Joooo det där med att skruva trall så undrar jag om vi är helt på rätt? Är vi riktigt kloka?

I Nya Zealand spikar dom och det funkar för dom. Kan dom ha en poäng, allt extra blod till hjärnan dom får kanske ger lite bättre idéer...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Joooo det där med att skruva trall så undrar jag om vi är helt på rätt? Är vi riktigt kloka?

I Nya Zealand spikar dom och det funkar för dom. Kan dom ha en poäng, allt extra blod till hjärnan dom får kanske ger lite bättre idéer...
Vill man kunna byta ut en bräda är ju skruvar bättre. Dessutom blir man inte så trött i armen av med en skruvdragare. Spikpistol för grova spik är ju inget en amatörsnickare har direkt....
 
Är det det? Tycker tvärtom, lättare att dra ut brädor fästa med spikar, skruvskallarna försvinner in i brädan ofta och går av ibland då man försöker skruva ut dm, eller är helt vridna så dom går inte att skruva ut. En spikad bräda får man ut med kofot.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jo, men vad har det för betydelse för livslängden?
Det är inget roligt att såga i blött virke, och det gäller att man mäter kant-kant och inte "luft mellan brädorna" så att de får rätt avstånd. Skruvskallarna bara "försvinner" ner i blött trä också.
Men för livslängden?
Jag konsulterade Jöran igen och han säger att nej, det har ingen betydelse för förväntad livslängd att de levererar virke som inte är ordentligt nedtorkat till åtminstone 25-30% fuktvot.

Han säger vidare att man måste ta höjd för att det krymper när det sedan torkar ut, så det gäller att anpassa avståndet mellan brädorna så att springorna sedan inte blir för stora, om man lägger så fuktig trall. Idag skruvar de flesta istället för att spika, annars har man problemet också att det skvätter när man spikar när virket är så pass fuktigt.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag konsulterade Jöran igen och han säger att nej, det har ingen betydelse för förväntad livslängd att de levererar virke som inte är ordentligt nedtorkat till åtminstone 25-30% fuktvot.

Han säger vidare att man måste ta höjd för att det krymper när det sedan torkar ut, så det gäller att anpassa avståndet mellan brädorna så att springorna sedan inte blir för stora, om man lägger så fuktig trall. Idag skruvar de flesta istället för att spika, annars har man problemet också att det skvätter när man spikar när virket är så pass fuktigt.
Om virket är fuktigt, ej blött, och man lägger det tätt och skruvar blir det perfekt avstånd.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är som sagt bara anekdotiskt. Hade varit intressant att sett det i den här testen. Jag vet inte varför det istället var med flera exotiska träslag som är dyra och som jag aldrig sett på byggvaruhuset. Kanske är dessa förekommande i offentlig miljö. Lite komiskt att det står att privatpersoner är priskänsliga. Jo, men det är ju samma personer som i slutändan betalar för den offentliga miljön och även myndigheters eller privata företags kontorsbyggnader...

Åter till lärken. Jag valde själv mellan lärk och vanligt tryckimpregnerat till trädäcket. Var först inne på lärk och tyckte att det högre priset uppvägdes av bättre livslängd och snyggare resultat, speciellt över tid. Läste sedan ett flertal trådar om problem med lärk och hur det åldrades och ändrade mig då. Normalt sett väljer jag det bästa, även om det är dyrare när jag köper någonting så priset var inte avgörande. Omvänt köper jag inte det dyraste i tron att det alltid är bäst. Sedan finns det ju de som lyckats med lärk också och är nöjda.
Ganska löjligt påstående. Det du köper själv, där kan du välja kavilitet kontra pris. Svårt att påverka val i offentlig miljö och företagens val.
 
B Bernt_Karlsson skrev:
Ganska löjligt påstående. Det du köper själv, där kan du välja kavilitet kontra pris. Svårt att påverka val i offentlig miljö och företagens val.
Tycker du? Naturligtvis kan vi inte påverka vad andra väljer annat än via stora omvägar när det är val var fjärde år eller att inte köpa vissa produkter.
Jag tycker att speciell offentliga medel ska förvaltas väl och att de ska välja det som är prisvärt och uppfyller rimligt ställda krav. Jag är tveksam om alla de exotiska träslag som var med i testen tillför något mervärde, bara ökade kostnader. Lärk däremot är ju inte så mkt dyrare så det hade varit intressant att ha med i testet för att se om det är motsvarande bättre.

Men välj du kvalitet efter pris privat med de pengar du får kvar när skatten är dragen. Räcker det bara till tryckt furu kan du alltid gå till någon offentlig plats och titta på andra dyrare material.

Nu gav ju den här undersökning intressanta resultat om hur det blir över tid och om dyrare verkligen är bättre.
 
