Den högra glada flaskan kan du pröva på vaniljglass, har bjudit på det vid flera tillfällen.
Är ju en mörk med kaffesmak.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Den högra glada flaskan kan du pröva på vaniljglas, har bjudit på det vid flera tillfällen.
Är ju en mörk med kaffesmak.
ja det är en efterrätt :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den högra glada flaskan kan du pröva på vaniljglas, har bjudit på det vid flera tillfällen.
Är ju en mörk med kaffesmak.
Noa pecan Stout va? :love:
Har en sån, fatlagrad, som väntar på rätt tillfälle.
 
T
Det är ju bara en massa köpe öl med hantverks etiketter.. :p
En riktig man brygger sin egna öl, gjorde en maltig lager sist som blev riktigt bra.
Dags nu att sätta igång med ett nytt recept till sommar ölen. :strong:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Japp, Omnipollon perfekt till glassen, en del är det som överraskats när de får veta, gissar oftast på likör.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Det är ju bara en massa köpe öl med hantverks etiketter.. :p
En riktig man brygger sin egna öl, gjorde en maltig lager sist som blev riktigt bra.
Dags nu att sätta igång med ett nytt recept till sommar ölen. :strong:
var sugen på att börja men kom på att jag vill ju prova olika öl, inte stå med 25L av samma sak, oavsett hur god den än är. :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
var sugen på att börja men kom på att jag vill ju prova olika öl, inte stå med 25L av samma sak, oavsett hur god den än är. :)
Finns ju 5l satser också :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
var sugen på att börja men kom på att jag vill ju prova olika öl, inte stå med 25L av samma sak, oavsett hur god den än är. :)
Annars får du hitta någon att dela med, byta egengjord öl med varandra.
Hmm, det borde jag kanske kunna hitta några som är intresserade av :thinking:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag kommer att tänka på en ölupplevelse jag hade för några år sedan.
Jag och den bättre hälften var på semester i USA, ett av stoppen rätt tidigt på resan var San Fransisco, vi kommer in ganska sent på kvällen, motorvägsavfarten ledde oss genom lite slummigare områden fram till vårt motell, vi undrade var i helskotta vi hamnat vi ska ju bo där tre nätter, receptionisten var otrevligt, rummet OK men dörrarna tunna som papper. Morgonen efter så letar vi frukost och hamnar på ett Subway eller liknande, medans vi sitter och äter trillar en alkis in och formar.
Nu får vi en existentiell kris och flyr fältet, vi kör ut till vindistriktet sonoma, provar lite vin, går rundvandring, steker ofantliga mängder bacon på trangia, käkar burgare och dricker en dogfishhead. Dagen efter bestämmer vi oss för att utforska SF, vi går till den närmaste butiken och på vägen hittar vi ett litet bryggeri som ligger i vad jag bäst kan beskriva som portgången till en innergård, vi bestämmer oss för att gå dit på kvällen.
Kvällen kommer och vi går dit, väldigt trevlig personal och andra gäster, vi kör deras ölprovning med både spännande och goda öler.

Resten av resen flöt på bra, och många lokala öl hanns med under den 19 nätter långa resan.
Bryggeriet? Det var cellarmaker.
 
  • Gilla
Fredrik K och 3 till
  • Laddar…
Det där med hemgjord öl har jag inga bra erfarenheter av. I början av det glada 90-talet gav sig en kompis på försöket att brygga eget öl. Det smakade riktigt illa. Helt odrickbart.

Men det slutade lyckligt ändå då vi gjorde mäsk av skiten och kokade brännvin av det istället :D
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Stor skillnad idag mot coopers ölsatser :D
Eller öppna lättöl och slå I en slatt hembränt och essens och korka på
 
P
nino nino skrev:
Finns ju 5l satser också :)
Jag provade att brygga öl några gånger för många, många år sen (från ölsatser) men det blev inte så bra tyckte jag, trots att jag hällde i mer socker än man får göra.

Mjöd, däremot, är lätt att brygga med mycket bra resultat.
 
Man ska inte lägga socker alls egentligen, ersätt sockret med maltextrakt, ersätt också jästen:
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=2&t=12864

Jag har gjort cider förr men det var länge sen. Mjöd görs varje år, men det är "finsk mjöd" eller sima.
 
Avslutade kvällen med en dubbel-suris. Ett glas med skummande öl och en tom ölflaska med etiketten "Dugges Tropic Thunder" på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tuttifrutti i drivor, mycket bra. :ok::beer:
 
Öl från skånska bryggerier som födelsedagspresent till en far som har allt han behöver ggr3.
Samling av olika ölflaskor från skånska bryggerier uppställda på en stenmur i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samling av olika ölflaskor från skånska bryggerier uppställda på en stenbredd utanför en rödmålad stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.