Hej,
Är det någon här som kan dumförklara hur man på ett (relativt) enkelt sätt kan snygga till våran pax-garderob Önskar täcka till ovantill och sidorna samt baktill. Har kollat på tidigare inlägg men kände att jag behövde lite hjälp på vägen i och med att vi redan har satt fast garderoben. Är det lättare att skruva loss den och bygga till någon form av ram eller går detta att fixa som den är?
Ovantill finns det ungefär 11cm utrymme, sen på en sidan (vänster) mot vägg finns det en glipa som är bred längst uppe och mkt smal längst ner samt baksidan mot vägg (höger sida) samma problematik med en ojämn glipa. Garderoben i sig står nog inte rätt till 100% och väggar och tak är som de är i 50-tals lägenheter.
På förhand tack för alla tips och trix!
Är det någon här som kan dumförklara hur man på ett (relativt) enkelt sätt kan snygga till våran pax-garderob Önskar täcka till ovantill och sidorna samt baktill. Har kollat på tidigare inlägg men kände att jag behövde lite hjälp på vägen i och med att vi redan har satt fast garderoben. Är det lättare att skruva loss den och bygga till någon form av ram eller går detta att fixa som den är?
Ovantill finns det ungefär 11cm utrymme, sen på en sidan (vänster) mot vägg finns det en glipa som är bred längst uppe och mkt smal längst ner samt baksidan mot vägg (höger sida) samma problematik med en ojämn glipa. Garderoben i sig står nog inte rätt till 100% och väggar och tak är som de är i 50-tals lägenheter.
På förhand tack för alla tips och trix!
Kanten på din näst sista och sist bild löste jag på min i förra huset genom att köpa list i rätt tjocklek och skruva fast i garderoben, blev jäkligt snyggt (innan jag baxade på plats, men kanske kan man limma om man är försiktig nu när den är på plats)
Samma i bakkanten , list i rätt tjocklek och monterat i garderoben, så slapp man se springan, toppen lät jag vara för körde belysning och hallen var så smal att man aldrig hade synfält så högt,
Kollade om jag hade någon bild men just de detaljerna (garderoben i stort heller för den delen) har jag missat plåta :/
En annan variant är ju såklart plocka bort golvsocklarna så den kommer närmre ifall du inte gjort det, själv tyckte jag inte jag var så sugen precis efter att man fått hallen renoverad o gå loss på det, eller gå lös på garderoben heller för den delen
Samma i bakkanten , list i rätt tjocklek och monterat i garderoben, så slapp man se springan, toppen lät jag vara för körde belysning och hallen var så smal att man aldrig hade synfält så högt,
Kollade om jag hade någon bild men just de detaljerna (garderoben i stort heller för den delen) har jag missat plåta :/
En annan variant är ju såklart plocka bort golvsocklarna så den kommer närmre ifall du inte gjort det, själv tyckte jag inte jag var så sugen precis efter att man fått hallen renoverad o gå loss på det, eller gå lös på garderoben heller för den delen
Ja beror på hur mkt jobb man vill läggs ner.
Enklaste är nog lister på sidorna.
Sedan kan man köpa hyllplan som är 248cm långa 30cm breda för nån hundring på byggmax. Klyv den så att den passar uppe, sätt ihop bitarna med ett vinkeljärn på insidan. Sedan behöver den bara läggas uppe på. Den kommer ju inte ta sig någonstans.
Sedan kan man köpa hyllplan som är 248cm långa 30cm breda för nån hundring på byggmax. Klyv den så att den passar uppe, sätt ihop bitarna med ett vinkeljärn på insidan. Sedan behöver den bara läggas uppe på. Den kommer ju inte ta sig någonstans.
Får man kanske se hur slutresultaten med listorna blev? Har funderat på listor men då det är så stor skillnad på glipan upp o nere har jag inte helt förstått hur det ska bli bra...H hahnson skrev:Kanten på din näst sista och sist bild löste jag på min i förra huset genom att köpa list i rätt tjocklek och skruva fast i garderoben, blev jäkligt snyggt (innan jag baxade på plats, men kanske kan man limma om man är försiktig nu när den är på plats)
Tänkt tanken att ta loss garderoben från väggen och göra om och göra rätt, men inte alls sugen Måste förmodligen flytta hela skiten åt höger för att kunna få nya fästen i väggen igen.
Snyggt!A Anderscurl skrev:
Juste. Isf känns det som att jag får ta loss garderoben och börja därifrån... Kanske inte möjligt undvika just det om jag vill få det att se hyfsat okej ut
Listor va första tanken men svårt att se hur jag ska få det snyggt när glipan är så stor längst upp o smal längst ner...T Tompafix skrev:Ja beror på hur mkt jobb man vill läggs ner.
Tack för tips med hyllplan och vinkeljärn!
Renoverare
· Stockholm
· 376 inlägg
Här finns kanske mer inspiration.
https://fridafahrman.elle.se/arkiv-kategori/sa-bygger-du-in-ikeas-paxgarderober-dyi-platsbyggt/
https://fridafahrman.elle.se/arkiv-kategori/sa-bygger-du-in-ikeas-paxgarderober-dyi-platsbyggt/
Hej!
Jag är just i färd med att lista klart runt mina inbyggda garderober. Det finns säkert bättre sätt än mitt, men jag köpte vita täcksidor. Sen satte jag reglar i taket att fästa dessa mot. Sen lista runt.
Ja jag vet att min gersågning inte blev perfekt, jag ska måla över det där..
Jag är just i färd med att lista klart runt mina inbyggda garderober. Det finns säkert bättre sätt än mitt, men jag köpte vita täcksidor. Sen satte jag reglar i taket att fästa dessa mot. Sen lista runt.
Ja jag vet att min gersågning inte blev perfekt, jag ska måla över det där..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt jobbat!
Hej tyvärr så går de inte sålt kåken och jag hade såklart missat helt fota slutresultatetDannelarsen skrev:Får man kanske se hur slutresultaten med listorna blev? Har funderat på listor men då det är så stor skillnad på glipan upp o nere har jag inte helt förstått hur det ska bli bra...
Tänkt tanken att ta loss garderoben från väggen och göra om och göra rätt, men inte alls sugen Måste förmodligen flytta hela skiten åt höger för att kunna få nya fästen i väggen igen.