62 795 läst · 150 svar
63k läst
150 svar
Nya ytterdörrarna tål inte att sitta utomhus!!!
Det låter dyrt och det är definitivt inte de priserna vi brukar få. Hade testat få samma offert från annan återförsäljare. Låter som återförsäljaren i detta fall har lagt på ett rejält påslag från SnickarPer.findus42 skrev:Dörr utan HDF
Mätte upp en dörr 1 februari. En lokaldörr som var slut i limningarna och med rutten karm.
Ni ser förutsättningarna. Sten några cm under dörren. Karmen går ner i marken. Anslaget mot tröskeln var ett plattjärn. Golvet är gjutet mot plattjärnet. Änden av järnet ni inte ser har börjat växa och skikta sig. Smuts har trampats ner bakom och det har vikt ut sig minst en cm.
[bild]
Nåväl... Orginaldörren har ju inte hållit illa för det. 70 år är imponerande med stänk och inträngande vatten. Jag funderade hur den dörr jag gör skall få bättre möjligheter att överleva. Målade dörrar gör jag helst i furu. Även karmen. För att inte behöva ställa den i vatten, som den gamla, lät jag smederna i grannfirman vika till en tröskel i rostfritt. Givetvis är den monterad under karmen.
[bild]
Höjden avpassad så att den inre vinkeln vilar direkt på golvet. Det går inte att se nu, men under plåten har jag i förväg limmat en 8mm slanglist för att stoppa drag under tröskeln. Den är också fogad på insidan.
[bild]
Hög sparkplåt tar emot det värsta stänket. Toppförseglad givetvis. Dörren helt utan HDF. Dock inte massivträ rakt igenom. Furukärna och furuplywood med aluminiumskikt som fuktstopp.
[bild]
Det handlar om perspektiv. Det går att få HDF att hålla bra under en normal garantitid. Vill man ha tjugo år och uppåt så duger det inte. Det kommer bli skador och sprickor med tiden. Material som växer går då inte att använda. Med sådant accellererar förfallet när det väl börjat.
Jag kan inte svara på varför jag slipper kompromissa. Tur förmodligen. Att ha kommit in i ett gäng företag som tillverkar åt kunder med sekelperspektiv.
En dörr från SnickarPer med överljus kostar alltså 80 papp. Att säga att det är bättre att gå till ett lokalt snickeri är inte vad jag vill göra. Även om jag kan stå för det jag gör så vet jag inget eller mycket lite om andra snickerier. Risken med ett sådant råd är att det lokala företaget inte har kunskaperna eller att de tar chansen att få extra bra betalt ”för kvalitet är ju värt hur mycket som helst”.
För att återgå till SnickarPers erbjudande. För åttio papp, med min huvudkunds debiteringsmodell, så kan jag jobba ungefär 100 timmar på en sådan dörr. Då har jag antagit att materialet är en tiondel av priset. På hundra timmar får jag ihop något sånt här ungefär med montering.
[bild]
Det är inte till någon hjälp att veta det då jag inte gör sådant till privatpersoner professionellt. Med det menar jag att jag tar på mig ett sådant jobb åt en privatperson av helt andra skäl än att jag skall tjäna pengar. Huvudkunden köper tid av mig för en halvmiljon om året ungefär. Det räcker för att jag skall få det jag behöver för att leva och lägga undan pengar. Privatpersonsprojekt tar jag för att det är ett kul objekt eller för att det finns sociala skäl, som till exempel att klienten är värd det av något skäl som kan vara helt ologiskt.
Mvh Findus
Ligger som sagt och taktar á 30 ytterdörrar och entrépartier per år från SnickarPer och de där priserna var jag uppe på en gång, då var det en pardörr i teak med tillhörande överljus & sidofönster.
G Gurrans skrev:Det låter dyrt och det är definitivt inte de priserna vi brukar få. Hade testat få samma offert från annan återförsäljare. Låter som återförsäljaren i detta fall har lagt på ett rejält påslag från SnickarPer.
Ligger som sagt och taktar á 30 ytterdörrar och entrépartier per år från SnickarPer och de där priserna var jag uppe på en gång, då var det en pardörr i teak med tillhörande överljus & sidofönster.
