T
P Pin skrev:
Ingen har ifrågasatt att en SUV är högre, det är ju själva definitionen som vi redan diskuterat länge i tråden. Det var dubbla vikten som verkar överdrivet.

Nej du kan inte vända på resonemanget baserat på den text du citerar.
Tar du en vanlig vw golf, den väger bara 1250-1600 kg , en suv brukar snitta just under 2,5 ton
 
MathiasS MathiasS skrev:
Detta handlar inte bara om tung vs lätt. Det handlar om att den högre bilen missar förstärkningsbalkar i dörrar osv.

Du får precis samma problem om du sänker din bil några centimeter, det syns tydligen också i statistiken.
Det håller jag med om och det står ju även i den citerade texten.
 
T
P Pin skrev:
...men det stod inte i ditt förra inlägg...;)

Och det du citerar nu är inte entydigt. Tyngre är inte nödvändigtvis säkrare, men har en fördel mot en lättare bil. detta är ju i grunden bara fundamental fysik.
Gå in och lär på Folksam, tror inte dom ljuger, att dom bara ha hitta på och skrivit detta för att reta småbilsägare.
 
T
Men å andra sidan kan vi SUV ägare nu hävda att det är för den egna säkerheten vi kör just SUV:D blir lite som en pensions försäkring, om man krocka så är chansen större att man klarar sig mer välbehållen.
 
T Takläggare skrev:
Tar du en vanlig vw golf, den väger bara 1250-1600 kg , en suv brukar snitta just under 2,5 ton
Ja en Golf väger väl ungefär så mkt lite beroende på tex motoralternativ och växellåda.
En X5 väger 2500 kg. Men då är det ju inte suvmotorn minsta golfen så jag tycker det är en felaktig jämförelse. Iaf om du eller jag ska välja bil och velat mellan SUV eller vanlig bil. Då är det snarare BMW 5 serie mot X5, eller v90 mot xv90, eller Golf mot Nissan Quashqai eller Tiguan. Eller vad man nu gillar och vekar mellan.

Jag ser fortfarande inte att en typisk SUV har dubbla vikten möte en personbil. Kanske ännu mindre skillnad mellan hybrider/elbilar då samtliga typer dras med samma extravikt i batterierna så blir det procentuellt mindre skillnad.

Men visst, krockar farmor i sin Mazda 121 med en BMW X7 blir hon mosad.
 
T Takläggare skrev:
Gå in och lär på Folksam, tror inte dom ljuger, att dom bara ha hitta på och skrivit detta för att reta småbilsägare.
Verkligen inte jag litar på dem, men det är ju bättre om du citerar relevanta delar av texten själv.
Ska någon orka läsa så får du bidra med länk.
Jag uttalar mig om dina citat.
 
T
P Pin skrev:
Ja en Golf väger väl ungefär så mkt lite beroende på tex motoralternativ och växellåda.
En X5 väger 2500 kg. Men då är det ju inte suvmotorn minsta golfen så jag tycker det är en felaktig jämförelse. Iaf om du eller jag ska välja bil och velat mellan SUV eller vanlig bil. Då är det snarare BMW 5 serie mot X5, eller v90 mot xv90, eller Golf mot Nissan Quashqai eller Tiguan. Eller vad man nu gillar och vekar mellan.

Jag ser fortfarande inte att en typisk SUV har dubbla vikten möte en personbil. Kanske ännu mindre skillnad mellan hybrider/elbilar då samtliga typer dras med samma extravikt i batterierna så blir det procentuellt mindre skillnad.

Men visst, krockar farmor i sin Mazda 121 med en BMW X7 blir hon mosad.
Jag bara hänvisa till fakta, behöver nödvändigtvis inte vara dubbla vikten, utan några 100 kg till, samt höjden på bilen, nu hade dom siffror som så högt som sju gånger högre, och det är inga små siffror.
  • Vid frontalkrockar är dödsrisken nästan sju gånger högre.
 
