bil, inte för att bygga en monster-altan..

Skulle inte heller bli förvånad om detta markarbete är gjort i anslutning till att huset byggdes, så det kanske inte ens är ts som byggt "mur och räcke"..

Hade grannen gjort det som det ursprungliga bygglovet avsåg (stödmur och fyllnad) och ts klagat på det, DÅ hade man kunnat dra paralleller till ts egen fastighet när denne klagar (eftersom de då hade "gjort samma") nu blir det bara löjligt..
Ja det är inte jag som byggt den muren, det är en äkta stödmur (höjd typ 1 meter) och ovanför är uppfarten och det byggdes samtidigt som huset på 80-talet.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Muren som finns på min tomt har inte jag byggt utan fanns där när huset köptes för 25 år sen, inga byggnationer har gjorts från mitt håll. Den är en riktig stödmur och är kanske 1 meter hög och ovanför är uppfarten. Den gränsar inte heller mot grannen utan gatans vändplats, där min och grannens tomter möter varandra tar min mur slut. Våra hus ligger i en brant backe och min tomt är högre upp i backen än hans men ändå når hans altan upp i höjd med min andra våningen, du hör väl själv hur underligt altanbygge det är? Trädäcket börjar på 3,5 meters höjd på sitt högsta ställe, det är HÖGRE upp placerat än golvet i deras egna hus, altanen börjar i höjd med deras fönster. Upp till träräcket blir det runt 4,5 meter. De hade kunnat bygga altanen i olika nivåer vilket hade sett mycket bättre ut, nu ser det ut som en kolossal kloss eller väggen på en borg mitt i ett villakvarter.

Problemet den skapar är att det känns som att grannarna är inne i mitt vardagsrum när de är ute på altanen när det ligger så tätt inpå.
”Problemet den skapar är att det känns som att grannarna är inne i mitt vardagsrum när de är ute på altanen när det ligger så tätt inpå”.
Jag förstår verkligen känslan. Tro inget annat. Men är åtgärden regelvidrig? Den frågan intresserar mig mer. Tyvärr för din del så tror jag inte det.

”du hör väl själv hur underligt altanbygge det är?”

Nu ser jag inte på din film hur det ser ut under hela altanen. Här kan man se att bärlinan nästan ligger mot berget. Med lite ansträngning hade man säkert kunna få ner altanen kanske 30 cm. Högst troligt har väl grannen utgått från högsta punkten på berget. Utifrån din beskrivning så skulle iaf jag tro att grannen gärna byggt i nivå med egna husets golv. Eller så ville han upp en bit av någon anledning.
Altan underifrån där bärlina är nära berget, vilket visar på bristande terränganpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”De hade kunnat bygga altanen i olika nivåer vilket hade sett mycket bättre ut”
Jag håller med dig. Rent utseendemässigt är det nästan alltid mer tilltalande med altaner som försöker följa terrängen.
 
M Michael_w skrev:
Det är möjligt att grannen efter många turer får rätt till sin altan, men du kan väl inte hävda att det gått rätt till? Eftersom marken inte är uppfylld så är det ju trots allt en altan med en hög mur framför som tillkommit först flera år senare och altanen har varit i bruk sen dag 1. Var i detta tycker du att han har gjort rätt för sig?
Rätta mig om jag har fel. Grannen söker bygglov för en stödmur och får den beviljad. Han skiter i stödmuren och bygger en altan istället. ”Någon” granne anmäler och kommunen anser att altanen ska rivas. Grannen, svågern eller någon annan kommer på att om han bygger stödmuren och fyller upp så kräver altanen helt plötsligt inte bygglov. Muren byggs men följer inte bygglovet. Bygglovet kompletteras och beviljas. Nu återstår att ta reda på hur mycket det behöver fyllas upp enligt bygglovet. Upp till kanten? 1 m under?
För att altanen fortfarande skall vara bygglovsbefriad så är det lite oklart idag hur högt över marken den får vara. Men leker vi med tanken att det är 1,5 m så kan grannen antagligen ändra bygglovet och fylla upp under altanen så det blir just 1,5 m.
Sen är saken utagerad. Muren står kvar. Altanen står kvar. Tyvärr ingen skillnad för dig eller andra grannar som stör sig.

”Var i detta tycker du att han har gjort rätt för sig?”

