T
M Markarbetaren skrev:
Eftersom vi diskuterade attefallshus/friggebod på egna fastigheten så trodde jag det framgick att resonemanget inte gällde lägenheter. Jag ska försöka vara tydligare i fortsättningen, lätt att glömma vad tråden handlar om när det passerat 250 inlägg:D
Här har jag en ganska rolig händelse ifall man inte får använda samma , jag byggde en industridel, den är på samma tomt, men tomten är ändå indelad i två olika en för just för industri tomt, den delen får inte bebyggas med permanent bostad, jag drog matningen från permanentbostad till den , vid byte av mätare kom Umeå energi ut, bytte mätare, jag fråga om jag fick den gamla mätaren så jag kunde montera in den så jag kunde se förbrukningen till industridelen som går under uthyrning, visst svarade han, senare samma dag kom han med en mätare, var inte den jag hade innan utan en annan, men han förklara att min gamla skulle mätas av eller något.

Men något snacka om att ha två olika mätare från leverantör har det aldrig varit någon fråga om , det skulle resultera i två abonnemang .

Vid frågan till skatteverket hur jag skulle få dra av ström som en utgift i företaget så kom vi överens om att jag fick ta ett kvartal per år från den permanenta bostadens energi kostnad (en faktura från privata) och det skulle dom inte bråka om, och har dom inte heller gjort.
 
Redigerat:
Som sagt var ser väldigt många nätägare mellan fingrarna.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag har kollat lite på detta innan men med brandstatistik är det inte enkelt. Men brinner, det gör det.

Jag skrev innan att jag inte tyckte du skulle fixera så mycket vid just henpulare.

En sak är vad som är laglig, en annan vad som är säker.

En elektriker behöver teoretiska kunskaper, erfarenhet samt projektspecifik kännedom, hur är anläggningen uppbyggd, vad ska uppnås med ingreppet i den fasta elinstallationen samt hur utförs och kontrolleras det på bästa sätt.

Som du vet finns det både dokumenterad och odokumenterad kompetens, därav detta lagkrav. Du behöver egentligen ingen auktorisation eller arbeta under ett egenkontrollprogram, du behöver bara kunna bevisa att du har motsvarande kunskaper. Just det är ju inte alltid så lätt. Du kanske hade de kunskaperna för 20 år sen då du intresserat läste Blå Boken om kvällarna. Men nu? Och vem borgar för erfarenheten av dylika jobb?

Vad vi vet är prio 1 på detta forum att säkerheten kommer först. Inga döda barn, fastrar eller nedbrunna hus.

Samtidigt är vi heller inte enprocentare, vem vill bryta mot lagen egentligen? Detta har givetvis också även med konsekvens att göra.
Återigen, det är många här som fokuserar på just det som huvudproblemet med hemmapulare, det tjatas alltid om dessa bränder i samband med hemmapuleri, men ingen kan någonsin påvisa eller posta en länk.
Du skriver själv, "Men brinner, det gör det", jasså, var då?
Kan vi får lite fakta, länkar? Eller är det hitte på?

Jag förutsätter i sådana fall att det faktiskt inte brinner mer av hemmapuleri än av installatöreri, så behöver vi inte komma dragandes med detta igen, eller så påvisar ngn lite fakta.
Både elektriker och en och annan hemmapulare räddar snarare byggnader från bränder, sen finns det en och annan idiot som gör motsattsen, men de där personerna som totalt saknar kunskap och vett finns överallt oavsett yrke.

Jag vet mkt väl hur systemet fungerar och jag är inte emot alla regler, trots att jag tycker en del är löjeväckande och motstridiga, men jag är emot användandet av skrönor och annat för att försvara dessa.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 9 till
  • Laddar…
Ja, enligt den statistik som finns så är en av de vanligare orsakerna en gammal anläggning. Om man själv t ex fick byta ut gamla tygkablar istället för att man måste boka och betala en elektriker varenda gång så skulle dom bränderna minska.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Som sagt var ser väldigt många nätägare mellan fingrarna.
Nej då, detta är möjligt för att man kan regler o lagar , sedan vill man ha låga förbrukningar privat , som mitt exempel , ett kvartal på företaget, självklart är det den tyngsta elförbrukningen man drar av , vintermånader , det motsvarar nästan halva förbrukningen .
Hur är det möjligt i mitt fall , ja enligt 2 kap paragraf 4 .
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skadestånd kan dock inte utdömas innan motparten har visat att det var culpöst eller dolöst agerande.
Så det är inget som kommer med automatik!
Så är det ju
 
