Karlia Karlia skrev:
Ytterligare nytt pressmeddelande från Hasselfors. De tror inte att det är vinassen utan svenskproducerad kompost. Vad nu det innebär. Rötslam? Det är så sjukt det hela.
Känns som problemet blivit större i år, så jag har själv funderat på om nått ändrats i övrigt..

Folk har väldiga problem med sina tomater (sätt hundratals inlägg där plantorna dött). Men bilderna har sett ut mer som hm virus el liknande..

Jag hade ju jorden jag skrev om.. och de har inte betett sig som förra året.. när bladen krullade sig och så dog plantan..

I år har det bara växt dåligt, kassa rotsystem.. tappat torra blad osv. Så problemet har varit annorlunda..

Tack o lov har jag inte använt det till allt.

Men nu är jag väldigt noga med slutjorden..så jag får nån skörd!
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag har använt p-jorden, de flesta plantor är bra. En sort tomater som tappar bladen nerifrån, dålig rotutveckling. Men om det är jorden, sorgmyggen, undervattning eller gödning vet jag inte. Känslig sort kanske.

Det verkar som om många har problem, ja.
 
Visade sig att en batch Hasselfors p-jord förra året.. glömdes att gödslas (innan packningen) :oops: köpte från förra årets.. och det skulle förklara mitt problem med den jorden (också)!

Får blanda i perlite och använda som såjord ist (så går den inte till spillo iaf) :)
 
Två små Green Zebra-tomatplantor med grönaktiga blad som växer i ett litet plastglas med begränsad jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två GREEN ZEBRA i ett litet plastglas, tar sig fint.. men ska delas imorrn (de har bara 3-4 cm jord i lilla glaset - att dela på) .

De ska få bra jord! .. vad nu det eg är :cool:
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Ett växthus invändigt med planteringslådor och krukor fyllda med jord och växter, redo för odlingssäsongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växthuset förberett för säsongen. :love:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Solvskaftet och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Växthuset förberett för säsongen. :love:
Snyggt, hur gör du med avhärdning ?
 
mackee mackee skrev:
Snyggt, hur gör du med avhärdning ?
Ärligt talat avhärdar vi sällan, det åker rakt ut i växthuset.
 
Okej, första året för mig med odling / växthus.har läst väldigt mycket om olika sätt. Många som sätter upp fiberduk för solens skull.

Men Jag har ju ett 20 tal chiliplantor så ska nog testa sätta ut några direkt utan att göra något mer :cool:
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT
Det är UV-ljuset som kan skada blad och är orsaken till att växter behöver avhärdas. Glaset/plasten i taket på ett växthus borde väl ta iaf en del sv UV-ljuset, mer om man har skuggväv i taket.

Däremot har jag lärt mig den hårda vägen att man ska vara försiktig när man flyttar ut växter från växthus till utomhus :oops:, satte ett fikon rakt ut och alla bladen skrumpnade och föll av. Kom ju visserligen nya men hade ju varit bättre att sätta i skuggan några dagar isf rakt ut i solen....
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Skuggväven kommer upp lite senare på säsongen.
Har kört vanlig fiberduk men den håller bara en säsong, är lite inne på att prova juteväv i år.
 
KristinaRT
13th Marine 13th Marine skrev:
Skuggväven kommer upp lite senare på säsongen.
Har kört vanlig fiberduk men den håller bara en säsong, är lite inne på att prova juteväv i år.
Blir det inte väldigt mörkt m juteväv?
Jag köper alltid gardiner (tunnaste sorten på tex Jysk eller IKEA) och har i taket som skuggväv. Borde fungera som täckning vid avhärdning också och absolut mer hållbart än fiberduk!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Blir det inte väldigt mörkt m juteväv?
Jag köper alltid gardiner (tunnaste sorten på tex Jysk eller IKEA) och har i taket som skuggväv. Borde fungera som täckning vid avhärdning också och absolut mer hållbart än fiberduk!
Det ska finnas en avsedd för detta som släpper genom en del ljus.
Annars har jag funderat på lakan, men gardiner var inte dumt, och de borde tåla UV-ljus vid eftertanke.

Edit: då vårt växthus har långsidan i Syd-sydväst så blir det lite väl mycket ljus under sommaren, därför behöver vi täcka då.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
13th Marine 13th Marine skrev:
Det ska finnas en avsedd för detta som släpper genom en del ljus.
Annars har jag funderat på lakan, men gardiner var inte dumt, och de borde tåla UV-ljus vid eftertanke.

Edit: då vårt växthus har långsidan i Syd-sydväst så blir det lite väl mycket ljus under sommaren, därför behöver vi täcka då.
Ungefär som vårt växthus då... Visserligen kvadratiskt men ena taksluttningen är åt söder.

Jag köpte nya gardiner i fjol, de förra hade då suttit uppe varje sommar/säsong i ca 5-6 år. De byttes för att de blivit äckliga av att vi druvor hamnat på dem och missfärgat tyget under flera år, inte för att de gick sönder eller smulade sig.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Det ska finnas en avsedd för detta som släpper genom en del ljus.
Annars har jag funderat på lakan, men gardiner var inte dumt, och de borde tåla UV-ljus vid eftertanke.

Edit: då vårt växthus har långsidan i Syd-sydväst så blir det lite väl mycket ljus under sommaren, därför behöver vi täcka då.
Lill heter den som många använder från Ikea.


mackee mackee skrev:
Okej, första året för mig med odling / växthus.har läst väldigt mycket om olika sätt. Många som sätter upp fiberduk för solens skull.

Men Jag har ju ett 20 tal chiliplantor så ska nog testa sätta ut några direkt utan att göra något mer :cool:
Jag brukar inte ha tålamod att avhärda.
Jag bröt mot alla regler när jag både planterade om majsplantorna och satte ut dem i växthuset samma dag för två veckor sen.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.