VI börjar nerifrån.

Du borde kunna koppla stadsnätet -> router -> switch -> patchpanel -> uttag -> datorer.

När det gäller telefonin så blir frågan om du har några tomma uttag i panelen som du inte använder. Har du det så är de väldigt bra att använda för att fixa parrallella telefoner.
Då gör du som under del 6 i skolan, parrallella uttag. Sen gör man precis som för datan dvs man kopplar en kort kabel mellan ett av dessa telejack och ett av jacken som är kopplade till ett uttag ute i huset.

Har man inte några tomma platser i panelen så kan man göra som du tänkte och koppla ihop på baksidan, dock skulle jag nog hellre skaffa en plint till i det läget så att man kan koppla i plint och slippa göra någon specialare på de uttag som går ut i huset.
 
Vill börja med att tacka Mats för ett utmärkt initiativ och en bra guide. :)

Är i planerna att bygga hus så jag förbereder mig mentalt för utmaningen att bygga ett data nät alt. ett data/tele/tv nät.

Om jag endast bygger ett data nät så räcker Cat5E för gigabit?
Skall det däremot va ett kombinerat data/tele/tv nät så skall jag satsa på Cat6?

Hur viktigt är det här med skärmning när det gäller Cat5E/Cat6? Är det värt att köpa skärmad kabel?

Påfäljande fråga blir då hur man skall göra när det gäller uttagen i väggen samt patchpanelen? skärmad/oskärmad?

En fråga som jag antar är ganska svår att svara på men är det någon som vågar sig på en grov uppskattning på hur mkt kabel man drar i ett hus på 150-200kvm om man förutsätter att man placerar patchpanelen centralt? (jag kommer att dra dubbla uttag till 5-10 positioner)

Om man har ett kombinerat D/T/TV nät och i ett rum vill ha ut samtliga dessa signaler, finns det då något sätt att undvika att dra tre kablar till detta rum men ändå få 3-4 uttag? (1-2xdata/1xtele/1xtv)

Hur man löser TV-biten i sitt nät är tydligen ett litet dilemma. Kan man skicka ut parabol signalen i sitt Cat6 nät och ha en decoder i varje rum?

Har ni några bra sajter på nätet där man kan bilda sig en uppfattning om priser på Cat5E/Cat6, patchpaneler, skåp samt vägguttag?
- http://www.expressel.se (har jag sedan tidigare snabbat upp i denna tråd)

Se vill jag passa på att tipsa om en billig men utmärkt "fjärrkontrollsförlängare" (gör om IR till RF) samt en programerbar fjärr.
- One For All SV 1100 Remote Control Converter
- Philips Universalfjärrkontroll SRU7060/10

Perfekt om man vill kunna byta kanal på en eller flera apparater på flera ställen i huset. Eller om man helt enkelt stoppa ner lite apparater i ett stängt skåp för att de inte skall förstöra den stilrena kännslan man får av att enbart ha sin plasma/lcd hängade ensam på väggen. :D
 
1. Cat5E är godkänd för Gigabit

2. Jag skulle definitivt dra cat6 idag. Dels för TV:n men också för framtida ökade hastigheter. Standarderna här är oklara men det mesta tyder på att cat6 klarar 10Gbit upp till någonstans mellan 30 och 60 meter vilket räcker mer än väl i de flesta hus

3. Skippa skärmat. Skärmat har sina fördelar i svårt störda miljöer men kräver att hela installationen använder skärmat kablage och att installationen görs på rätt sätt. Det innebär också en högre kostnad

4. se ovan. Man kan köpa dessa prylar skärmade och ge tusan i att jorda dem om man kör oskärmad kabel men de är bara dyrare och ger inga fördelar i det scenariot

5. Här blir det till att gissa friskt men varje uttag drar då 2 kablar och gissar vi villt på en snittlängd på 21 meter (ca 6 meter upp och ned i väggar samt kap och puts vid kontaktering samt 15 meters längd) och 10 uttag så blir det 420 meter kabel. Kabel brukar man köpa på 305 meters rullar (1000 fot) så två sådanna förefaller bra.

