Det finns ingen här som har nämnt något åt det hållet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Radien i den östra kröken är för liten
Jag misstänker att det är tänkt så enligt ”feature, not a bug”-teoremet. Rimligen för att få ner hastigheten på bilar som kommer från E4 och ska svänga vänster. Funkar på mig. Livsfarligt att ta de där kurvorna i motorvägsfart (och det är väl skyltat 70 också tror jag).
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en rondell. Det är en motorväg somgår i en cirkel. Radien i den östra kröken är för liten och folk stannar på mindre lämpliga ställen. Så det är inte en helt lyckad konstruktion.

Jag åkte en gång i en buss där och överhörde en diskussion med chauffören. ”Folk fattar inte att det inte är en rondell, det är ju höger regeln som gäller” Det stämmer visserligen att det inte är en rondell, men att hänvisa till högerregeln på en motorväg.... Det var alltså chaufförens ord.
Jag har tom hört trafiklärare säga att det är högerregeln...sen är det som sagt ingen rondell heller, och det blir ju inte bättre av att den får heta "Tiftrondellen" allt som oftast.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag misstänker att det är tänkt så enligt ”feature, not a bug”-teoremet. Rimligen för att få ner hastigheten på bilar som kommer från E4 och ska svänga vänster. Funkar på mig. Livsfarligt att ta de där kurvorna i motorvägsfart (och det är väl skyltat 70 också tror jag).
Problemet är att 70nästan är svårt att hålla och de som kommer från linköping i allmänhet kör snabbare än så. Det medför att många stannar där. Att stå still på en motorväg med intentionen att flytta sig två filer åt höger är ingen höjdare. Det funkade nog bra med det flöde som var när den byggdes.
 
Fairlane
Här är ett exempel på en cirkulationsplats i Åkeshov, Stockholm. >95% av all trafik går i öst/västlig riktning.
Tvåfiligt i cirkulationsplatsen, tvåfiligt på Bergslagsvägen (öst/västlig) både in och ur cirkulationsplatsen, enfiligt in/ur i söder och norr. Diameter på rondellen (ytan i mitten) är under 25 m.
Kommer någon i från öster och ska åka ut söderut så finns det en stor poäng att blinka vänster (och lägga sig i vänsterfil, även om det är tillåtet att ligga i högerfil) om man vill undvika en olycka. Trafiken är oftast så tät att man kör in i öst/västlig rikting om det inte är tydligt att någon ska korsa ens väg. Eftersom rondellen är liten så kommer en högerblinkers ut ur rondellen väldigt sent, så flytet försämras om man väntar på denna.

Självklart så får jag köra söderut utan att använda vänsterblinker någon gång, men risken för en kollision ökar, därför slår jag på vänsterblinkers i ett sådant läge, för att tydligt visa att jag kommer bryta mot det normala mönstret. Den som kör in från väster ha skyldighet att lämna företräde och dömas som skyldig till olyckan, oavsett om jag blinkar eller inte, men jag undviker hellre olyckan helt.
Översiktsbild av en cirkulationsplats i Åkeshov, Stockholm med tydliga körfiler och riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Kanske något missförstånd, har aldrig skrivit att det inte är tillåtet att blinka vänster, däremot kan det skapa förvirring.
Fast ursprunget var ett inlägg om att körskoleläraren sa att man bör blinka vänster och du skrev att det var fel att man påstå att man ska blinka vänster.

Så, ja det blir förvirring ibland.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Här är ett exempel på en cirkulationsplats i Åkeshov, Stockholm. >95% av all trafik går i öst/västlig riktning.
Tvåfiligt i cirkulationsplatsen, tvåfiligt på Bergslagsvägen (öst/västlig) både in och ur cirkulationsplatsen, enfiligt in/ur i söder och norr. Diameter på rondellen (ytan i mitten) är under 25 m.
Kommer någon i från öster och ska åka ut söderut så finns det en stor poäng att blinka vänster (och lägga sig i vänsterfil, även om det är tillåtet att ligga i högerfil) om man vill undvika en olycka. Trafiken är oftast så tät att man kör in i öst/västlig rikting om det inte är tydligt att någon ska korsa ens väg. Eftersom rondellen är liten så kommer en högerblinkers ut ur rondellen väldigt sent, så flytet försämras om man väntar på denna.

