Jag tänkte ha vattenmelonen på friland, tar för mycket plats i förhållande till avkastningen i ett växthus.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänkte ha vattenmelonen på friland, tar för mycket plats i förhållande till avkastningen i ett växthus.
Var ju inte det jag frågade om. :crysmile:;)
Odla i kruka i växthuset tills det är varmt ute? Jag har 3 stycken plantor som jag sådde i mars. Den längsta är 35 cm nu så kan inte ha den innan tills det är varm ute.
 
S sinuslinus skrev:
Var ju inte det jag frågade om. :crysmile:;)
Odla i kruka i växthuset tills det är varmt ute? Jag har 3 stycken plantor som jag sådde i mars. Den längsta är 35 cm nu så kan inte ha den innan tills det är varm ute.
Detaljer ;)

Vi sådde våra nyss som tur var, vi har lärt från våra misstag här =)

Kanske skulle gå att ha den på pinne i kruka i växthus sålänge?
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Detaljer ;)

Vi sådde våra nyss som tur var, vi har lärt från våra misstag här =)

Kanske skulle gå att ha den på pinne i kruka i växthus sålänge?
Haha, jag sådde mina långbönor för länge sen. Det är mer akut med platsbrist/ hanteringsproblematik med dem. :seenoevil:
De är snart uppe i taket.

Jag tänkte att växthuset är lösningen på allt eller så går det åt skogen. :crysmile:
 
S sinuslinus skrev:
Haha, jag sådde mina långbönor för länge sen. Det är mer akut med platsbrist/ hanteringsproblematik med dem. :seenoevil:
De är snart uppe i taket.
Här är det bara en planta Kiwano som håller på och fly, resten har vi avvaktat med.
Men snart blir det nog storsådd här, vi börjar närma oss de sista frostnätterna (hoppas jag, för persikoträdet blommar just nu)
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Var ju inte det jag frågade om. :crysmile:;)
Odla i kruka i växthuset tills det är varmt ute? Jag har 3 stycken plantor som jag sådde i mars. Den längsta är 35 cm nu så kan inte ha den innan tills det är varm ute.
Sänggaveln i sovrummet? :p
 
S sinuslinus skrev:
Imorgon ska det snöa?! Undrar vad herr sparris tycker om det? :rolleyes:
.
Ingen filt el fiberduk och lägga över? (Om de sticker upp mycke skydda stänglarna från tryck av ev filt/täcke.. typ stöd bredvid.. hink över .. ja nått)
 
KristinaRT
Sådde det första i söndags: gurka ”serafina” (halvlånga gurkor), busktomat ”Vilma” (perfekt sort, små knubbiga plantor som inte kräver uppbindning) och vattenmelon ”sweet sibieran” (små vattenmeloner med gult fruktkött men som smakar precis som riktiga stora vattenmeloner).

Och idag är allt uppe, så om några få veckor får de flytta ut i växthuset), vilket kommer vara perfekt varmt då (y)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Sådde sallad häromdagen, fyra olika sorter.
Tror jag kan kasta tre av dem, bäst före 2018.
Odlingstråg med små salladsplantor i flera krukor under en växtlampa, några plantor verkar ha grott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Ingen filt el fiberduk och lägga över? (Om de sticker upp mycke skydda stänglarna från tryck av ev filt/täcke.. typ stöd bredvid.. hink över .. ja nått)
En till hade tittat upp idag så jag la två hinkar över som skydd.
Sen gödslade jag gräsmattan för den har börjat att växa.
Planterade ut spenat och plocksallad. Det är 25 grader på dagarna i växthuset så spenaten har börjat växa på höjden som om den ska blomma.
 
INFORMATION:
Har själv haft problem med dålig tillväxt i år med denna jord. Nu har Hasselfors tydligen temp. dragit in den för vidare testning... :confused:

Förpackning av Hasselfors Garden tomat- och chilijord på 40 liter med bild av tomatplanta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Meddelande om att tomat- och chilijord innehåller vinass och är under analys för bekämpningsmedelsrester, är en vegansk produkt.

Tyckte heller inte deras dyra (annars superbra ..som alla säger) P-jord varit bra. Nu gäller det att hitta en bra icke mördande jord.. så vi får nån skörd till hösten.

(inga plantor har dött, de bara växer inte så mycket )
 
Staffans2000
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Hur mycket du kan skörda beror på när du planterade. Första året ska man inte skörda någonting utan låta plantan etablera sig och samla kraft. Fast jag vet iofs inte hur det fungerar om man odlar i kruka.
Detta är år 3. Första året kom det bara blad, så jag trodde jag var lurad, men lät den övervintra i växthuset. Dröm om min förvåning när det sköt upp taniga, men långa Biafrasparrisar på våren. Goda var de. Denna vår är de mindre svältfödda, samt fler. Som sagt. Kan man skörda allihop, eller skall man låta några vara kvar, likt rabarber?

Staffans
 
S
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Detta är år 3. Första året kom det bara blad, så jag trodde jag var lurad, men lät den övervintra i växthuset. Dröm om min förvåning när det sköt upp taniga, men långa Biafrasparrisar på våren. Goda var de. Denna vår är de mindre svältfödda, samt fler. Som sagt. Kan man skörda allihop, eller skall man låta några vara kvar, likt rabarber?

Staffans
jag tror råden är tio dagars skörd tredje året.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
INFORMATION:
Har själv haft problem med dålig tillväxt i år med denna jord. Nu har Hasselfors tydligen temp. dragit in den för vidare testning... :confused:

[bild]
[bild]

Tyckte heller inte deras dyra (annars superbra ..som alla säger) P-jord varit bra. Nu gäller det att hitta en bra icke mördande jord.. så vi får nån skörd till hösten.

(inga plantor har dött, de bara växer inte så mycket )
Nu är ju jag en glad amatörodlare:D men jag gillar Hasselfors u-jord(y) Har testat ett par andra sorter jord till några plantor när u-jorden varit slut men blivit besviken på tillväxten.
 
Karlia
Snigla Snigla skrev:
INFORMATION:
Har själv haft problem med dålig tillväxt i år med denna jord. Nu har Hasselfors tydligen temp. dragit in den för vidare testning... :confused:

[bild]
[bild]

Tyckte heller inte deras dyra (annars superbra ..som alla säger) P-jord varit bra. Nu gäller det att hitta en bra icke mördande jord.. så vi får nån skörd till hösten.

(inga plantor har dött, de bara växer inte så mycket )
Ytterligare nytt pressmeddelande från Hasselfors. De tror inte att det är vinassen utan svenskproducerad kompost. Vad nu det innebär. Rötslam? Det är så sjukt det hela.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.