Vi köpte en Stihl och testa att köra samtidigt som med grannens Biltema-valskvarn. Stihls var märkbart bättre faktiskt, men Biltemas är helt ok.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Köpte en Ryobi och har bara haft den någon vecka men är nöjd. De tunnaste färska pinnarna blir inte alltid malda men väldigt smidigt att bli av med stora grenar. Har lagt under buskar och tänker lägga under häcken också.
Lägger in en film på hur den jobbar samt ett foto på hur det blev som täckmaterial runt ett träd. Som sagt väldigt nöjd så här långt, får återkomma gällande kvalitet lite senare.
 
  • Täckmaterial av malda grenar runt ett träd mellan stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josefin Illergård skrev:
Vi köpte en Stihl och testa att köra samtidigt som med grannens Biltema-valskvarn. Stihls var märkbart bättre faktiskt, men Biltemas är helt ok.
Den borde ju vara det, vilken modell köpte ni ?

Tyvärr är det granngården som säljer Stihl i Borås, de tar inte kontanter är lite emot butiker som har den policyn att man inte kan välja hur man vill betala.

Har tittat på Stihl kändes ok lite plastig inte lika stabil som en Bosch jag tittade på men den kostar 5,500 lite mer än vad jag vill lägga på det
 
Har provat många olika kvarnar (lånade) tröttnade och köpte egen, det blev en Stihl GHE 140 L. Den funkar mycket bra men det finns aldrig tillräckligt med ris....
 
MacAver segv [QUOTE="MacAver skrev:
Har betygsatt Biltema's S 2501 och här finns en länk. Blir lite mer bilder tagna och tillagda snart då jag skall ut och störa fåglarna i trädgården efter en kaffetår.
En notering till din recension, justering av mothållet är en bra funktion när man går upp till grövre dimensioner att släppa lite på mothållstrycket för att inte belasta motor/lager och det går även snabbare med mindre tryck.
Så det finns ett syfte med ratten och den tuggar sönder större grenar lika bra med lättare tryck.
Däremot tunnare och färska riskerar att inte bli avklippta med för lågt tryck.
Så använd gärna den justering för att spara motor/lager.
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
Stihl GHE355 verkar ha en funktion som de billigare maskiner saknar.

" Med vändteknologin BRS (Bladerotation-Reverse-System) anpassas knivsystemet efter materialet. Det är bara att vrida vredet till rätt läge. Vid högerrotation hackas grenar och kvistar och när kniven roterar åt vänster förvandlas mjuka växtrester till värdefullt kompostmaterial."

Så kör man mycket och mera än bara kvistar/grenar och lite större mängder verkar den vara lite mera allsidig, men priset blir högre.
 
P PatrickStr skrev:
Tyvärr är det granngården som säljer Stihl i Borås, de tar inte kontanter är lite emot butiker som har den policyn att man inte kan välja hur man vill betala.
t
Skene Järn AB
Bäckeskogsgatan 4
504 68 Borås
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
P PatrickStr skrev:
Den borde ju vara det, vilken modell köpte ni ?

Tyvärr är det granngården som säljer Stihl i Borås, de tar inte kontanter är lite emot butiker som har den policyn att man inte kan välja hur man vill betala.

Har tittat på Stihl kändes ok lite plastig inte lika stabil som en Bosch jag tittade på men den kostar 5,500 lite mer än vad jag vill lägga på det
P PatrickStr skrev:
Den borde ju vara det, vilken modell köpte ni ?

Tyvärr är det granngården som säljer Stihl i Borås, de tar inte kontanter är lite emot butiker som har den policyn att man inte kan välja hur man vill betala.

Har tittat på Stihl kändes ok lite plastig inte lika stabil som en Bosch jag tittade på men den kostar 5,500 lite mer än vad jag vill lägga på det
kommer inte ihåg exakt modell, men liknar Stihl GHE 140 L (fast vår är såld som Viking kom jag på. Tydligen samma maskin). Kostar mer än en Biltema men var inte riktigt så dyr som 5500.
 
C
MacAver MacAver skrev:
Biltemas flismaskin är inte en kompostkvarn!

Biltema Kompostkvarn S 2501 (liksom många andra "kompostkvarnar") har ett valsverk vilket ger större "hugget" flis än en kompostkvarn med knivar. För kompostering är inget annat än en kompostkvarn med knivar lämpligt.