6. Nej tyvärr inte. Eller jo om du ska vara i mina ögon dumsnål. Man kan dela upp en datakabel i två men då kan man inte utnyttja full hastighet och man måste göra en speciallare om man ska koppla in telefon i ett sånt jack. Jag rekommenderar absolut att man drar en kabel till istället och får full flexibilitet och hastighet i sitt nätt istället för att spara 3-4 kr metern i kabel.

6. Nej. Dels ligger frekvensbandet fel på en satelitmottagare för att det ska funka, dels måste man ha en satelitutgång per decoder.

7. Kjell och co Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!, direktronik Direktronik - Datatillbehör dataskåp nätverkstillbehör ups strömförsörjning
 
  • Gilla
Shinue
  • Laddar…
Ok, då är det oskärmad Cat6 kabel, patchpanel och vägguttag som gäller.

Tack för ditt resonemang kring kabellängd, det blir mer än man kan tro antagligen. :D

Ingen ide att va dumsnål som du säger, bara till att dra mer kabel.

Då blir det till att dra ett separat nät för satelit då...

Tack för länkar och alla svar! :)
 
Detta var en jätte bra tråd. Tack
 
Har nu en hyffsad plan för mitt nätverk.

Kommer att behöva ca 20-22 uttag på bottenvåningen i mitt hus då jag kommer att köra ca 4uttag i de rum som behöver internetuppkoppling, IP-telefoni plus bredbandstv och ett fjärde uttag till någonting annat som kommer i framtiden. =)

Jag kommer att dra Cat6 kabel och sätta in de i 2st Cat5e dubbeluttag då jag inte hittat några snygga och billga ca6e dubbeluttag. Tips någon på detta?

Förhoppningsvis har jag fattat konceptet med husnätverk i stora drag.

Jag får 100mbit fiber in i huset till en liten dosa. Till dosan kopplar jag min router och till min router kopplar jag en switch för datatrafiken som sedan kopplas ihop med patchpanelen dit alla kablar ifrån uttagen monteras.

Eftersom jag även ska köra IP telefoni antar jag att det blir en telefonidosa att ansluta mellan routern och en annan switch som hanterar telefonin?

Min fråga blir då följande. Vilken typ av switch borde jag satsa på vad gäller datatrafiken, har ni några handfasta tips på en prisvärd, lätt konfad switch typ 10/100mbit med 24 portar? Gigabit blir det senare i framtiden.

Behöver jag en separat switch för telefonin och datat eller är det onödig lyx? Går det att köra telefoni och data på samma switch?

Jag kommer även att bygga en övervåning och då kommer inte 24portar att räcka längre, är det lätta att komplettera med en till 24p switch senare eller borde jag redan nu satsa på en 48 portas switch?

Många frågor är många, men jag hoppas någon tar sig tid att dela med sig av sin kunskap.

Mvh Fredrik Sjödin
 
Du behöver kolla upp vilken typ av ip telefonilösning det är du får.

"Riktig" IP-telefoni är just det dvs telefonen koplas på tp jacket och pratar ip direkt. Då borde du inte få någon separat dosa för detta.

"Vanlig" IP-telefoni som de flesta Internetleverantörer levererar innehåller en dosa som gör om IP-telen till helt vanlig analog tele hos dig. Har du en sån lösning behövs ingen switch för tele överhuvudtaget utan bara en spridningspunkt.

Jag skulle tippa att det är det senare alternativet du får och då har jag beskrivit hur man integrerar telen i datanätet i nätverksskolan som ligger längst upp här i teknikforumet.

När det gäller antalet switchportar så blir frågan hur många aktiva uttag du tänker ha samtidigt. Iom att switchar kostar pengar och drar ström så skulle jag bara dimensionera switchkapacitet för det antalet portar och inte samtliga i anläggningen.

När det sen gäller produktval så blir frågan om du vill ha en konfigurerbar switch eller nöjer dig med en "dum" switch dvs utan konfmöjligheter.
Har du inte speciella behov skulle jag hellre gå på en "dum" Gbit switch än en "smart" 10/100. Dock är en "dum" Gbit ca 1000 kr dyrare. Ett mix alternativ är en "smart" 10/100 med några Gbit portar. Då kan du använda Gbit portar till tex en hemmaserver och för att ev länka switchar framöver
 
Du har gjort det hela klarare, jag tror att jag kommer att ha lösningen med IP telefoni som inte pratar IP. Den lösning du nämnde har jag läst i detta forum tror jag, det var då man kunde välja att serie eller parallelkoppla telefonerna.

