Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du må raljera men det förs fram argument om någon sorts perfekt kommunal välfärdsservice. Men den finns inte vad jag kan se och vi kan inte bygga diskussionen med utgångspunkt på något sorts låtsassamhälle. Det är därmed viktigt att korrigera villfarelserna som förs fram så att de inte får ligga till som en felaktig grund för diskussionen.
Jag raljerar inte.
För handikapphjälp så har faktiskt mina närstående fått riktigt bra hjälp. Från 90 talet till 2020. Om du tror jag drömmer så ber jag dig tänka om.

Du lägger fram det som om man inte får någon större hjälp. Må så vara där du bor, men här är det inte så.

För att ge dig en annan spännande historia som handlar om min farfar så fick han en fix ide när han var 93-94 år, han tog bort duschen på boplan och satte den i källaren, alla försökte övertala honom att låta bli men han fick som han ville.
Det funkade super fram till han blev dålig vid 97 års ålder och kom direkt efter sjukhus in på korttidsboende som sjukhuset ordnade till honom, och sen direkt till äldreboende.
Så snabbt går det här.

Det är helt tvärtemot allt vad gäller att handikappanpassa sitt hem. Och det är inte ett uns av raljerande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Jag raljerar inte.
För handikapphjälp så har faktiskt mina närstående fått riktigt bra hjälp. Från 90 talet till 2020. Om du tror jag drömmer så ber jag dig tänka om.

Du lägger fram det som om man inte får någon större hjälp. Må så vara där du bor, men här är det inte så.

För att ge dig en annan spännande historia som handlar om min farfar så fick han en fix ide när han var 93-94 år, han tog bort duschen på boplan och satte den i källaren, alla försökte övertala honom att låta bli men han fick som han ville.
Det funkade super fram till han blev dålig vid 97 års ålder och kom direkt efter sjukhus in på korttidsboende som sjukhuset ordnade till honom, och sen direkt till äldreboende.
Så snabbt går det här.

Det är helt tvärtemot allt vad gäller att handikappanpassa sitt hem. Och det är inte ett uns av raljerande.
Jag lägger fram det som att hjälpen som en enskild får med rörelsehinder varierar enormt över vårt brokiga kommunala landskap. Vi kan således inte utgå från att det fungerar på ett visst sätt där kommunen tar ett stort ansvar i varje enskilt fall. Grundregeln är nog snarare att du får lösa det själv.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och kommunen bekostar inget korttidsboende. Det är ditt problem som du får lösa det. Erfarenhet från verkligheten.

Och väldigt många av dagens boenden är inte av den typen att du kan flytta hem direkt. Inte heller de som är byggda i modern tid enligt normerna, de måste ju byggas om med ramper och liknande för att du ska kunna komma in i dem. Kommunal handläggningstid, 5 v. Också från verkligheten.
Gällande flerbostadshus där bygglov beviljats efter 2009 ska inga anpassningar behöva göras, entreér, dörrar, hissar mm ska vara tillgängligt för personer som använder rullstol/rollator eller andra förflyttningshjälpmedel.
Till småhus kan det krävas anpassningar men det finns också hjälpmedel som lösa ramper så att en fungerande lösning uppnås för att kunna ta sig in/ut.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AnnIng skrev:
Gällande flerbostadshus där bygglov beviljats efter 2009 ska inga anpassningar behöva göras, entreér, dörrar, hissar mm ska vara tillgängligt för personer som använder rullstol/rollator eller andra förflyttningshjälpmedel.
Till småhus kan det krävas anpassningar men det finns också hjälpmedel som lösa ramper så att en fungerande lösning uppnås för att kunna ta sig in/ut.
Det är inte många procent av bostadsbeståndet som byggts efter 2009. Men jag gissar att det ser rätt bra ut i de flesta flerbostadshus som byggts från 60-talet. Då finns ju ofta hiss och rätt enkla lägenheter.

Värre med småhusen som kanske är de som är mest aktuella på detta forum?
 