Jag har kört Biltema FLISMASKIN sen sensommaren 2020. Fungerar jättebra. Som produktutvecklare ifrågasätter jag däremot starkt själva konstruktionen med en tvådelad enhet utan fästanordning mellan motorenhet och stativ/uppsamlingskärl när transporthandtaget sitter på motorenheten. IQ-fiskpinne om jag får säga det själv.
Vi har kört ner grenar från ca 20 fällda träd (tall, gran, lönn, björk och plommon) samt en 20 år gammal tuja-häck, sly från ca 300 kvm tät slybevuxen tomt, häckklipp och beskärda delar från 2 större fruktträd. Inga som helst problem.

Fliset från maskinen går att kompostera men det är inte snabbkomposterbart. Det går utmärkt att använda som marktäckning i planteringar, off-trädgårdsstigar etc men är för litet för att täcka större områden. Flismaskinen är idealisk om man tänker forsla bort fliset till en tipp eller liknande i säckar typ. Man slipper hyra gallersläp för grenar utan man får in rätt mycket i skuffen på bilen i flisform.
Biltemas flismaskin är driftsäker skulle jag säga men rätt otymplig att hasa runt på en lite lätt kuperad trädgårdstomt. Jag är toknöjd då jag inte komposterar utan deponerar avfallet.

Kompostera = Kompostkvarn med knivar
Deponera = "Kompostkvarn" med vals
Vad har du hittar du för FLISMASKIN hos Biltema...De har så vitt jag kan se bara en kompostkvarn....En FLISMASKIN kostar från cirka 5000¨:- i bästa fall.... Jag har haft en AL-KO kompostkvarn och en kompostkvarn från Biltema den senare med vals etc där mothållet gick sönder efter ett tag bytte det själv o sålde sen den kvarnen också....Ingen ide att köpa dessa underpresterade maskiner....I och för sig presterar de(tveksamt) vad de utlovar men det är ingenting att satsa på om du vill FLISA.....Måste var fjuttiga träd som du "flisat" ned....
 
P PatrickStr skrev:
Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.
vi har biltemas som vi använder själva och lånar ut till de som vill. går som ny efter 5 år...
 
P PatrickStr skrev:
Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi
P PatrickStr skrev:
Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.
Jag köpte en från BILTEMA efter rekommendation från Råd och rön. Lyckades till slut få köpet hävt. I kvarnen finns en mothållsplatta, det är den man justerar med vredet, vilken slit med tiden. Den har dom inte som reservdel. Misstänker dock att Jula har den då deras maskin nästan är identisk. Köpte en Ryobi i stället och är mycket nöjd.

RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.
 
Redigerat:
S
Har en Al-Ko Easy Crush LH 2800, sedan ett år tillbaka och den har fungerat felfritt. Har flisat grenar och ris från björk, äppelträd, thuja och ek utan problem. Mycket har även varit ganska grovt (max för vad öppningen till maskinen tillåter) och den tuggar bara på. Köpte på Bauhaus, så 5 års garanti vilket känns tryggt om något skulle hända.
https://alko-garden.se/tradgaardsma...ar/kompostkvarn-al-ko-easy-crush-lh-2800.html
 
  • Gilla
DesertCruiser
  • Laddar…
P PatrickStr skrev:
Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.

Vi har Biltemas S2501. Fungerar bra, tar upp emot 4mm grenar. Torrt material mals sönder så klart bäst men har även kört grenar med blad. Kvarnen geggar igen ibland men det löser man genom att köra några torra grenar, inget problem.
Jag komposterar materiale. Köpte kvarnen 2020 och den första massan i komposten har redan sjunkit ihop, maskerna gör ett bra jobb.


P PatrickStr skrev:
Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.
Y
P PatrickStr skrev:
Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.
 
  • Grå skottkärra fylld med nymalt kompostmaterial av grenar och blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
En notering till din recension, justering av mothållet är en bra funktion när man går upp till grövre dimensioner att släppa lite på mothållstrycket för att inte belasta motor/lager och det går även snabbare med mindre tryck.
Så det finns ett syfte med ratten och den tuggar sönder större grenar lika bra med lättare tryck.
Däremot tunnare och färska riskerar att inte bli avklippta med för lågt tryck.
Så använd gärna den justering för att spara motor/lager.
Tack för liten förklaring. Jag har varit aningen konfunderad eftersom jag i en YouTube video jag kollade in innan vi köpte kvarnen fick vet att (fritt översatt) "det är bra att man kan välja att inte skära igenom grenarna också" utan vidare förklaring. Har undrat lite varför det är bra. Jo jag har märkt att den där ratten är bra att ha just för att kunna justera trycket beroende på grenars densitet och tjocklek.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.