Han har uppenbarligen gjort fel. Men sen har han rättat till sina misstag. Om alla misstag är färdigrättade är svårt att svara på då jag inte vet vad det står i lovet kring muren. Men högst troligt behöver han spruta in lite lecakulor innan han är klar.

Rent moraliskt mot sina grannar är diskussion en helt annan.
 
  • Gilla
freddan83 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fattar inte vad du menar. Om du och jag är grannar och du har ett garage 1 m från tomtgräns sen länge. Sen vill jag bygga ett garage som du inte gillar. Är jag löjlig då om jag drar paralleller?

Eller är det för att Ts har en uppfart och grannen en monsteraltan som man inte får dra paralleller?

Grannen har byggt en monsteraltan för att hans tidigare kuperade tomt kanske var svår att nyttja och sköta. Man får väl hoppas för TS skull att han inte väljer att bygga om altanen till parkeringsplats.
Garage och garage är väl inget konstigt att dra paralleller mellan, det är ju samma sak?

Ts motsatte ju sig aldrig den ursprungliga stödmuren och fyllnaden.. det är ju först nu i efterhand (när grannen på något sätt fått en altan som skulle rivas "godkänd") när det inte blivit vad det skulle som ts vänder sig till ett forum om råd..

Det är ju du som vill okeja ett (från början) olovligt svartbygge och likställa det med vad som funnits på ts fastighet i typ 40 år..
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Michael_w skrev:
Kommer skicka in en överklagan och då antagligen för muren eftersom vi inte hörts om den.
Som sagt, det finns inget formkrav att höra er om muren om den följer detaljplanen. Men rätt att överklaga har du. Men det lär krävas mer än formaliafel för att muren faktiskt skulle rivas. Vinner du på formaliafel vid överklagan så drar kommunen det bara ännu en runda och i slutändan blir resultatet detsamma.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Problemet den skapar är att det känns som att grannarna är inne i mitt vardagsrum när de är ute på altanen när det ligger så tätt inpå”.
Jag förstår verkligen känslan. Tro inget annat. Men är åtgärden regelvidrig? Den frågan intresserar mig mer. Tyvärr för din del så tror jag inte det.

”du hör väl själv hur underligt altanbygge det är?”

Nu ser jag inte på din film hur det ser ut under hela altanen. Här kan man se att bärlinan nästan ligger mot berget. Med lite ansträngning hade man säkert kunna få ner altanen kanske 30 cm. Högst troligt har väl grannen utgått från högsta punkten på berget. Utifrån din beskrivning så skulle iaf jag tro att grannen gärna byggt i nivå med egna husets golv. Eller så ville han upp en bit av någon anledning.
[bild]

”De hade kunnat bygga altanen i olika nivåer vilket hade sett mycket bättre ut”
Jag håller med dig. Rent utseendemässigt är det nästan alltid mer tilltalande med altaner som försöker följa terrängen.
Svårt att förklara, men husen ligger ligger i en bergig brant backe, hans hus ligger nedanför mitt. Ja de har säkert utgått från berget där altanen börjar, men hans tomt lutar väl antagligen lite dels mot gatan men även mot sitt egna hus, men med den raka altanen så börjar trädäcket i höjd med hans fönster, alltså en bit ovanför husets golv. I och med att den är så stor skjuter den ju ut en bra bit ut från berget och skapar då denna enorma höjdskillnad mot gatan och även mitt hus trots att jag bor högre upp. Hade altanen följt berget hade det inte varit några problem.

Hus1 är alltså jag:

HUS1_____
/////////////////////------- HUS2
 
M Michael_w skrev:
Svårt att förklara, men husen ligger ligger i en bergig brant backe, hans hus ligger nedanför mitt. Ja de har säkert utgått från berget där altanen börjar, men hans tomt lutar väl antagligen lite dels mot gatan men även mot sitt egna hus, men med den raka altanen så börjar trädäcket i höjd med hans fönster, alltså en bit ovanför husets golv. I och med att den är så stor skjuter den ju ut en bra bit ut från berget och skapar då denna enorma höjdskillnad mot gatan och även mitt hus trots att jag bor högre upp. Hade altanen följt berget hade det inte varit några problem.