Självklart så får jag köra söderut utan att använda vänsterblinker någon gång, men risken för en kollision ökar, därför slår jag på vänsterblinkers i ett sådant läge, för att tydligt visa att jag kommer bryta mot det normala mönstret. Den som kör in från väster ha skyldighet att lämna företräde och dömas som skyldig till olyckan, oavsett om jag blinkar eller inte, men jag undviker hellre olyckan helt.
[bild]
Jag resonerade nog ungefär som du när reglerna ändrades men efter att ha gått lite utbildningar förstod jag bättre.

Det är som sagt regionalt hur rondellkörningen tillämpas, i Malmö finns inte på kartan att någon skulle köra enligt gällande lagar utan här tillämpas strikt rekommendationerna som anges med pilarna i mark och på skyltar.

Men så kommer någon uppifrån landet och ska promt svänga till klockan nio från högra infartsfilen, som enligt allt synligt endast duger till klockan tre och tolv.

Men filerna är ju inte nödvändigtvis utformade enligt detta, alltså kommer denna upplänning utgöra ett hinder för lokalförmågorna som, enligt rekommendation, använder vänstra infartsfilen till utfart klockan tolv och nio.

Hjälper vänsterblinkersen här?
Nej, lokalförmågorna behöver ta till sig detta sätt att köra, rekommendationer är inget annat än just detta, de målade filerna är däremot heliga och kräver enorm uppmärksamhet och blink vid byte.

Så här ska det köras som standard enligt mig:
Ligg endast i ytterfil då du ska styra ut ur CPL.
Detta innebär att direkt efter sista utfarten byter du fil till ytterfil, titta bakåt och blinka först.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Så här ska det köras som standard enligt mig:
Ligg endast i ytterfil då du ska styra ut ur CPL.
Detta innebär att direkt efter sista utfarten byter du fil till ytterfil, titta bakåt och blinka först.
Jo det är väl en bra grund, men då kan man lika gärna bygga om den cirkulationsplats jag hänvisade till från tvåfiligt till enfiligt, och därmed halverar man i princip genomflödet. Redan nu kan det vara rätt mycket kö på platsen, halverat flöde skulle korka igen väldigt mycket mer än bara den platsen.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jo det är väl en bra grund, men då kan man lika gärna bygga om den cirkulationsplats jag hänvisade till från tvåfiligt till enfiligt, och därmed halverar man i princip genomflödet. Redan nu kan det vara rätt mycket kö på platsen, halverat flöde skulle korka igen väldigt mycket mer än bara den platsen.
Detta får ju dras i en simulering, halverat flöde ska det ju inte bli men felet är att det problemfritt går att trotsa rekommendationerna som i mitt exempel ovan, då måste ju lagarna göras om eller majoriteten anpassa sig.
 
Fairlane
I princip en halvering av flödet kommer det bli om man alltid måste svänga ut ur CPL från högerfil. Eftersom diametern i rondellen mindre än 25 meter så finns det två alternativ, byt från vänsterfil till högerfil, innan CPL eller byt i CPL. Då mer än 95% av trafiken går i öst/västlig riktning så kan du i princip halvera flödet.