Det blir kompositbrädor för mig. Ju mer jag läser desto bättre verkar det vara. Jag avskyr stickor och vill inte sitta och operera bort dem ur barnens fötter.

Å andra sidan ska jag bygga en altan på ungefär 10 kvm så kostnaden blir överkomlig. Bygger man 150 kvm så kanske det skulle är ett annat läge.
 
MultiMan
T Tsdoesds skrev:
På vilket sätt var det katastrof? Finns det någonting dokumenterat att ta del av?
Jag linoljar allt jag kommer över, inklusive bil och hus. Stoppar rost och röta mycket effektivt, men det växer alger och svampar utanpå något extremt om det lämnas omålat. Blaskat på linolja i några år på gamla fönster som måste kittas om och målas, men inte blivit färdig till det. De tidigare vita fönsterna är i princip gröna/svarta efter några år eftersom algerna/svamparna älskar linolja i ytskiktet.
 
  • Gilla
lukewalker och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag linoljar allt jag kommer över, inklusive bil och hus. Stoppar rost och röta mycket effektivt, men det växer alger och svampar utanpå något extremt om det lämnas omålat. Blaskat på linolja i några år på gamla fönster som måste kittas om och målas, men inte blivit färdig till det. De tidigare vita fönsterna är i princip gröna/svarta efter några år eftersom algerna/svamparna älskar linolja i ytskiktet.
Visst! Bilprovningen använder ofta linolja i en sprej för att laga skador i rostskyddet när de "hackat" i ramen/plåten i bilunderredet för att kolla om det finns djupare rost.

Jag har aldrig haft problem med påväxt på linoljat däck. Kanske beror det på att jag aldrig tvättar innan jag oljar, jag får snarare en svart yta, som om det var sot? Jag har tittat på ytan med mikroskop det är INTE svartmögel eller alger.
 
T twoody skrev:
För att obehandlat virke i utsatta lägen som altan tex kan ruttna väldigt fort.
Speciellt direkt mot mark.
Typ 10 år som hos mig, eller?
 
Intressant artikel.
Jag skulle vilja kommentera beskrivningen av materialet Kebony, enär den i mitt tycke är så kortfattad att den blir lite missledande.
Disclaimer: jag är enbart en privatperson utan specialkunskaper, allt som står härnedan är hämtat direkt från Kebonys hemsida. För några år sedan skulle jag projektera ett altanbygge och läste därför på ordentligt om bl.a. Kebony (som jag sedan valde att bygga med).
Beskrivningen som ges i artikeln lyder: "Virket impregneras med furfurylalkohol, framställt av biobaserade råvaror. Impregneringen gör virket mörkbrunt."
Till skillnad från t.ex. impregnerad furutrall får inte Kebony sina egenskaper direkt av impregneringen, denna är endast det första steget i processen. I nästa steg (som är en värmebehandling) förändras cellväggarnas struktur via en reaktion med furfurylalkoholen. Cellväggarna blir tjockare och materialet får därmed bl.a. en minskad förmåga att ta upp fukt. Träets mekaniska egenskaper förändras också, det blir hårdare och "kompaktare" (samt även sprödare).

Som jag förstår den inledande tabellen så är den testade varianten Kebony SYP (Southern Yellow Pine). Detta är mig veterligt en äldre produkt som inte marknadsförs i Sverige numera (som nämns i punkt 4.3.2 är dagens Kebony tillverkad antingen av Pinus Radiata eller av vanlig svensk fura). Lite tråkigt att den gjorda långtidstesten inte är direkt överförbar på dagens produkt, men gissningsvis är skillnaderna små.
 
Cheesen
N Nisken skrev:
Vill man kunna byta ut en bräda är ju skruvar bättre. Dessutom blir man inte så trött i armen av med en skruvdragare. Spikpistol för grova spik är ju inget en amatörsnickare har direkt....
Nja... Nog är det enklare att bryta upp en spikad planka än en skruvad 3 år senare... Den skruvade får man ju ta till tigern på var fjärde skruv..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nja... Nog är det enklare att bryta upp en spikad planka än en skruvad 3 år senare... Den skruvade får man ju ta till tigern på var fjärde skruv..
Tycker inte jag, jag kör med rostfri skruv och kör jag med slagskruvdragaren är det inga problem att skruva loss 15 år senare.
Slagskruvdragaren är helt överlägsen på att dra loss skruvarna eftersom den slår ner bitsen i skruvskallen istället för att slira och förstöra skruven som det lätt blir med skruvdragaren.
 
  • Gilla
Nisken
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nja... Nog är det enklare att bryta upp en spikad planka än en skruvad 3 år senare... Den skruvade får man ju ta till tigern på var fjärde skruv..
Då har du köpt för dålig skruv.
Tar lätt upp rostfria trallskruv efter 14 år. Självklart skruvar mann
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.