Det är inga konstiga mått utan en dubbeldörr med modulmått 15 x 21 samt ett 30 cm överljusG Gurrans skrev:Ja, frågan är om det blir billigare att göra inverkan på väggen. Det är inte direkt standardmått du var ute efter? Sällan vi sätter ytterdörrar för under 30.000:-
Verkar dock som att återförsäljaren lagt på en del där. Vänd tillbaka till SnickarPer och fråga. De kan alltid ställa frågan till återförsäljaren och be dem gå ner i pris misstänker jag, om de gjort allt jobb.
Fy fasen vilken deprimerande tråd. Svindyra dörrar med lyxiga namn som inte tål fukt. Var tvungen att gå och titta på min originaldörr från 1957 och den ser helt perfekt ut efter att jag målande om den i somras. Inga fuktproblem alls.
Hur svårt kan det vara att bygga en massiv trädörr egentligen? Det borde gå att ha en mer eller mindre färdig form där man lägger ned furuplankor, isolering och glaskassetter och gör en massiv limträkonstruktion som man sedan slipar, oljar och lackar. Med lite industriell produktion så borde det ta mindre än en mandag att bygga en sådan dörr.
Hur svårt kan det vara att bygga en massiv trädörr egentligen? Det borde gå att ha en mer eller mindre färdig form där man lägger ned furuplankor, isolering och glaskassetter och gör en massiv limträkonstruktion som man sedan slipar, oljar och lackar. Med lite industriell produktion så borde det ta mindre än en mandag att bygga en sådan dörr.
Bytte dörr på en båt som jag jobbar på ibland. Inga större problem med dörren men mittenspegeln hade spruckit så man så rakt igenom dörren. Första tanken var att byta ut den spruckna delen. Dessvärre fungerade den lösningen inte eftersom delarna var både limmade och pluggade.
Resultatet blev att vi fick beställa en ny måttbeställd dörr.
Blev samma material som i originaldörren, Mahogny trots att snickaren påstod att mahogny ruttnade lättare än teak. Vi blev helnöjda med den nytillverkade dörren i massiv mahogny och snickaren valde att bygga spegeln i tre lager mahogny. Vet inte vilket Q värde dörren fick eftersom den är helt oisolerad. Stommen i dörren är tillverkad av 6 cm tjock mahogny och spegeln i mitten är tillverkad av tre lager 20 mm tjocka brädor. Den gamla dörren som varit utsatt för både sol, regn, saltvattenstänk, dåligt underhåll och inte setat under ett regnskydd blev ca 115 år gammal. Övriga dörrar på båten som klarat sig från sol sprickor kommer säkerligen att hålla hundra år till men då under cm tjockt lager av klarlack!
Kompletterar man med en extra innerdörr kan det fungera med en massiv mahogny / teak dörr. Båtbyggaren påstod att det var enklare och blir billigare med massiva dörrar så den nya dörren kostade oss ca 25000:-
Har för mig att det var en båtbyggare som höll till på Djurgården och vid bron över till Beckholmen som byggde dörren.
Ps tror att alla av Stockholm gamla ångbåtar från början av 1900 talet har kvar sina originaldörrar av mahogny.
Resultatet blev att vi fick beställa en ny måttbeställd dörr.
Blev samma material som i originaldörren, Mahogny trots att snickaren påstod att mahogny ruttnade lättare än teak. Vi blev helnöjda med den nytillverkade dörren i massiv mahogny och snickaren valde att bygga spegeln i tre lager mahogny. Vet inte vilket Q värde dörren fick eftersom den är helt oisolerad. Stommen i dörren är tillverkad av 6 cm tjock mahogny och spegeln i mitten är tillverkad av tre lager 20 mm tjocka brädor. Den gamla dörren som varit utsatt för både sol, regn, saltvattenstänk, dåligt underhåll och inte setat under ett regnskydd blev ca 115 år gammal. Övriga dörrar på båten som klarat sig från sol sprickor kommer säkerligen att hålla hundra år till men då under cm tjockt lager av klarlack!