Det finns många olika delar inom äldreomsorgen och ännu fler lagstiftningar som påverkar hur man utformar den hjälp som äldre får. Kommuner kan också välja att erbjuda extra service och stöd men det är inte obligatoriskt för alla kommuner.
Hjälpmedel är en sak, bostadsanpassning en annan, kortidsboende eller äldreboende en tredje för att inte tala om fixartjänster, växelvård, hemtjänst och andra saker som äldre kan utnyttja.
Vissa saker bedöms av arbetsterapeuter, andra av kommunens handläggare av bostadsanpassningsbidrag och många av delarna bedöms av biståndshandläggare.
Allt detta påverkas såklart av hur den äldres bostad är utformad och om det är kortvarigt eller långvarigt behov - och det viktigaste: vad vill den äldre?
Ingen kan tvinga någon att flytta även om personal ser att det vore bästa lösningen för den äldre. Det är därför tillgänglighet är så viktigt och ger långsiktiga vinster för alla. Ja, det är kanske inte det man vill beakta alla gånger när man ändrar planlösning eller bygger ut men så ser lagstiftningen ut.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte många procent av bostadsbeståndet som byggts efter 2009. Men jag gissar att det ser rätt bra ut i de flesta flerbostadshus som byggts från 60-talet. Då finns ju ofta hiss och rätt enkla lägenheter.

Värre med småhusen som kanske är de som är mest aktuella på detta forum?
I kommuner i 08-området finns det stora områden där bygglovet beviljats efter 2009. På 60-talet byggdes det många lägenheter med nivåskillnader på 20 cm till/från balkongen, trånga badrum mm
Ja, småhus är en utmaning men lagstiftningen som kräver alla grundläggande funktioner på entréplan har gett stor effekt. Men trappor vid entréer som kan kräva hisslösning är tidskrävande anpassningar med tanke på offerter, bygganmälan, beställning, installation, besiktning mm.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
I kommuner i 08-området finns det stora områden där bygglovet beviljats efter 2009. På 60-talet byggdes det många lägenheter med nivåskillnader på 20 cm till/från balkongen, trånga badrum mm
Ja, småhus är en utmaning men lagstiftningen som kräver alla grundläggande funktioner på entréplan har gett stor effekt. Men trappor vid entréer som kan kräva hisslösning är tidskrävande anpassningar med tanke på offerter, bygganmälan, beställning, installation, besiktning mm.
Det är för mig och många med småhus byggda 40-50 talet detta med att vi har trappa utanför huset och små hus som gör att en tillbyggnad inte går att få till. Eller ett bättre anpassat hus än vad det är idag. Små tomter med hus som är byggt mot tomtgräns och mot prickmark gör det än svårare att få till detta.
I dessa lägen skulle jag (självklart egoisiskt) ge större frihet att inte tvinga fram handikapp anpassning. Och även i de lägen där det kan handla om en lägenhet där en utanpåliggande hiss flera våningar är ända möjligheten att få en person upp kanske inte ska behöva följa ny norm fullt ut.
Har för mig att det fanns ett ärnede i Enskede med ett handikappat barn som inte kunde bygga till och bo kvar då det inte fullt ut gick att bygga anpassat enligt regler men i detta fallet med det handikappet behövdes inte just den delen. Men huset hade blivit många gånger bättre anpassat än det redan va.
I det läget står vi med vårat hus. Vill bygga till för att få en trappa inomhus som man törs gå i med dåliga ben men för att göra det krävs anpassning av stora mått med helt ny planlösning och förlorande av bostadsrum. Så då får komunen stå för mycket större kostnader den dagen någon av oss inte kan ta oss ner i källaren där duschmöjligheter finns. OM jag fick bygga som jag ville skulle detta bara kräva 1 st trapphiss inomhus. Utan ändring kommer de få stå för en utomhus trapphiss plus ett nytt duschrum på ingångsplan.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det är för mig och många med småhus byggda 40-50 talet detta med att vi har trappa utanför huset och små hus som gör att en tillbyggnad inte går att få till. Eller ett bättre anpassat hus än vad det är idag. Små tomter med hus som är byggt mot tomtgräns och mot prickmark gör det än svårare att få till detta.
I dessa lägen skulle jag (självklart egoisiskt) ge större frihet att inte tvinga fram handikapp anpassning.
Man kravet på handikappanpassning vid större renovering handlar ju inte om att bygga ramper utanför utan snarare att man ser till att toaletten har tillräckligt stor dörr och golvyta för att nån i rullstol ska kunna uträtta sina behov där.

