N Nybergzzz skrev:
Så du menar att regeringen med samarbetspartners har virdrig människosyn.
Utveckla mer.
Ja de som anser att man ska införa en skatt som driver ut tant Agda i sitt eget byggda betalda hus är vidriga.

Det räcker inte med drygt 50-60% av vanlig inkomst, utan de ska ha mer av den så vi är väl snart uppe på 70-80% i skatt och moms så är ni nöjda.

Kom inte med ditt trams om överbelånad, har inget billån har kapital för att betala av huset på halva planerade tiden, och amorterar betydligt mycket mer än sådana som ni som vill beskatta bort allt.

Det betyder ju inte att jag vill betala in 2400 kr extra.
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
G
T Tord_Lj skrev:
För att göra det enkelt, slopa fastighetsavgiften och dito ränteavdrag.
En hel del byråkratisk adm ger också en besparing.

Alt inför likadana regler som 1978, då fick man bidrag till räntan tom(?).
Ganska intressant att kolla lite historik ibland.
Ja de var helt knäppt tycker jag. Över en lång period va snitträntan 12%, inflation 10% (även prisökningar på många fastigheter) räntan helt avdragsgill. De som hade höga inkomster fick låna och dra av som medförde att de betalade 6% för nått som ökade 10%, tjänade alltså 4%.
 
N
R Rkarlsson skrev:
Ja de som anser att man ska införa en skatt som driver ut tant Agda i sitt eget byggda betalda hus är vidriga.

Det räcker inte med drygt 50-60% av vanlig inkomst, utan de ska ha mer av den så vi är väl snart uppe på 70-80% i skatt och moms så är ni nöjda.

Kom inte med ditt trams om överbelånad, har inget billån har kapital för att betala av huset på halva planerade tiden, och amorterar betydligt mycket mer än sådana som ni som vill beskatta bort allt.

Det betyder ju inte att jag vill betala in 2400 kr extra.
Jag anser att de som belånar sina hus för nöjen osv ska betala rätt skatt.
Agda 70 år om hon har hög belåning på sitt hus får hon skylla sig själv..

Sen har Agda 70 år haft de ganska bra genom tiden.
https://www.privataaffarer.se/articles/2007/11/09/sa-har-bomarknaden-forandrats-pa-30-ar/
 
A
N Nybergzzz skrev:
Jag anser att de som belånar sina hus för nöjen osv ska betala rätt skatt.
Agda 70 år om hon har hög belåning på sitt hus får hon skylla sig själv..
Och jag då som INTE har belånat mitt hus för konsumtion eller nöjen, ansåg du ändå som en potentiell kandidat för detta...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Maskintok skrev:
Och jag då som INTE har belånat mitt hus för konsumtion eller nöjen, ansåg du ändå som en potentiell kandidat för detta...
Ja vrf inte tydligen så har du ju råd att amortera och påstår själv att du har gott om pengar.

Vrf ska du betala lika mkt i avgift som ngn med mindre lön som ej har råd med dyrare bostad?
 
N Nybergzzz skrev:
Jag anser att de som belånar sina hus för nöjen osv ska betala rätt skatt.
Agda 70 år om hon har hög belåning på sitt hus får hon skylla sig själv..
Skatt ska användas till att betala åtaganden ett samhälle har gentemot sina medborgare, inte till något annat.
Medborgaren ska i sin tur inte orsaka några onödiga utgifter för samhället.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fastighetetspriserna skulle behöva komma ner något efter de senaste årens rusning.
det skulle skapa feta inlåsningseffekter där folk som köpt för dyrt skulle bli sittandes länge med boende som de inte gillar eller är i rätt storlek pga att de skulle behöva sälja med förlust för att flytta.
 
A
N Nybergzzz skrev:
Ja vrf inte tydligen så har du ju råd att amortera och påstår själv att du har gott om pengar.

Vrf ska du betala lika mkt i avgift som ngn med mindre lön som ej har råd med dyrare bostad?
Så för att jag har pengar på rot stående så ska jag anses som att jag lever på lånta fjädrar?..

Jag oroar mig inte alls över detta om det skulle komma, vilket jag har svårt att tro.
Men jag anser att jag redan betalar tillräckligt till samhället.
 
N Nybergzzz skrev:
Jag anser att de som belånar sina hus för nöjen osv ska betala rätt skatt.
Agda 70 år om hon har hög belåning på sitt hus får hon skylla sig själv..