Kompletterar man med en extra innerdörr kan det fungera med en massiv mahogny / teak dörr. Båtbyggaren påstod att det var enklare och blir billigare med massiva dörrar så den nya dörren kostade oss ca 25000:-
Har för mig att det var en båtbyggare som höll till på Djurgården och vid bron över till Beckholmen som byggde dörren.
Ps tror att alla av Stockholm gamla ångbåtar från början av 1900 talet har kvar sina originaldörrar av mahogny.
Titta efter mindre snickerier som tillverkar med hög kvalitet. Jag har gett exempel med Daniel Grip tidigare i tråden. Givetvis är sättet man använder virket på lika viktigt idag som förr. Men kostnaden för arbetet är högre och kostnaden för material lägre (relativt sett). Det är numera "billigare" att välja rätt virke. Limmen har blivit mycket bättre. Beslag och skruvar kan fås rostfria.hsd skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 334 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 334 inlägg
Ungefär som jag skrev i inlägg 112Daniel_N skrev:Titta efter mindre snickerier som tillverkar med hög kvalitet. Jag har gett exempel med Daniel Grip tidigare i tråden. Givetvis är sättet man använder virket på lika viktigt idag som förr. Men kostnaden för arbetet är högre och kostnaden för material lägre (relativt sett). Det är numera "billigare" att välja rätt virke. Limmen har blivit mycket bättre. Beslag och skruvar kan fås rostfria.
När man tittar på konstruktionen av nya moderna dörrar för mellan 7 000-30 000 kr så får jag känslan av att man medvetet valt att producera med lägre kvalité och livslängd. Det finne en hel del problem postade på diverse forum som kan relateras till spånskiva i dörren.
När jag frågade en säljare om inte spånskiva in en ytterdörr var direkt dåligt så kunde han inte svara mer än att HDF faktiskt var tåligare än MDF. Säljaren erkände dock att även HDF sväller även om den har något högre motståndskraft.
Varför har man då spånskiva i en dörr? Enligt säljaren handlar det om att kunna erbjuda ett brett sortiment utan att priset springer iväg. Men kan det kanske också handla om att begränsa livslängden? För så dyrt kan det väll inte vara att byta ut 2 tunna HDF skivor mot något annat?
En dörr har oftast 2 HDF skivor på par mm st, en mot utsida och en mot insida. Allt som skyddar HDF:en mot väta är några lager färg. Skulle något klämmas i dörren, ex en sten som råkar hamna på tröskeln så är risken stor att HDF:en drar åt sig väta och därmed expanderar och spräcker dörren. Hinner man se skadan i tid så ska man givetvis lägga på par lager färg för att bibehålla skyddet, jag tvivlar dock på att man inspekterar sin dörr regelbundet på det viset?
Men om inte skyddslagret får en mekanisk skada, hur länge håller det? De flesta dörrar jag tittat på har en garanti på 2-5 år för färgen, vad händer sen? Vid detta laget brukar det finnas kvar en viss garanti ex mot formbarheten men frågan man ställer sig är då om man har rätt att måla om dörren? Enligt en säljare vi hörde med upphör all garanti om man målar om utsidan. Anledningen är såklart för att färgen har stor betydelse för både för skydd och värme (som i förläggningen kan vrida dörren).
Sen har vi det där med lister runt fönster och liknande, tydligen väljer många tillverkare att använda någon form av spånskiva även här!? Är det ens rimligt att tro att detta ska kunna hålla i 10-20 år utan att målas om?
Så gott som ingen av de tillverkare vi hörde med kunde sälja en dörr utan spånskiva. Diplomat har på vissa av sina dörrar ett tillval som heter extreme, detta är tänkt för dörrar som sitter i utsatt läge och då byter man ut HDF på utsidan (bara på utsidan) mot laminat. Tillägget på priset blir ca 5000 kr på en dörr som annars kostar 10 000 kr.
De få som faktiskt kunde erbjuda dörr utan spånskiva hade priser som började på strax över 25 000 kr och utformningen var högst begränsad. För att få tag på en dörr som passar vårt hus blev priset närmare 30 000 för bara dörren.