Visst, det kanske innebär att vissa får krympa hallen eller köket lite för att få tillräckligt mycket golvyta på toaletten, men det är knappast nåt som gör folk ruinerade eller förstör hela huset som vissa i den här tråden verkar få det till.

Tänker man bara efter innan man börjar renovera så ska det väl inte behöva vara så mycket konstigheter.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man kravet på handikappanpassning vid större renovering handlar ju inte om att bygga ramper utanför utan snarare att man ser till att toaletten har tillräckligt stor dörr och golvyta för att nån i rullstol ska kunna uträtta sina behov där.

Visst, det kanske innebär att vissa får krympa hallen eller köket lite för att få tillräckligt mycket golvyta på toaletten, men det är knappast nåt som gör folk ruinerade eller förstör hela huset som vissa i den här tråden verkar få det till.

Tänker man bara efter innan man börjar renovera så ska det väl inte behöva vara så mycket konstigheter.
Jag förstör hela huset om jag ska anpassa lilltoan till handikapp jo. Hallen försvinner helt, åt andra håller går inte för där är köket, åt andra hållet går inte, för hör och häpna där är skorstenen och en bärande vägg.
åt tredje hållet så är där vardagsrum, och fjärde hållet är korridor in i huset :p

Då får jag i princip riva hela första plan :p
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man kravet på handikappanpassning vid större renovering handlar ju inte om att bygga ramper utanför utan snarare att man ser till att toaletten har tillräckligt stor dörr och golvyta för att nån i rullstol ska kunna uträtta sina behov där.

Visst, det kanske innebär att vissa får krympa hallen eller köket lite för att få tillräckligt mycket golvyta på toaletten, men det är knappast nåt som gör folk ruinerade eller förstör hela huset som vissa i den här tråden verkar få det till.

Tänker man bara efter innan man börjar renovera så ska det väl inte behöva vara så mycket konstigheter.
Nu är verkligheten inte riktigt så enkel som du vill få det att låta. Du kanske bara vill bygga till ett sovrum för att ni fått tillökning. Vips så kräver vissa kommuner att du även skall bygga en Rwc. Jag har flera bekanta som inte ens har en wc på entré planet. Och även om du har en så kan det krävas stora och kostsamma operationer för att få till det i praktiken.