useless useless skrev:
Det låter rimligt. Men hur vanligt är det med skadestånd för felaktigt dragen el och vilka belopp rör det sig om?
Det var bara ett generellt påpekande att det kanske inte är så smart att hoppa alla slags försäkringar
 
Jag ringde mitt försäkringsbolag för att fråga om detta innan jag lät en obehörig fackman (jobbade som elektriker men hjälpte mig på fritid) utföra installationsarbeten i en fastighet som jag för länge sedan ägde.

Svaret från deras expert på brandutredningar var att ersättningen kunde minska om de kunde bevisa att elanläggningen hade kraftiga brister (eftersom jag som ägare då hade brustit i mitt ansvar).
Bevisbördan låg på bolaget, jag hade inga skyldigheter att kunna uppvisa fakturor/kvitton oberoende om elen var installerad under mitt ägande eller under någon tidigare ägare.
Om elanläggningen var i bra skick och utfört på rätt sätt så var det inga problem alls, detta oberoende av vem som hade utfört arbetet.
 
  • Gilla
RoAd och 8 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Givetvis brinner inte vartannat hus upp.
Och grupperna med små förbrukare ska det rätt mycket till för att skapa den värmen, men risken för elchock är ju där. Modernt med klinkers och betydligt mer el i badrummen idag. Samt utomhus. Där är utförandet extremt noggrant.
Solceller, gruvor och elbilar dra höga långvariga strömmar. Billiga laddare från Wish.
Här kommer bränderna.
E El-Löken66 skrev:
Givetvis brinner inte vartannat hus upp.
Och grupperna med små förbrukare ska det rätt mycket till för att skapa den värmen, men risken för elchock är ju där. Modernt med klinkers och betydligt mer el i badrummen idag. Samt utomhus. Där är utförandet extremt noggrant.
Solceller, gruvor och elbilar dra höga långvariga strömmar. Billiga laddare från Wish.
Här kommer bränderna.
Håller heölt med om det där med lågpriselektronik. Och mer el i badrummen är ett problem, speciellt om man börjar tumma på reglerna om avstånd. Bäst är att bara sätta el i ljusströmbrytaren och så till belysning äver handfat och i tak samt ett IP44 uttag inne i skåpet samt att allting ligger på JFB. Kunde folk begränsa orgierna vore mycket vunnet.

Och givetvis laddbox bör man nog inte hempula, en av få saker i ett normalt hushåll där man verkligen måste börja titta på ledararea och impedans.

Men i övrigt - undvik skräputtag av modell "kabeln kläms mellan skruven och den uppvikta plåttungan" utan satsa på Eljo Trend med dubbelhiss. Se till att skruven bara greppar i kopparn och att isoleringen täcker så mycket som möjligt. Dubbla inte på diazedapparaterna, använd bara Thorsman äkta Torix, inte "Fixarn" och liknande fabrikat. Köp Ericson Cable eller liknande. Om du inte är rutinerad på att böja VP-rör så köp färdiga böjar. Måla ordentligt med färg på radiatorerna i rum som tillhör isolerad miljö.

Va? Vasadu? Vad menar du med farfar....?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Håller heölt med om det där med lågpriselektronik. Och mer el i badrummen är ett problem, speciellt om man börjar tumma på reglerna om avstånd. Bäst är att bara sätta el i ljusströmbrytaren och så till belysning äver handfat och i tak samt ett IP44 uttag inne i skåpet samt att allting ligger på JFB. Kunde folk begränsa orgierna vore mycket vunnet.

Och givetvis laddbox bör man nog inte hempula, en av få saker i ett normalt hushåll där man verkligen måste börja titta på ledararea och impedans.