Vi har uppenbarligen 2 val här, betala 30 000 kr eller 10 000 kr? Garantitiderna är runt samma och även om den dyrare dörren inte har någon spånskiva så kan den fortfarande skadas så pass att den behöver bytas. Vi har barn vilket ökar risken markant för att dörren kommer få skador. Så köra billigare dörr och räkna med att byta var 5e-10e år? Eller köra dyrare dörr som KAN hålla mer än det dubbla med lite tur? Just nu tror jag det lutar åt en billigare dörr och räkna med att byta oftare tyvärr.
När jag frågade en säljare om inte spånskiva in en ytterdörr var direkt dåligt så kunde han inte svara mer än att HDF faktiskt var tåligare än MDF. Säljaren erkände dock att även HDF sväller även om den har något högre motståndskraft.
Varför har man då spånskiva i en dörr? Enligt säljaren handlar det om att kunna erbjuda ett brett sortiment utan att priset springer iväg. Men kan det kanske också handla om att begränsa livslängden? För så dyrt kan det väll inte vara att byta ut 2 tunna HDF skivor mot något annat?
En dörr har oftast 2 HDF skivor på par mm st, en mot utsida och en mot insida. Allt som skyddar HDF:en mot väta är några lager färg. Skulle något klämmas i dörren, ex en sten som råkar hamna på tröskeln så är risken stor att HDF:en drar åt sig väta och därmed expanderar och spräcker dörren. Hinner man se skadan i tid så ska man givetvis lägga på par lager färg för att bibehålla skyddet, jag tvivlar dock på att man inspekterar sin dörr regelbundet på det viset?
Men om inte skyddslagret får en mekanisk skada, hur länge håller det? De flesta dörrar jag tittat på har en garanti på 2-5 år för färgen, vad händer sen? Vid detta laget brukar det finnas kvar en viss garanti ex mot formbarheten men frågan man ställer sig är då om man har rätt att måla om dörren? Enligt en säljare vi hörde med upphör all garanti om man målar om utsidan. Anledningen är såklart för att färgen har stor betydelse för både för skydd och värme (som i förläggningen kan vrida dörren).
Sen har vi det där med lister runt fönster och liknande, tydligen väljer många tillverkare att använda någon form av spånskiva även här!? Är det ens rimligt att tro att detta ska kunna hålla i 10-20 år utan att målas om?
Så gott som ingen av de tillverkare vi hörde med kunde sälja en dörr utan spånskiva. Diplomat har på vissa av sina dörrar ett tillval som heter extreme, detta är tänkt för dörrar som sitter i utsatt läge och då byter man ut HDF på utsidan (bara på utsidan) mot laminat. Tillägget på priset blir ca 5000 kr på en dörr som annars kostar 10 000 kr.
De få som faktiskt kunde erbjuda dörr utan spånskiva hade priser som började på strax över 25 000 kr och utformningen var högst begränsad. För att få tag på en dörr som passar vårt hus blev priset närmare 30 000 för bara dörren.
Vi har uppenbarligen 2 val här, betala 30 000 kr eller 10 000 kr? Garantitiderna är runt samma och även om den dyrare dörren inte har någon spånskiva så kan den fortfarande skadas så pass att den behöver bytas. Vi har barn vilket ökar risken markant för att dörren kommer få skador. Så köra billigare dörr och räkna med att byta var 5e-10e år? Eller köra dyrare dörr som KAN hålla mer än det dubbla med lite tur? Just nu tror jag det lutar åt en billigare dörr och räkna med att byta oftare tyvärr.
Som nämnts tidigare handlar det inte bara om virket, det handlar om konsten att göra en dörr som inte kröker sig eller uppvisar andra problem efter 10+ år. Betalar man 30 000+ för en dörr har man trotts allt en hel del förväntningar som sträcker sig långt in i framtiden. Personligen hade jag haft svårt att köpa ett sådant projekt om inte snickaren jobbat aktivt med att bygga dörrar de senaste 10+ åren. Vad gör man om dörren inte håller merän 10 år? Då har man direkt gått back och det är rejält. En fördel med massivt trä är såklart att det ofta får att fixa till men det finns en hel del skador som jag tror är svåra att fixa till, ex om dörren kröker sig.hsd skrev:
Fixade en dörr åt en kompis som köpte en dyr dubbeldörr. Hos en plåtslagare fick vi en galvaniserad plåtskiva tillkapad och falsad i kanterna. Bytte skivan på utsidan och limmade fast den galvaniserade plåten med kontaktlim efter att i med överhansfräs slipat av kanten so man inte skulle skada sig på en vass plåtkant.I Ironside skrev:När man tittar på konstruktionen av nya moderna dörrar för mellan 7 000-30 000 kr så får jag känslan av att man medvetet valt att producera med lägre kvalité och livslängd. Det finne en hel del problem postade på diverse forum som kan relateras till spånskiva i dörren.
