:rofl::rofl:
G Gurkmannen skrev:
Inte speciellt mycket du får göra utan behörighet. Här kan du se vad du faktiskt får göra istället för att sålla genom alla åsikter och missuppfattningar.

[länk]

Tänk på att materiel är det bättre om elfirman skaffar, dels får dom köpa till ett rejält reducerat pris och dels så saknar du troligtvis materielkännedom eftersom du ställer en sån fundamental fråga. Det kan även bli problem med garantier från elfirman om dom använder ditt materiel.
Vad hjälper det mig att elfirman har bra rabatt de lägger ju på så det blir dyrare än på Bauhus. Fast nu hjälpte jag någon att hitta N1XV ute i Europa, blev betydligt billigare än att köpa hos elgrossist men taskig rabatt nu för tiden och måste åka dit när elektrikerna int är där:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G Gurkmannen skrev:
Tänk på att materiel är det bättre om elfirman skaffar, dels får dom köpa till ett rejält reducerat pris och dels så saknar du troligtvis materielkännedom eftersom du ställer en sån fundamental fråga. Det kan även bli problem med garantier från elfirman om dom använder ditt materiel.
Det där var rent komiskt! Alla här vet ju att den lilla "rabatten" görs mot en prislista med priser som inte är i närheten av rimliga marknadsmässiga priser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
E Eld skrev:
Det där var rent komiskt! Alla här vet ju att den lilla "rabatten" görs mot en prislista med priser som inte är i närheten av rimliga marknadsmässiga priser.
Sätter mina tjugofem öre på att @Eld är elektriker och bara körde på med lite vanligt säljsnack.

Staffan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har aldrig hört om någon som av försäkringsbolaget blivit tillfrågad om några dokument rörande elinstallationen?
Är det någon annan här som har fått sådan fråga, eller känner någon där det hänt?
Men nu har iaf. olssonX upplyst om att vart tredje brandskadefall så får inte husägaren ut ersättning:rofl:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men nu har iaf. olssonX upplyst om att vart tredje brandskadefall så får inte husägaren ut ersättning:rofl:
Utryckningar
Räddningstjänsten gjort på grund av brand i bostad från år 2005 till och med 2015. Av bränderna bedömdes cirka 19 400 beror på elfel – i genomsnitt 1 800 per år.
I de allra flesta fallen, cirka 1 300, berodde branden på felaktig användning av elektriska apparater. Där stack spisbränder ut som de absolut vanligaste, och var flest i flerbostadshus
Sedan kommer väl alla skorstensbränder, glömda ljus och mordbrand mfl.
150 bränder startar i elanläggningar, där vägguttag och elcentraler dominerar.
undrar hur många av dessa är gjorda av hemmapulare?
 
K kortis skrev:
150 bränder startar i elanläggningar, där vägguttag och elcentraler dominerar.
undrar hur många av dessa är gjorda av hemmapulare?
Oja, finns jättemånga möss som hempular el i elcentraler, ibland eller kanske oftast med dödlig utgång, det borde naturligtvis beivras!
 
  • Haha
  • Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Utryckningar
Räddningstjänsten gjort på grund av brand i bostad från år 2005 till och med 2015. Av bränderna bedömdes cirka 19 400 beror på elfel – i genomsnitt 1 800 per år.
I de allra flesta fallen, cirka 1 300, berodde branden på felaktig användning av elektriska apparater. Där stack spisbränder ut som de absolut vanligaste, och var flest i flerbostadshus
Sedan kommer väl alla skorstensbränder, glömda ljus och mordbrand mfl.
150 bränder startar i elanläggningar, där vägguttag och elcentraler dominerar.
undrar hur många av dessa är gjorda av hemmapulare?
Eller hur många räddades av hemmapulare? Själv har jag sannolikt åtgärdat så två två hus slapp brinna ner. Ni elektriker räddar säkert ett antal byggnader varje år.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Inte för att detta har med saken att göra, men jag var med på ett större bygge i Ryssland! Det var bara att lägga sladden mot muren och sedan på med puts. Hur känsligt kan det vara liksom? :)

Elsladd hänger löst mot en oputsad tegelmur intill en träbågad dörr i ett byggprojekt.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tillåtet i Sverige med.
(dock ej med EKRK-kabel)

"Vi" brukar dock inte...
Kanske för att vi inte bygger lika mycket stenhus.
 