Det måste till någon form av bollsinne. Ska man bygga ut huset 50 m2 så köper jag att man ställer större krav än ifall man ska göra en tillbyggnad på 20 m2.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det är för mig och många med småhus byggda 40-50 talet detta med att vi har trappa utanför huset och små hus som gör att en tillbyggnad inte går att få till. Eller ett bättre anpassat hus än vad det är idag. Små tomter med hus som är byggt mot tomtgräns och mot prickmark gör det än svårare att få till detta.
I dessa lägen skulle jag (självklart egoisiskt) ge större frihet att inte tvinga fram handikapp anpassning. Och även i de lägen där det kan handla om en lägenhet där en utanpåliggande hiss flera våningar är ända möjligheten att få en person upp kanske inte ska behöva följa ny norm fullt ut.
Har för mig att det fanns ett ärnede i Enskede med ett handikappat barn som inte kunde bygga till och bo kvar då det inte fullt ut gick att bygga anpassat enligt regler men i detta fallet med det handikappet behövdes inte just den delen. Men huset hade blivit många gånger bättre anpassat än det redan va.
I det läget står vi med vårat hus. Vill bygga till för att få en trappa inomhus som man törs gå i med dåliga ben men för att göra det krävs anpassning av stora mått med helt ny planlösning och förlorande av bostadsrum. Så då får komunen stå för mycket större kostnader den dagen någon av oss inte kan ta oss ner i källaren där duschmöjligheter finns. OM jag fick bygga som jag ville skulle detta bara kräva 1 st trapphiss inomhus. Utan ändring kommer de få stå för en utomhus trapphiss plus ett nytt duschrum på ingångsplan.
Det kan säkert uppstå situationer med dyrare anpassningar pga olika orsaker. Men alla bidrag som kommuner beviljar till anpassning måste såklart följa lagstiftningen och då fungerar inte enklast möjliga lösning.
Men vad är det som gör att trapphiss inte är den lösning nu men skulle vara det senare när du byggt om/ändrat planlösning som du vill? Om duschrummet är där nere nu och lösningen är en trapphiss inomhus så beviljar ju inte kommunen bidrag till att bygga ett duschrum?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu är verkligheten inte riktigt så enkel som du vill få det att låta. Du kanske bara vill bygga till ett sovrum för att ni fått tillökning. Vips så kräver vissa kommuner att du även skall bygga en Rwc.
Kräver de verkligen handikappanpassning av de delar av huset som man inte tänkt renovera? Jag har inte lustläst reglerna, men det kan jag hålla med om att det verkar rätt överdrivet.

Edit:
Det tog inte många minuter att leta fram detta:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggnader/tillganglighetskraven-vid-andring/

Några citat.

Vid ändring ska kraven på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga normalt enbart tillämpas på den ändrade delen, precis som för övriga utformningskrav och tekniska egenskapskrav. Detta gäller dock inte om hela eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas, det vill säga ombyggnad. Då ska kraven uppfyllas för hela byggnaden, eller om det inte är rimligt, för hela den del som påtagligt förnyas.
Vid en ändring som inte är en ombyggnad får man anpassa och göra avsteg från tillgänglighetskraven med hänsyn till varsamhetskravet och förvanskningsförbudet samt därutöver:
  • med hänsyn till byggnadens förutsättningar, och
  • om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning.

Vid ombyggnad får man anpassa och göra avsteg från tillgänglighetskraven med hänsyn till varsamhetskravet och förvanskningsförbudet samt därutöver:

  • om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till byggnadens förutsättningar, och
  • om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning.
 
Redigerat:
  • Gilla
AnnIng och 2 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Det kan säkert uppstå situationer med dyrare anpassningar pga olika orsaker. Men alla bidrag som kommuner beviljar till anpassning måste såklart följa lagstiftningen och då fungerar inte enklast möjliga lösning.
Men vad är det som gör att trapphiss inte är den lösning nu men skulle vara det senare när du byggt om/ändrat planlösning som du vill? Om duschrummet är där nere nu och lösningen är en trapphiss inomhus så beviljar ju inte kommunen bidrag till att bygga ett duschrum?
Trappen idag är svängd och bara 90cm bred. Fick jag bygga till ett entreplan med 2 raka trappor så går det att fixa en hiss men absolut inte en som börjar med 90grader direkt och bara 90cm bred.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Trappen idag är svängd och bara 90cm bred. Fick jag bygga till ett entreplan med 2 raka trappor så går det att fixa en hiss men absolut inte en som börjar med 90grader direkt och bara 90cm bred.
Stoltrapphissar utformar man enligt trappor med svängar så ofta fungerar det faktiskt. Jag har klättrat runt i trappor med olika hissleverantörer och de har fått till det för det mesta. Men låter onekligen som en utmaning.. ! Finns många lösningar :
 
Min mor fick redan på 80talet trapphiss (Stockholm) i mitt barndomshem med svängd trappa och det fungerade ypperligt.
Lite OT: min arkitekt sa lite skämtsamt att den raka trappa han ritade 2006 i mitt hus var specialritad för framtida smidig lösning... Känns betryggande nu när jag börjar uppnå lämplig ålder ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.