Hus1 är alltså jag:

HUS1_____
/////////////////////------- HUS2
Och ungefär hur högt upp i förhållande till ditt hus ligger denna nedanliggande grannes upphöjda altan? Om den hamnar ungefär i höjd med din egen golvhöjd har du fått en situation likvärdig nästan alla som bor på platt mark, men du säger att den ligger i nivå med fönstren på er andra våning? Samtidigt som den ligger i nivå med grannens fönster på bottenvåningen (vars hus ligger lägre än ert) Jag har lite svårt att ta in hur det hela går ihop, bara.
 
B b8q skrev:
Och ungefär hur högt upp i förhållande till ditt hus ligger denna nedanliggande grannes upphöjda altan? Om den hamnar ungefär i höjd med din egen golvhöjd har du fått en situation likvärdig nästan alla som bor på platt mark...
Svårt att säga, men däcket på hans altan börjar väl kanske 50-70 cm under min ÖVERVÅNING, så en vuxen person ser utan problem rakt in på övervåningen där det tidigare inte funnits någon insyn.

Deras hus har bara en "bostadsvåning" tror jag, det är ett sutteränghus men det är nog bara ett garage nedtill närmast gatan.

inte lätt att förstå nedan skiss kanske, men om du tänker dig att enplan är där man bor i huset och ////// är berg och "Gar." är garage.
[ enplan ]
//////////[Gar.]
 
Redigerat:
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fattar inte vad du menar. Om du och jag är grannar och du har ett garage 1 m från tomtgräns sen länge. Sen vill jag bygga ett garage som du inte gillar. Är jag löjlig då om jag drar paralleller?

Eller är det för att Ts har en uppfart och grannen en monsteraltan som man inte får dra paralleller?

Grannen har byggt en monsteraltan för att hans tidigare kuperade tomt kanske var svår att nyttja och sköta. Man får väl hoppas för TS skull att han inte väljer att bygga om altanen till parkeringsplats.
Det Du inte verkar förstå är att om det finns en byggnad mindre än 4,5m från tomtgräns på vilken fastighet som helst och en granne plötsligt får för sig att bygga inom 4,5m så gäller att inom 4,5m höra berörda grannar om det är bygglovspliktigt. Då tar inte kommunen hänsyn till som i detta fall TS byggnader och var de ligger i annat fall än möjligen brandskyddsåtgärder, där det normalt gäller 8m mellan byggnader.
Med ditt resonemang är det alltså ok att frångå dagens regler om TS eller tidigare ägare gjort det för 25år sedan? Förmodligen frågades den granne som fanns då och gav ok, när TS granne sedan köpte sin fastighet, troligen senare än för 25år sedan, så gav det ingen rätt att bygga inom 4,5m, det spelar ingen roll om grannens tomt är skog eller hur det ser ut, det är ett normalt mått som används överallt.
Men i detta fall har grannen dvs TS, ej hörts eftersom det första bygglovet drogs tillbaka och det sedan beviljades ett nytt. Kommunen menar alltså att man kan ta ett godkännande för ett 5år gammalt bygglov och överföra till ett nytt? Ej korrekt behandlat.
 
Violina Violina skrev:
Garage och garage är väl inget konstigt att dra paralleller mellan, det är ju samma sak?

Ts motsatte ju sig aldrig den ursprungliga stödmuren och fyllnaden.. det är ju först nu i efterhand (när grannen på något sätt fått en altan som skulle rivas "godkänd") när det inte blivit vad det skulle som ts vänder sig till ett forum om råd..

Det är ju du som vill okeja ett (från början) olovligt svartbygge och likställa det med vad som funnits på ts fastighet i typ 40 år..
Jag vill inte okeja någonting. Fick jag välja skulle alla grannar bort inom en mils radie. Men nu funkar inte verkligheten så. Efter grannens stödmur och uppfyllnad som han verkar ha godkänt så hade det lika gärna kunnat bli en fotbollsplan med målet vid tomtgräns.
När en tomt planas ut genom att man bygger en uteplats av något slag eller kanske anlägger en gräsmatta så är risken stor att ytorna blir mer välbesökta.

Varför får man inte jämföra en 40 år gammal stödmur med en ny?

Hade det varit ett svartbygge i kommunens ögon så skulle altanen troligen behövt rivas för länge sen. Det är inte ens säker att den där altanen behöver bygglov utan att grannen fyller upp. Beror lite på hur det ser ut runtomkring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.