Sen tycker jag personligen att det är helt galet att man kan köra ett varv i högerfil. Att i ovanstående CPL välja högerfil om man kommer från öster och ska ut i söder skulle jag aldrig göra eftersom risken för en kollision är många gånger högre än om man lägger sig i vänsterfilen. Har man trots allt valt högerfil så skulle en vänsterblnk åtminstone inte öka risken, troligen minska risken för en kollision. Personligen skulle jag gjort som du rekommenderade tidigare, svängt ut höger och vänt någonstans, hellre än att köra 3/4 varv i högerfil. Minskar risken för olyckor och sen anser jag att om jag gjort fel så är det jag som får ta lite omak att rätta till det, inte min omgivning (därmed inte sagt att man inte ska hjälpa till).
Missar jag avfarten på motorvägen så kör jag av nästa och vänder, vissa väljer att backa i vägren. Har jag placerat min bil till höger vid rödljuset och kommer på att jag ju skulle svänga vänster, så svänger jag höger och vänder på lämplig plats, andra väljer att svänga vänster ändå, etc, ett beteende jag inte förstår mig på.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
harry73
Ni är amatörer, som tycker det är svårt med folk som blinkar vänster eller inte allt. Det finns fler tecken som visar åt vilket håll en bil går. Kan vara hastigheten eller vilken linje man följer eller varifrån man kommer.

Sedan är det så att trafikskolor rekommenderar att man blinkar vänster när man kör tre fjärdedelar på en CPL
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Eftersom man inte får någon användbar information utav hur folk blinkar i CPL så struntar jag helt i vad och hur folk blinkar, och själv har jag sedan flera år tilllbaka helt slutat blinka något alls i CPL.

Igår låg jag bakom en bil som faktiskt fick mig att reagera såpass att jag tänkte på denna tråden.
I just denna CPL som har två körfält in och ut (kl 06 och kl 12) och två KF ut kl 09 , inget kl 03.
Pga av hur vägen ser ut före och efter så brukar alla normala förare köra i vänster KF tills 50-100 meter innan CPL, byta till höger, och köra ut i höger KF om man ska rakt fram, de som ska till vänster (kl 09) brukar ligga kvar i vänster KF (som vanligt).
Jag skulle vänster, låg kvar i vänster KF, bilen framför mig likaså.
Precis när han kör i CPL börjar han blinka vänster, vilket väl är rätt många som gör (vare sig man ska/får/bör). Sen körde han ändå ut för färd rakt fram efter 180°, då tänkte jag på denna tråden ja ...
Jag blinkade som vanligt inget alls, t.ex. han som körde framför mig skulle väl antagligen trott att jag skulle rakt fram om jag blinkat vänster och att jag tänkt köra två varv ifall jag blinkat höger ... eller något.
Jag har ingen aning om vilken metod för blink denne förare tillämpar, och då får jag inse att det jag visar med mina blink kommer ju t.ex. denne totalt missförstå då vi inte snackar samma språk.

Att någon blinkar vänster i en CPL kan betyda:
- "Jag vrider ratten åt det hållet just nu"
- "Jag tänker byta körfält (åt något håll)"
- "Jag ska till vänster i denna CPL"
- "Jag ska till vänster i nästa CPL"
- "Jag råkade komma åt spaken"
- "Jag har tänkt svänga åt höger"
- "Jag röstar på vänsterpartiet"
osv

Och sen kan jag göra samma lista på högerblink, men ni fattar nog nu ...
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du ska nog blinka höger när du kör ut ändå, eftersom det är lag på det. :D
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ser jag en polis så gör jag det, de kanske förstår vad jag menar ... :cool:
(Så om jag blinkar höger i en CPL så betyder det att det finns en polis i närheten, för att fylla på listan med vad blink kan betyda.)

(Men jag har fått lära upp en polis en gång reglerna över hur last ska vara utmärkt, så de kan inte heller allt)
 
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Bör man grunda rekommendationerna på att några få gör fel? Jag blir skitnervös om jag ser bilar ligga och blinka ”fel”, exempelvis sådana som blinkar höger utan att svänga av, vilket av min erfarenhet är det vanligaste felet.

Men den typen av fel får mig inte främst att vilja mästra vederbörande, utan jag tar det som ett tecken på en dålig förare som jag som mottrafikant behöver hålla lite extra koll på, för att vad som helst kan hända.

Som @harry73 skrev, så är blinkandet bara en av flera indikatorer på vart någon är på väg. Men ett ologiskt blinkande kan också vara en indikator (av flera) på en sämre förare som man bör ha lite extra koll på.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.