Om du ska bygga nytt garage till elbilen så ställer den vissa krav på elinstallationen, och det finns även en del annat att ta hänsyn till. Vi har pratat med en expert som berättar vad du ska tänka på när du bygger garage för elbil.

Du kan läsa artikeln här: Bygga garage till elbil - tänk på det här
 
Fast gäller lägre förbrukning om man har bilen i varmgarage verkligen lika mkt för elbilar som bränslebilar?

När jag hade en leaf så slog jag på kupévärmen 20 minuter före avfärd , inget konstigt.

Men kan inte direkt säga att jag märkte att en kall elmotor drar så mkt mer el än uppvärmd.

Däremot har jag ju märkt att en bränslebil i varmt garage drar mkt mindre första tiden.
(Det löser jag med motorvärmare för min bensinbil vintertid , mkt bra)
 
S sinclairhacker skrev:
Fast gäller lägre förbrukning om man har bilen i varmgarage verkligen lika mkt för elbilar som bränslebilar?

När jag hade en leaf så slog jag på kupévärmen 20 minuter före avfärd , inget konstigt.

Men kan inte direkt säga att jag märkte att en kall elmotor drar så mkt mer el än uppvärmd.

Däremot har jag ju märkt att en bränslebil i varmt garage drar mkt mindre första tiden.
(Det löser jag med motorvärmare för min bensinbil vintertid , mkt bra)
Min laddhybrid får sämre räckvidd om jag startar den kall, absolut bäst är om den dessutom slutladdat precis innan avfärd, då är batteriet ännu varmare. Varmare batteri leder till mindre förluster i batteriet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Min laddhybrid får sämre räckvidd om jag startar den kall, absolut bäst är om den dessutom slutladdat precis innan avfärd, då är batteriet ännu varmare. Varmare batteri leder till mindre förluster i batteriet.
Har ju hört rekommendationen att ha 15 grader eller mer för att lithiumbatterier skall fungera bra, dock bara läst om det i små batteripaket. .

För ren elbil borde ju även batteriets temp kunna värmas , ev även kylas, under laddningen så den blir så fulladdad som det går.

Får väl in många erfarenheter o rekommendationer nu när elbilar blir mer o mer vanliga, från olika tillverkare med lite olika tekniska lösningar. .
 
S sinclairhacker skrev:
Har ju hört rekommendationen att ha 15 grader eller mer för att lithiumbatterier skall fungera bra, dock bara läst om det i små batteripaket. .

För ren elbil borde ju även batteriets temp kunna värmas , ev även kylas, under laddningen så den blir så fulladdad som det går.

Får väl in många erfarenheter o rekommendationer nu när elbilar blir mer o mer vanliga, från olika tillverkare med lite olika tekniska lösningar. .
Jo, men ett kallt batteri har högre intern resistans, vilket leder till ökade förluster.
Och du vill inte lägga batterienergi på att värma batteriet (eller kupén) därför är det bäst att använda spillvärmen från laddningen till att värma batteriet (och energi från elnätet för att värma kupén).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, men ett kallt batteri har högre intern resistans, vilket leder till ökade förluster.
Och du vill inte lägga batterienergi på att värma batteriet (eller kupén) därför är det bäst att använda spillvärmen från laddningen till att värma batteriet (och energi från elnätet för att värma kupén).
Skrev lite otydligt , menade att i garaget borde man ifrån laddningsuttaget, samtidigt kunna ta ström o hålla batteriet på optimal temperatur för att bli fullladdad oavsett kallt eller varmt i garaget, för de elbilar som har den funktion inbyggd. Använder man sedan kupévärme på 20 min innan avfärd , el ifrån laddare, så undrar jag om det kommer göra någon större skillnad mellan kall eller varmgarage.

Tvivlar lite på att elmotor eller elektronik måste värmas upp en längre tid innan de arbetar rätt så optimalt, men kanske påverkar mkt mer än jag vet om.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Är dte bara jag som tycker det är en OERHÖRT fånig vinkling att skriva en artikel om just garage till elbilar ?

Det är ju exakt samma som ett vanligt garage fast möjligen med bättre elanslutning ?

Känns som klickfiskeri.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 14 till
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Skrev lite otydligt , menade att i garaget borde man ifrån laddningsuttaget, samtidigt kunna ta ström o hålla batteriet på optimal temperatur för att bli fullladdad oavsett kallt eller varmt i garaget, för de elbilar som har den funktion inbyggd. Använder man sedan kupévärme på 20 min innan avfärd , el ifrån laddare, så undrar jag om det kommer göra någon större skillnad mellan kall eller varmgarage.

Tvivlar lite på att elmotor eller elektronik måste värmas upp en längre tid innan de arbetar rätt så optimalt, men kanske påverkar mkt mer än jag vet om.
Naturligtvis är det så som du skriver och ser man inga andra fördelar med värme i garaget så klarar man sig nog bra utan varmgarage.

På korta resor ser jag en markant ökad förbrukning i min ID.3:a om det varit kallt (eller ja, om batteriet är kallt vilket oftast korrelerar). Att värma batteriet med 6kW elvärmare mha batteriet själv förbrukar såklart ganska mycket.
 
  • Gilla
Avemo och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
GlennB GlennB skrev:
Är dte bara jag som tycker det är en OERHÖRT fånig vinkling att skriva en artikel om just garage till elbilar ?

