FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Jag beställde en god paj av frun medans jag bytte däck åt svärmor. :love:
Blåbääääärspaj (?)... (y):)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Blåbääääärspaj (?)... (y):)
Yes, klassisk blåbärs smulpaj. :love:
 
Färsk pasta med lax, grädde, dill, lök, bondbönor och körsbärstomater, toppad med riven parmesan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När alla andra grillar .. ;)
(Har vi inte gjort rent grillen än!)

Men då testade vi en färsk pasta med vitlök och persiljesmak! Till det serverades pastasås med lax, matlagningsgrädde, dill, lök, bondbönor, körsbärstomatshalvor, salt, peppar..

..och lite parmesanost på topp!
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Har fingret på köpknappen till en gasoleldad pizzaugn, men efter att fått lånat ett 10mm stål av polare börjar jag vackla.
Stålet förvärmdes närmare 1h i ugn på 300°C varmluftsgrill.
10mm tjockt stålpizzastål lutande mot en vit vägg på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 10mm tjockt rektangulärt pizzaugnsstål som står lutat mot en pelare på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Degen gjordes i morse, recept från Ica.se en annan kompis skrattade när han såg bilden på elvispen med degkrok. :rolleyes::oops:
Mätning av 600 gram pizzamjöl i en rostfri skål på en digital våg, paket av Tipo "00" mjöl bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kämpade på, lät den jäsa 2h i bunken, sedan ytterligare 4h i bollform i kylen. Sedan drog ett fasligt bakande igång, gick oförskämt bra att trycka ut och forma degen. På med div. olika fyllningar.
Opreparerade pizzor på köksbänk med olika fyllningar redo för gräddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter ~3min i ugnen såg dom ut såhär :love:
Nybakad pizza med salami på bakplåtspapper och en degkrok i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybakad pizza med tomatsås och skinka på ett stålunderlag, gjord med hemgjord deg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är sugen att prova med stål på grillen också, både för pizzagräddning men också hamburgare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Carbonara84 och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har fingret på köpknappen till en gasoleldad pizzaugn, men efter att fått lånat ett 10mm stål av polare börjar jag vackla.
Stålet förvärmdes närmare 1h på 300°C varmluftsgrill.
[bild] [bild]

Degen gjordes i morse, recept från Ica.se en annan kompis skrattade när han såg bilden på elvispen med degkrok. :rolleyes::oops:
[bild]

Jag kämpade på, lät den jäsa 2h i bunken, sedan ytterligare 4h i bollform i kylen. Sedan drog ett fasligt bakande igång, gick oförskämt bra att trycka ut och forma degen. På med div. olika fyllningar.
[bild]

Och efter ~3min i ugnen såg dom ut såhär :love:
[bild] [bild]

Är sugen att prova med stål på grillen också, både för pizzagräddning men också hamburgare.
Tryck på knappen! Du kommer inte ångra dig. (Visst var det ooni koda?)

Testa pizzApp för proportioner.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Tryck på knappen! Du kommer inte ångra dig. (Visst var det ooni koda?)

Testa pizzApp för proportioner.
Ooni Koda 16, kommer in i mitten av maj enligt vissa men början av juni enligt de flesta...
Vilken har du?
Det som talar emot lite är att preppa pizzorna inne och sen frakta ut dom och grädda.

Resultatet ovan kändes väldigt lyckat, förutom lite för små degbollar, skulle delat degen i 4 bitar istället för 6.
 
Har haft fingret på en vedeldad i flera veckor.. :p
Kan inte bestämma mig för om vi har råd i år el inte..

Vill ha! :heart:
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ooni Koda 16, kommer in i mitten av maj enligt vissa men början av juni enligt de flesta...
Vilken har du?
Det som talar emot lite är att preppa pizzorna inne och sen frakta ut dom och grädda.

Resultatet ovan kändes väldigt lyckat, förutom lite för små degbollar, skulle delat degen i 4 bitar istället för 6.
Jag har den vanliga.
Man kan nätt och jämnt få ner två pizzor i magen :dizzy:

Det som är smidigt med appen jag tipsade om är att man kan ställa in portioner och vikt på bollarna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Från senaste buffetidningen.. kändes värt att spara :p

Recept på kanelbullepannkakor från en tidskrift med ingredienser och tillagningsinstruktioner samt färdiga pannkakor på tallrikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Provade göra pizza på grillen med stålet.
Ingen succé, tyvärr, bra upptill men kolsvart under.
Hembakad pizza med ojämn brun färg och svarta fläckar på en vit tallrik, köksredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränd pizza med kolsvart undersida ligger på en vit tallrik, närbild i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde bakplåtspapper idag också, om det nu kan ha nån betydelse.
~300grader och ca 4,5min, då den hade fått färg upptill.
Igår 300grader och 3 min.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Provade göra pizza på grillen med stålet.
Ingen succé, tyvärr, bra upptill men kolsvart under.
[bild] [bild]
Använde bakplåtspapper idag också, om det nu kan ha nån betydelse.
~300grader och ca 4,5min, då den hade fått färg upptill.
Igår 300grader och 3 min.
För varmt under o för kallt ovan..

Antar att plåten blir för tunn (het).. så vitt jag förstått det med värmen från pizzaugn är att den ska gå runt väggarn och ner över pizzans topp för att grädda ovansidan.. undersidan ställer man på en jämnare., men svalare temp eg (den behöver ju inte så mycket för att bli klar - så tunn deg..)

Men jag har som sagt forskat mer i vedeldade varianter och där skjuter man ju bort veden till sidan när man uppnått rätt temp i ugnen..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tog med en bit 15mm plåt från jobbet som jag provade med, blev också bränt under men jag körde bacon och hamburgare.
Tror man får fixa glöden på ytterkanten och kanske några briketter under.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
För varmt under o för kallt ovan..

Antar att plåten blir för tunn (het).. så vitt jag förstått det med värmen från pizzaugn är att den ska gå runt väggarn och ner över pizzans topp för att grädda ovansidan.. undersidan ställer man på en jämnare., men svalare temp eg (den behöver ju inte så mycket för att bli klar - så tunn deg..)

Men jag har som sagt forskat mer i vedeldade varianter och där skjuter man ju bort veden till sidan när man uppnått rätt temp i ugnen..
Stålet är 10mm tjockt, och låg i upp till 300grader och en stund till, ingen timme som i ugnen igår.
Men man kanske skulle fimpat brännarma mitt under stålet och bara eldat med dom på sidan om. :thinking:
Du menar jag "behöver" en pizzaugn? Eller bara en blå Bosch Ir termometer? :crysmile:(y)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Stålet är 10mm tjockt, och låg i upp till 300grader och en stund till, ingen timme som i ugnen igår.
Men man kanske skulle fimpat brännarma mitt under stålet och bara eldat med dom på sidan om. :thinking:
Nu är det dags att trycka på knappen...
 
  • Haha
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Stålet är 10mm tjockt, och låg i upp till 300grader och en stund till, ingen timme som i ugnen igår.
Men man kanske skulle fimpat brännarma mitt under stålet och bara eldat med dom på sidan om. :thinking:
Du menar jag "behöver" en pizzaugn? Eller bara en blå Bosch Ir termometer? :crysmile:(y)
Hehe.. all the above?
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.