När jag frågade en säljare om inte spånskiva in en ytterdörr var direkt dåligt så kunde han inte svara mer än att HDF faktiskt var tåligare än MDF. Säljaren erkände dock att även HDF sväller även om den har något högre motståndskraft.
Varför har man då spånskiva i en dörr? Enligt säljaren handlar det om att kunna erbjuda ett brett sortiment utan att priset springer iväg. Men kan det kanske också handla om att begränsa livslängden? För så dyrt kan det väll inte vara att byta ut 2 tunna HDF skivor mot något annat?
En dörr har oftast 2 HDF skivor på par mm st, en mot utsida och en mot insida. Allt som skyddar HDF:en mot väta är några lager färg. Skulle något klämmas i dörren, ex en sten som råkar hamna på tröskeln så är risken stor att HDF:en drar åt sig väta och därmed expanderar och spräcker dörren. Hinner man se skadan i tid så ska man givetvis lägga på par lager färg för att bibehålla skyddet, jag tvivlar dock på att man inspekterar sin dörr regelbundet på det viset?
Men om inte skyddslagret får en mekanisk skada, hur länge håller det? De flesta dörrar jag tittat på har en garanti på 2-5 år för färgen, vad händer sen? Vid detta laget brukar det finnas kvar en viss garanti ex mot formbarheten men frågan man ställer sig är då om man har rätt att måla om dörren? Enligt en säljare vi hörde med upphör all garanti om man målar om utsidan. Anledningen är såklart för att färgen har stor betydelse för både för skydd och värme (som i förläggningen kan vrida dörren).
Sen har vi det där med lister runt fönster och liknande, tydligen väljer många tillverkare att använda någon form av spånskiva även här!? Är det ens rimligt att tro att detta ska kunna hålla i 10-20 år utan att målas om?
Så gott som ingen av de tillverkare vi hörde med kunde sälja en dörr utan spånskiva. Diplomat har på vissa av sina dörrar ett tillval som heter extreme, detta är tänkt för dörrar som sitter i utsatt läge och då byter man ut HDF på utsidan (bara på utsidan) mot laminat. Tillägget på priset blir ca 5000 kr på en dörr som annars kostar 10 000 kr.
De få som faktiskt kunde erbjuda dörr utan spånskiva hade priser som började på strax över 25 000 kr och utformningen var högst begränsad. För att få tag på en dörr som passar vårt hus blev priset närmare 30 000 för bara dörren.
Vi har uppenbarligen 2 val här, betala 30 000 kr eller 10 000 kr? Garantitiderna är runt samma och även om den dyrare dörren inte har någon spånskiva så kan den fortfarande skadas så pass att den behöver bytas. Vi har barn vilket ökar risken markant för att dörren kommer få skador. Så köra billigare dörr och räkna med att byta var 5e-10e år? Eller köra dyrare dörr som KAN hålla mer än det dubbla med lite tur? Just nu tror jag det lutar åt en billigare dörr och räkna med att byta oftare tyvärr.
När jag bodde i en bostadsrätt bytte vi dörrar mot inbrottssäkra dörrar. Finns det inbrottssäkra villa dörrar som tål fukt. Dörren till min källare var ganska dålig när jag flyttade in i huset. Via en båtfirma köpte jag ett paket med teaklister. under de 20 åren som jag bott i huset har jag bara lackat om listerna några gånger med lackbets eftersom solen bleker listerna lite ojämnt.. Har inget tak över den dörren. Annars har jag två helglasade dörrar ut mot altanen och har inte haft några problem med dessa. Var vid ett tillfälle sugen på att sätta in en helglasad dörr i huvudentren fast jag vet att försäkringsbolaget inte gillar helglasade dörrar. Ps min grann tant tycker att jag har en fin och välbevarad kropp så jag tror inte att det gör något om jag glömmer mig när jag spritt språngandes naken ska ta mig till duschen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Spånskiva är ngt man använder till golv - väggar - möbler , inomhus .I Ironside skrev:När man tittar på konstruktionen av nya moderna dörrar för mellan 7 000-30 000 kr så får jag känslan av att man medvetet valt att producera med lägre kvalité och livslängd. Det finne en hel del problem postade på diverse forum som kan relateras till spånskiva i dörren.