Redigerat:
mikethebik mikethebik skrev:
Oja, finns jättemånga möss som hempular el i elcentraler, ibland eller kanske oftast med dödlig utgång, det borde naturligtvis beivras!
Jag tyckt det var väldigt få husbränder som kan härledas till el här ingår ju allt ex hundra år gamla nödkablar av papp o tjära ihoptorkade o vanliga glappkontakter. Det finns ju några småhus i Sverige så att säga
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tillåtet i Sverige med.
(dock ej med EKRK-kabel)

"Vi" brukar dock inte...
Kanske för att vi inte bygger lika mycket stenhus.
Där drogs dock allt på det sättet, även paket med helt vanliga sladdar.
 
Mikael_L
I Sverige benämner vi det "under puts", och det är kablar som är ingjuta eller inputsade i väggar.
Det är tillåtet för t.ex. EKK, EQQ, EKLK etc -kablar.
Och hela den fasta installationen är OK att utföra så. Jag skulle kunna spåra och putsa in all kabel i ett hus med väggar av LECA. Dock kanske jag inte tycker det är smart överallt

Och det finns nämnt i regler och föreskrifter och kabeltillverkarnas anvisningar sedan mitten av förra seklet, så det är inte heller något modernt påfund som importerats från EU.

En del elektriker tror inte att det är tillåtet, andra vet att det är tillåtet men får allvarliga allergiska reaktioner när de tänker på det.
Jag vet att det är tillåtet, tycker inte att det så ofta är någon smart lösning, men ibland är det ett bra val av montage.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
finns jättemånga möss som hempular el i elcentraler, ibland eller kanske oftast med dödlig utgång, det borde naturligtvis beivras!
Och hur har du tänkt beivra detta? Vilket straff är kraftfullare än det som redan utdömts? Utdragen tortyr med hjälp av katt?:crysmile:
 
Tur att det finns normala elektriker också som inte överdriver sitt jobb så att det ska vara lika avancerat som hålla på med kärnkraft t.ex....min föredetta granne var elektriker o jag tog hjälp av han några ggr när jag flyttade till huset o han sa till mig att tänk egentligen att det är bara som med vatten att man öppnar o stänger vägen strömmen ska ta o det är ju lite förenklat jag vet men tycker det ligger mycket i det faktiskt!
Jag har nog nästan bytt ut all el i mitt hus o gjort det mesta själv men då har jag gammal klassisk central med porslinssäkringar o det är ju svårt göra fel där om man har lite hum om vad man gör.
Är inte det minsta orolig att huset ska brinna ner pga mitt hempulande iaf för då borde det gjort det för länge sen! Kan man lite matte o vet hur ström funkar är det mycket som inte är så svårt men det får man ju inte säja här Men självklart finns det mkt nya mer avancerade elektriska finesser som är svårare hålla på med som hempulare.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
E
P ptlf skrev:
Tur att det finns normala elektriker också som inte överdriver sitt jobb så att det ska vara lika avancerat som hålla på med kärnkraft t.ex....min föredetta granne var elektriker o jag tog hjälp av han några ggr när jag flyttade till huset o han sa till mig att tänk egentligen att det är bara som med vatten att man öppnar o stänger vägen strömmen ska ta o det är ju lite förenklat jag vet men tycker det ligger mycket i det faktiskt!
Jag har nog nästan bytt ut all el i mitt hus o gjort det mesta själv men då har jag gammal klassisk central med porslinssäkringar o det är ju svårt göra fel där om man har lite hum om vad man gör.
Är inte det minsta orolig att huset ska brinna ner pga mitt hempulande iaf för då borde det gjort det för länge sen! Kan man lite matte o vet hur ström funkar är det mycket som inte är så svårt men det får man ju inte säja här Men självklart finns det mkt nya mer avancerade elektriska finesser som är svårare hålla på med som hempulare.
Det brukar dröja cirka 10 år innan den tickande bomb denna typ av hempuleri kan utgöra briserar.
Detta kan, och ska, hjälpas med förebyggande underhåll. Återkom med rapport.
Sant att vissa saker Elektrikern företar sig inte är jämförbara med att skapa kärnkraft, samtidigt får du ha i minnet att vissa delar är långt svårare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.