Men i övrigt - undvik skräputtag av modell "kabeln kläms mellan skruven och den uppvikta plåttungan" utan satsa på Eljo Trend med dubbelhiss. Se till att skruven bara greppar i kopparn och att isoleringen täcker så mycket som möjligt. Dubbla inte på diazedapparaterna, använd bara Thorsman äkta Torix, inte "Fixarn" och liknande fabrikat. Köp Ericson Cable eller liknande. Om du inte är rutinerad på att böja VP-rör så köp färdiga böjar. Måla ordentligt med färg på radiatorerna i rum som tillhör isolerad miljö.

Va? Vasadu? Vad menar du med farfar....?
Som hemmapulare så måste man vara extra noggrann med allt
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
K kortis skrev:
Som hemmapulare så måste man vara extra noggrann med allt
Oftast är man mer noggrann än än en inhyrd elektriker när man drar själv, var för två veckor sedan hos en kompis som byggt nytt, reflektera på att hans spottar flimra lite vid full ljus, dom hade inte märkt av det, jag sa fråga er elektriker om han har rätt transformator/drivdon till spottar , visa sig jag hade rätt, nu ska el killen byta ut dom.
 
Frågan kanske har ställts förut men om en elektriker efter jobbet drar kabel och sätter upp ett nytt vägguttag där han bor, är han då en hemmapulare?
 
Mikael_L
Keiller Keiller skrev:
Frågan kanske har ställts förut men om en elektriker efter jobbet drar kabel och sätter upp ett nytt vägguttag där han bor, är han då en hemmapulare?
Om du menar yrkesman ( de som "bara" är anställda, inte innehar egen auktorisation), så är svaret ja.
Lagligt under arbetstid, olagligt arbete under kvällar och helger.

Den elektriker som är auktoriserad elinstallatör kan däremot koppla lagligt alla dygnets timmar, men mot ekonomisk ersättning är det endast lagligt inom verksamhet som bedrivs av en hos Elsäkerhetsverket registrerad firma.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du menar yrkesman (de som "bara" är anställda, inte innehar egen auktorisation), så är svaret ja. Lagligt under arbetstid, olagligt arbete under kvällar och helger.
Nu kanske ingen missförstår vad du menar men som den besserwisser jag är skulle jag nog formulera det som att "lagligt om det sker i egenskap av anställd i elfirman på elfirmans uppdrag, olagligt om det sker i privat regi, exempelvis hemma på fritiden". Klockslaget som sådant spelar nog ingen större roll. :D
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M
T Takläggare skrev:
Här har jag en ganska rolig händelse ifall man inte får använda samma , jag byggde en industridel, den är på samma tomt, men tomten är ändå indelad i två olika en för just för industri tomt, den delen får inte bebyggas med permanent bostad, jag drog matningen från permanentbostad till den , vid byte av mätare kom Umeå energi ut, bytte mätare, jag fråga om jag fick den gamla mätaren så jag kunde montera in den så jag kunde se förbrukningen till industridelen som går under uthyrning, visst svarade han, senare samma dag kom han med en mätare, var inte den jag hade innan utan en annan, men han förklara att min gamla skulle mätas av eller något.

Men något snacka om att ha två olika mätare från leverantör har det aldrig varit någon fråga om , det skulle resultera i två abonnemang .

Vid frågan till skatteverket hur jag skulle få dra av ström som en utgift i företaget så kom vi överens om att jag fick ta ett kvartal per år från den permanenta bostadens energi kostnad (en faktura från privata) och det skulle dom inte bråka om, och har dom inte heller gjort.
Och jag har 25A avsäkrat i fasadmätarskåpet men betalar för 16A-abbonnemang. Vid mätarbytet sa montören inget. Har suttit 25’or sedan jag köpte huset. Lagar och regler existerar ofta för friskrivning av ansvar men ses mellan fingrarna. Jag brukar ta som exempel sopgubbarna, en kör bilen och en står bak och håller i sig mellan tunnorna. Ingen polis har väl någonsin bötat en sopåkare, trots att man inte får åka bak på en lastbil enligt trafikkungörelsetjofräsen.:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.