Så det borde inte bli något problem.

Vad gäller val at switch så nöjer jag mig nog med att få ett datornätverk som sköter sig självt utan att jag ska behöva pillra allt för mycket med det. Helst ska det det sköta sig ungefär som min vanliga router gör nu, så jag antar att jag bör gå en som du kallar det "dum" switch. :)

Satsar nog på en Gigabit switch med 24 portar och uppstår ett större behov är det bara att peta in en till förhoppningsvis.

Tack återigen, förmodligen kommer det fler frågor. =)
 
Har allting klart för mig vad gäller mitt pågående nätverksbygge, utom en sak. Inkommande telefonledningen är dragen till centralen, men hur får jag ut den i alla rum jag vill? Har ju bara en inkommande kabel liksom... Plint?
 
Patchpanel :)

Telebiten blev visst inte så tydlig som jag hadde tänkt mig den men det finns bilder i skolan hur du kopplar in kabeln frrån telia i en panel. Du trycker in de två trådarna på stift 4 och 5 i ett jack. Det jacket är nu ett telejack och för att då få ut det i huset så tar man bara en vanlig patchkabel mellan detta jack och ett lämpligt "hus" jack. Precis som när man kopplar mellan en switch och ett "hus" jack.

Jamen, hur får jag flera jack då?
Jo man kopplar ihop flera jack på baksidan av panelen. Vill du ha seriekopplat så tar du signal från stift 3 och 6 på jacket ovan och lägger in dessa på 4 och 5 på ett nytt jack.
http://www.byggahus.se/forum/attachments/teknik/781d1162649962-mats-naetverksskola-serie.jpg

Vill du ha det parallellt så blir det 4 till 4 och 5 till 5 mellan jacken.
http://www.byggahus.se/forum/attachments/teknik/782d1162650042-mats-naetverksskola-parrallell.jpg
 
Okej. Så om jag kopplar inkommande telefon till ett vanligt uttag i centralen för ADSL. Sen kopplar jag vidare det jacket in till patchpanelen, och där fäster jag kablarna i så många jack som jag vill ha telefonjack så att säga?
 
Det finns en tele-hub till Lexcom Home för den som vill bygga telenätet i stjärna. Funkar med en eller två ingående linjer och har åtta utgångar.

Schneider Electric AB
 
Karl_Malmqvist skrev:
Det finns en tele-hub till Lexcom Home för den som vill bygga telenätet i stjärna. Funkar med en eller två ingående linjer och har åtta utgångar.

Schneider Electric AB
Fin och smart, men 674:- hos elbutik gör att jag nog hellre bara kopplar in sladdarna direkt i patchpanelen, om jag förstått rätt.
 
Du förstår helt rätt.

Vi kan tom fixa det första uttaget i panlen åt dig :)

I detta exempel utgår jag från att du ska använda jack 1-5 i panelen som telehubb. Uttag 1 vill vi ha seriekopplat så att adsl modemet får möjlighet att filtrera bort adsl signalerna från teletrafiken. Uttag 2-5 vill vi ha parallella för smidighetens skull.

Ta då inkommande från telia och koppla på stift 4 och 5 på baksidan av panelens första jack (de två blåmärkta stiften). Från stift 3 och 6 (de gröna stiften) på jack 1 går vi till 3 och 4 på jack 2 (blått igen) och sen är det bara att fortsätta till 3 och 4 på 3:an osv.

Detta ger då ett första jack i jack 1 för adsl och sen 4 parallella för vanliga telefoner. Har man ett adsl modem som har sin splitter inbyggd i proppen (rätt vanligt idag) så kan man antingen göra som du tänkte och sätta ett vanligt jack först eller också sätter man ett skarvjack på en modularkabel och kopplar in i jack1. För övrigt så jag har gjort i nätskolan på den här bilden. http://www.byggahus.se/forum/attachments/teknik/785d1162652281-mats-naetverksskola-kk_ny.jpg
 
  • Gilla
mr_majzoo
  • Laddar…
Tackar så mycket för den informationen. Ska bli riktigt kul att koppla ihop allting, behöver bara få tag i ett skåp / rackskåp och få hem min switch, sen har jag alla prylar jag behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.