När jag frågade en säljare om inte spånskiva in en ytterdörr var direkt dåligt så kunde han inte svara mer än att HDF faktiskt var tåligare än MDF. Säljaren erkände dock att även HDF sväller även om den har något högre motståndskraft.
Varför har man då spånskiva i en dörr? Enligt säljaren handlar det om att kunna erbjuda ett brett sortiment utan att priset springer iväg. Men kan det kanske också handla om att begränsa livslängden? För så dyrt kan det väll inte vara att byta ut 2 tunna HDF skivor mot något annat?
En dörr har oftast 2 HDF skivor på par mm st, en mot utsida och en mot insida. Allt som skyddar HDF:en mot väta är några lager färg. Skulle något klämmas i dörren, ex en sten som råkar hamna på tröskeln så är risken stor att HDF:en drar åt sig väta och därmed expanderar och spräcker dörren. Hinner man se skadan i tid så ska man givetvis lägga på par lager färg för att bibehålla skyddet, jag tvivlar dock på att man inspekterar sin dörr regelbundet på det viset?
Men om inte skyddslagret får en mekanisk skada, hur länge håller det? De flesta dörrar jag tittat på har en garanti på 2-5 år för färgen, vad händer sen? Vid detta laget brukar det finnas kvar en viss garanti ex mot formbarheten men frågan man ställer sig är då om man har rätt att måla om dörren? Enligt en säljare vi hörde med upphör all garanti om man målar om utsidan. Anledningen är såklart för att färgen har stor betydelse för både för skydd och värme (som i förläggningen kan vrida dörren).
Sen har vi det där med lister runt fönster och liknande, tydligen väljer många tillverkare att använda någon form av spånskiva även här!? Är det ens rimligt att tro att detta ska kunna hålla i 10-20 år utan att målas om?
Så gott som ingen av de tillverkare vi hörde med kunde sälja en dörr utan spånskiva. Diplomat har på vissa av sina dörrar ett tillval som heter extreme, detta är tänkt för dörrar som sitter i utsatt läge och då byter man ut HDF på utsidan (bara på utsidan) mot laminat. Tillägget på priset blir ca 5000 kr på en dörr som annars kostar 10 000 kr.
De få som faktiskt kunde erbjuda dörr utan spånskiva hade priser som började på strax över 25 000 kr och utformningen var högst begränsad. För att få tag på en dörr som passar vårt hus blev priset närmare 30 000 för bara dörren.
Vi har uppenbarligen 2 val här, betala 30 000 kr eller 10 000 kr? Garantitiderna är runt samma och även om den dyrare dörren inte har någon spånskiva så kan den fortfarande skadas så pass att den behöver bytas. Vi har barn vilket ökar risken markant för att dörren kommer få skador. Så köra billigare dörr och räkna med att byta var 5e-10e år? Eller köra dyrare dörr som KAN hålla mer än det dubbla med lite tur? Just nu tror jag det lutar åt en billigare dörr och räkna med att byta oftare tyvärr.
HDF används bla till ytterdörrar ( benämns ej som spånskiva )
En dörr med homogent trä genom hela dörren isolerar sämre .
En dörr med tex cellplast har ett mycket bättre isolerande förmåga .
För att erhålla vridstyvhet och att dörren ej förlorar sin form används tunn plåt på vardera sida om dörrbladet .
Att profilera dörrar (lister) för utomhusbruk med HDF är en mycket dålig ide
Bla Snickarper säljer dörrar som funkar för utomhusbruk
Om man läser hela tråden så delges det tillverkare som kan / vet hur en dörr ska byggas .