T Takläggare skrev:
Men å andra sidan kan vi SUV ägare nu hävda att det är för den egna säkerheten vi kör just SUV:D blir lite som en pensions försäkring, om man krocka så är chansen större att man klarar sig mer välbehållen.
Eller om man som du skrev innan vänder på det. Om man inte krockar är chansen större att man klarar sig välbehållen. ;):rofl:
 
T
P Pin skrev:
Eller om man som du skrev innan vänder på det. Om man inte krockar är chansen större att man klarar sig välbehållen. ;):rofl:
Om man inte krockar med en SUV ;) med en vanlig bil
 
A
P Pin skrev:
Eller om man som du skrev innan vänder på det. Om man inte krockar är chansen större att man klarar sig välbehållen. ;):rofl:
Ja,jag försöker med det men kan inte påverka andras beteende i trafiken dock,skiter det sig hoppas jag på höjden och tyngden:) (och att ingen annan skadas heller helst!)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Nu slår det mig (en minnesblaffa föll ner i huvudet på mig).
Jag har för mig att jag hört att SUV = SubUrbanWagon

Fast då borde det hetat SUW iofs .. :thinking:

Fast det verkar betyda (betytt) typ stationsvagn (kombi) helt enkelt ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Suburban_(disambiguation)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu slår det mig (en minnesblaffa föll ner i huvudet på mig).
Jag har för mig att jag hört att SUV = SubUrbanWagon

Fast då borde det hetat SUW iofs .. :thinking:

Fast det verkar betyda (betytt) typ stationsvagn (kombi) helt enkelt ...
[länk]
SUV är ju USAs version av stationsvagn/herrgårdsvagn/kombi. I Sverige älskar vi kombi och i USA älskar de SUV. Sen finns det några mönsterkombis à la Chevrolet Suburban, men de är väl lika mycket SUV med 4WD och högt byggda.

I många länder säljs inte kombimodellerna av personbilar öht. Tex får man i USA väja mellan BMW 5 serie sedan, eller X5. Den i Sverige populära touringmodellen säljs inte där. Kombi är inte så populärt söder om Skandinavienturné resten av Europa heller. Jag tror det beror på att i Sverige är själv bäste dräng och vi kör byggvaror från Bauhaus och sopor till ÅVC i kombin. Samt båtar, fritidshus mm för det ska släpas prylar fram och tillbaka. I övriga världen är tjänster billiga och man hur in någon som kör prylarna på en pickup eller skåpbil.

Nu har vi tagit till oss ”modet” med SUV sedan flera år.
 
För att återgå till ursprungsfrågan: annons för SUV från 1983. Redan då var begreppet etablerat.

Screenshot-2021-04-23-at-14-30-46.png
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Pin skrev:
SUV är ju USAs version av stationsvagn/herrgårdsvagn/kombi. I Sverige älskar vi kombi och i USA älskar de SUV. Sen finns det några mönsterkombis à la Chevrolet Suburban, men de är väl lika mycket SUV med 4WD och högt byggda.

I många länder säljs inte kombimodellerna av personbilar öht. Tex får man i USA väja mellan BMW 5 serie sedan, eller X5. Den i Sverige populära touringmodellen säljs inte där. Kombi är inte så populärt söder om Skandinavienturné resten av Europa heller. Jag tror det beror på att i Sverige är själv bäste dräng och vi kör byggvaror från Bauhaus och sopor till ÅVC i kombin. Samt båtar, fritidshus mm för det ska släpas prylar fram och tillbaka. I övriga världen är tjänster billiga och man hur in någon som kör prylarna på en pickup eller skåpbil.

Nu har vi tagit till oss ”modet” med SUV sedan flera år.
Traditionella herrgårdsvagnar säljs i stort sett bara i Skandinavien och Tyskland. Det är tack vare tyskarna modelltypen fortfarande finns, enbart Sverige är för liten marknad. Många tyskar föredrar väghållningen i en kombi före en SUV när man ska ligga i 200 på autobahn.
 
F f91jsw skrev:
För att återgå till ursprungsfrågan: annons för SUV från 1983. Redan då var begreppet etablerat.
Läste du inte ända till inlägg 21 innan du svarade? ;)
 
  • Gilla
f91jsw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.