Sen har Agda 70 år haft de ganska bra genom tiden.
[länk]
Du har totalt struntat i vad jag läste, typiskt för vänster att skita i människan såklart.
Agda har det bra men får det sämre om hon blir av med en månads inkomst. Men det berör väl inte dig.
Om du läser en gång till skrev jag att hon inte har lån.

Jag anser att folk får låna om de har råd att betala tillbaka, de ser till att du kan vara hemma och pilla navelludd.

Vi som gör rätt för oss ska betala för dig med sen ska vi dö beskattade, härlig vidrig människosyn.
Jante jante.
 
  • Gilla
Martin.W-D och 5 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Jag anser att de som belånar sina hus för nöjen osv ska betala rätt skatt.
Agda 70 år om hon har hög belåning på sitt hus får hon skylla sig själv..

Sen har Agda 70 år haft de ganska bra genom tiden.
[länk]
Men Agda har ju inte belånat huset och hon har bott där i 50 år?
Hur har hon haft det bra för att marknaden gått bra?

Nu ska hon drivas från sitt hem för att grannarna belånat sig till max och betalat dyrt för sitt hus.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Fastighetsskatt är stöld!!
Om man lägger sin tid och redan beskattade pengar på att bygga ett hus då behöver man betala fastighetsskatt.
Lägger man sina pengar på resor och restaurangbesök då behöver man inte betala.
Vart är logiken!?
 
  • Gilla
Pluggad och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst finns det problem med alla förändringar.
Har man en bostad med ett värde på 10Mkr har man nog möjlighet att hitta ett billigare boende. Sedan borde det finnas rimligare möjligheter att låna i den situationen. Det skulle även kunna införas tak baserade på inkomst. Det finns en hel del möjliga lösningar. Jag är inte odelat positiv, men någonstans ska skatten tas in. Vi har extremt låg beskattning på boende.
Uppenbarligen har du inte upplevt tiden då fastighetsskatten var 1.7% på värde över 500000 plus 1.5% i tillägg på värde över 900000kr. Vår dåvarande finansminister såg inget problem med att fattiga såväl som rikare personer fick betala upp till 70000kr/år i skatt, med beskattade pengar. "Dom kan ju alltid ta lån för att betala skatten". Om det är dit ni vill, med motiveringen att öka jämlikheten, så tänk på att rika folk oftast har råd att flytta annanstans alternativt betala ökad skatt. normalinkomsttagare har sällan råd att betala radikalt ökade skattebörda. Resultat 1: måste sälja. Ibland med förlust. Resultat 2: Ökad segregation på attraktiva områden.
Kanske inte riktigt det ni eftersträvade?
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
A
L Liss Olles skrev:
Uppenbarligen har du inte upplevt tiden då fastighetsskatten var 1.7% på värde över 500000 plus 1.5% i tillägg på värde över 900000kr. Vår dåvarande finansminister såg inget problem med att fattiga såväl som rikare personer fick betala upp till 70000kr/år i skatt, med beskattade pengar. "Dom kan ju alltid ta lån för att betala skatten". Om det är dit ni vill, med motiveringen att öka jämlikheten, så tänk på att rika folk oftast har råd att flytta annanstans alternativt betala ökad skatt. normalinkomsttagare har sällan råd att betala radikalt ökade skattebörda. Resultat 1: måste sälja. Ibland med förlust. Resultat 2: Ökad segregation på attraktiva områden.
Kanske inte riktigt det ni eftersträvade?
Fanns ju även en tid när man hade 500% i amorteringsränta.. dessa tider får inte komma åter...
 
N
R Rkarlsson skrev:
Du har totalt struntat i vad jag läste, typiskt för vänster att skita i människan såklart.
Agda har det bra men får det sämre om hon blir av med en månads inkomst. Men det berör väl inte dig.
Om du läser en gång till skrev jag att hon inte har lån.

Jag anser att folk får låna om de har råd att betala tillbaka, de ser till att du kan vara hemma och pilla navelludd.

Vi som gör rätt för oss ska betala för dig med sen ska vi dö beskattade, härlig vidrig människosyn.
Jante jante.
Jag jobbar och betalar skatt så sluta med dina floskler.
 
N
R Rubb skrev:
Men Agda har ju inte belånat huset och hon har bott där i 50 år?
Hur har hon haft det bra för att marknaden gått bra?

Nu ska hon drivas från sitt hem för att grannarna belånat sig till max och betalat dyrt för sitt hus.
Sluta ta med Agda...
Jag vill åt grannarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.