Det är ju exakt samma som ett vanligt garage fast möjligen med bättre elanslutning ?

Känns som klickfiskeri.
Exakt min reaktion också.

Finns det bara ett 16A 3fas-uttag så är det färdigt ur elbilssynpunkt. Inget annat har med elbilar att göra.

Och bildtexten i artikeln med 5x10mm2 elmatning är bara tramsig. Tror man att det behövs 10mm2 matning till en laddbox, så är man helt ute och cyklar.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
M
GlennB GlennB skrev:
Är dte bara jag som tycker det är en OERHÖRT fånig vinkling att skriva en artikel om just garage till elbilar ?

Det är ju exakt samma som ett vanligt garage fast möjligen med bättre elanslutning ?

Känns som klickfiskeri.
Elbil verkar jobbigt att ha, man är tydligen tvungen att gå runt och berätta att man har ELBIL för alla man möter, som naturligtvis skiter fullständigt i det!
 
Lustigt att man skriver om placeringen av laddboxen men inte reflekterar över att det kan vara praktiskt att kunna ladda en bil utanför garaget också.

Att sätta laddboxen någon annanstans än nära garagedörren om man kan välja tror jag är något som är lätt gjort men som man ofta får ångra.
 
  • Gilla
  • Älska
Eriksgatan och 6 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M mnils skrev:
Elbil verkar jobbigt att ha, man måste tydligen vara tvungen att gå runt och berätta att man har ELBIL för alla man möter som naturligtvis skiter fullständigt i det!
Tvärtom, det är oerhört enkelt med elbil. Det jobbiga är att nästan alla utan elbil har så oerhört många åsikter och frågor om elbilar.

Precis som med räckviddsångesten det ständigt talas om. Det är nästan uteslutande fossilbilister som gnäller om det.
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Skrev lite otydligt , menade att i garaget borde man ifrån laddningsuttaget, samtidigt kunna ta ström o hålla batteriet på optimal temperatur för att bli fullladdad oavsett kallt eller varmt i garaget, för de elbilar som har den funktion inbyggd. Använder man sedan kupévärme på 20 min innan avfärd , el ifrån laddare, så undrar jag om det kommer göra någon större skillnad mellan kall eller varmgarage.

Tvivlar lite på att elmotor eller elektronik måste värmas upp en längre tid innan de arbetar rätt så optimalt, men kanske påverkar mkt mer än jag vet om.
Ja vet bilen av när du ska köra kan det ju förvärmas/kylas helt klart.
Men problemet är inte bara att laddas fullt, batteriet blir ju varmt vid laddning.
Det är när ett kallt batteri används, det kan ta lång tid innan spillvärmen från urladdning värmer upp batteriet.

En intressant graf, detta är dock för en ensam li-ion-cell, men poängen om problematiken visas förhoppningsvis =)
Graf som visar urladdningskurvor för li-ion-cell vid olika temperaturer från -40 °C till 60 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den mest "elbilsrealaterade" reflektionen jag kan komma med är följande. OM man skall bygga nytt, dra minst in en lika grov ledning som servisledningen... Då kan man alltid skaffa mera laddningseffekt i garaget (eller utanför).
För de flesta startar med en elbil men det blir lätt både en, två eller tre och då måste strömmen räcka. Dessutom är ett garagebygge något som man inte vill göra om elen till om tio år när det knappast kommer att säljas särskilt många bränslebilar...

Planera för att sätta in en luftavfuktare, dvs det skall vara möjligt att stänga av ventilationen och att dra en dränageledning för kondensvatten till en golvbrunn som inte kan frysa (dvs inomhus).

Sedan så titta på servisledningens area, dra lika grovt till garaget. Det kommer att vara överflödigt och kännas onödigt men den merkostnaden är försumbar jämfört med att byta ut den senare. Sätt upp en laddbox i garaget (eller två om det är ett dubbelbilsgarage). Planera för att kunna sätta upp en eller två laddboxar utomhus på uppfarten, En på vardera sida om garageporten/garageportarna. Med tre laddboxar så krävs det att dom kan "prata" med varandra så att strömmen fördelas. Det är även nästa helt nödvändigt om de kan kommunicera med husets elmätare så att man slipper eftermontera effektvakter.
Den enda laddboxen som klarar allt detta samt kan ladda trefas 22kW och dessutom är bland de billigaste är Easee som har WiFi och 4G anslutning (ingen abonnemangskostnad någonsin). Jag gillar dom och har några.

Supporten för och hur man ansluter och använder effektvakter kommer att ändras snart när elmätarna börjar att bytas mellan NU och 31 december 2024... Japp, dags igen, alla elmätare skall vara bytta innan 1/1-2025.
Se SFS 2018:1426 som ändrar SFS 1999:716 och som beskriver de nya fantastiska kraven som ställs på elmätarna.
 
M
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tvärtom, det är oerhört enkelt med elbil. Det jobbiga är att nästan alla utan elbil har så oerhört många åsikter och frågor om elbilar.

Precis som med räckviddsångesten det ständigt talas om. Det är nästan uteslutande fossilbilister som gnäller om det.
De enda som pratar om räckviddsångest är det som har ELBIL, och det ordet brukar komma strax efter att de berättat hur bra det fungerar med ELBIL. Ungefär som ditt inlägg ovan...
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.